Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-20, 14:18
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Så här: jag är visst öppen för att ändra mig. Saken är dock denna: Ni uppvisar ett mycket dåligt Track-Record när det gäller era förutsägelser. Jag är tillräckligt gammal för att ha upplevt flera olika larmrapporter under mitt vuxna liv och jag måste säga att ni gör inte något speciellt gott intryck. Ta bara det som Al Gore påstod i sin film. Förutom det så har ni en väldig förmåga av att inte klara av att möta era meningsmotståndare utan att ta till personangrepp eller grövre. Alltså rent objektiv så måste man säga att ni beter er som fullständigt besatta. Så det är jag som har gett upp hoppet om er.

Jag hoppas dock att du kan svara på denna fråga. Om man falsifierar Bernmodellen, faller alla klimatmodeller då?
Den förutsägelse jag ser som mest relevant är att vi får en global uppvärmning när vi tillför växthusgaser. Att kunna avgöra hur mycket co2 vi kan släppa ut innan vi bräcker 2-gradersmålet är förstås värdefullt. Och när denna gräns nås givet konsumtion av fossila bränslen. Klimatmodellerna har visat sig vara meningslösa att diskutera med dig. Men att vi får ökade temperaturer som följd av ökad mängd växthusgaser är ett observerat faktum oberoende av predektiva modeller. Du tror ju förövrigt att solen är ansvarig för trenden vi ser idag.
Citera
2017-06-20, 14:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Den förutsägelse jag ser som mest relevant är att vi får en global uppvärmning när vi tillför växthusgaser. Att kunna avgöra hur mycket co2 vi kan släppa ut innan vi bräcker 2-gradersmålet är förstås värdefullt. Och när denna gräns nås givet konsumtion av fossila bränslen. Klimatmodellerna har visat sig vara meningslösa att diskutera med dig. Men att vi får ökade temperaturer som följd av ökad mängd växthusgaser är ett observerat faktum oberoende av predektiva modeller. Du tror ju förövrigt att solen är ansvarig för trenden vi ser idag.
Det är just detta att förhålla sig till detta som "ett observerat faktum" som jag har så svårt att ta, givet att allt från rena foliehattar i klimatbranchen till välrenommerade forskare har en annan syn på saken. Det är faktiskt det som gör det så svårt att lyssna på er.
Citera
2017-06-20, 14:39
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Det är just detta att förhålla sig till detta som "ett observerat faktum" som jag har så svårt att ta, givet att allt från rena foliehattar i klimatbranchen till välrenommerade forskare har en annan syn på saken. Det är faktiskt det som gör det så svårt att lyssna på er.
Kan du något om detta då? Vad talar för/emot detta? Du har ju själv accepterat premisserna, om du minns? Det är faktiskt det som gör det så svårt att tro att du är öppen.
Citera
2017-06-20, 14:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Kan du något om detta då? Vad talar för/emot detta? Du har ju själv accepterat premisserna, om du minns? Det är faktiskt det som gör det så svårt att tro att du är öppen.
Jag återkommer när jag har läst in mig så mycket på Bernmodellen att jag kan falsifiera den på ett begripligt språk så att alla kan förstå det. Allvarligt talat, jag håller faktiskt på med att formulera mig.
Citera
2017-06-20, 14:57
Medlem
Citat:
Jag återkommer när jag har läst in mig så mycket på Bernmodellen att jag kan falsifiera den på ett begripligt språk så att alla kan förstå det. Allvarligt talat, jag håller faktiskt på med att formulera mig.
Har du någon bra källa för att förstå dig på Bernmodellen så vi andra också kan läsa på?
Citera
2017-06-20, 15:10
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
... Och ger Bernmodellen svar på frågorna jag ställde(har den relevans)? Vad talar för/emot en uppvärmning idag som följd av en ökad växthuseffekt driven av co2(väl i atmosfären)?
Senast redigerad av Trumpetflugan 2017-06-20 kl. 15:51.
Citera
2017-06-20, 15:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Har du någon bra källa för att förstå dig på Bernmodellen så vi andra också kan läsa på?
Googla får du göra själv.
Citat:
... Och ger Bernmodellen svar på frågorna jag ställde(har den relevans)? Vad talar för/emot en uppvärmning idag som följd av en ökad växthuseffekt driven av co2(väl i atmosfären)?
Återkommer om det som sagt.
Citera
2017-06-20, 18:56
Medlem
arbetets avatar
Lösningen är nära!:

CO2 is no match for this giant carbon sucking machine
Citera
2017-06-21, 06:06
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Återkommer om det som sagt.
När då? Du har ju redan gjort uttalandet, så något av substans borde du väl ha för att bygga det på?
Senast redigerad av Trumpetflugan 2017-06-21 kl. 06:09.
Citera
2017-06-21, 06:09
Medlem
arbetets avatar
Citat:
När då? Du har ju redan gjort uttalandet, så något av substans borde du väl ha för att göra sådana?
Som sagt, er har jag gett upp hoppet om så ska jag posta något så ska det vara begripligt även för vanliga människor. Något som ni totalt missar i er lilla sektvärld.
Citera
2017-06-21, 06:56
Medlem
Jumalautas avatar
Jag byter bilar som jag byter skjortor. Och det verkar som att det är elbilar med stora batterier som gäller i fortsättningen.

Citat:
Tillverkningen av batterier till elbilar är ett för många okänt klimatproblem. Ny svensk forskning visar att tillverkningen av ett elbilsbatteri kan motsvara utsläppen att köra en dieselbil upp till 25 000 mil.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elbilens-batteri-kan-vara-en-klimatvarsting
Citera
2017-06-21, 09:24
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Som sagt, er har jag gett upp hoppet om så ska jag posta något så ska det vara begripligt även för vanliga människor. Något som ni totalt missar i er lilla sektvärld.
Annars brukar ju sekter kännetecknas av brist på rationalitet och reson. Samtidigt som brist på öppenhet och dogmatism. Jag säger nog som Xenonen här:
Citat:
Att någon skriver "Here you’ll find polar bear science without advocacy, fearmongering or spin. " är ju inte detsamma som att så är fallet. Tvärtom är sådant en rejäl varningssignal. Den som känner behov av att tala om hur opartisk och seriös den är är ofta precis motsatsen.

Det gäller nog uttalanden om sektmedlemskap också. Så vi väntar på din förklaring för "vanligt folk", vilket inbegriper mig, Xenonen, lasternassumma. Det du menar är nog "en förklaring för okunnigt och därmed lättlurat folk".. Liknande de förklaringar du tidigare fallit för och hänvisat till. Jag ser gärna att jag har fel. Kör hårt!
Senast redigerad av Trumpetflugan 2017-06-21 kl. 09:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in