2017-06-15, 15:11
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Jag tror inte riktigt jag förstår vad du pratar om. Var har jag föreslagit att DJ skulle börja redovisa brottstycken ur FU? Jag tycker att han borde agerat som en journalist, inte som ett partsombud.

Då efterlyser du ju att han skall misstänkliggöra bröderna genom att ge granskningen av falllet en "balans" som troligen inte existerar. Vad annat kan du in sammanhanget mena med att agera som en journalist? Om sanningen är som den verkar, dvs att bröderna inte gärna ha med dödandet att göra, varför skall programmet börja misstänkliggöra bröderna utan någon som helst grund i verkliga bevis? Det blir ju då bara som Lamberz exercis med föregivna fakta utan grund i Quickfallet.

KlausStein är inne på samma sak som jag här: (FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998
Citera
2017-06-15, 16:50
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Då efterlyser du ju att han skall misstänkliggöra bröderna genom att ge granskningen av falllet en "balans" som troligen inte existerar. Vad annat kan du in sammanhanget mena med att agera som en journalist? Om sanningen är som den verkar, dvs att bröderna inte gärna ha med dödandet att göra, varför skall programmet börja misstänkliggöra bröderna utan någon som helst grund i verkliga bevis? Det blir ju då bara som Lamberz exercis med föregivna fakta utan grund i Quickfallet.

KlausStein är inne på samma sak som jag här: (FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998

Jag läste en intervju i Metro för några dagar sedan med den som leder den nya utredningen. Hittar tyvärr inte på nätet. Han betonade att de måste jobba helt självständigt, gå igenom allt från grunden. De kommer alltså inte att avskriva bröderna helt automatiskt pga granskningen i medierna, som någon här tyckte att de borde. Och det är precis som det ska vara.
Utifrån det som har framkommit tycker jag att det låter helt osannolikt att bröderna skulle ha haft något med mordet (eller dråpet, eller olyckshändelsen?) att göra. Men självklart hade det varit fel om juristerna struntat i att göra en egen utredning. Han som intervjuades sa också att de skulle granska det rättsmedicinska utlåtandet igen.
Citera
2017-06-15, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulsebubb
Suck....

En anmälan till granskningsnämnden.

http://nwt.se/arvika/2017/06/15/fallet-kevin-anmalt-till

Den kommer naturligtvis att frias.

Att en journalist inte får ljuga angående syftet med frågor är ju bara nonsens, då skulle vi ju aldrig kunna få några avslöjanden i program som kalla fakta, uppdrag granskning mm.

T.o.m poliser får ljuga för misstänkta brottslingar, så detta är bara nonsens!

Med tanke på hur anmälan till granskningsnämnden är framställd så känns det som att det är Rolf Sandberg själv som skickat in den, eller någon som har gjort det på hans vägnar.

Om nu Rolf Sandberg eller Sven Å Christianson har en massa bevis för brödernas skuld så borde de lägga fram dem nu och bevisa sina teser. Det borde finnas massvis med tidningar eller tv-program som skulle vilja visa detta om det vore sant, eller något alternativmedia som FriaTider mm.

[//]

1. Om Rolf Sandberg hade skickat in anmälan skulle väl rubriken ha varit 'Polis anmäler SVT' och Sandberg hade sökts för kommentar. Sedan hade det inte dröjt länge innan Dan Josefsson/SVT följde upp med sina vanliga svordomar och förklenande tillmälen. Så jag tror inte att det är en 'kändis' som har undertecknat anmälan.

2. Det finns en uppfattning att det var fel av Sandberg att 'hänga ut' bröderna i sitt sommarpratsprogram, trots att de säkert benämnts som '7-åringen' och '5-åringen'. Det håller jag väl inte direkt med om -- däremot så undrar jag om det verkligen är fritt fram och helt oproblematiskt att lämna ut uppgifter i ett läge då förundersökningen har 'startats om' -- även om bröderna nu har valt att gå ut i media?

