2017-06-16, 10:49
Medlem
Ugglan.s avatar
Så länge ingen av oss med säkerhet vet vem polisen hämtade in för förhör har vi en skyldighet att sansa oss i våra spekulationer. För min egen del känns "BB" som ganska osannolik även om det naturligtvis är helt möjligt. Jag vill ändå tro att vi har att göra med en man som då var mellan 20 och 25 år. Även om mannen var ung då kan han mycket väl ha vetat sina "rättigheter" när han hämtades in 1998, eller så blev han upplyst om dem och vad som skulle kunna bli fallet om han hade accepterat en advokat. Svårare än så behöver det inte vara. Man kan ju ana polisens frustration över att inte få förhöra mannen. Vilka skäl hade åklagaren för att låta mannen gå "bara så där"? Detta känns som en gigantisk hjärnblödning. Om man vägrar att ha en advokat närvarande har väl polisen ändå rätten att genomföra förhör. Eller? Upprepar att jag tycker att åklagaren skulle behöva granskas.

Sedan förvånas jag över att polisen säger att vittnet vid bron är säker på Helenas klädsel och mannens utseende med pilotglasögon. Men, ingenting sägs om mannens klädsel! Nog har väl vittnet kunna höfta till en beskrivning också om mannens klädsel? Är inte det märkligt? Tidigare har det ju hetat att mannen var klädd i vitt. Är detta fel eller har polisen medvetet utelämnat detta av någon särskild anledning? Vitklädda män har ju ofta diskuterats här i tråden.
Senast redigerad av Ugglan. 2017-06-16 kl. 10:59.
Citera
2017-06-16, 10:52
Medlem
Är det ingen som misstänkt killarna som vart ute och buskört? För är det verkligen så vanligt att man av någon anledning mördar någon och sen dessutom har möjlighet att ringa någon och få hjälp med att gömma kroppen? Och att medhjälparen sen dessutom kan hålla tyst i alla år? Tycker att det talar för att man har väldigt starka band till den personen, familj eller liknande. Och skulle vara snällt om någon kunde göra en sammanfattning om vad man vet, en karta där det står vart men hittade ringarna, skorna och vart kvinnan tror sig hört helena.
Citera
2017-06-16, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlurryFace69
Bodde ett tag åt samma håll som Helena och skulle ALDRIG svänga av före fängelset när man
gick hem, det känns helt ologiskt när det gick att gå på en upplyst cykelbana framför polisstationen
och i så fall svänga av höger senare mot hennes hem..?

Men på den tiden var man inte lika rädd som idag att gå hem, men det känns konstigt
att gå ner där när man kan gå där mkt folk rör sig..

BB var väl mannen som skulle vara skadad dagen efter pga att nästan *blivit* påkörd..??

Det MÅSTE finnas flera som såg vem som visade intresse för Helena på Stadt och som hon avvisade..

Killens bil kanske var parkerad någonstans före fängelset. Han kanske inte ville visa öppet att han skulle köra. En person H kände väl och var trygg med.
Citera
2017-06-16, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Mmm, "på sannolika skäl" ... Vasst så det förslår! Men ändå inte anhållen eller häktad. Är inte det ganska konstigt? Har polisen ett särskilt skäl att låta mannen "leva fritt"? Skulle ett sådant skäl kunna vara ålder eller hälsa? Jag tycker att frågetecknen börjar hopa sig.
Det är så enkelt att polisen endast har indicier men inga bevis ? Kropp,kläder,DNA,vittnen eller ett erkännande. För att anhålla/häkta någon för mord/dråp misstanke krävs något slags bevis ... och tex DNA på Heléns kropp/kläder inte ens det kanske skulle räckt.H hade varit på dans det räcker med att hon dansat m någon och ett DNA hamnar på hennes kläder ,hårstrå tex. Men som någon skrev ... finns starka misstankar så plockar polisen in honom i omgångar ( får hållas anhållen ...är det 72 Tim kanske kommer ej ihåg) för att släppa honom ... till slut kanske han veknar och börjar prata.Om polisen fått upp "ögonen på denne man igen så självklart är han orolig och skulle kunna börja prata" men det beror på hur stark han är i psyket.Lisa H mördare blev pressad i många förhör och nekar ännu fast han sitter inne på livstid! Tror polisen försöker få honom orolig/nervös och har de minsta lilla på honom så kommer de nog garanterat pressa honom till Max. De kan ta in honom på förhör hur många ggr som helst utan bara han släpps innan en åklagare måste avgöra häktas -släppas .
Citera
2017-06-16, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Så länge ingen av oss med säkerhet vet vem polisen hämtade in för förhör har vi en skyldighet att sansa oss i våra spekulationer. För min egen del känns "BB" som ganska osannolik även om det naturligtvis är helt möjligt. Jag vill ändå tro att vi har att göra med en man som då var mellan 20 och 25 år. Även om mannen var ung då kan han mycket väl ha vetat sina "rättigheter" när han hämtades in 1998, eller så blev han upplyst om dem och vad som skulle kunna bli fallet om han hade accepterat en advokat. Svårare än så behöver det inte vara. Man kan ju ana polisens frustration över att inte få förhöra mannen. Vilka skäl hade åklagaren för att låta mannen gå "bara så där"? Detta känns som en gigantisk hjärnblödning. Om man vägrar att ha en advokat närvarande har väl polisen ändå rätten att genomföra förhör. Eller? Upprepar att jag tycker att åklagaren skulle behöva granskas.

