2017-06-20, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ett vittnesmål från en nära anhörig som inte avges under ed tillmätes ett avsevärt mindre värde i domstol.

JM åker dit för alla andra uppgifter som presenterats. Inte för att hon "brukar ljuga", "viskade med MR","kan ljuga om vilken veckodag det är" eller för att hon bad även sonen AG ljuga eller hämta nycklar vilket han lät bli.

AGs berättelse är uppgifter som läggs till på en enorm hög av allt annat som redan finns. LGWP tankar kretsade framför allt kring att dessa uppgifter från AG var svåra att förklara bort för JM utan att låta AG schavottera och att de säkert "sved" att få höra för JM (vilket hon faktiskt förtjänat med råge).
Att 13-årige sonens vittnesmål om hur mamma brukar ljuga etc skulle avgöra denna rättegång och fälla JM är inte rimligt. Hans vittnesmål utan ed har inte den tyngden. Det skulle aldrig hålla bland juristerna i HD.

Jag har sett mycket skit som barn har fått genomlida för att vi vuxna använder barn som verktyg i vår värld. Barn som sedan som vuxna försöker bearbeta sina barndomstrauma och såriga föräldrarrelationer under år av terapi.
Många av dessa barn försökte vara vuxna till lags och gjorde saker som de uppfattade som rätt då. Som vuxna har de ångest och mardrömmar istället.

Därför tycker jag barn ska i möjligaste mån hållas utanför rättegångar om sina föräldrar. Men det är min åsikt efter alldeles för många möten med skadade individer. Jag hoppas att Ale*ander är det stora undantaget och allt blir bra för honom.

Men hans utgångsläge är tufft även rättegångens vittnesmål förutan. Hur han ska klara det utan proffesionellt hjälp många år i framtiden kan jag inte riktigt se.

En mördad morfar, inga helsyskon men 6-7 halvsyskon, en mormor som uppger att morfar var alkoholist och att morfars far i sin tur kanske mördades av hans mor, en plastpappa som drunknade när han var 11, en ny plastpappa som drogar och röker på varje dag, hälften så gammal som mamma, en mamma på sex-film med tonåringar på nätet, två drogdömda äldre halvsyskon, en moster med familj som gömmer sig för mordhot, en skadad mormor som aldrig kommer att förlåta hans mamma, och en mamma som uppger sig regelbundet sålt sex. Och då har en morddom mot hans mor och hans "fd plastpappa" ännu inte avkunnats.

(Och kom nu inte och tjata om att det är att "misskreditera" brottsoffer att nämna dessa fakta och denna historik ur AGs bakgrund)
Så, å ena sidan har hans vittnesmål inte någon större betydelse, å andra sidan kommer han att lida av skuldkänslor för att ha satt sin mor i fängelse... Det är din analys och till detta kommer en föreläsning för oss fåkunniga om hur rätten kommer att resonera - inte bara tingsrätten utan t o m HD, så det så. Och vad LGWP beträffar så erbjuder du oss en förklaring till vad han egentligen menar. Maken till halsstarrighet och försåtlig argumentation har jag sällan sett - jag ger upp.
Citera
2017-06-20, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
MRs språkförståelse
"Jag förstår ju dem mer men jag har svårt att prata."

"Jag kan ju, jag har ju lärt mig lite så att jag pratar lite med dem och sedan. En timme per dag så går jag till en kompis och så tränar vi på svenska."

"Mohammed köper även ett paket cigaretter inne på macken och pratar svenska med butiksbiträdet."

" Jag har installerat två stycken appar, en i min telefon och en i hennes telefon. Och hon pratar ju med rösten och då översätts det automatiskt. Om jag förstår så är det väl okej, om jag inte förstår så gör hon det till lite enklare meningar."
Du glömde ge källan till infon men ingen fara jag vet vart du plockat den ifrån och under rättegåång så bekräftar han svårigheten i språket och att säga marlboro och peka rött klarar alla och gällande inspelningen som MR nu säger sig fått en frekvens på 10 min av en osynlig väg hjälper inga appar i världen då detta skedde bakom ryggen på JM. Jag ser att du tror på MR här gällande t-shirt och inspelning.
Citera
2017-06-20, 22:17
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ett vittnesmål från en nära anhörig som inte avges under ed tillmätes ett avsevärt mindre värde i domstol.
/.../
Att 13-årige sonens vittnesmål om hur mamma brukar ljuga etc skulle avgöra denna rättegång och fälla JM är inte rimligt. Hans vittnesmål utan ed har inte den tyngden. Det skulle aldrig hålla bland juristerna i HD.
/.../

Jag har fått uppfattningen att Alex vittnesmål att JM inte var hemma mellan kl. 20.15 till ca 23.15 har en avsevärd betydelse för domstolen.