--

SVT1, Dokument inifrån: Kevinfallet (dnr 17/01477) http://www.mprt.se/sv/sokverktyg/granskning/2017/maj/svt1-dokument-inifran-kevinfallet/
Citera
2017-06-15, 17:42
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulsebubb

Om nu Rolf Sandberg eller Sven Å Christianson har en massa bevis för brödernas skuld så borde de lägga fram dem nu och bevisa sina teser. Det borde finnas massvis med tidningar eller tv-program som skulle vilja visa detta om det vore sant, eller något alternativmedia som FriaTider mm.

Jag tror inte att de har rätt att göra det i det här läget, det är väl sekretess igen. (Egentligen kanske Dokument Inifrån inte heller har rätt att fortsätta med nya inslag om fallet? Det kan ju tänkas påverka vittnen, det ska väl ev. bli nya förhör nu?)
Skulle de gå ut i ett skumt forum som Fria Tider, ja då skulle de vara totalt rökta
Citera
2017-06-15, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
1. Om Rolf Sandberg hade skickat in anmälan skulle väl rubriken ha varit 'Polis anmäler SVT' och Sandberg hade sökts för kommentar. Sedan hade det inte dröjt länge innan Dan Josefsson/SVT följde upp med sina vanliga svordomar och förklenande tillmälen. Så jag tror inte att det är en 'kändis' som har undertecknat anmälan.

2. Det finns en uppfattning att det var fel av Sandberg att 'hänga ut' bröderna i sitt sommarpratsprogram, trots att de säkert benämnts som '7-åringen' och '5-åringen'. Det håller jag väl inte direkt med om -- däremot så undrar jag om det verkligen är fritt fram och helt oproblematiskt att lämna ut uppgifter i ett läge då förundersökningen har 'startats om' -- även om bröderna nu har valt att gå ut i media?

--

SVT1, Dokument inifrån: Kevinfallet (dnr 17/01477) http://www.mprt.se/sv/sokverktyg/granskning/2017/maj/svt1-dokument-inifran-kevinfallet/

1. Det jag menade i mitt inlägg var att om man kunde göra en anonym anmälan så känns det som Sandberg själv, och om man måste lämna in namn för anmälan så har han fått någon "bulvan" att göra detta. Detta fick jag inte fram ordentligt.

2. Jag är från Arvika och har från ett par källor hört att Sandberg "varslat" att det kommer att komma ett större inslag i tidning och tv med de uppgifter som skulle bevisa att han har rätt om bröderna. Detta hade han vräkt ur sig när några personer hade pratat om hur förfärligt detta med Kevin-fallet var och de hade inte sett att Sandberg var i närheten. Ingenting har kommit ännu från hans sida så man undrar ju?? Och detta har han sagt efter att han hade sin intervju i Expressen och andra diverse uttalanden i TV. Det kanske finns mer saker som ej är redovisade men det verkar bra svårt att få fram detta.

Känslan är nu att ingenting mer finns att tillföra i bevisväg och det är därför detta ej plockas fram eller också finns det ju en minimal chans att Sandberg och de övriga lämnar in all de bevis de säger till utredningen som startats upp igen så de kan granska dem (fast jag tvivlar på detta dock).

Och Känslan är att bröderna kommer att frikännas till hösten eftersom mycket talat för att de ej kan vara skyldiga med tanke på de uppgifter vi sett i dokumentären. Skulle de vara skyldiga på riktigt, men ändå frikänns så beror det i så fall på den undermåliga utredningen.

De borde göra ett inslag i veckans brott där man gör en rekonstruktion av fallet där man för in Platser, tidpunkter mm och Kevins förmodade vandring från Affären ner till vattnet, för att på nytt försöka få fram eventuella nya vittensuppgifter från den tiden detta hände.
Citera
2017-06-15, 19:43
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magro

--

1. Vet NWT vem som lämnat in anmälan då?

2. Det är väl inte att han "hängde ut" dem med identiteten som det reagerats emot, även om det knappast var någon tvekan om vilka det gällde, utan att han ö.h.t. tar upp det i ett radiounderhållningsprogram som gjorde det osmakligt. Att det nu senare visat sig, förutom att det redan från början var en ren lögn, att han i radioprogrammet lade ytterligare lök på laxen med att påstå att det gjordes beräknande och kallblodigt gjorde inte det hela bättre.
Citera
2017-06-16, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2008
Du vill ha. Men vad gör du för att skaffa fram detta? Att kalla allt som inte fyller din dröm om skyldiga bröder för hörsägen visar bara på att du är tämligen begåvningsbegränsad.

