2017-06-19, 08:11
Medlem
CallePhilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe
Det är dock en medlem, som har gått ut med, att hon har kontaktat två medium varav det ena / ene har medverkat i "Det okända!" Det inlägget finns kvar. Svar inväntas med spänning!
Hon konstaterade att två var kvacksalvare och en tredje var trovärdig och med i gruppen dessutom, när jag läste det igår. Frågan är om det är ett medium eller en deltagare från Det Okända. Det har ju funnits en del mediala deltagare genom åren..
Citera
2017-06-19, 08:17
Medlem
CallePhilles avatar
Ny film som visar hur Patrik rör sig: https://www.facebook.com/groups/309599029461663/permalink/317110428710523/
Citera
2017-06-19, 08:36
Medlem
Magnusperfektankas avatar
Sådär 4 veckor sen försvinnandet....
hoppas kroppen hittas under morgondagens sök så föräldrarna kan börja sörja nu.....
Citera
2017-06-19, 08:47
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CallePhille
Hon konstaterade att två var kvacksalvare och en tredje var trovärdig och med i gruppen dessutom, när jag läste det igår. Frågan är om det är ett medium eller en deltagare från Det Okända. Det har ju funnits en del mediala deltagare genom åren..

Jag har inte heller kunnat utröna huruvida det rör sig om ett medium eller en medial person, som deltagit i programmet.

Det är inget fel på folks fantasier och spekulationer i "Patrikgruppen" trots, att det är önskvärt från administratörernas sida med färre spekulationer och mer fakta i gruppen.
Citera
2017-06-19, 09:24
Medlem
Citat:
Jag har inte heller kunnat utröna huruvida det rör sig om ett medium eller en medial person, som deltagit i programmet.

Det är inget fel på folks fantasier och spekulationer i "Patrikgruppen" trots, att det är önskvärt från administratörernas sida med färre spekulationer och mer fakta i gruppen.

Jo, fakta är det rätt bra avsaknad av i den gruppen. Ett inlägg om vad någon "tror" gör idioterna direkt till "fakta"
Citera
2017-06-19, 11:39
Medlem
Citat:
Föräldrarna gick ut med, att Patrik hade cirka 400 kronor i kontanter med sig.

Okej. Ja, 400 kr kan väl i vilket fall inte räcka så länge. Hoppas han hittas.
Citera
2017-06-19, 12:53
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nik145
Jo, fakta är det rätt bra avsaknad av i den gruppen. Ett inlägg om vad någon "tror" gör idioterna direkt till "fakta"

Jo...
Ett av skälen till att:

1. "Tror" borde ersättas med "gissar vilt" om man bara spekulerar.

2. Om det är en faktagrej, så borde folk skriva "jag vet inte, för jag har inte lyckats ta reda på det eller orkat ta reda på det".

3. Om man har för sig något men inte minns, så är "tror" inte det bästa ordvalet. "Jag kommer inte riktigt ihåg och jag orkar inte kolla upp det" är i så fall bättre att skriva.

Citat:
Ursprungligen postat av Kling8282
Vart står det att en väska hittades i Rala?
Ralavägen i Hallsberg iså fall, om uppgifterna är korrekta att väskorna hittats vid Woody och en bit därifrån.

Inte byn Rala som ligger på andra sidan järnvägen (Ralavägen går inte längre dit.)

Citat:
"Planerat" inte "panerat!"
Det begriper vi nog. Du vet att det går att redigera inlägg inom en timme? Bara att klicka på pennan. (Lite för sent den här gången.)
Citera
2017-06-19, 13:58
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Jo...
Ett av skälen till att:

1. "Tror" borde ersättas med "gissar vilt" om man bara spekulerar.

2. Om det är en faktagrej, så borde folk skriva "jag vet inte, för jag har inte lyckats ta reda på det eller orkat ta reda på det".

3. Om man har för sig något men inte minns, så är "tror" inte det bästa ordvalet. "Jag kommer inte riktigt ihåg och jag orkar inte kolla upp det" är i så fall bättre att skriva.

Ralavägen i Hallsberg iså fall, om uppgifterna är korrekta att väskorna hittats vid Woody och en bit därifrån.

Inte byn Rala som ligger på andra sidan järnvägen (Ralavägen går inte längre dit.)

Det begriper vi nog. Du vet att det går att redigera inlägg inom en timme? Bara att klicka på pennan. (Lite för sent den här gången.)
Ja, tack! Det vet jag!
Citera
2017-06-19, 15:20
Medlem
nyduschad.tjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Vill bara säga att jag håller med dig i allt du skriver! Får också liknande vibbar. Munchausen by proxy har jag en bekant som har och det är vedervärdigt för barnen!! Tycker det finns många konstigheter i det här fallet.

Tack och bra! Då är vi iaf 2 som kanske är nära någon förklaring till hans försvinnande. Tycker verkligen föräldrarna verkar helskumma. Vad jag förstår så har Patrik aldrig haft en psykos innan, så hur drar man då sådana slutsatser plötsligt efter ett telefonsamtal och ett försvinnande.

