2017-06-20, 21:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeLLa
Har funderat mycket på en sak: Om Patrik inte mådde bra psykiskt och troligtvis drabbats av en psykos, varför låter då hans föräldrar honom åka tåg hela vägen från Falun till Malmö? Borde de inte ha kört upp och hämtat honom? Mycket konstigt tycker jag!

Tror inte att de visste att han hade psykos då. Det har väl varit något som polisens expert har kommit fram till att han kan ha drabbats av utifrån det som de har hört av andra efteråt.

Men föräldrarna verkar ju ha haft telefonkontakt flera gånger under resans gång. De kanske inte förstod att det var så allvarligt?

Någon på tråden hade grävt lite och hittat uppgifter om att Patriks mamma hade gått med i Neuroförbundet eller liknade under senare år.Tänkt en del på det där. Kanske någon i familjen (mamman?) har en neurogisk sjukdom som omöjliggör att de medverkat i letandet. Kanske personen själv är handikappad och är beroende av hjälp från anhöriga?
Citera
2017-06-20, 22:51
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Någon på tråden hade grävt lite och hittat uppgifter om att Patriks mamma hade gått med i Neuroförbundet eller liknade under senare år.Tänkt en del på det där. Kanske någon i familjen (mamman?) har en neurogisk sjukdom som omöjliggör att de medverkat i letandet. Kanske personen själv är handikappad och är beroende av hjälp från anhöriga?

Har försökt att kolla noggrant pga att det finns två kvinnor med samma namn i Malmö. Men med största sannolikhet verkar det som om Patriks mor har Parkinson. Fotot på hennes Facebook liknar det som finns under Parkinsonförbundet. Och det förklarar i så fall att hon inte orkar vara med och leta eller kanske inte ens åka till Hallsberg.
OM detta stämmer är det verkligen dubbel börda på de stackars föräldrarna 😞😞.

PS Tankarna vandrar iväg. Parkinson är ärftlig till c:a 20%. Ett av symptomen är depression.

Vill inte spekulera - föräldrarna har det jobbigt ändå - men det är svårt att låta bli att försöka lägga ihop alla pusselbitar. Hoppas bara P blir hittad. På det ena eller andra sättet. ❤️
Senast redigerad av Liberty75 2017-06-20 kl. 23:01. Anledning: Tillägh
Citera
2017-06-20, 22:55
Medlem
Hela sökinsatsen, om man ser kartan med rutnätet som lades ut, verkar koncentrera sig på delen av Hallsberg som ligger norr om stationen. Antagligen på grund av att väskorna hittats där.

Jag skulle nog vara mer intresserad av södra delen av Hallsberg. Tåget till Mjölby kommer 99 % av gångerna in på spår 1 i Hallsberg (det södra spåret, spåret mot "stan"). Där byter föraren ände och tåget tystnar ett tag medan det står MJÖLBY på skyltarna i tåget.

Går man då ur tåget har man ansiktet söderut. Där finns de täta skogarna och höjderna. Vilket man kanske vet om man åkt tåget några gånger.

Norrut är Hallsberg otroligt platt vilket man lätt ser från tåget när man kommer från Örebro. Bara öppna fält och inga gömslen et.c.

Vad som än hände vid stationen tror jag det är någon annan som hittat och dumpat väskorna norr om stationen.
Citera
2017-06-20, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Har försökt att kolla noggrant pga att det finns två kvinnor med samma namn i Malmö. Men med största sannolikhet verkar det som om Patriks mor har Parkinson. Fotot på hennes Facebook liknar det som finns under Parkinsonförbundet. Och det förklarar i så fall att hon inte orkar vara med och leta eller kanske inte ens åka till Hallsberg.
OM detta stämmer är det verkligen dubbel börda på de stackars föräldrarna 😞😞.

PS Tankarna vandrar iväg. Parkinson är ärftlig till c:a 20%. Ett av symptomen är depression.

Vill inte spekulera - föräldrarna har det jobbigt ändå - men det är svårt att låta bli att försöka lägga ihop alla pusselbitar. Hoppas bara P blir hittad. På det ena eller andra sättet. ❤️
Förr el senare hittas han säk-------märkl dock att det inte hänt ngt än,eft att jag satt mig in i fallet idag=nog självm det mest trol alt-------visst kan han stött på fel pers o blivit mörd+nedgr med chans=nog betydl mindre än vad jag trodde igår.
Citera
2017-06-20, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upuaut
Hela sökinsatsen, om man ser kartan med rutnätet som lades ut, verkar koncentrera sig på delen av Hallsberg som ligger norr om stationen. Antagligen på grund av att väskorna hittats där.

