2012-06-10, 11:00
Moderator
Pentyls avatar
Korruption -> Företagsskvaller
/mod
Citera
2014-10-02, 23:58
Medlem
Taxikritiks avatar
Skvaller om Taxi Stockholm

Taxi Stockholm förvärvar Ekerö Taxi
Citat:
Taxi Stockholm förvärvar Ekerö Taxi. Affären innebär att Taxi Stockholm-koncernen får ett starkare helhetserbjudande. Koncernen består idag av Taxi Stockholm och Värmdö Taxi och är en del av Svea Taxi Allians.
Citat:
... målet är att öka marknadsandelarna ..., säger Dimitrios Faniadis, styrelseordförande på Taxi Stockholm.
Ekerö Taxi kommer arbeta under samma namn och samma form som tidigare.

http://www.taxistockholm.se/sv/Hidden-Pages/Aktuella-nyheter/Taxi-Stockholm-forvarvar-Ekero-Taxi/

http://www.ekerotaxi.se/

Vad tycker ni om denna affär?

Vad gäller pengar så uppger inte parterna det. Hur mycket tror ni det handlade om? Vad fick Taxi Sthlm punga ut med?

http://www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=170574
Citera
2014-10-03, 02:21
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taxikritik
Skvaller om Taxi Stockholm

Taxi Stockholm förvärvar Ekerö Taxi
Ekerö Taxi kommer arbeta under samma namn och samma form som tidigare.

http://www.taxistockholm.se/sv/Hidden-Pages/Aktuella-nyheter/Taxi-Stockholm-forvarvar-Ekero-Taxi/

http://www.ekerotaxi.se/

Vad tycker ni om denna affär?

Vad gäller pengar så uppger inte parterna det. Hur mycket tror ni det handlade om? Vad fick Taxi Sthlm punga ut med?

http://www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=170574

Positivt såklart.

Taxi Stockholm är ett starkt varumärke och det finns nog inget bolag förarna på Ekerö Taxi hellre tillhör. För vad jag vet var det mer eller mindre inte en enda person som var intresserad av att börja köra för kurir istället (hade också lagt bud vilket jag tror gjorde Taxi Stockholm lite oroliga). Jag tror det blir positivt att ha ett bolag som Taxi Stockholm i ryggen.

Vad dom än gav så är det ett väldigt litet köp om vi ser till vad dom olika bolagen omsätter.
Senast redigerad av Bbobi 2014-10-03 kl. 02:37.
Citera
2014-10-04, 15:15
Medlem
Taxikritiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Positivt såklart.

Taxi Stockholm är ett starkt varumärke och det finns nog inget bolag förarna på Ekerö Taxi hellre tillhör. För vad jag vet var det mer eller mindre inte en enda person som var intresserad av att börja köra för kurir istället (hade också lagt bud vilket jag tror gjorde Taxi Stockholm lite oroliga). Jag tror det blir positivt att ha ett bolag som Taxi Stockholm i ryggen.

Vad dom än gav så är det ett väldigt litet köp om vi ser till vad dom olika bolagen omsätter.
För Taxi Stockholm torde det utan tvekan bara vara positivt.

För Ekerö Taxis del, som i länken där uppger att de f.n. har 40 bilar, tror jag kanske att det blir/uppfattas snarlikt som när Värmdö Taxi förvärvades av Taxi Sthlm häromåret: lite blandade tongångar. Jag har ännu inte hört med/åkt med någon chaffis från Ekerö Taxi, så jag vet förstås inte hur snacket gått, och hur det uppfattas idag i och med att det är klart. Jag minns att hälften (sades det) av de då 60–65 Värmdö Taxi-bilarna flaggade om till Taxi Sthlm-loggan och hälften alltså körde vidare med gamla Värmdö-logotypen på bilen – om det blir liknande nu med Ekerö har jag ännu inte hört något om.