Någon som sitter på någon statistik/fakta om hur vanligt det är med psykoser vid endast depression? Tänker att det borde vara vanligare att djupt deprimerade blir apatiska än att de drabbas av en psykos med förföljelsemani/paranoia. Om han nu är i en psykos trots allt, kan det ha hänt något traumatiskt i Falun? Våldtäkt, rån, misshandel etc. Något som kan förklara hans behov att fly? Finns det anledning att tro att han drabbats av PTSD? Sen slår det mig att schizofreni brukar debutera i hans ålder. Uppgifterna vi känner till om Falun är knappa. En del har sett att han verkat må sämre och sämre typ, inget mer.
Citera
2017-06-19, 15:27
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyduschad.tjej
Tack och bra! Då är vi iaf 2 som kanske är nära någon förklaring till hans försvinnande. Tycker verkligen föräldrarna verkar helskumma. Vad jag förstår så har Patrik aldrig haft en psykos innan, så hur drar man då sådana slutsatser plötsligt efter ett telefonsamtal och ett försvinnande.

Någon som sitter på någon statistik/fakta om hur vanligt det är med psykoser vid endast depression? Tänker att det borde vara vanligare att djupt deprimerade blir apatiska än att de drabbas av en psykos med förföljelsemani/paranoia. Om han nu är i en psykos trots allt, kan det ha hänt något traumatiskt i Falun? Våldtäkt, rån, misshandel etc. Något som kan förklara hans behov att fly? Finns det anledning att tro att han drabbats av PTSD? Sen slår det mig att schizofreni brukar debutera i hans ålder. Uppgifterna vi känner till om Falun är knappa. En del har sett att han verkat må sämre och sämre typ, inget mer.

Just psykoser och depressioner är inte helt ovanligt när man är runt 20 och studerar. När jag pluggade (teknik) var det en som fick psykos och några som hoppade av för de mådde dåligt psykiskt.

Det finns tydligen något som heter psykotisk depression:

http://sv.healthline.com/health/psykotisk-depression#Overview1

Citat:
Psykotisk depression (eller depression med psykotiska symtom) är en psykisk sjukdom som kännetecknas av symtom på både depression och psykos. Den som lider av en psykos upplever en kombination av rädslor och hot som endast finns i psyket, inte i verkligheten. Om du har psykotisk depression kan du känna dig deprimerad samtidigt som du känner dig fysiskt hotad och får hallucinationer.

Citat:
De som drabbas av en psykotisk depression kan också få vanföreställningar. Om du till exempel känner dig värdelös och tror att ingen tycker om dig, kan det utvecklas till att du tror att andra vill skada dig. Du kanske tror att bilar följer efter dig eller att någon har hackat sig in i din dator.

Hallucinationer innebär att du ser eller hör saker eller känner lukter som inte finns. Du kanske till exempel känner lukten av ett farligt ämne som ingen annan känner, och dra slutsatsen att någon annan har släppt ut ämnet för att skada dig. Du kan också höra röster som hotar dig eller uppmanar dig att skada dig själv eller andra. Det är tydligt att detta är hallucinationer eftersom ingen annan i närheten känner samma lukter eller ser eller hör samma saker som du.
Citera
2017-06-19, 16:11
Medlem
nyduschad.tjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Just psykoser och depressioner är inte helt ovanligt när man är runt 20 och studerar. När jag pluggade (teknik) var det en som fick psykos och några som hoppade av för de mådde dåligt psykiskt.

Det finns tydligen något som heter psykotisk depression:

http://sv.healthline.com/health/psykotisk-depression#Overview1

Tack för det lärorika svaret. Då är det lite mer troligt att det här med psykos stämmer, tanken om att han drabbats av det är inte taget helt ur det blå...

Men jag tänker, som förälder är det svårt att tänka sig tanken att sitt barn med flit skulle hålla sig borta. Man vill inte tro att ens barn skulle göra så mot en. Man kan fråga sig om påståendet om att Patrik fått en psykos är baserat på fakta eller om det är föräldrarnas "önsketänkande". Att han drabbats av en psykos ger ju dem hopp om att han lever samt att han inte "flytt" från dem eller tagit sitt liv. En vanlig djup depression räcker också gott och väl som förklaring till hans försvinnande men betyder i princip att han lär vara död nu.

En viktig sak som vi vet noll om är vilka mediciner Patrik tog. Är nästan säker på att det är omöjligt att ta en överdos och dö av antidepressiva, men om han har tillgång till starka ångestdämpare och sömnmedel också, jag då är det nog så han har tagit livet av sig. Bra mycket lugnare sätt att dö på än att hänga sig eller dränka sig. Kanske ligger han i rapsfältet som det pratats om i tråden. Verkar vara ett bra ställe att dö på. Kanske han varit där/åkt förbi fältet tidigare och kommit att tänka på det på tåget. Alla vill ju inte ta livet av sig på ett "våldsamt" sätt.

Tänk er själva: Gå ut i ett gult hav av rapsblommor, vada fram tills du står i mitten av fältet. Där sätter du dig ner och sväljer en burk tabletter. Sedan lägger du dig ned och tittar på solen tills du somnar in.
Citera
2017-06-19, 16:15
Medlem
CallePhilles avatar
Det verkade inte bli något med trumslagarna som föreslogs placeras ut för att locka fram Patrik ur sitt gömsle.
Nu har det kommit en ny idé med många gilla-markeringar. Administratören som återkom föreslår att även Johnossi kan spelas...

"Fick en liten tanke här....
Såg att Patrik gillar Liverpool, så man kanske borde spela deras "You'll never walk alone" när man är ute och letar?
Musik har en fantastisk förmåga att tränga igenom, även om man mår dåligt. Att spela en välbekant sång kanske kan hjälpa, så att han dras till musiken."

Gruppmedlemmarna är igång och mailbombar nyhetsredaktioner, morgon-TV och liknande.

Ansvariga poliser återkoppla tydligen inte till föräldrarna i ärendet. Föräldrarna har sökt dem sedan före helgen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in