2017-06-16, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Om detta stämmer så är detta extremt intressant. Någon som såg vad som hände HA och som ristade in hennes namn i närheten av de som orsakade hennes död?

Verkligen! Det bästa som kunde hända var att en dokumentär som denna skulle göras. Mycket nytt kommer fram och vi blir fler i tråden som dyker in. Vore bra med ett namn på den som är "ny" Misstänkt. Så länge, tack till alla som håller tråden vid liv.

En annan sak: eftersom mannen med pilotglasögon inte gett sig till känna under alla dessa år så anser jg att det är jävligt misstänktsamt. Ingen verkae ju riktigt veta vem han är.
Citera
2017-06-16, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Vad vet vi om de som åkte "rally" vid ekudden den kvällen ? Vilka var det ?
och varför pratas det så lite om detta ?
Polisen vet vilka de är, de hade inget körkort och de är inte misstänkta. Det framkom i frågestunden med Pernilla och Mats. Detta med rallyt är något som borde vara högintressant. Hur lätt är det att väja för någon om man kommer i låt säga 70-80 km? Hur många som kommer gående på en gång/cykelväg ser sig för och är beredd på att en bil ska dyka upp där? Väldigt mycket som hände kring HA bostad just den kvällen i en håla som Mariestad för att det ska vara en slump. Blir det med säkerhet mycket blodspillan om någon blir påkörd? Kanske gick hon där precis när rally killarna kom, hon flög kanske några meter. Skorna flög av och landade där de landade.
Citera
2017-06-16, 14:49
Medlem
Citat:
Polisen vet vilka de är, de hade inget körkort och de är inte misstänkta. Det framkom i frågestunden med Pernilla och Mats. Detta med rallyt är något som borde vara högintressant. Hur lätt är det att väja för någon om man kommer i låt säga 70-80 km? Hur många som kommer gående på en gång/cykelväg ser sig för och är beredd på att en bil ska dyka upp där? Väldigt mycket som hände kring HA bostad just den kvällen i en håla som Mariestad för att det ska vara en slump. Blir det med säkerhet mycket blodspillan om någon blir påkörd? Kanske gick hon där precis när rally killarna kom, hon flög kanske några meter. Skorna flög av och landade där de landade.

Javisst! "Rally-spåret" är riktigt intressant. Det fanns ju däckspår om jag minns rätt. Var det i lera eller var det broms-märken?
Det finns så mycket att vända och vrida på i detta fall och allt känns så möjligt. Ungdommar som leker rally råkar köra på HA och körs bort i en bil.
Ingenting är liksom omöjligt.
Citera
2017-06-16, 14:57
Medlem
Citat:

Vore intressant att veta om det fanns fler än just dessa personer som körde utan körtkort som brukade köra rally just där? Känns lite som att det borde vara fler än bara en bil.
Skulle kunna vara en teori att hon blev påkörd och att förövarna erbjöd att köra iväg med henne (kanske till sjukhus) fast åkte någon annanstans, det skulle i så fall kunna förklara skriken som kvinnan hörde, kanske blev Helena skadad, kanske bröt ett ben eller liknande, eller om hon helt enkelt svimmade av vid påkörningen och blev medvetslös och förövarna valde att ta med henne, fast i så fall är det väl lite underligt att dom ville riskera att bli upptäcka med att forsla bort henne i stället för att bara låta henne ligga kvar? Verkar inte helt rimligt heller.
Senast redigerad av Schabrak 2017-06-16 kl. 15:01.
Citera
2017-06-16, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schabrak
Vore intressant att veta om det fanns fler än just dessa personer som körde utan körtkort som brukade köra rally just där? Känns lite som att det borde vara fler än bara en bil.
Skulle kunna vara en teori att hon blev påkörd och att förövarna erbjöd att köra iväg med henne (kanske till sjukhus) fast åkte någon annanstans, det skulle i så fall kunna förklara skriken som kvinnan hörde, kanske blev Helena skadad, kanske bröt ett ben eller liknande, eller om hon helt enkelt svimmade av vid påkörningen och blev medvetslös och förövarna valde att ta med henne, fast i så fall är det väl lite underligt att dom ville riskera att bli upptäcka med att forsla bort henne i stället för att bara låta henne ligga kvar? Verkar inte helt rimligt heller.

Personligen tror jag inte på detta scenario. Tror inte heller på damen som säger sig ha hört skrik och bildörrar. Tidigare i tråden utmålas hon som rätt glad i flaskan. Ta bort hennes vittnesmål så blir det enklare.

