Citat:
Ursprungligen postat av
Steamie
Personligen tror jag inte på detta scenario. Tror inte heller på damen som säger sig ha hört skrik och bildörrar. Tidigare i tråden utmålas hon som rätt glad i flaskan. Ta bort hennes vittnesmål så blir det enklare.
Någon följer Helena mot hemmet. Attackerar henne mellan vägen och lekplatsen. Antingen sker det där eller så släpper hon skorna och springer. Blir ikapphunnen vid lekplatsen och dräps där. GM återvänder mot centrum för att hämta sin bil, alternativt hämta en medhjälpare med bil. Slänger skorna ut i skogen på vägen. Återvänder med bil för att plocka upp kroppen och forsla bort den. Antingen till en tillfällig plats och kroppen flyttas någon natt senare men då får man vara kall, väldigt kall eller lite skruvad.
Helena lämnar stadshotellet strax efter kl:02:00. Det tar ca: 15-20min att promenera till den plats där man hittade hennes skor etc. då är alltså kl ca: 02:20 under förutsättning att hon inte stått och pratat med någon vilket inte mycket tyder på. vittnen ser en vit/ljusa bil kl 02:30 åka på cykelvägen.
Om nu GM har tagit sällskap med Helena och berövat henne livet i skogsdungen så har han alltså inte många minuter (sekunder) på sig att hämta "sin" bil för att kunna stämma in i tidsförloppet 02:30. (jag förutsätter att GM är i den vit/ljusa bilen vittnen ser)
B.B som bor någon minut från brottsplatsen skulle möjligtvis kunna stämma in i detta händelseförlopp och då såldes vara den man med pilotglasögon som Helena tar sällskap med.
Om det inte är B.B så är det med största sannolikhet att den vit/ljusa bilen åker där på cykelvägen för att säkerställa att möta Helena som då promenerar hem på skogsstigen. GM har alltså skuggat Helena med bil. Det scenariot tyder på att mannen med pilotglasögon inte är GM alt att han hade tillgång till bil i närheten.