Att Ekerö-chaufförer skulle (ens kunna tänka sig att) gå över till TK eller 020 finner jag osannolikt.
När jag f.ö. emellanåt åker med/råkar åka med t.ex. TK - och det går att snacka med chauffören, när det går att ha ett vetttigt utbyte (vilket är alltmer sällan) - då vet jag att fler och fler av de som kört ett tag för TK just vill gå över till Taxi Sthlm, en del snackar om att de måste vänta en viss tid (någon nämnde 18 mån e.d.) och så för att kunna få göra det. Många hos TK tycks inriktade på att försöka börja köra för Sthlm. Samtidigt är det ju högre/vassare antagningskrav, som bekant, hos Sthlm jämfört med FG:s bolag, deras aktuella info om förarkraven:
http://www.taxistockholm.se/sv/Karriar-hos-oss/Taxiforare-i-Taxi-Stockholm/
Taxi Stockholms antagningskrav
Du ska:
Citat:
  • Vara en god bilförare med lokalkännedom och körvana i Stockholm
  • Ha ett förtroendefullt uppträdande och ett vårdat yttre
  • Kunna uttrycka dig väl i tal och skrift
  • Ha social kompetens och vilja att ge god service
  • Vara stresstålig
  • Ha goda referenser
  • Ha god datorvana
  • Vara 21 år fyllda
  • Genomgå individuell bedömning av utdrag från Rikspolisstyrelsen
Citat:
Ursprungligen postat av Taxi Stockholm
Att vara en bra förare innebär så mycket mer än att kunna ratta bilen. Det är viktigt att du har bra lokalkännedom och att du kan svenska språket i både tal och skrift. Att ge bra service, hålla upp dörrar och bjuda på ett leende är inga konstigheter för dig!

Bra lokalkännedom innebär att du ska känna till huvudgator i de olika stadsdelarna, tullar, utfartsvägar och namn på broar och leder för att komma in på utbildningen.
Citera
2014-10-04, 16:31
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taxikritik
För Taxi Stockholm torde det utan tvekan bara vara positivt.

För Ekerö med. Taxi Stockholm är ett starkt varumärke och positivt att tillhöra.

Varumärket, förarna, bilarna, växeln är kvar. Skillnaden är att dom får en ny, stark ägare.

För Taxi Stockholm är det såklart positivt eftersom dom ville köpa men det är inga stora pengar dom tjänar på det utan det handlar nog om att dom ser hur FVG köpt upp bolag efter bolag och nu hade dom även lagt bud på Ekerö taxi och då skulle det väl bara vara Nynäs haninge taxi som inte tillhör FVG utöver Tsab och Värmdö.

Det är nog ett mer taktiskt än ekonomiskt beslut för dom ville inte att ekerö skulle köpas upp av kurir eller försvinna helt för då skulle troligen kurir med ftj samt skol i kommunen ta över ett stort geografiskt område med sin närvaro i kommunen idag.

Stora makter är inte per automatik onda eller negativa. Förutom när det gäller FVG.

Citat:
Jag minns att hälften (sades det) av de då 60–65 Värmdö Taxi-bilarna flaggade om till Taxi Sthlm-loggan och hälften alltså körde vidare med gamla Värmdö-logotypen på bilen – om det blir liknande nu med Ekerö har jag ännu inte hört något om.

Det var väl när Värmdö Taxi blev av med sin färdtjänst och man lät dom gå in i TSAB på dispens för att inte riskera att åkarna skulle gå i konkurs.

Detta var dock inte alls uppskattat av alla andra åkare som betalat enorma pengar för att få en takskylt i TSAB att dom kom in gratis och tog deras jobb.

Det var väl 2 år sen nu eller nåt. Ekerö Taxi har nog garanterat anpassat sig till dom nya föhållandena under den tiden.
Senast redigerad av Bbobi 2014-10-04 kl. 16:40.
Citera
2014-10-04, 17:29
Medlem
Taxikritiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
För Ekerö med. Taxi Stockholm är ett starkt varumärke och positivt att tillhöra.

Varumärket, förarna, bilarna, växeln är kvar. Skillnaden är att dom får en ny, stark ägare.
Att det mest/sammantaget är positivt för Taxi Ekerö, det tror jag egentligen också.

Samtidigt blir det intressant framöver att höra snacket i Ekeröbilarna (framför allt genom det äldre klientel av förare där, de med längre erfarenhet) hur de formulerar det själva. Nu åker jag inte så ofta där ute, ska sägas, det blir bara ett par gånger om året.

Citat:
För Taxi Stockholm är det såklart positivt eftersom dom ville köpa men det är inga stora pengar dom tjänar på det utan det handlar nog om att dom ser hur FVG köpt upp bolag efter bolag och nu hade dom även lagt bud på Ekerö taxi och då skulle det väl bara vara Nynäs haninge taxi som inte tillhör FVG utöver Tsab och Värmdö.

Det är nog ett mer taktiskt än ekonomiskt beslut för dom ville inte att ekerö skulle köpas upp av kurir eller försvinna helt för då skulle troligen kurir med ftj samt skol i kommunen ta över ett stort geografiskt område med sin närvaro i kommunen idag.
Där har du en bra poäng. Jag tror också att det är mer så. Och i förhållande till vad själva kostnaden av förvärvet av Ekerö blev i kronor och ören så är det också ekonomiskt fördelaktigt för Sthlm.

