Citat:
Ursprungligen postat av
nyduschad.tjej
Börjar ana att Patrik och hans föräldrar kanske inte har en så bra relation med varandra. Tänk bara valet på bilder som de gick ut med. Hade de verkligen inga andra bilder från de senaste åren på honom än dessa? De träffas kanske inte så ofta, därav avsaknaden av fotografier. Om de inte träffas ofta, är det verkligen bara för att han pluggar i Falun? Han borde ju ändå åka hem till dem på storhelger eller liknande... om de hade haft en bra relation. Tycker inte att föräldrarna är en bra källa när det kommer till Patriks psykos och övriga hälsa. Jag börjar mer och mer tro att han håller sig undan frivilligt och att han inte vill ha kontakt med hans föräldrar. Han är vuxen och har rätt till det om han vill. Det förklarar också varför polisen inte är så "på" att leta efter honom.
Tyvärr finns det föräldrar som gärna hittar på diagnoser på sina barn, munchausen by proxy, och då är det bara att fly så fort man kan från dem. Munchausen by proxy-föräldrar älskar uppmärksamheten de får genom det medlidande andra ger dem pgd av att barnet de har är sjukt. De berättar gärna för andra ingående om barnets hälsa och "omyndighetsförklarar" i vissa fall äldre barn genom att hävda att barnet har psykiska sjukdomar eller handikapp. Extrema fall finns där föräldern rakat av barnets hår för att lura omgivningen att barnet har cancer och till och med mördat barnet med gift. Har träffat på sådana knäppisar själv. Det är barnmisshandel på högsta nivå.
Nu säger jag inte att Patriks föräldrar ljuger, men jag tror att vi måste titta på andra möjligheter i detta fall då det hela känns skumt.
Jag tror inte att du riktigt förstår riktigt vad munchausen by proxy är. Det du skriver är väl på rätt väg, men ändå inte. Mamman(för det är nästan alltid mamman) orsakar sitt barn skador, inte minst förgiftningar och dylikt, för att sedan suga åt sig av berömmet de får av sjukvårdpersonalen. Jag har också läst om fall där håret rakats bort för att vänner och bekanta ska tro att barnet har cancer, men i dessa fall brukar det ligga mycket värre övergrepp bakom än att bara raka av håret.I vilket fall so helst så har munchausen by proxy
ingenting med den här tråden att göra, så jag förstår inte riktigt varför du ens tog upp det.
Jag skrev från början att jag trodde att han blivit mulad av någon, mer eller mindre av misstag, men jag får nog backa från det för hade något sådant hänt i Hallsberg så hade snacket gått. Det är ingen stor håla vi pratar om.
Jag tror dock inte att han lever, absolut inte att han promenerat från Hallsberg till Västerås och sedan till Kungsör. Skorna han har på sig skulle antagligen vara rödfärgade efter allt blod som sprutat från hans skavsår. Men visst, rent teoretiskt skulle han kunnat gå mot Katrineholm för att komma till Kungsör, kort därefter ligger Köping, och följer man sedan E18 så hamnar man i Västerås. Jag förstår bara inte varför han skulle gå den sträckan överhuvudtaget. Kanske har han sikte på Uppsala om han, mot förmodan, lever?
Jag skulle sätta mina pengar på att han dränkt sig själv på något vis. Knutit fast någonting tungt på kroppen och sedan bara hoppat i ett vattendrag där han inte bottnar. Om så är fallet så lär det ta ett tag innan han hittas.