Att Alex vittnesmål om att mamma ljuger om det mesta (t ex vilken dag det är, eller när mamma ska resa bort, eller när mamma ska komma hem, etc. är av stor betydelse, i sammanhanget - det vill säga, JM ljuger för det mesta.

Eller är det bara om detta hamnar i HD som du spekulerar?
Citera
2017-06-20, 22:19
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Din väld består inte av skadade vuxna som ibland skadats i barndomen av andra vuxna. Det gör delvis min värld.
Tråkigt att höra. Men jag har svårt att tro att personerna i din närhet kan jämföras med det vi diskuterar i den här tråden.
Citera
2017-06-20, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moneypenny´s
I min värld..

I ett förhör den 5 Maj berättar MR att han har spelat in JM:s "erkännande" och har även hennes blodiga T-shirt i förvar hos en ej avslöjad kompis.

Finns inte en chans att åkl tar upp detta utan att kunna styrka det för då rubbas MR:s trovärdighet till det sämre vilket försvårar hans tidigare påståenden om JM:s inblandning.

Att åkl aviserar i rättegången om ny bevisning vilket förvånar försvaret är minst sagt överraskande! Att nu ny info släpps om denna inspelning tidigare idag i Expressen och sedan ikväll så skriver SVT om "Hemlig inspelning" får mig att tro att det finns substans.

JM är rökt oavsett men jag är övertygad om att åkl har bevisning som stödjer MR:s utsago den 5 Maj. Därför lägger åkl fram denna förödande inspelning ur JM:s perspektiv. Gud vad jag vill vara där och se JM:s ansiktsuttryck när hon hör sin egen röst och inser att Hinsan blir hennes nästa resort de närmaste 20+ åren. Salta det med noll arv och missnöjda barn som inte får sparvar som flyger rakt i munnen så kanske ett självmord inte verkar vara ett så dåligt alternativ. Bäst för oss skattebetalare också! Hoppas! Alternativt Gulag!!
I din värld varför vänta till 5 maj 2017 innan han delger åk detta då hans erkännande kom för månader sedan?
Citera
2017-06-20, 22:20
Medlem
Citat:
Han sitter i två timmar och grubblar över hennes kyliga beteende, han har aldrig träffat en person som beter sig på detta sätt, som om om inget speciellt hänt

Inte många i Sverige som råkat ut för en mer manulativ kvinna i Sverige genom tiderna, tror dom flesta av oss kunnat bli lurad av Johanna. Även människor som är "normala" tenderar att tro på Johanna då det hon säger låter så otroligt att det inte kan vara osant. Hade hennes ljug/påhitt legat på en mycket lägre nivå hade folk ifrågasatt, men inte nu
Citera
2017-06-20, 22:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Därför tycker jag barn ska i möjligaste mån hållas utanför rättegångar om sina föräldrar. Men det är min åsikt efter alldeles för många möten med skadade individer. Jag hoppas att Ale*ander är det stora undantaget och allt blir bra för honom.

Men hans utgångsläge är tufft även rättegångens vittnesmål förutan. Hur han ska klara det utan proffesionellt hjälp många år i framtiden kan jag inte riktigt se.

En mördad morfar, inga helsyskon men 6-7 halvsyskon, en mormor som uppger att morfar var alkoholist och att morfars far i sin tur kanske mördades av hans mor, en plastpappa som drunknade när han var 11, en ny plastpappa som drogar och röker på varje dag, hälften så gammal som mamma, en mamma på sex-film med tonåringar på nätet, två drogdömda äldre halvsyskon, en moster med familj som gömmer sig för mordhot, en skadad mormor som aldrig kommer att förlåta hans mamma, och en mamma som uppger sig regelbundet sålt sex. Och då har en morddom mot hans mor och hans "fd plastpappa" ännu inte avkunnats.
... det var då väldigt vad halvtomma glas du har i ditt synsätt. Att måla fan på väggen har aldrig varit lyckat.

Vad AG behöver är stöd. Helt korrekt.
Att han inte har det lätt emotionellt är det absolut ingen som ifrågasätter med en så vidrig mor.

MR var absolut aldrig nån slags fadersgestalt till Alex och ska givetvis inte benämnas plastpappa till Alex.
Han är för övrigt fullt medveten om att hans mor är kroniskt lögnaktig.

Han behöver positiva människor som pushar honom då han gör val.
AG har stöd - han bor hos sin pappa som uppenbart är förnuftig. Han har också fler syskon på sin fars sida. Han står med andra ord inte på bar backe, han lever i en stabil familj.
AG själv återger hur bra relation de har, han återger och följer kloka ord som hans pappa har lärt honom:

För han, han brukar alltid säga att, eh ljuger man in eller berättar man sanningen så behöver man inte komma ihåg vad man har sagt.

Det handlar inte bara om att välja sanningen - det handlar först om att våga och han börjar först berätta för Amanda som han litar på fullt och fast:

"jag vågade i alla fall berätta sanningen för henne sen."

