Citat:
Ursprungligen postat av
Magro
1. Om Rolf Sandberg hade skickat in anmälan skulle väl rubriken ha varit 'Polis anmäler SVT' och Sandberg hade sökts för kommentar. Sedan hade det inte dröjt länge innan Dan Josefsson/SVT följde upp med sina vanliga svordomar och förklenande tillmälen. Så jag tror inte att det är en 'kändis' som har undertecknat anmälan.
2. Det finns en uppfattning att det var fel av Sandberg att 'hänga ut' bröderna i sitt sommarpratsprogram, trots att de säkert benämnts som '7-åringen' och '5-åringen'. Det håller jag väl inte direkt med om -- däremot så undrar jag om det verkligen är fritt fram och helt oproblematiskt att lämna ut uppgifter i ett läge då förundersökningen har 'startats om' -- även om bröderna nu har valt att gå ut i media?
--
SVT1, Dokument inifrån: Kevinfallet (dnr 17/01477)
http://www.mprt.se/sv/sokverktyg/granskning/2017/maj/svt1-dokument-inifran-kevinfallet/
1. Det jag menade i mitt inlägg var att om man kunde göra en anonym anmälan så känns det som Sandberg själv, och om man måste lämna in namn för anmälan så har han fått någon "bulvan" att göra detta. Detta fick jag inte fram ordentligt.
2. Jag är från Arvika och har från ett par källor hört att Sandberg "varslat" att det kommer att komma ett större inslag i tidning och tv med de uppgifter som skulle bevisa att han har rätt om bröderna. Detta hade han vräkt ur sig när några personer hade pratat om hur förfärligt detta med Kevin-fallet var och de hade inte sett att Sandberg var i närheten. Ingenting har kommit ännu från hans sida så man undrar ju?? Och detta har han sagt efter att han hade sin intervju i Expressen och andra diverse uttalanden i TV. Det kanske finns mer saker som ej är redovisade men det verkar bra svårt att få fram detta.
Känslan är nu att ingenting mer finns att tillföra i bevisväg och det är därför detta ej plockas fram eller också finns det ju en minimal chans att Sandberg och de övriga lämnar in all de bevis de säger till utredningen som startats upp igen så de kan granska dem (fast jag tvivlar på detta dock).
Och Känslan är att bröderna kommer att frikännas till hösten eftersom mycket talat för att de ej kan vara skyldiga med tanke på de uppgifter vi sett i dokumentären. Skulle de vara skyldiga på riktigt, men ändå frikänns så beror det i så fall på den undermåliga utredningen.
De borde göra ett inslag i veckans brott där man gör en rekonstruktion av fallet där man för in Platser, tidpunkter mm och Kevins förmodade vandring från Affären ner till vattnet, för att på nytt försöka få fram eventuella nya vittensuppgifter från den tiden detta hände.