Av de uppgifter som finns att tillgå så kan man dra slutsatsen att bröderna inte är skyldiga. Det gäller tills någon presenterar andra uppgifter eller på något sätt bevisar att tillgängliga uppgifter är felaktiga.
Vittnena du efterlyser, tror du inte att de har presenterat sina observationer i förundersökningen? Bara att Sandberg med company valt att bortse från det?

Du menar att upplysningar via fb och film av DJ gör saken klar?
Jag kände lilla Kevin.

Men okej,kalla mig begåvningsbegränsad det bjuder jag på.

Är det fel att vilja ha all fakta? Tror även utrdarna vill ha de.
RS är ute ur leken.
Citera
2017-06-16, 02:56
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Orsaken till att jag är fullständigt övertygad, förutom allt som framkommit, är att RS och även SÅC har haft alla möjligheter att bemöta DJ och andras påståenden och belägg men inte gör det. SÅC försöker ju nu t.o.m. låtsas att han inte varit inblandad och RS har flytt fältet. Du skrev ju själv för någon månad sedan:

Tycker du han har använt sig av möjligheten?
Har du någon tanke på varför han inte gjort det?
Det kan ju naturligtvis bero på att han inte har något att komma med. Det kan även bero på en mängd andra saker. Framförallt skulle jag kunna tänka mig att han upplysts om att han riskerar begå brott om han läcker vad som framgår av FU. Det har ju inte minst framhållits i tråden. Eller så sitter han och SÅC och några till och bildar ett gäng med Göran Lambertz i spetsen för att gå till gemensam motattack efter sommaren. Eller så har han kanske helt enkelt glömt det mesta. Kan man glömma huruvida man begått ett mord kan man väl glömma vad som helst. Jag vet inte, vi får väl se.
Citera
2017-06-16, 03:01
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Jag menar inte att DJ borde fört fram fakta eller ställt frågor rörande förhållanden som saknar grund. Jag menar att han borde ställt självklara frågor och varit mer nyanserad i sina slutsatser när han nu valde att vara så partisk som han var.
Citera
2017-06-16, 07:33
Medlem
De nu vuxna bröderna kommer att bli frikänd därför att:

det finns ingen teknisk bevisning
inga vittnen
inget mordvapen
inget motiv

Sandberg och SÅC rekonstruerade en story i ett desperat försök att lösa Kevins död
På bekostnad av många människors sorg och förtvivlan
Citera
2017-06-16, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
De nu vuxna bröderna kommer att bli frikänd därför att:

det finns ingen teknisk bevisning
inga vittnen
inget mordvapen
inget motiv

Sandberg och SÅC rekonstruerade en story i ett desperat försök att lösa Kevins död
På bekostnad av många människors sorg och förtvivlan

Dom kommer bli "frikända" pga medias uppmärksamhet.
Pga SÅC,RS,Harryson.

Dom kommer inte bli frkända pga div vittnen och alibi för 20år sen. Har aldrig hänt,mig veterligen.
Ge gärna exempel.

Killarna tjänar pengar på detta.
Citera
2017-06-16, 08:50
Medlem
muneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Dom kommer bli "frikända" pga medias uppmärksamhet.
Jag tror knappast att de som nu utreder fallet på nytt kommer basera sin dom på allmänhetens uppfattning utan på vilka bevis som finns tillgängliga. Det här kommer skärskådas i minsta detalj och om de nu dömer på lösa grunder en gång till är det ett ännu värre justitiemord.
Du som var bekant med Kevin borde väl välkomna en granskning av utredningen så att man verkligen går till botten med det här och gör allt i sin makt för att komma fram till vad som verkligen hände?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in