2017-06-16, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det de och andra reagerar på är inte deras minnen utan hur utredningen bedrevs.
Du verkar ha lyckats att missa det efter hundratals inlägg...

Så utredningen bedrivs av flasback-utredare? Som du?
Citera
2017-06-16, 18:30
Medlem
Svårt att ta de som tror bröderna är skyldiga på allvar.. fniss.. den ena kommentaren dummare än den andra... flera av varandra oberoende alibin.. tex gästande familjen, killarna som sladdade sönder banan, grannar mm. Gills tydligen inte?? Enligt nån...om man driver denna tes vidare så gills ju inte nåns alibi, alla som var i dottevik vid denna tidpunkt när kevin dog är ju då potentiella mördare.. utom då bröderna som bevisligen ej var i området...
Citera
2017-06-16, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NicoleC
Tidigare domare i HD, känns som att du har en bit kvar dit avseende bevisvärdering
Det är besvärande att det fortfarande finns folk som tar denna riksidiot på allvar efter hans fadäser i samband med frikännandet av Quick. Han har ingen som helst trovärdighet när det gäller bevisvärdering.
Citera
2017-06-16, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulsebubb
Här är artikeln som finns på NWT:s nätsida:

Anser att anmälan till Granskningsnämnden är felaktig

ARVIKA: "I familjen är vi irriterade för att idioter kritiserar dokumentären"

Robin Dahlén, en av två misstänkta och utpekade bröder i Kevinfallet, tycker att anmälan till Granskningsnämnden mot svt:s dokumentär om Kevinmordet är fullständigt felaktig.

Dahlén reagerar mycket starkt på anmälan, särskilt på påståendet att svt:s dokumentär skulle ha lämnat felaktiga uppgifter över hur bröderna förhörts och att det felaktigt skulle ha påståtts att det finns ett alibivittne.

– Det finns inget skådespel i dokumentären, filmerna med förhören är ju autentiska och både tagna direkt ur verkligheten och ur polisens arkiv. Förlåt oss om vi har hela sanningen men tevedokumentären visar vad vi upplevt och vad vi fick vara med om, säger Robin.

Verklighet
Journalisten Dan Josefssons dokumentär visar inget annat än den verklighet vi upplevt, påpekar Robin Dahlén flera gånger, och har inte det minsta till övers för anmälarens åsikter och argument.

– Det här är mycket dåligt. I familjen är vi irriterade för att idioter kritiserar dokumentären.

Utesluter

Den som anmält dokumentären tycker den är grovt vinklad och att bland annat Rolf Sandberg misstänkliggörs. Anmälaren anser också att det skulle ha utelämnats viktiga fakta som talar för brödernas inblandning.

– Dokumentären visar den exakta sanningen och det finns ingen annan sanning, detta har jag, brorsan och familjen upplevt. När jag läser det som står i anmälan blir jag arg, säger Robin Dahlén.

Hans-Åke Henriksson

//

Här är även texten som står i dagens Arvika Nyheter, lägg märke till att den innehåller lite fler rader än nätversionen, jag fetstilar dessa rader..

Robin tror Sandberg kan ligga bakom

Robin Dahlén, en av två
misstänkta och utpekade
bröder i Kevinfallet,
tycker att anmälan till
Granskningsnämnden
mot svt:s dokumentär
om Kevinmordet är fullständigt
felaktig.

Dahlén reagerar mycket
starkt på anmälan, särskilt
på påståendet att svt:s dokumentär
skulle ha lämnat
felaktiga uppgifter över hur
bröderna förhörts och att det
felaktigt skulle ha påståtts
att det finns ett alibivittne.
– Det finns inget skådespel
i dokumentären, filmerna
med förhören är ju
autentiska och både tagna
direkt ur verkligheten och
ur polisens arkiv. Förlåt oss
om vi har hela sanningen
men tevedokumentären visar
vad vi upplevt och vad
vi fick vara med om, säger
Robin.
Verklighet
Journalisten Dan Josefssons
dokumentär visar inget annat
än den verklighet vi upplevt,
påpekar Robin Dahlén
flera gånger, och har inte det
minsta till övers för anmälarens
åsikter och argument.
– Det här är mycket dåligt.
I familjen är vi irriterade för
att idioter kritiserar dokumentären.
Min gissning,
även om det är spekulation,
är att det är Rolf Sandberg
som ligger bakom anmälan.

