2017-06-19, 23:40
Medlem
lasternassummas avatar
Till dom i tråden som vill förringa de brott som JM har begått vill jag säga…

Rättsskandaler
Det är en rättsskandal att inte mordet på Aki ledde till en förundersökning om mord genast.
Det är en rättsskandal att JMs sexuella utnyttjande av sina ensamkommande "skyddslingar" inte undersöktes och utreddes ordentligt av "den skrattande polisen" i Eskilstuna.
Det är en rättsskandal att misshandeln av de ensamkommande som berättade om det sexuella utnyttjande som dom utsatts för ännu inte uträtts av "den skrattande polisen" i Eskilstuna.

En större rättsskandal
Det vore en betydligt större rättsskandal, nu när äntligen ljus riktas mot alla de brott som JM begått, om hon inte skulle dömas.

Allt bara IMHO.

Skärpta straff?
För övrigt så tror jag att dom som argumenterar för att JM ska frias egentligen försöker skapa opinion för skärpta straff för den typ av brott som JM begått. Inte utan framgång...

Citera
2017-06-19, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Till dom i tråden som vill förringa de brott som JM har begått vill jag säga…

Rättsskandaler
Det är en rättsskandal att inte mordet på Aki ledde till en förundersökning om mord genast.
Det är en rättsskandal att JMs sexuella utnyttjande av sina ensamkommande "skyddslingar" inte undersöktes och utreddes ordentligt av "den skrattande polisen" i Eskilstuna.
Det är en rättsskandal att misshandeln av de ensamkommande som berättade om det sexuella utnyttjande som dom utsatts för ännu inte uträtts av "den skrattande polisen" i Eskilstuna.

En större rättsskandal
Det vore en betydligt större rättsskandal, nu när äntligen ljus riktas mot alla de brott som JM begått, om hon inte skulle dömas.

Allt bara IMHO.

Skärpta straff?
För övrigt så tror jag att dom som argumenterar för att JM ska frias egentligen försöker skapa opinion för skärpta straff för den typ av brott som JM begått. Inte utan framgång...

Ja, det finns nog en påtaglig risk för att hon frias för APs död, trots alla de indicier som pekar i hennes riktning. Man har ju svårt att tro att hon inte hade ett finger med i spelet om det inte är så att hennes mytomani går så djupt att hon inte kan låta bli att dra lögner ens när hon riskerar att dra på sig ett livstidsstraff. Vet inte om sådana dårar är kända och tvekar över att en sådan skulle kunna klara sig i samhället.
Citera
2017-06-20, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Nu tillhör det ju inte vanligheterna att en förälder dödas av sitt barn och den andre föräldern blir svårt skadad, men överlever. Utan att säkert veta skulle jag inte tro att någon domstol i nutid ställts inför problemet att bestämma ifall mördaren får ärva den överlevande föräldern när den dör. Men om mamman dör om 20 år i en åkomma inte relaterad till överfallet, känns det troligt att JM ändå har rätt till arvet efter henne. Men Ulrika kan ju dra det till domstol och höra vad rätten säga. Om det inte finns nåt liknande fall kan fallet gå till HD och bli prejudicerande.

Någon som vet mer om detta?

Vet inte men vill som du gärna veta. Jag befarar att JM får ärva 25% av AMs kvarlåtenskap den dagen. Kanske kan AM minska den delen till 12,5% genom testamente. Annars finns ju gåvor och stiftelser som kända utvägar. Mången är den godsägare som gått runt arvsskiftesproblematiken genom att överlåta gods och guld till en stiftelse.
Citera
2017-06-20, 00:15
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Vet inte men vill som du gärna veta. Jag befarar att JM får ärva 25% av AMs kvarlåtenskap den dagen. Kanske kan AM minska den delen till 12,5% genom testamente. Annars finns ju gåvor och stiftelser som kända utvägar. Mången är den godsägare som gått runt arvsskiftesproblematiken genom att överlåta gods och guld till en stiftelse.

Ja, AM sa ju att hon skulle ge bort allt. Ulrika behöver ju inte de pengarna. Hon har ju redan sitt på det torra. Det är JM och somliga av hennes barn som inte gillar att JM blir utan arv eller bara ärver småpengar.
Citera
2017-06-20, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
AM kan testamentera bort halva arvskotten och då är JMs laglott 12.5 procent. GMs del är 0 för JM om hon döms till fängelse. Till vård 25 procent
Citera
2017-06-20, 00:39
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
AM kan testamentera bort halva arvskotten och då är JMs laglott 12.5 procent. GMs del är 0 för JM om hon döms till fängelse. Till vård 25 procent