Någon följer Helena mot hemmet. Attackerar henne mellan vägen och lekplatsen. Antingen sker det där eller så släpper hon skorna och springer. Blir ikapphunnen vid lekplatsen och dräps där. GM återvänder mot centrum för att hämta sin bil, alternativt hämta en medhjälpare med bil. Slänger skorna ut i skogen på vägen. Återvänder med bil för att plocka upp kroppen och forsla bort den. Antingen till en tillfällig plats och kroppen flyttas någon natt senare men då får man vara kall, väldigt kall eller lite skruvad.
Citera
2017-06-16, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steamie
Personligen tror jag inte på detta scenario. Tror inte heller på damen som säger sig ha hört skrik och bildörrar. Tidigare i tråden utmålas hon som rätt glad i flaskan. Ta bort hennes vittnesmål så blir det enklare.

Någon följer Helena mot hemmet. Attackerar henne mellan vägen och lekplatsen. Antingen sker det där eller så släpper hon skorna och springer. Blir ikapphunnen vid lekplatsen och dräps där. GM återvänder mot centrum för att hämta sin bil, alternativt hämta en medhjälpare med bil. Slänger skorna ut i skogen på vägen. Återvänder med bil för att plocka upp kroppen och forsla bort den. Antingen till en tillfällig plats och kroppen flyttas någon natt senare men då får man vara kall, väldigt kall eller lite skruvad.

Varför skulle någon göra något sådant undrar jag då, det måste finnas någon anledning. Det händer väl inte allt för ofta att någon helt okänd galning mördar folk utan anledning? Jag tror på olycka eller att någon täcker upp för sitt barn/bror, kanske är någon som inte är helt 100 i hjärnkontoret och inte menade att göra det den gjorde
Citera
2017-06-16, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DWinchester
Varför skulle någon göra något sådant undrar jag då, det måste finnas någon anledning. Det händer väl inte allt för ofta att någon helt okänd galning mördar folk utan anledning? Jag tror på olycka eller att någon täcker upp för sitt barn/bror, kanske är någon som inte är helt 100 i hjärnkontoret och inte menade att göra det den gjorde

Händer väl tyvärr att folk som blir avvisade tar till våld. Vem det nu än är är det ingen random person utan någon med en koppling till Helena. Typ mordet i Sparsör för några år sedan där en flicka blir mördad av en snubbe hon träffat på en fest.
Har inga teorier om vem GM är dock.
Citera
2017-06-16, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tikimon
Javisst! "Rally-spåret" är riktigt intressant. Det fanns ju däckspår om jag minns rätt. Var det i lera eller var det broms-märken?
Det finns så mycket att vända och vrida på i detta fall och allt känns så möjligt. Ungdommar som leker rally råkar köra på HA och körs bort i en bil.
Ingenting är liksom omöjligt.
Ja det finns hur myrket som helst att kolla upp. Hoppas polisen lämnar över till cold case gruppen. Polisen har mest förstört känns det som, slarvat bort HA ena ring, slarvat bort vittnesuppgifter, inte kontrollerat uppgifter osv. De verkar mest vilja dölja sin egen oprofessionalitet kring detta fall...
Citera
2017-06-16, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steamie

Helena lämnar stadshotellet strax efter kl:02:00. Det tar ca: 15-20min att promenera till den plats där man hittade hennes skor etc. då är alltså kl ca: 02:20 under förutsättning att hon inte stått och pratat med någon vilket inte mycket tyder på. vittnen ser en vit/ljusa bil kl 02:30 åka på cykelvägen.
Om nu GM har tagit sällskap med Helena och berövat henne livet i skogsdungen så har han alltså inte många minuter (sekunder) på sig att hämta "sin" bil för att kunna stämma in i tidsförloppet 02:30. (jag förutsätter att GM är i den vit/ljusa bilen vittnen ser)

B.B som bor någon minut från brottsplatsen skulle möjligtvis kunna stämma in i detta händelseförlopp och då såldes vara den man med pilotglasögon som Helena tar sällskap med.

Om det inte är B.B så är det med största sannolikhet att den vit/ljusa bilen åker där på cykelvägen för att säkerställa att möta Helena som då promenerar hem på skogsstigen. GM har alltså skuggat Helena med bil. Det scenariot tyder på att mannen med pilotglasögon inte är GM alt att han hade tillgång till bil i närheten.
Citera
2017-06-16, 17:34
Medlem
Citat:
Helena lämnar stadshotellet strax efter kl:02:00. Det tar ca: 15-20min att promenera till den plats där man hittade hennes skor etc. då är alltså kl ca: 02:20 under förutsättning att hon inte stått och pratat med någon vilket inte mycket tyder på. vittnen ser en vit/ljusa bil kl 02:30 åka på cykelvägen.
Om nu GM har tagit sällskap med Helena och berövat henne livet i skogsdungen så har han alltså inte många minuter (sekunder) på sig att hämta "sin" bil för att kunna stämma in i tidsförloppet 02:30. (jag förutsätter att GM är i den vit/ljusa bilen vittnen ser)

B.B som bor någon minut från brottsplatsen skulle möjligtvis kunna stämma in i detta händelseförlopp och då såldes vara den man med pilotglasögon som Helena tar sällskap med.