Utesluter
Den som anmält dokumentären
tycker den är grovt
vinklad och att bland annat
Rolf Sandberg misstänkliggörs.
Anmälaren anser också
att det skulle ha utelämnats
viktiga fakta som talar för
brödernas inblandning.
Robin Dahlén utesluter
detta och säger att han
visserligen tar bestämt
avstånd från det hat som
riktats mot Rolf Sandberg
men att han nu nästan börjar
förstå att sådant förekommer.

– Dokumentären visar den
exakta sanningen och det
finns ingen annan sanning,
detta har jag, brorsan och familjen
upplevt. När jag läser
det som står i anmälan blir
jag arg, säger Robin Dahlén.

//

Min egen känsla , vilket jag nämnt tidigare är att det är Rolf Sandberg själv eller via bulvan som har gjort denna anmälan.

Jag tycker däremot det är konstigt att nätupplagans version känns lite censurerad jämfört med Tidningen, förstår inte varför detta egentligen.

Robin har alltså läst anmälan? Är det Dan Josefsson som bett Robin gått ut och uttala sig i media angående detta? Tror knappast Robin själv skulle fixa fram och läsa den själv sen ringa media.. Stackars pojkar som används som pjäser för Dans fulspel..

Finns Arvika nyheter på nätet eller är det endast via nwt? Tänkte på de olika versionerna.
Citera
2017-06-16, 20:44
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Robin har alltså läst anmälan? Är det Dan Josefsson som bett Robin gått ut och uttala sig i media angående detta? Tror knappast Robin själv skulle fixa fram och läsa den själv sen ringa media.. Stackars pojkar som används som pjäser för Dans fulspel..

Finns Arvika nyheter på nätet eller är det endast via nwt? Tänkte på de olika versionerna.

Det är smartare om bröderna inte säger något om det alls.
Det är ändå inte de som bestämmer om dokumentären ska frias eller fällas.

Frågan är om granskningsnämnden måste läsa hela FUP:en nu??
Citera
2017-06-16, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Det är smartare om bröderna inte säger något om det alls.
Det är ändå inte de som bestämmer om dokumentären ska frias eller fällas.

Frågan är om granskningsnämnden måste läsa hela FUP:en nu??

Tänkte desamma men är det inte lite skumt att han läst anmälan? Tror knappast han skulle lägga ner mödan på att få ut anmälan sen gå ut i media? Måste varit Dan som läst upp den för han och bett han kommentera det i media.
Citera
2017-06-16, 21:12
Medlem
Citat:
Här är även texten som står i dagens Arvika Nyheter, lägg märke till att den innehåller lite fler rader än nätversionen, jag fetstilar dessa rader..

Google har fortfarande de borttagna styckena i sitt index. NWT har censurerat i efterhand.

Publicerad: 2017-06-15 20:12
Uppdaterad: 2017-06-15 22:58

Citat:
Robin tror Sandberg kan ligga bakom

Robin Dahlén, en av två misstänkta och utpekade bröder i Kevinfallet, tycker att anmälan till Granskningsnämnden mot svt:s dokumentär om Kevinmordet är fullständigt felaktig.

Dahlén reagerar mycket starkt på anmälan, särskilt på påståendet att svt:s dokumentär skulle ha lämnat felaktiga uppgifter över hur bröderna förhörts och att det felaktigt skulle ha påståtts att det finns ett alibivittne.

– Det finns inget skådespel i dokumentären, filmerna med förhören är ju autentiska och både tagna direkt ur verkligheten och ur polisens arkiv. Förlåt oss om vi har hela sanningen men tevedokumentären visar vad vi upplevt och vad vi fick vara med om, säger Robin.

Det vore intressant att läsa anmälan i sin helhet.