Vi diskuterade egentligen inte hur många procent JM får ärva. Det hsr vi redan förstått. Det vi diskuterar är följande: det finns de i tråden som tror att JM inte får ärva AM pga av mordförsöket. Jag hävdar att JM får ärva ändå - att man bara förlorar sin arvsrätt vid mord, inte vid mordförsök. Och det är väl en av anledningarna till att AM vill göra sig av med alla pengar så fort som möjligt.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-06-20 kl. 00:42.
Citera
2017-06-20, 01:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Rättskandal är ett starkt ord, en utredning och tillsynsrapport torde föregå, men jag håller med dig om att det är mer än märkligt då det är flertal ärenden som rinner som sand mellan fingrarna.
Kan en och samma person ha så stark vind i seglen?
Aki anmälde JM för narkotikabrott (samtidigt som bedrägeri 128k) men vid husrannsakan fanns inte ett dugg. Hon kontrar med falsk tillvitelse. Hade varit intressant att ta del av den anmälan, det borde väl ha varit specat vad han grundade det på.
Citera
2017-06-20, 01:46
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Rättskandal är ett starkt ord, en utredning och tillsynsrapport torde föregå, men jag håller med dig om att det är mer än märkligt då det är flertal ärenden som rinner som sand mellan fingrarna.
Kan en och samma person ha så stark vind i seglen?
Aki anmälde JM för narkotikabrott (samtidigt som bedrägeri 128k) men vid husrannsakan fanns inte ett dugg. Hon kontrar med falsk tillvitelse. Hade varit intressant att ta del av den anmälan, det borde väl ha varit specat vad han grundade det på.

OK, jag erkänner att jag spetsade till ordvalet mer än jag brukar, men eftersom inlägget var riktat som det var så tyckte jag ändå att det var motiverat.

En osannolik händelse kan inträffa. Om flera osannolika händelser inträffar efter varandra och det är en och samma person som gynnas vid var och en av händelserna så kan man nästan säkert säga att det som hänt inte är en slump.

Det finns fortfarande hundar begravda runt JM. Vilka är det som följer med i fallet om man gräver för mycket?

Citera
2017-06-20, 07:14
Medlem
[quote=Singoallaa|61025681]Jag hänger inte riktigt med här...

Kim Malmgren - EXPRESSEN
Sovrumsdörren i sommarstugan var alltid stängd, berättar mamman. Hon begriper inte varför den skulle vara stängd just den dörren, säger hon.

Frågan kommer på tal eftersom Mohammad Rajabi, som erkänt att han utförde knivattacken mot föräldrarna, har sagt att dörren var stängd och att han öppnade den efter att ha tvekat under en stund.

Hur menar mamman att hon inte begriper varför dörren skulle vara stängd?[/QUOTE

Det där förstår jag inte alls jag läste att hon sa att dörren alltid stod öppen. De hade ett fönster med myggnät i hallen hon ville ha korsdrag.
Citera
2017-06-20, 07:32
Medlem
HowLongIsNows avatar
[quote=Askepott|61028493]
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Jag hänger inte riktigt med här...

Kim Malmgren - EXPRESSEN
Sovrumsdörren i sommarstugan var alltid stängd, berättar mamman. Hon begriper inte varför den skulle vara stängd just den dörren, säger hon.

Frågan kommer på tal eftersom Mohammad Rajabi, som erkänt att han utförde knivattacken mot föräldrarna, har sagt att dörren var stängd och att han öppnade den efter att ha tvekat under en stund.

Hur menar mamman att hon inte begriper varför dörren skulle vara stängd?[/QUOTE

Det där förstår jag inte alls jag läste att hon sa att dörren alltid stod öppen. De hade ett fönster med myggnät i hallen hon ville ha korsdrag.

Detta är en felcitering, har behandlats tidigare i tråden. Dörren brukade stå öppen.
Om MR funnit den stängd så är det alltså en avvikelse från det normala mönstret.
Han kan givetvis minnas fel eller ljuga. Kan ha olika begrepp om vad en stängd dörr innebär (på glänt = öppen eller stängd?). Språkförbistring vid tolkning.
Eller så har någon stängt dörren efter det att paret gått och lagt sig.
Citera
2017-06-20, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vi diskuterade egentligen inte hur många procent JM får ärva. Det hsr vi redan förstått. Det vi diskuterar är följande: det finns de i tråden som tror att JM inte får ärva AM pga av mordförsöket. Jag hävdar att JM får ärva ändå - att man bara förlorar sin arvsrätt vid mord, inte vid mordförsök. Och det är väl en av anledningarna till att AM vill göra sig av med alla pengar så fort som möjligt.
nej ingen ärver nåt så länge am finns.
Citera
2017-06-20, 08:44
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
nej ingen ärver nåt så länge am finns.

Jag diskuterar som du nog märker om du läser inlägget igen vem som ska ärva AM= Anki Möller. Och vad jag vet är inte AM död än utan det handlar så klart om när AM är död. Det är en pågående diskussion om JM har arvsrätt efter AM trots att hon försökt döda AM. Jag hävdar att JM får ärva AM . Andra hävdar motsatsen eftersom JM försökt döda henne. Men jag finner inget direkt stöd för det i lagen.

Lagen har lagts ut i tråden några inlägg bakåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in