Jag skulle nog vara mer intresserad av södra delen av Hallsberg. Tåget till Mjölby kommer 99 % av gångerna in på spår 1 i Hallsberg (det södra spåret, spåret mot "stan"). Där byter föraren ände och tåget tystnar ett tag medan det står MJÖLBY på skyltarna i tåget.

Går man då ur tåget har man ansiktet söderut. Där finns de täta skogarna och höjderna. Vilket man kanske vet om man åkt tåget några gånger.

Norrut är Hallsberg otroligt platt vilket man lätt ser från tåget när man kommer från Örebro. Bara öppna fält och inga gömslen et.c.

Vad som än hände vid stationen tror jag det är någon annan som hittat och dumpat väskorna norr om stationen.

Kartan med rutnätet som du syftar på har inte något med Missing Peoples eller FIKKs sökningar att göra. Kartan lades upp av en (fd) admin i gruppen som ett verktyg för dem som ville söka när ingen organisation hade något inplanerat sök.

Tror du inte att det syns på kamerabilderna från stationen vilket håll ev Patrik gick åt, eller om något annat skulle skett på stationsområdet som du spekulerar i?
Citera
2017-06-20, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CallePhille
Kontantkortet...

Någonstans i tråden står det att det bara är Nyheter24 som skriver om kontantkortet. Här finns en artikel: https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/885360-polisen-soker-forsvunna-patrik-sparet-slutar-vid-en-vaska

Om det stämmer vad som beskrivs i denna artikel, är det batteriet som är urladdat.
Citera
2017-06-21, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherStories
Kartan med rutnätet som du syftar på har inte något med Missing Peoples eller FIKKs sökningar att göra. Kartan lades upp av en (fd) admin i gruppen som ett verktyg för dem som ville söka när ingen organisation hade något inplanerat sök.

Tror du inte att det syns på kamerabilderna från stationen vilket håll ev Patrik gick åt, eller om något annat skulle skett på stationsområdet som du spekulerar i?

Aha, tack för info.

Jag har ingen aning om var kamerorna sitter eller vad de visar (tydligen inte mycket av kvalitet). Troligen borde några sitta i tuben ovanför spåren och då borde man ju kunna se som du säger om han gick norrut och ev hade med sig väskor.

Jag tror inte att nåt särskilt hände just vid stationen mitt på en dag utan att det skulle läggas märke till. Jag tror dock att det är ganska troligt att nån kan ha hittat och flyttat väskorna, och att det inte behöver vara så att Patrik slängde ifrån sig dem just där.
Citera
2017-06-21, 00:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upuaut

Men då borde väl den personen hört av sig till polisen? Det är väl ganska känt iaf i Hallsberg att en person som har haft dessa väskor är försvunnen?
En ärlig person hade väl gått in på stationen alt kontaktat polisen om väskorna. Det måste ju sticka i ögonen att det står helt övergivna väskor någonstans.

Verkar inte heller som om personen har genomsökt dem i hopp om att hitta något värdefullt eftersom datorn var kvar i ryggsäcken. Så någon oärlig verkar det inte vara heller....
Men visst, allt kan hända.
Citera
2017-06-21, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
[/b]

Men då borde väl den personen hört av sig till polisen? Det är väl ganska känt iaf i Hallsberg att en person som har haft dessa väskor är försvunnen?
En ärlig person hade väl gått in på stationen alt kontaktat polisen om väskorna. Det måste ju sticka i ögonen att det står helt övergivna väskor någonstans.

Verkar inte heller som om personen har genomsökt dem i hopp om att hitta något värdefullt eftersom datorn var kvar i ryggsäcken. Så någon oärlig verkar det inte vara heller....
Men visst, allt kan hända.

Väskorna hittades väl innan Patrik blev anmäld försvunnen. Att de tillhör honom är något som uppdagats senare.
Citera
2017-06-21, 00:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Väskorna hittades väl innan Patrik blev anmäld försvunnen. Att de tillhör honom är något som uppdagats senare.

Tror att de hittades dagen efter han gick av i Hallsberg?
Vad jag menar är, att när man får veta att någon är försvunnen och man har flyttat på resväskorna måste ju polletten trilla ner.
Då hör man av sig.