Citat:
Det var väl när Värmdö Taxi blev av med sin färdtjänst och man lät dom gå in i TSAB på dispens för att inte riskera att åkarna skulle gå i konkurs.
Citat:
Det var väl 2 år sen nu eller nåt. Ekerö Taxi har nog garanterat anpassat sig till dom nya föhållandena under den tiden.
Jo. Här i NVP, augusti 2011 står det en del om detta.
Sedan - apropå Taxi Sthlms köp av Värmdö Taxi i december 2010 och Värmdö Taxis förlorade avtal med landstinget om färdtjänsten i augusti 2011 - finns info även hos NVP, augusti 2012.

Citat:
Detta var dock inte alls uppskattat av alla andra åkare som betalat enorma pengar för att få en takskylt i TSAB att dom kom in gratis och tog deras jobb.
Det kan jag tänka mig. Jag hade nog upplevt det på ett liknande sätt.

taxi stockholm köper värmdö taxi – Flashbacktråd 2010-09-24
Citera
2014-11-16, 16:35
Medlem
Taxikritiks avatar
Marknadschefen för Taxi Stockholm, Carina Herly, i intervju i Resumé i dag
– uttalar sig bland annat om friåkare och taxibolaget Über:

http://www.resume.se/sections/nyheter/helgintervjuer/2014/11/14/det-ar-svart-att-konkurrera-med-nagons-fru/
Citat:
I mars tog hon över som marknadschef för Taxi Stockholm och startade med en rad uppmärksammade kampanjer. Företaget hade ingen byrå när hon tillträdde och man arbetade efter en köpt medieplan. Det första Carina Herly gjorde var att inleda ett samarbete med byrån King.
Citat:
Det största hotet mot Taxi Stockholm menar hon är friåkare som kopierar företagets varumärke.
Det är ett stort problem som vi jobbar väldigt mycket och intensivt med att informera om. Eftersom taximarknaden inte är avreglerad i så många länder så tror turister att det är okej här.

Om taxibolaget Über säger Herly:

Über har tillfört en sund rörelse på marknaden. De har varit skickliga på att utnyttja den nya tekniken på ett bra sätt. Däremot så tror jag att vi har större kapacitet. Vi är en pigg 115-åring som har ett starkt fäste bland Stockholmarna.
Citera
2015-11-06, 23:09
Medlem
Taxi Stockholms ledning

Nyfiken om det finns nåt att berätta om Taxi Stockholm ledning?
Citera
2017-06-20, 10:46
Bannlyst
Taxi Stockholm - Vad händer?

Har alltid åkt med Taxi Stockholm, dom har alltid stått för kvalité , när resten av branschen har varit värdelös. Senast jag åkte med Taxi Stockholm, så fick jag en telefon framkörd framför nosen på mig, där jag skulle säga vägen i telefon mikrofon.

Ställa de inga krav alls på att bli taxiförare numera?
Citera
2017-06-20, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Har alltid åkt med Taxi Stockholm, dom har alltid stått för kvalité , när resten av branschen har varit värdelös. Senast jag åkte med Taxi Stockholm, så fick jag en telefon framkörd framför nosen på mig, där jag skulle säga vägen i telefon mikrofon.

Ställa de inga krav alls på att bli taxiförare numera?

Nya mer spännande och exotiska Taxi Sthlm - förarrna kan knappt svenska och kör som idioter till skyhöga priser.
Citera
2017-06-20, 10:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mega79
Nya mer spännande och exotiska Taxi Sthlm - förarrna kan knappt svenska och kör som idioter till skyhöga priser.

Grejen är att Taxi stockholm har varit ett kvalité märke, medan andra bolag som Taxi Kurrir och taxi 020 har varit rena skräpet. Men nu verka chaffisen på taxi Stockholm också blivit ett skräp märke, när man inte kan hitta eller kan använda en GPS.

Bemannade taxibilar har väl max 15 år kvar, sedan är dom borta..
Citera
2017-06-20, 11:05
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Grejen är att Taxi stockholm har varit ett kvalité märke, medan andra bolag som Taxi Kurrir och taxi 020 har varit rena skräpet. Men nu verka chaffisen på taxi Stockholm också blivit ett skräp märke, när man inte kan hitta eller kan använda en GPS.

Bemannade taxibilar har väl max 15 år kvar, sedan är dom borta..

Taxibranschen är ju riktigt smutsig. Ingen vill jobba där, men har man inget annat alternativ så är det väl sista utvägen. Slavlöner och kassa arbetstider, taxibolagen tar 60-65% av det inkörda beloppet helt utan att bidra med någonting av värde. Tro på fan att dom har svårt att få tag i kompetent personal
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in