Citat:
Ursprungligen postat av
bulsebubb
Här är även texten som står i dagens Arvika Nyheter, lägg märke till att den innehåller lite fler rader än nätversionen, jag fetstilar dessa rader..
Google har fortfarande de borttagna styckena i sitt index. NWT har censurerat i efterhand.
Publicerad: 2017-06-15 20:12
Uppdaterad: 2017-06-15 22:58
Citat:
Ursprungligen postat av
bulsebubb
Robin tror Sandberg kan ligga bakom
Robin Dahlén, en av två misstänkta och utpekade bröder i Kevinfallet, tycker att anmälan till Granskningsnämnden mot svt:s dokumentär om Kevinmordet är fullständigt felaktig.
Dahlén reagerar mycket starkt på anmälan, särskilt på påståendet att svt:s dokumentär skulle ha lämnat felaktiga uppgifter över hur bröderna förhörts och att det felaktigt skulle ha påståtts att det finns ett alibivittne.
– Det finns inget skådespel i dokumentären, filmerna med förhören är ju autentiska och både tagna direkt ur verkligheten och ur polisens arkiv. Förlåt oss om vi har hela sanningen men tevedokumentären visar vad vi upplevt och vad vi fick vara med om, säger Robin.
Det vore intressant att läsa anmälan i sin helhet.
Jag gissar dock att anklagelsen om 'skådespel' inte avser klippen från förhörsfilmerna utan mer troligt intervjuerna i nutid med inte minst Robin Dahlén men också storebror Christian Karlsson och föräldrarna. Hoppas familjen kanske på en Oscar? Anklagelsen bemöts ej.
'Förlåt oss'? Är det Rolf Sandbergs förlåtelse som Robin söker?
'Förlåt oss
om vi har
hela sanningen
men'? Inte ens superreportern Dan Josefsson påstår väl att han har 'hela sanningen'?
Citat:
Ursprungligen postat av
bulsebubb
Verklighet
Journalisten Dan Josefssons dokumentär visar inget annat än den verklighet vi upplevt, påpekar Robin Dahlén flera gånger, och har inte det minsta till övers för anmälarens åsikter och argument.
'[D]en verklighet [bröderna med familj] upplevt', är detta
samma verklighet som Sandberg och övriga utredare och/eller Kevin med familj har 'upplevt'?
Citat:
Ursprungligen postat av
bulsebubb
– Det här är mycket dåligt. I familjen är vi irriterade för att idioter kritiserar dokumentären. Min gissning, även om det är spekulation, är att det är Rolf Sandberg som ligger bakom anmälan.
Familjen tycker att det är 'dåligt' och är 'irriterade' över att 'idioter kritiserar dokumentären'. Varför kan inte Sandberg bara lägga sig platt för kritiken?
Citat:
Ursprungligen postat av
bulsebubb
Utesluter
Den som anmält dokumentären tycker den är grovt vinklad och att bland annat Rolf Sandberg misstänkliggörs. Anmälaren anser också att det skulle ha utelämnats viktiga fakta som talar för brödernas inblandning.
Robin Dahlén utesluter detta och säger att han visserligen tar bestämt avstånd från det hat som riktats mot Rolf Sandberg men att han nu nästan börjar förstå att sådant förekommer.
Efter att ha sett Josefssons dokumentär kan Robin nu utesluta att han varit inblandad i mordet. Robin tar 'bestämt avstånd' från hoten mot Sandberg men visst 'börjar' han 'förstå att sådant förekommer'.
Citat:
Ursprungligen postat av
bulsebubb
– Dokumentären visar den exakta sanningen och det finns ingen annan sanning, detta har jag, brorsan och familjen upplevt. När jag läser det som står i anmälan blir jag arg, säger Robin Dahlén.
Robin har tidigare talat om 'hela sanningen', nu är dokumentären inget annat än den 'exakta sanningen'. Någon 'annan sanning' finns däremot inte, förklarar en nu ganska 'arg' Robin.
'[D]etta har jag, brorsan och familjen upplevt'. Jag undrar dock vad Sandberg och inte minst Kevin har 'upplevt'? Vad är
deras 'sanning'?