Jag tänker highlighta AGs fina ord om sin pappa som innebär trygghet för grabben.
Det är hans egna ord hur mycket vi än försöker lägga egna värderingar på Alex:
Citat:
Citat:
Han är bra på att prata så där, jajamän. Han hjälper alltid en, yes.
Finns det en (1) stabil, klok och kärleksfull person att anknyta till så brukar barn klara sig bra. I kombination med den klokhet som AG uppvisar så finns det absolut ingen anledning att älta skräckscenario i framtiden för grabben, han har garanterat tillräckligt med nuet.
Senast redigerad av develi 2017-06-20 kl. 22:38.
Citera
2017-06-20, 22:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stensturedenstore
Inte många i Sverige som råkat ut för en mer manulativ kvinna i Sverige genom tiderna, tror dom flesta av oss kunnat bli lurad av Johanna. Även människor som är "normala" tenderar att tro på Johanna då det hon säger låter så otroligt att det inte kan vara osant. Hade hennes ljug/påhitt legat på en mycket lägre nivå hade folk ifrågasatt, men inte nu
Nej, hon spelar i en egen division.
Jag tror dock han hade en hel del planer själv i form av vinstvinning, men visste inte vem han gav sig i lag med. Hon var ett strå vassare och det ångrar han bittert.
Citera
2017-06-20, 22:32
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moneypenny´s
I min värld..

I ett förhör den 5 Maj berättar MR att han har spelat in JM:s "erkännande" och har även hennes blodiga T-shirt i förvar hos en ej avslöjad kompis.

Finns inte en chans att åkl tar upp detta utan att kunna styrka det för då rubbas MR:s trovärdighet till det sämre vilket försvårar hans tidigare påståenden om JM:s inblandning.

Att åkl aviserar i rättegången om ny bevisning vilket förvånar försvaret är minst sagt överraskande! Att nu ny info släpps om denna inspelning tidigare idag i Expressen och sedan ikväll så skriver SVT om "Hemlig inspelning" får mig att tro att det finns substans.

JM är rökt oavsett men jag är övertygad om att åkl har bevisning som stödjer MR:s utsago den 5 Maj. Därför lägger åkl fram denna förödande inspelning ur JM:s perspektiv. Gud vad jag vill vara där och se JM:s ansiktsuttryck när hon hör sin egen röst och inser att Hinsan blir hennes nästa resort de närmaste 20+ åren. Salta det med noll arv och missnöjda barn som inte får sparvar som flyger rakt i munnen så kanske ett självmord inte verkar vara ett så dåligt alternativ. Bäst för oss skattebetalare också! Hoppas! Alternativt Gulag!!

Instämmer helt! I synnerhet med det som jag fetat.

Citera
2017-06-20, 22:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Du glömde ge källan till infon men ingen fara jag vet vart du plockat den ifrån och under rättegåång så bekräftar han svårigheten i språket och att säga marlboro och peka rött klarar alla och gällande inspelningen som MR nu säger sig fått en frekvens på 10 min av en osynlig väg hjälper inga appar i världen då detta skedde bakom ryggen på JM. Jag ser att du tror på MR här gällande t-shirt och inspelning.
FUP:
Dialogförhör och avlyssning.
Citera
2017-06-20, 22:45
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
... det var då väldigt vad halvtomma glas du har i ditt synsätt. Att måla fan på väggen har aldrig varit lyckat.

Vad AG behöver är stöd. Helt korrekt.
Att han inte har det lätt emotionellt är det absolut ingen som ifrågasätter med en så vidrig mor.

MR var absolut aldrig nån slags fadersgestalt till Alex och ska givetvis inte benämnas plastpappa till Alex.

Finns det en (1) stabil, klok och kärleksfull person att anknyta till så brukar barn klara sig bra. I kombination med den klokhet som AG uppvisar så finns det absolut ingen anledning att älta skräckscenario i framtiden för grabben, han har garanterat tillräckligt med nuet.

Du glömmer AGs samtal till JM där han gråtande berättade hur han längtade efter att få krama henne. JM är Ale*anders mor. Hon har svikit honom och han har förlorat henne ur sitt vardagsliv för kanske decennier. AG är mycket bunden till JM annars skulle detta samtal om hur han längtade efter henne inte ägt rum. AG behöver antagligen många år för att bearbeta att JM sitter inne.
Citera
2017-06-20, 22:47
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Hon kan ju starta en stiftelse eller fond där tex faderslösa barn är en målgrupp
Det tycker jag låter som ett bra förslag. Tvillingarna borde kunna få hjälp därifrån.

Jag tror, i och för sig, att Anki vet precis hur hon kommer att placera/skänka sina pengar så de kommer till bäst nytta, utan att Johanna kan komma i närheten av en enda krona.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in