Jag gissar dock att anklagelsen om 'skådespel' inte avser klippen från förhörsfilmerna utan mer troligt intervjuerna i nutid med inte minst Robin Dahlén men också storebror Christian Karlsson och föräldrarna. Hoppas familjen kanske på en Oscar? Anklagelsen bemöts ej.

'Förlåt oss'? Är det Rolf Sandbergs förlåtelse som Robin söker?

'Förlåt oss om vi har hela sanningen men'? Inte ens superreportern Dan Josefsson påstår väl att han har 'hela sanningen'?

Citat:
Verklighet

Journalisten Dan Josefssons dokumentär visar inget annat än den verklighet vi upplevt, påpekar Robin Dahlén flera gånger, och har inte det minsta till övers för anmälarens åsikter och argument.

'[D]en verklighet [bröderna med familj] upplevt', är detta samma verklighet som Sandberg och övriga utredare och/eller Kevin med familj har 'upplevt'?

Citat:
– Det här är mycket dåligt. I familjen är vi irriterade för att idioter kritiserar dokumentären. Min gissning, även om det är spekulation, är att det är Rolf Sandberg som ligger bakom anmälan.

Familjen tycker att det är 'dåligt' och är 'irriterade' över att 'idioter kritiserar dokumentären'. Varför kan inte Sandberg bara lägga sig platt för kritiken?

Citat:
Utesluter

Den som anmält dokumentären tycker den är grovt vinklad och att bland annat Rolf Sandberg misstänkliggörs. Anmälaren anser också att det skulle ha utelämnats viktiga fakta som talar för brödernas inblandning.

Robin Dahlén utesluter detta och säger att han visserligen tar bestämt avstånd från det hat som riktats mot Rolf Sandberg men att han nu nästan börjar förstå att sådant förekommer.

Efter att ha sett Josefssons dokumentär kan Robin nu utesluta att han varit inblandad i mordet. Robin tar 'bestämt avstånd' från hoten mot Sandberg men visst 'börjar' han 'förstå att sådant förekommer'.

Citat:
– Dokumentären visar den exakta sanningen och det finns ingen annan sanning, detta har jag, brorsan och familjen upplevt. När jag läser det som står i anmälan blir jag arg, säger Robin Dahlén.

Robin har tidigare talat om 'hela sanningen', nu är dokumentären inget annat än den 'exakta sanningen'. Någon 'annan sanning' finns däremot inte, förklarar en nu ganska 'arg' Robin.

'[D]etta har jag, brorsan och familjen upplevt'. Jag undrar dock vad Sandberg och inte minst Kevin har 'upplevt'? Vad är deras 'sanning'?
Senast redigerad av Magro 2017-06-16 kl. 21:43.
Citera
2017-06-16, 21:55
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Google har fortfarande de borttagna styckena i sitt index. NWT har censurerat i efterhand.

Publicerad: 2017-06-15 20:12
Uppdaterad: 2017-06-15 22:58

Det vore intressant att läsa anmälan i sin helhet.

Jag gissar dock att anklagelsen om 'skådespel' inte avser klippen från förhörsfilmerna utan mer troligt intervjuerna i nutid med inte minst Robin Dahlén men också storebror Christian Karlsson och föräldrarna. Hoppas familjen kanske på en Oscar? Anklagelsen bemöts ej.

'Förlåt oss'? Är det Rolf Sandbergs förlåtelse som Robin söker?

'Förlåt oss om vi har hela sanningen men'? Inte ens superreportern Dan Josefsson påstår väl att han har 'hela sanningen'?

'[D]en verklighet [bröderna med familj] upplevt', är detta samma verklighet som Sandberg och övriga utredare och/eller Kevin med familj har 'upplevt'?

Familjen tycker att det är 'dåligt' och är 'irriterade' över att 'idioter kritiserar dokumentären'. Varför kan inte Sandberg bara lägga sig platt för kritiken?

Efter att ha sett Josefssons dokumentär kan Robin nu utesluta att han varit inblandad i mordet. Robin tar 'bestämt avstånd' från hoten mot Sandberg men visst 'börjar' han 'förstå att sådant förekommer'.

...........
..'[D]etta har jag, brorsan och familjen upplevt'. Jag undrar dock vad Sandberg och inte minst Kevin har 'upplevt'? Vad är deras 'sanning'?
..........