Om det inte är B.B så är det med största sannolikhet att den vit/ljusa bilen åker där på cykelvägen för att säkerställa att möta Helena som då promenerar hem på skogsstigen. GM har alltså skuggat Helena med bil. Det scenariot tyder på att mannen med pilotglasögon inte är GM alt att han hade tillgång till bil i närheten.
"Pilot" är som det verkar om vittnesmålet är korrekt den siste som sett henne i livet vad vi vet just nu. Han kan givetvis vara helt oskyldig. Men varför hörde han då inte av sig till polisen och berättade att han haft följe med HA? Vilken jävla soppa detta är...
Citera
2017-06-16, 17:41
Medlem
Citat:

Alltså ju mer jag tänker efter så tycker jag faktiskt att det blir svårt att hinna placera B.B i den vit/ljusa bilen 02:30. Hmm mannen med pilotglasögon hade visat stort intresse för Helena inne på stadshotellet, tyder nog på att personen kanske vart kär i henne? Om man bara är en kåt gubbe så hade man nog släppt det första gången man blev avvisad. Men mannen med pilotbriller hade blivit avvisad flera gånger. Jag tror kanske att personen var kär i Helena ? Han känner sig kanske helt förkrossad, han ska till varje pris hämnas. Han har sin bil parkerad någonstans inärheten efter marieholmsbron. Han hör att Helena ska gå hem, han lyckas slå följe en bit men efter bron blir han avvisad. Han hämtar sin bil skuggar henne, ser henne gå in i skogsdungen, han åker runt med bilen för att säkerställa att hon inte kan smita undan, han berövar hennes liv.
Citera
2017-06-16, 17:46
Medlem
MickeR.

Jag blir lite fundersam när jag läser dina inlägg i denna tråden. Så därför vänder jag mig istället direkt till dej då jag förstått att du inte har något emot att svara på frågor som rör detta fallet. Detta är såklart jag och många andra väldigt tacksamma för!

Förstår jag dig rätt här nedan? Annars så får du gärna korrigera mig.

Du skriver ett inlägg här i denna tråden 2017-06-14, 11:05 att du vet vem den anhållne är. Källan är en osäker källa. Några minuter senare har en person med god insikt i utredningen och som också jobbar med fallet suttit och läst på Flashback. Denne person har läst just ditt inlägg. Denne person med en god insikt i utredningen och som också jobbar med fallet väljer då att kontakta dig, senast 40min efter ditt första inlägg. Denna personen vill bekräfta för dig att den senaste anhållne personen är en person som inte har omnämnts här i tråden. En helt ny person alltså. Din säkra källa ville också vara mycket tydlig med att den nu misstänkte personen aldrig har nämnts i denna tråden på Flashback.

1. 2017-06-14, 11:05. Jag har också fått höra från ett håll vem "pilotglasögonmannen" är som anhölls nyligen och det är en person som omnämnts flitigt här inne. Jag har dock inte fått det bekräftat från säker källa än.

2. 2017-06-14, 11:43. 30min senare. Nu fick jag precis bekräftat från en säker källa att den nyligen anhållne "glasögonmannen" är en person som INTE omnämnts här i tråden.
En helt ny person alltså !!

3. 2017-06-14, 12:02. Jag blev kontaktad av en person som läste mitt inlägg nyss och den personen känner jag och vet att den personen har god insikt i utredningen, dvs är en säker källa.
Den personen följer också den här tråden noggrant.

4. 2017-06-15, 10:54. Min källa var mycket tydlig med att personen aldrig nämnts i den här tråden. Jag försökte luska lite om det var en Mariestadsbo eller ålder eller koppling till Helena osv, men fick inget svar på det.

Jag har ingen anledning att betvivla min källa som jag vet sitter med mycket mer information i och med att källan jobbar med fallet.

Är det polisen Pelle Jenven som har gett dig informationen ovan? Eller är det någon annan polis? Jag förutsätter här, kanske felaktigt, att personen som gett dig informationen är en polis.
Jag förmodar att du och den här källan har en rätt god kontakt privat? Eller är det en felaktig slutsats?

Du har alibi på kvällen och natten då Helena försvann skriver du. Jag har inte kunnat läsa mig till vad som är ditt alibi. Jag undrar därför hur ditt alibi ser ut?
Sedan undrar jag också vad GötebortsTidning hade för frågor till dej?

Jag läste dina tidigare trådar och såg att du gärna svara på frågor om detta fallet. Så jag hoppas att du kan bemöta mina frågor också. Tack på förhand!
Senast redigerad av Pungont 2017-06-16 kl. 17:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in