2017-06-11, 07:21
Medlem
Herkulesbigs avatar
Film : Operation Mekong
IMDB: http://www.imdb.com/title/tt6044910/
Land:China/Hongkong
Betyg: 3/5
Inspired by the true story known as the Mekong Massacre--two Chinese commercial vessels are ambushed while traveling down the Mekong River in the waters of the Golden Triangle, one of the largest drug-manufacturing regions in the world. 13 sailors are executed at gunpoint, and 900,000 methamphetamine pills are recovered at the scene.
En helt okey film, för de som gillar action. Mycket pangpang och biljakt.
En överraskad film för vara kinafilm, som påminner mycket om amerikansk actionfilmer. Men här är det kineserna som är hjältarna. Har spelat in del cash också, det säger en del. Ska vara efter en riktig händelse..

B
Citera
2017-06-11, 11:18
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt

Omgång A
#13, The Insect Woman / Chungyo (1972), JAPAN

Det är väl en Syd-Koreansk film?
Citera
2017-06-11, 13:46
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Det är väl en Syd-Koreansk film?

Det stämmer, råkade skriva fel då jag var trött igår.
Insåg att årtalet inte stämde så hann redigera det men missade att det också var fel på landet. Får kanske vänta med att skriva tills jag är utvilad på morgonen istället för sent på kvällarna.
Senast redigerad av chessjamt 2017-06-11 kl. 14:05.
Citera
2017-06-11, 14:09
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Det stämmer, råkade skriva fel då jag var trött igår.
Insåg att årtalet inte stämde så hann redigera det men missade att det också var fel på landet. Får kanske vänta med att skriva tills jag är utvilad på morgonen istället för sent på kvällarna.
Hehe okej. Tänkte bara för att det finns ju en Japansk film med samma internationella titel av Imamura också. Synd att det verkade vara så rutten dock då jag gillar The Housemaid av Kim Ki-young en hel del.
Citera
2017-06-11, 14:16
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Hehe okej. Tänkte bara för att det finns ju en Japansk film med samma internationella titel av Imamura också. Synd att det verkade vara så rutten dock då jag gillar The Housemaid av Kim Ki-young en hel del.

På rätt humör (eller att man stålsätter sig med en drink) kan den kanske gå hem då den var hyfsad urflippad i andra halvan. Såg att den faktiskt fanns i bättre bildkvalité i den där youtube-kanalen som länkades i inlägg #9092, men utan subs dock.
Citera
2017-06-11, 14:50
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Såg faktiskt The housemaid i ny version. Jag gillade den faktiskt, min fru gillade den bättre. Lite annorlunda den gamle version, men tänkbar situation i dagens korea. Det är med Do-yeon Jeon , som jag gillar skarpt (sexig, vacker kvinna) som spelar en hushållerska till en rik familj, som blir förförd av herren i huset... sedan är det igång.

Det enda poängen jag inte förstod är: varning för förhand händelse! Men vill få det förklarat av den som har sett den

i betyg ger jag den 4/5
Citera
2017-06-11, 22:28
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Såg faktiskt The housemaid i ny version. Jag gillade den faktiskt, min fru gillade den bättre. Lite annorlunda den gamle version, men tänkbar situation i dagens korea. Det är med Do-yeon Jeon , som jag gillar skarpt (sexig, vacker kvinna) som spelar en hushållerska till en rik familj, som blir förförd av herren i huset... sedan är det igång.

Det enda poängen jag inte förstod är: varning för förhand händelse! Men vill få det förklarat av den som har sett den

i betyg ger jag den 4/5
Såg den för ett par år sedan och var inte överdrivet imponerad. Kommer ihåg att jag gillade slutet men inte riktigt vad jag hade för tankar om det tyvärr.
Citera
2017-06-18, 09:55
Medlem
chessjamts avatar

Omgång A
#14 The Stool Pigeon, HONG KONG

För att få bukt med den undre världen använder sig polisen av informanter; mullvadar som infiltrerar de kriminella nätverken för att hjälpa polisen med information. Don Lee (Nick Cheung) är en polisofficer som har sett flera informanter komma och gå och falla under tidens gång. Han har odlat en närapå pessimistisk syn på hela verksamheten. En dag träffar han Ghost Jr. (Nicholas Tse) och hoppas att kanske han kan lyckas där de andra informanterna misslyckas.

Näe, den här filmen var alltför mallbaserad för att kunna uppbringa någon entusiasm hos mig. Det känns som att manusförfattarna har sett Infernal Affairs och beslutat sig för att göra något halvnytt med samma koncept. Detta resulterar i att alla karaktärer framstår som ensidiga pappfigurer, att de är inga riktiga människor utan bara vanliga standardkaraktärerna i den här typen av filmer. Jag känner nästan ingenting för dem vilket är synd då det ändå hände en hel del i andra halvan av filmen. Det finns vissa saker som gör The Stool Pigeon sevärd, som de fräna biljakterna och det råa våldet med en massa blod. Men som helhet är det tyvärr en besvikelse. Fotot och klippningen kändes lite väl ryckig samt att musiken ibland var sån där übertypisk lågmäld jazzmusik precis som taget ur en hårdkokt kriminalare. Resultatet här blir tyvärr bara att det känns ännu mer standardmall 1A.

Jag är hård och ger ger The Stool Pigeon en enkel tvåa. Den är egentligen inte så hemskt eller dåligt gjord, men då man redan har sett den här typen av film gjort betydligt bättre så känns den bara trött och slö i jämförelse.