Lyckas inte hitta källan till dina citat.
Jag tycker mest att det är osmart av bröderna att uttala sig om det här alls.
Det gör varken till eller från i skuldfrågan att/om de uttalar sig om den här anmälan, men det är helt enkelt inte de som avgör om dokumentären ska fällas eller frias. Det ska granskningsnämnden göra.
Citera
2017-06-17, 00:10
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Jag läste en intervju i Metro för några dagar sedan med den som leder den nya utredningen. Hittar tyvärr inte på nätet. Han betonade att de måste jobba helt självständigt, gå igenom allt från grunden. De kommer alltså inte att avskriva bröderna helt automatiskt pga granskningen i medierna, som någon här tyckte att de borde. Och det är precis som det ska vara.
Utifrån det som har framkommit tycker jag att det låter helt osannolikt att bröderna skulle ha haft något med mordet (eller dråpet, eller olyckshändelsen?) att göra. Men självklart hade det varit fel om juristerna struntat i att göra en egen utredning. Han som intervjuades sa också att de skulle granska det rättsmedicinska utlåtandet igen.

Jag tror inte man skall förvänta sig några större resultat av utredningen varken i den ena eller andra riktningen, tyvärr. Man behöver inte komma till något avgörande. Men man kan förstås hoppas just på att det är så osannolikt som det verkar att bröderna är skyldiga och att utredarna åtminstone därmed kan avskriva dem, ja.
Citera
2017-06-17, 00:59
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag tror inte man skall förvänta sig några större resultat av utredningen varken i den ena eller andra riktningen, tyvärr. Man behöver inte komma till något avgörande. Men man kan förstås hoppas just på att det är så osannolikt som det verkar att bröderna är skyldiga och att utredarna åtminstone därmed kan avskriva dem, ja.
I tråden om Sven-Åke Christianson förekommer uppgifter om släktskap mellan någon av utredarna och en misstänkt tonåring. Det här är förhoppningsvis bara spekulationer, men bara det faktum att sådana spekulationer uppstår är naturligtvis ett underbetyg åt utredningen.
Citera
2017-06-17, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NicoleC
Tidigare domare i HD, känns som att du har en bit kvar dit avseende bevisvärdering
Det är argumenten som räknas ditt dumhuvud.
Citera
2017-06-17, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT

det finns ingen teknisk bevisning
inga vittnen
inget mordvapen
inget motiv

De 3 första är ju odiskutabelt. Polisen håller ju med om detta. Det finns en teori om mordvapen men inte mer än så.
Angående motiv så går det ju aldrig att "bevisa", men polisen redovisade motiv är (för att uttrycka sig försiktigt) extremt

Hur du någon källa överhuvudtaget som säger att det finns teknisk bevisning, vittnen eller ett bevisat mordvapen/motiv!?
Eller vad är din poäng?

Min poäng är precis som jag säger:
Robin och Cristian kommer att frikännas därför att det finns ingenting som bevisar att dom har mördat Kevin

Dokumentären visar att SÅC och Sandberg konstruerade en "berättelse"
Sedan pressade man bröderna och deras familj i otaliga förhör - både på polisstation och sedemera på psykklinik

Vi ser hur polis och psykologer (i hörsnäckan förmodar jag även om SÅC numera nekar till detta) vägleder och talar om för barnen hur denna "berättelse" ska vara - enligt Sandberg och SÅC

Jag är väl medveten om att Josefsson inte visar alla förhör och "anteckningar" i dokumentären
Och att dokumentären är ett försvar till brödernas förmån

MEN TROTS DETTA SÅ ÄR DET FAKTA SOM VI SER
Polis & Co vet inte vad som har hänt
Man tror att Kevin är mördad och har sedan gått på "magkänslan" UTAN TEKNISK BEVISNING
FAKTA ÄR att man har hittat Kevin, hans skor, cykel och man vet ungefär NÄR han dog - men man vet inte riktigt HUR han dog

Vi vet inte om lilla Kevin blev mördad, dräpt eller om det var en olycka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in