2017-06-17, 01:40
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CallePhille
Facebook-gruppen arrangerar ett eget sök i Hallsberg:

"Lidel" borde väl vara Lidl...

Ja, det är "Lidl", som menas!
"FIKK" kan inte vara med på grund av, att de planerar ett nytt sök efter Patrik.
"MPS" skall vara på utbildning!
Citera
2017-06-17, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nippetipp
Om polisen vet att han är inlagd så borde dom väl informera familjen om att han lever men ska inte sökas längre. Det tar ju resurser från alla sökinsatser om man går runt och letar efter en person som ligger inne i trygghet. :O
Har P lagt in sej frivilligt har ingen rätt att veta vart han är. Sekretessen i psykiatrin är stenhård. Däremot kan polisen gå genom domstol och få sekretessen hävd. Men då ska patienten gjort dej skyldig till brott som ger mer än 2 års fängelse.
Citera
2017-06-17, 11:11
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allie3831
Har P lagt in sej frivilligt har ingen rätt att veta vart han är. Sekretessen i psykiatrin är stenhård. Däremot kan polisen gå genom domstol och få sekretessen hävd. Men då ska patienten gjort dej skyldig till brott som ger mer än 2 års fängelse.

Stämmer det verkligen när det gäller sekretessen om en person vistas på en vårdinrättning.

Citat:
(7 kap. 20 § PSL.) Hälso- och sjukvårdspersonalen är också skyldig att lämna ut uppgifter om någon vistas på en sjukvårdsinrättning, om till exempel en domstol eller en polismyndighet begär det eller om uppgifterna behövs för en rättsmedicinsk undersökning, (6 kap 15 § PSL.)
https://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/18619/2012-2-28.pdf

Citat:
Även om sekretessen och tystnadsplikten är omfattande kan sekretessen brytas under vissa omständigheter, utan att du som patient ger ditt medgivande. Det gäller till exempel om
en domstol, åklagar-, polis-, kronofogde- eller skattemyndighet begär att få veta om en viss person vistas på en vårdinrättning
https://www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/Tystnadsplikt-och-sekretess/
Citera
2017-06-17, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Stämmer det verkligen när det gäller sekretessen om en person vistas på en vårdinrättning.
Även om Polisen skulle få del av sådan info så lär de ju INTE få lämna den vidare till föräldrar m.fl.

Dvs polisen slutar nog leta men "måste" lämna fältet fritt till Fejsbok, MPS, FIKK och övriga...
Citera
2017-06-17, 12:04
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Även om Polisen skulle få del av sådan info så lär de ju INTE få lämna den vidare till föräldrar m.fl.

Dvs polisen slutar nog leta men "måste" lämna fältet fritt till Fejsbok, MPS, FIKK och övriga...

Polisen säger i såna fall att han är hittad, men inte vill ha kontakt med sin familj. De avslöjar alltså inte att han sitter på psyk, men däremot att han lever

Så att polisen hemlighåller att han lever kan du glömma.
Citera
2017-06-17, 14:37
Medlem
nyduschad.tjejs avatar
Börjar ana att Patrik och hans föräldrar kanske inte har en så bra relation med varandra. Tänk bara valet på bilder som de gick ut med. Hade de verkligen inga andra bilder från de senaste åren på honom än dessa? De träffas kanske inte så ofta, därav avsaknaden av fotografier. Om de inte träffas ofta, är det verkligen bara för att han pluggar i Falun? Han borde ju ändå åka hem till dem på storhelger eller liknande... om de hade haft en bra relation. Tycker inte att föräldrarna är en bra källa när det kommer till Patriks psykos och övriga hälsa. Jag börjar mer och mer tro att han håller sig undan frivilligt och att han inte vill ha kontakt med hans föräldrar. Han är vuxen och har rätt till det om han vill. Det förklarar också varför polisen inte är så "på" att leta efter honom.

Tyvärr finns det föräldrar som gärna hittar på diagnoser på sina barn, munchausen by proxy, och då är det bara att fly så fort man kan från dem. Munchausen by proxy-föräldrar älskar uppmärksamheten de får genom det medlidande andra ger dem pgd av att barnet de har är sjukt. De berättar gärna för andra ingående om barnets hälsa och "omyndighetsförklarar" i vissa fall äldre barn genom att hävda att barnet har psykiska sjukdomar eller handikapp. Extrema fall finns där föräldern rakat av barnets hår för att lura omgivningen att barnet har cancer och till och med mördat barnet med gift. Har träffat på sådana knäppisar själv. Det är barnmisshandel på högsta nivå.

Nu säger jag inte att Patriks föräldrar ljuger, men jag tror att vi måste titta på andra möjligheter i detta fall då det hela känns skumt.
Citera
2017-06-17, 15:49
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyduschad.tjej
Börjar ana att Patrik och hans föräldrar kanske inte har en så bra relation med varandra. Tänk bara valet på bilder som de gick ut med. Hade de verkligen inga andra bilder från de senaste åren på honom än dessa? ...........

Vill bara säga att jag håller med dig i allt du skriver! Får också liknande vibbar. Munchausen by proxy har jag en bekant som har och det är vedervärdigt för barnen!! Tycker det finns många konstigheter i det här fallet.
Citera
2017-06-17, 16:04
Medlem
http://www.expressen.se/gt/man-hittad-dod-inspevpt-i-emballage-/ Ung man hittad död i Göteborg, kan det vara P ?
Citera
2017-06-17, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bullmamman84
http://www.expressen.se/gt/man-hittad-dod-inspevpt-i-emballage-/ Ung man hittad död i Göteborg, kan det vara P ?