Tror ändå att det mest troliga är att det är Patrik själv som tagit dom dit.
Citera
2017-06-21, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62

Så har jag också förstått det som.

Nu har även mamman gjort ett inlägg i gruppen där hon förtydligar en del kring sista samtalet hem till henne. Hon förklarar även att det är med hjälp av expertis, samtal med P's lärare och vänner samt vad de redan visste om P's hälsostatus som gjort att de misstänker en trolig psykos som brutit ut.
Citera
2017-06-21, 01:38
Medlem
Fridfullts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherStories
Nu har även mamman gjort ett inlägg i gruppen där hon förtydligar en del kring sista samtalet hem till henne. Hon förklarar även att det är med hjälp av expertis, samtal med P's lärare och vänner samt vad de redan visste om P's hälsostatus som gjort att de misstänker en trolig psykos som brutit ut.

Här är hennes inlägg i sin helhet:

"Jag har tagit bort flera kommentarer idag där jag har tyckt att spekulationerna urartat.

Vi är innerligt tacksamma för ert engagemang och vilja att hjälpa.

Det vi behöver hjälp med är: sprida efterlysningen , kolla om ni ser Patrik där ute, var han nu är och se till att han blir omhändertagen och får hjälp.
Det är vi föräldrar och polisen som gör utredningen.

Det som spekulationerna handlar om är personligt och inte något man behöver veta för att hjälpa oss att finna honom. Men…jag ska än en gång berätta:

Patrik var utbränd efter att ha arbetat enormt hårt. Han blev deprimerad. Vi ville att han snabbt skulle komma hem så att vi skulle kunna hjälpa honom.

HADE VI VETAT HUR ILLA DET VAR HADE VI ALDRIG LÅTIT HONOM ÅKA TÅGET SJÄLV UTAN KÖRT UPP OCH HÄMTAT HONOM!!!!!!!!!!!!!

Ja Patrik har åkt denna tågresa mellan Falun och Malmö mååånga gånger. Måndagen den 22/5 kl.11.30 åkte han med tåget från Falun. Jag pratade med honom länge. Han var nedstämd.
Pengarna tog slut på hans kontantkort och han fick låna en mobil av en mycket vänlig kvinna. Jag laddade sen hans mobil med mer pengar.
Tåget stod still 15 minuter i Hallsberg, då trodde Patrik att han var i Mjölby där han skulle byta tåg. Detta har räknats ut med hjälp av noggrann granskning av telefonloggar och SJ:s tågtider. Det är bekräftat med vittne och övervakningskameror att Patrik steg av där.
Efter försvinnandet pratade vi med Patriks lärare och kompisar. Då förstod vi att han gått in i en trolig psykos och blivit förvirrad. Vi har även pratat med expertis om detta.

Någon undrade vad vi hade pratat om på tåget. Jag kan nog tycka att det bara är privat och endast angår mig och Patrik. Men för all del…jag ska berätta… Vi pratade om att vi skulle hjälpa Patrik när han kom hem, vi pratade om att vi skulle vandra i skogen, laga mat tillsammans, ta en dag i taget. Ja allt sånt som man mår bra av och som man läker av.

ALLA NI SOM HAR HJÄLPT OSS ATT SÖKA, SPRIDA EFTERLYSNINGEN, SÄTTA UPP LAPPAR, ORDNA MED MAT OCH BOENDE TILL SÖKANDE, SPÅRA MED HUNDAR, TRYCKA UPP FLYGBLAD, SÄTTA UPP FLYGBLAD, INFORMERA OCH SPRIDA EFTERLYSNINGEN PÅ RESTAURANGER, AFFÄRER, BUSSHÅLLPLATSER, BYGGA UPP FB-SIDAN ”HITTA PATRIK”, SKÖTA DEN, GE OSS TIPS, VARMA ORD OCH KRAMAR, RINGA IN OBS TILL POLISEN ETC. ETC. NI ÄR OVÄRDERLIGA, NI ÄR VÅRA HJÄLTAR OCH NI GER OSS HOPP.

Detta är en mardröm utan dess like och vi längtar efter att få hem vår älskade Patrik!!!!!!
"

Skrivet av Patriks mamma i Facebookgruppen Hitta Patrik.

Det mamman skriver angående att Patrik av misstag klev av tåget i Hallsberg stämmer väl överens med den redogörelse jag gjorde i ett inlägg i början av den här tråden.
Senast redigerad av Fridfullt 2017-06-21 kl. 02:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in