Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Att MR undanhåller delar av sin story betvivlar jag inte en sekund, den haltar partiellt:
- Akut mobilladdning känns alldeles för lämpligt just då.
- De stod och viskade vilket AG finner suspekt då de alltid pratade öppet annars.
- Att MR plötsligt under färd skulle få veta att han var på väg till Granliden för att mörda låter långsökt.
- Dörren som var öppen så lägligt.
MR är med och ser hur vägen till Granliden går. JM uppger i rätten (allt ska dock tas med en skopa salt) att hon pekade på huset och sa "mycket pengar" till MR då de tömde förråd dagen innan.
Han var i krokarna redan samma natt (återigen utan mobil) , hittade inte huset enligt sms. Tror inte det rör sig om nåt annat hus än Granliden.
Antingen lurade han sin vän och var själv ute och rekade eller så var de ute i gemensamt ondskefullt ärende. Ställer mig dock tveksam till att G skulle sitta och skylta med mobilen.
Jag tror MR misslyckades så att JM måste visa vägen till hennes stora förtret och att hennes ord i rätten har en liten hätsk tvist om man vänder på dem ett varv.
- Har du tagit dig ända från Iran, via Turkiet och genom Europa till Sverige så borde du väl för i helvete ha kunnat hitta till Granliden som du till och med besökt.
Det saknas vissa pusselbitar och jag inte kan se annat än att han försöker ställa sig i bättre dager (risker påföljd) och undviker begreppet planering; vill minimera att han är mer involverad i att det är överlagt - även om hon är mest drivande, har motiv, är ordergivande och Mastermind.
MRs retuchering sker på bekostnad av hela sanningen som vore viktiga pusselbitar för målsägande.
Dock ser jag inte att de saknade pusselbitarna skulle påverka indiciemålet gällande JM - hon har satt sig själv i klistret på många andra sätt via sitt vedervärdiga resonemang (avlyssning, lappar, i rätten, 10 alibiförsök), ett uppenbart lömskt modus, brist på alibi, försökt stoppa avlyssning förhör etc.
Skademinimerar MR och hans advokat?
Jag tror ungefär som du att dom här "detaljerna" kan vara just vad Anki syftade på när hon uppmanade MR att berätta hela sanningen i rätten.
MR och hans advokat fick veta att Göran hade avskrap med MRs DNA under naglarna. Dom fick veta att Görans blod påträffats i Touranen.
I förhör redan 2016-09-01 fick MR veta mycket om de bevis som fanns mot honom.
Jag vill inte utesluta att MR, i samråd med sin advokat, "friserat" sanningen, baserat på bevis, på vad JM inte sagt och med målsättningen att skademinimera. Dom förstod att MR skulle åka dit. Frågan var bara hur mycket.
Vad viskade JM och MR om? Var det laddning eller var det andra orsaker som fick MR att lämna telefonen på kontoret 2017-08-03? Vad var det som skulle skett vid utflykten på kvällen 2017-08-02? Var det rekognosering eller var planen att mörda? Ville dom inte genomföra eller hittade dom inte?
Oberoende av vad det var exakt som förevarit dagen innan mordet på Göran och mordförsöket på Anki så ser det inte ut som om mordkvällens utflykt var planerad väl och länge. JM SMSar hem AG i sista minuten. JM väljer Touranen, som var lätt att känna igen. Hoppas på att ett snabbt "ihopsnickrat" alibi ska hålla.
Huvudprotokoll_2017-02-06.pdf, sid 475 enligt paginering.
Hur gammal är MR, egentligen?
En intressant detalj. I förhöret 2016-09-01 uppger MR att han enligt sitt födelselands tideräkning är född 1372-10-18, översatt till våran tidsräkning, 1994-01-08. I så fall var han 22 då mordet begicks och kan dömas till livstid. Födelsedatum har senare ändrats till 1374-10-18, dvs. han har blivit två år yngre och kan, om det kan bevisas, inte dömas till livstid. Bland handlingar med olika uppgifter om MRs ålder dök i förrgår upp en id-handling som visar att MR är född 1996. Är den äkta eller framskaffad för att minska påföljden för MR? Varför tog det över tio månader att få fram id-handlingen?
–