Betyg: 2/5
Citera
2017-06-21, 21:10
Medlem
chessjamts avatar

Omgång A
#15 Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring (2003), SYDKOREA

På ett flytande buddhisttempel växer en liten pojke upp tillsammans med en äldre munk. Avskild från civilisationen spenderar de sin tid ensamma i naturen med meditation och kontemplation. När pojken blir äldre inleder han ett förhållande med en ung kvinna som kommit till templet för att bli frisk. Samtycke uppstår varpå det unga paret beger sig ut i världen för att leva sina liv. Men hur pass väl klarar sig den buddhistlärda unga mannen ute i samhället?

Ett ord bara: Naturporr! Så mycket naturporr att jag njuter fantastiskt varje scen filmen igenom. De sluttande trädbevuxna kanjonerna tillsammans med den lilla insjön i dalen och templet som sakta åker runt där är så vackert att jag inte vet vad. Helt otroligt snyggt!

Spring… är som handlingen beskriver det en väldigt lugn och stressfri film. Faktiskt är den lite för behaglig och lugn i första halvan. Jag saknar lite mer musik där i början. Vackert foto tillsammans med ljuvlig musik kan höja en film till skyarna. Utan musik riskerar det att bli lite för stelt och sterilt i min smak. Då är det bara vackert och snyggt men inte så mycket mer än så, i min mening. Mot slutet dock så kör Kim Ki-duk hårt och vi får både se och höra på visuellt porr.

Filmens titel sammanfattar det hela väldigt bra. Årstidernas växlingar och hur det hela går i cykler, för naturen och våra huvudkaraktärer. Jag ska inte avslöja slutet men det passar in på filmens tema om växande och lärande. Jag är inte så värst bevandrad i buddhistisk religion och troslära, men karma och dharma verkar genomsyra filmen. En film man behöver smälta ett tag efter att man sett den och bara låta all symbolik få bearbetas i det tysta.

Jag är generös och ger Spring… en fyra. Det är helt otroligt vackra naturscener som jag älskar att se på i film och det andliga temat i filmen faller mig väl i smaken. Jag ser fram emot att beta av mer filmer i Kim Ki-duks oeuvre. Sevärd för alla som tycker om att se på vackra och stillsamma filmer med massvis av naturporr.

Betyg: 4/5
Senast redigerad av chessjamt 2017-06-21 kl. 21:59. Anledning: stavning
Citera
2017-06-21, 21:32
Medlem
Hwals avatar
Citat:

Omgång A
#15 Spring, Summer, Fall, Winter… and Spring (2003), SYDKOREA

På ett flytande buddhisttempel växer en liten pojke upp tillsammans med en äldre munk. Avskild från civilisationen spenderar de sin tid ensamma i naturen med meditation och kontemplation. När pojken blir äldre inleder han ett förhållande med en ung kvinna som kommit till templet för att bli frisk. Samtycke uppstår varpå det unga paret beger sig ut i världen för att leva sina liv. Men hur pass väl klarar sig den buddhistlärda unga mannen ute i samhället?

Ett ord bara: Naturporr! Så mycket naturporr att jag njuter fantastiskt varje scen filmen igenom. De sluttande trädbevuxna kanjonerna tillsammans med den lilla insjön i dalen och templet som sakta åker runt där är så vackert att jag inte vet vad. Helt otroligt snyggt!

Spring… är som handlingen beskriver det en väldigt lugn och stressfri film. Faktiskt är den lite för behaglig och lugn i första halvan. Jag saknar lite mer musik där i början. Vackert foto tillsammans med ljuvlig musik kan höja en film till skyarna. Utan musik riskerar det att bli lite för stelt och sterilt i min smak. Då är det bara vackert och snyggt men inte så mycket mer än så, i min mening. Mot slutet dock så kör Kim Ki-duk hårt och vi får både se och höra på visuellt porr.

Filmens titel sammanfattar det hela väldigt bra. Årstidernas växlingar och hur det hela går i cykler, för naturen och våra huvudkaraktärer. Jag ska inte avslöja slutet men det passar in på filmens tema om växande och lärande. Jag är inte så värst bevandrad i buddhistisk religion och troslära, men karma och dharma verkar genomsyra filmen. En film man behöver smälta ett tag efter att man sett den och bara låta all symbolik få bearbetas i det tysta.

Jag är generös och ger Spring… en fyra. Det är helt otroligt vackra naturscener som jag älskar att se på i film och det andliga temat i filmen faller mig väl i smaken. Jag ser fram emot att beta av mer filmer i Kim Ki-duks oeuvre. Sevärd för alla som tycker oma tt se på vackra och stillsamma filmer med massvis av naturporr.

Betyg: 4/5

Fantastisk film som är i topp 5 bästa någonsin enligt mig och Ki-duk's bästa! Kul att du gillade den. Du borde se allt med han, men låt det ta tid bara Man skall se när man verkligen är i humör.
Citera
2017-06-21, 22:01
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hwal
Fantastisk film som är i topp 5 bästa någonsin enligt mig och Ki-duk's bästa! Kul att du gillade den. Du borde se allt med han, men låt det ta tid bara Man skall se när man verkligen är i humör.

Ja detta var en toppenrulle! Jag valde att medvetet spara den till sist då jag ville avsluta omgången med en förhoppningsvis riktigt bra film. Kul att den höll förväntningarna.

Japp, ska ta till mig rådet och inte stressa igenom filmerna. Det tror jag är bäst.
Citera
2017-06-21, 22:18
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ja detta var en toppenrulle! Jag valde att medvetet spara den till sist då jag ville avsluta omgången med en förhoppningsvis riktigt bra film. Kul att den höll förväntningarna.

Japp, ska ta till mig rådet och inte stressa igenom filmerna. Det tror jag är bäst.
Instämmer i att det är en riktigt bra film. Ville egentligen bara säga att det är kul att följa projektet så keep it up.

Har du någon länk till alla filmerna i projektet (har för mig att jag har sett den sådan lista)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in