Citat:
Ursprungligen postat av
lokalen
Ok då är nog det uteslutet om du kör med lika stift och modell och den har gått bra förut, jag förutsätter nu att du provat med de gamla stiften också och att samma fenomen uppstår då.
Bara att gå vidare och kolla att kablarna och anslutningar är som de ska och som annan skribent skriver tändspolarna eftersom du skrev att tanken var ny osv om jag inte missminner mig, är den i så fall ny för i år? Kan ju trots allt vara något med luftningen som inte fungerar i så fall.
Och hur var det med lukten kände du någon konstig lukt när du lyfter motorkåpan när den har stannat som du inte brukar känna i vanliga fall?
Svarar på båda dina inlägg.
Att kolla spolen gör du helt enkelt genom att mäta den, kommer inte ihåg hur det ser ut på den här marinern men borde vara som alla andra. Googleade och hitta detta:
http://forums.iboats.com/forum/engine-repair-and-maintenance/mercury-mariner-outboards/490929-how-to-check-and-test-a-mercury-mariner-coil
Motorn stannar inte helt, det hade den gjort om det var vakuum i tanken vilket det blir om skruven är stängd.
Jag är utifrån infon i tråden helt säker på att det är tändspolen.
Är det två spolar är det bara att switcha stift o se om det är skillnad om man vill köra snabbcheck.
Tror dock inte dessa kostar mer än 200-300 kr, dessutom om det är någon Yamaha-läsare här med samma problem.. köp merc/mariner-spolar! Samma maskin ni har men olika dekaler - dock är allt med yamaha mycket dyrare.