Åldern stämmer så det kan vara möjligt men han har inte påträffats i Göteborg iaf. Om det är han då har ju ett brott begåtts! Det kan förklara varför väskorna lämnades så där...
Citera
2017-06-17, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonaquaaa88
Åldern stämmer så det kan vara möjligt men han har inte påträffats i Göteborg iaf. Om det är han då har ju ett brott begåtts! Det kan förklara varför väskorna lämnades så där...
Aftonbladet skriver dock " det finns ingen rapporterad saknad som skulle kunna stämma." vilket talar emot att det skulle vara P
Citera
2017-06-17, 16:21
Medlem
Doodis avatar
Citat:
Börjar ana att Patrik och hans föräldrar kanske inte har en så bra relation med varandra. Tänk bara valet på bilder som de gick ut med. Hade de verkligen inga andra bilder från de senaste åren på honom än dessa? De träffas kanske inte så ofta, därav avsaknaden av fotografier. Om de inte träffas ofta, är det verkligen bara för att han pluggar i Falun? Han borde ju ändå åka hem till dem på storhelger eller liknande... om de hade haft en bra relation. Tycker inte att föräldrarna är en bra källa när det kommer till Patriks psykos och övriga hälsa. Jag börjar mer och mer tro att han håller sig undan frivilligt och att han inte vill ha kontakt med hans föräldrar. Han är vuxen och har rätt till det om han vill. Det förklarar också varför polisen inte är så "på" att leta efter honom.

Tyvärr finns det föräldrar som gärna hittar på diagnoser på sina barn, munchausen by proxy, och då är det bara att fly så fort man kan från dem. Munchausen by proxy-föräldrar älskar uppmärksamheten de får genom det medlidande andra ger dem pgd av att barnet de har är sjukt. De berättar gärna för andra ingående om barnets hälsa och "omyndighetsförklarar" i vissa fall äldre barn genom att hävda att barnet har psykiska sjukdomar eller handikapp. Extrema fall finns där föräldern rakat av barnets hår för att lura omgivningen att barnet har cancer och till och med mördat barnet med gift. Har träffat på sådana knäppisar själv. Det är barnmisshandel på högsta nivå.

Nu säger jag inte att Patriks föräldrar ljuger, men jag tror att vi måste titta på andra möjligheter i detta fall då det hela känns skumt.
Jag tror inte att du riktigt förstår riktigt vad munchausen by proxy är. Det du skriver är väl på rätt väg, men ändå inte. Mamman(för det är nästan alltid mamman) orsakar sitt barn skador, inte minst förgiftningar och dylikt, för att sedan suga åt sig av berömmet de får av sjukvårdpersonalen. Jag har också läst om fall där håret rakats bort för att vänner och bekanta ska tro att barnet har cancer, men i dessa fall brukar det ligga mycket värre övergrepp bakom än att bara raka av håret.I vilket fall so helst så har munchausen by proxy ingenting med den här tråden att göra, så jag förstår inte riktigt varför du ens tog upp det.

Jag skrev från början att jag trodde att han blivit mulad av någon, mer eller mindre av misstag, men jag får nog backa från det för hade något sådant hänt i Hallsberg så hade snacket gått. Det är ingen stor håla vi pratar om.
Jag tror dock inte att han lever, absolut inte att han promenerat från Hallsberg till Västerås och sedan till Kungsör. Skorna han har på sig skulle antagligen vara rödfärgade efter allt blod som sprutat från hans skavsår. Men visst, rent teoretiskt skulle han kunnat gå mot Katrineholm för att komma till Kungsör, kort därefter ligger Köping, och följer man sedan E18 så hamnar man i Västerås. Jag förstår bara inte varför han skulle gå den sträckan överhuvudtaget. Kanske har han sikte på Uppsala om han, mot förmodan, lever?

Jag skulle sätta mina pengar på att han dränkt sig själv på något vis. Knutit fast någonting tungt på kroppen och sedan bara hoppat i ett vattendrag där han inte bottnar. Om så är fallet så lär det ta ett tag innan han hittas.
Citera
2017-06-17, 19:06
Moderator
pudelluss avatar
Citat:

De två först publicerade bilderna på Patrik är lite udda, vilket flera kommenterat. Jag tror inte att de valdes av en slump, men tror inte heller att "uddaheten" i bilderna säger något om relationen till föräldrarna. Skulle de ha varit hyggligare genom att välja finare bilder?

Har väl inte kommit fram hur ofta de träffats. Det är 67 mil mellan Falun och Malmö, vilket är ofta lite för långt för en spontan hemresa för en student.
(Jag har alltid haft sympati för när unga människor pluggar långt bort. Många väljer bara den närmaste högskolan och behöver ofta inte ens flytta hemifrån. Det är inte ovanligt att det tar tid för nya studenter att känna sig hemma på studieorten och försöka efterleva alla förväntningar på att det ska vara en rolig tid.)

Citat:
Ursprungligen postat av Doodi
Jag tror inte att du riktigt förstår riktigt vad munchausen by proxy är. Det du skriver är väl på rätt väg, men ändå inte. Mamman(för det är nästan alltid mamman) orsakar sitt barn skador, inte minst förgiftningar och dylikt, för att sedan suga åt sig av berömmet de får av sjukvårdpersonalen. Jag har också läst om fall där håret rakats bort för att vänner och bekanta ska tro att barnet har cancer, men i dessa fall brukar det ligga mycket värre övergrepp bakom än att bara raka av håret.I vilket fall so helst så har munchausen by proxy ingenting med den här tråden att göra, så jag förstår inte riktigt varför du ens tog upp det.

Münchhausen by proxy / MBP
(Wikipedia sve, eng)

MBP behöver inte betyda att en förälder aktivt gör sitt barn sjukt. Det kan räcka att föräldern hittar på eller överdriver sjukdomar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in