2017-06-17, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Jag tror detta har en stor del i att GW inte är så förtjust i denna GM.
Det citerade här ovan måste vara det centrala när denne pilotman skall diskuteras vidare. Och då är ändå dessa tider rätt generösa. Sista vittnesuppgift av H utanför Statt är "någon gång efter 2"
(GW säger 02.05)
Enligt Google tar det gåendes 20/22 minuter till lekplatsen.
Enligt grabbarna som ser bilen på cykelbanan var tiden 02.30.
Att scenariot då skulle vara att H och Pilot gått hela vägen hem, Pilot berövat henne livet för att sedan hämtat en bil som dyker upp på cykelvägen 02:30 känns inte realistiskt.

Om jag förstått det hela rätt baseras detta på en iakttagelse av det så kallade brovittnet.
Några möjliga teorier skulle kunna funka då.
1. Att MR Pilot har sin bil parkerad efter bron och de kör sista biten.
2. Att en bil plockar upp dem efter bron.
3. Att vittnet sett fel.
Jag har förstått att folk i tråden tycker Brovittnet känns trovärdigt pga byxorna och jag kan till viss del hålla med. Vi ska dock komma ihåg att Polisen själva sagt att "det är ytterst osäkert om det faktiskt var Helena som befann sig där" vilket är ett citat jag tycker tyder på att de inte alls är så säkra på vittnets byxobservation.
Det har du rätt i att det blir svårt med tiderna att stämma. Men det är för att vi förutsätter att bilen som syns har med försvinnandet att göra. Ponera att den inte alls har det utan det är kanske rallybilen. Hur många var dem som körde rally den kvällen? Hur dags körde de där? Vilka bilar användes? Om det är så att bilen inte har med saken att göra då faller tidsramen helt. Vittnet hanna känns mindre trovärdigt än vittnet på bron då hon först inte ska ha sett eller hört någonting alls. De ramar vi alla följt under hela tidens gång med den vita bilen och vittnet hanna är den grund vi byggt upp frågorna kring men om de inte stämmer eller har med försvinnandet att göra då är de en bromskloss i det fortsatta letandet. Då kan piloten ha haft en helt annan tidsram att fullfölja undanröjningen.
Citera
2017-06-17, 09:05
Medlem
Twiggygirls avatar
Undrar VARFÖR denne pilot-mannen plötsligt blev aktuell och hämtades in just nu? Misstänker att nån närstående, trovärdig person har kontaktat polis. Därav den höga misstankegraden kanske. Nån som levt nära honom. I alla fall så lämnade han ju en annan version än han gjorde under första förhöret 96 eller när det var. Alltid bäst att tala sanning. Då slipper man minnas vad man sa sist.
Citera
2017-06-17, 09:13
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
Undrar VARFÖR denne pilot-mannen plötsligt blev aktuell och hämtades in just nu? Misstänker att nån närstående, trovärdig person har kontaktat polis. Därav den höga misstankegraden kanske. Nån som levt nära honom. I alla fall så lämnade han ju en annan version än han gjorde under första förhöret 96 eller när det var. Alltid bäst att tala sanning. Då slipper man minnas vad man sa sist.

Gissar spontant att Bickan har att göra med det, gissning som sagt. Apropå allt annat så tycker jag polisen ska snacka med rallykillarna en gång till så det är garanterat att ingen lagt orden i mun på dom, (ni förstår).
Citera
2017-06-17, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Gissar spontant att Bickan har att göra med det, gissning som sagt. Apropå allt annat så tycker jag polisen ska snacka med rallykillarna en gång till så det är garanterat att ingen lagt orden i mun på dom, (ni förstår).
Gissar på att polisen kände sig tvungna att ta in pilot på förhör nu när fallet skulle granskas igen och denna gången av några som kände HA och som verkligen vill gå till botten med detta (ni förstår)
Citera
2017-06-17, 09:23
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Gissar på att polisen kände sig tvungna att ta in pilot på förhör nu när fallet skulle granskas igen och denna gången av några som kände HA och som verkligen vill gå till botten med detta (ni förstår)

Mycket gissningar blir det!
Citera
2017-06-17, 09:40
Medlem
Om man utesluter olycka känns det som att tidsspannet är väldigt kort för att hinna mörda någon om man inte bor väldigt nära och hinner hämta bil.

Eftersom mobiler knappt existerade vid den här tiden och om mördaren bestämde en tid som kumpanen skulle hämta honom var han ju tvungen att veta att Helena skulle gå hem just då eller så väntade någon med bilen på torget.

Det här kan inte vara någonting som bara uppstått under kvällen, antingen planerat innan och att dom kidnappat henne, kanske någon hon träffat på någon av sina resor, för hon hade väl vart ute och rest? Någon som känt mer för henne än hon för honom. Tror inte att hon mördades på plats.

Är det ingen som har möjlighet att kolla dom där brunnarna som det pratades om i tråden?
Citera
2017-06-17, 09:48
Medlem
Funderar på det som sagts.
Pilot har visat ihärdigt intresse på statt men blivit avvisad.
Samma person som H avvisat inne på statt väljer hon sedan att slå följe med..!
Får inte ihop det här men jag kanske har missförstått?
Citera
2017-06-17, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky

Nja jag tror bickan hade pratat med vittnet på bron och hon hade sagt att Helena hade sällskap med PU.
Men gör inte allt för mycket av detta. Det finns ett liknande vittnesmål men då har Helena sällskap med BW.
Båda vittnesmålen säger dock att den som följer henne är klädd i vitt.
Ta nu inte allt för allvarligt på dessa utsagor.
Citera
2017-06-17, 09:56
Medlem
Håller med om dina funderingar.
-Jag blev avvisad av en tjej så nu skall jag följa efter henne, mörda henne, hämta en bil, frakta bort kroppen och hålla mig undan utan att avslöja något i 25år"
Och allt detta under loppet av några minuter...

Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Funderar på det som sagts.
Pilot har visat ihärdigt intresse på statt men blivit avvisad.
Samma person som H avvisat inne på statt väljer hon sedan att slå följe med..!
Får inte ihop det här men jag kanske har missförstått?
Citera
2017-06-17, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Det har du rätt i att det blir svårt med tiderna att stämma. Men det är för att vi förutsätter att bilen som syns har med försvinnandet att göra. Ponera att den inte alls har det utan det är kanske rallybilen. Hur många var dem som körde rally den kvällen? Hur dags körde de där? Vilka bilar användes? Om det är så att bilen inte har med saken att göra då faller tidsramen helt. Vittnet hanna känns mindre trovärdigt än vittnet på bron då hon först inte ska ha sett eller hört någonting alls. De ramar vi alla följt under hela tidens gång med den vita bilen och vittnet hanna är den grund vi byggt upp frågorna kring men om de inte stämmer eller har med försvinnandet att göra då är de en bromskloss i det fortsatta letandet. Då kan piloten ha haft en helt annan tidsram att fullfölja undanröjningen.

Ja det är sant och det blir svårare att få ihop pusselbitarna med mannen med pilotglasögon och den vita bilen --> men det är ju faktiskt ingen omöjlighet att mannen med pilotglasögon hade sin bil parkerad efter bron, skuggar henne med bilen, åker runt skogsdunngen för att säkerställa att hon inte ska smita (blockera Helenas hem), berövar henne livet och åker tillbaka på cykelvägen 15min senare.
Eller så är det två gärningsmän.

Jag skulle vilja se en mer detaljerad karta över exakt var man hittade Helenas skor och ringar om de hittades närmast ekuddenvägen eller cykelbanan? Av alla vittnen så tycker jag fortfarande att de som ser den vit/ljusa bilen 02:30 är mest trovärdigast; de är två personer som gjort observationen på ganska nära håll och båda blev förvånade varför en bil kör där på cykelbanan?. jag är övertygad om att de/dem som satt i den bilen har berövat livet på Helena. Bilen stämmer tidsmässigt nästan för bra för att vara en slump och dessutom körs den på en cykelbana.

Alt. om det inte var uppsåt så kanske det var "rally" bilen ? som råkade köra på Helena där av misstag?. Det hade på ett sätt varit den enklaste förklaringen "en olycka" att någon av de som körde "rally" råkade köra på Helena. Fast då borde det ha kommit fram, att tonåringar då skulle kunna hålla käft efter så lång tid ? tveksamt ? Men varför kan ingen av alla dessa "rally" ungdomar berätta om sin kväll ? och vad de iakttagit ?

Iallafall men eftersom det faktum att mannen med pilotglasögon inte get sig till känna och dessutom visat stort intresse för Helena på stadshotellet trots alla avvisningar och observerats på marieholmsbron med Helena talar ju starkt för att det borde vara han som faktiskt är GM.

Polisens andra huvudmisstänkte P.R (Helenas systers ex?) varför blev han misstänkt av polisen i början ?
Citera
2017-06-17, 10:45
Medlem
Ponera nu att PN, som var den som "satte dit" EA och bodde i samma område som Braxxlax mormors kompis, skulle vara inblandad. Finns det då någon ur trojkan PU, BW och PR som blir extra intressant ur ett sånt perspektiv? Någon av dessa (eller nån annan av alla våra potentiella gm för den delen) som då det begav sig umgicks med nämnde PN.
Överhuvudtaget vore det tacknämligt om någon skribent, då boende i Mariestad naturligtvis, skulle kunna uppge vilka av alla dessa bokstavskombinationer som figurerar som möjligtvis (OM det nu skulle råka vara mer än en person inblandad) skulle kunna ha agerat ihop. Exempelvis, A umgicks med C och D men inte med B eller E. Definitivt INTE E o.s.v.
Ett mastodontjobb, förvisso. Men herregud vad det skulle underlätta för alla oss som inte har, eller hade, sina rötter i detta område.
Citera
2017-06-17, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Marple
Ponera nu att PN, som var den som "satte dit" EA och bodde i samma område som Braxxlax mormors kompis, skulle vara inblandad. Finns det då någon ur trojkan PU, BW och PR som blir extra intressant ur ett sånt perspektiv? Någon av dessa (eller nån annan av alla våra potentiella gm för den delen) som då det begav sig umgicks med nämnde PN.
Överhuvudtaget vore det tacknämligt om någon skribent, då boende i Mariestad naturligtvis, skulle kunna uppge vilka av alla dessa bokstavskombinationer som figurerar som möjligtvis (OM det nu skulle råka vara mer än en person inblandad) skulle kunna ha agerat ihop. Exempelvis, A umgicks med C och D men inte med B eller E. Definitivt INTE E o.s.v.
Ett mastodontjobb, förvisso. Men herregud vad det skulle underlätta för alla oss som inte har, eller hade, sina rötter i detta område.

Pn med sin flickvän eller kvinnlig bekant och pu kanske
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in