Sedan förvånas jag över att polisen säger att vittnet vid bron är säker på Helenas klädsel och mannens utseende med pilotglasögon. Men, ingenting sägs om mannens klädsel! Nog har väl vittnet kunna höfta till en beskrivning också om mannens klädsel? Är inte det märkligt? Tidigare har det ju hetat att mannen var klädd i vitt. Är detta fel eller har polisen medvetet utelämnat detta av någon särskild anledning? Vitklädda män har ju ofta diskuterats här i tråden.

Pilotglasögon kan ju sticka ut av en eller annan orsak och då minns man dem bättre än kläderna om de var oansenliga. För det första kan pilotglasögonen stuckit ut OM de var tonade och det var kväll. Man ser helt enkelt ut som en skummis. För det andra så kan glasögonen stuckit ut om vittnen tycker pilotglasögon är osedvanligt snygga, t ex har likadana själv eller om de är omoderna och därmed klassas som lite fula och nördiga.

Försvann en gång en kille i min hemstad och det enda jag minns av mitt möte med honom var att han hade stort,knallrött, krulligt hår. Inget annat. Inte så konstigt kanske då håret stack ut något enormt.
Citera
2017-06-16, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DWinchester
Är det ingen som misstänkt killarna som vart ute och buskört? För är det verkligen så vanligt att man av någon anledning mördar någon och sen dessutom har möjlighet att ringa någon och få hjälp med att gömma kroppen? Och att medhjälparen sen dessutom kan hålla tyst i alla år? Tycker att det talar för att man har väldigt starka band till den personen, familj eller liknande. Och skulle vara snällt om någon kunde göra en sammanfattning om vad man vet, en karta där det står vart men hittade ringarna, skorna och vart kvinnan tror sig hört helena.

Det var lite så jag tänkte också, tänk om Helena kom i vägen för dessa när dom körde race, kanske var det inte Helena som skrek i skogen som vittnet hade hört utan någon flickvän eller annan kvinna i sällskapet till de bilburna ungdomarna (därav inget rop på hjälp utan bara skrik och gråt), för visst borde väl Helena ha skrikit hjälp ifall det var henne som hundrastaren hörde? Det kan hon ju förvisso ha gjort innan dess att hundvaktaren gick ut.
Citera
2017-06-16, 12:38
Medlem
Nu spekulerar jag kring vem jag tror den senaste personen som togs in till förhör är. Jag spekulerar inte kring vem som är GM.
Men, den som togs in till förhör tror jag är M.

Polisen blev onormalt(?) "överraskade" när de förstod vem mannen med pilotglasögonen skulle vara.

M. intervjuas i P3 podden. Kan naturligtvis vara av just den anledningen att han ledde skallgångsletningarna. Alternativt visste reportrarna innan intervjuerna att M. var den nya misstänkta och ville gärna ha med honom i podden.

M. var snabb med att komma in i tråden då det kom fram att en ny person blivit misstänkt.
2017-06-14, 11:05 "Jag blev tipsad om att jag var omnämnd här inne, så jag får väl kommentera lite igen."
M. var omnämd genom att han höll i skallgångsletningarna och/eller att han var kallad till förhör kanske?

Först har du en osäker källa som pekar ut en person med namn, och denne person är det flitigt skrivet om i denna tråden.
40min senare har en säker källa som nyss läste ditt inlägg ("god insyn i utredningen") kontaktat dig och uppger att det är en helt ny person som är misstänkt som aldrig omnämts i tråden. Så en polis som jobbar med utredningen kontaktar dig med information? Och denna polis? har då sagt att den nya misstänkta aldrig har omnämts i denna tråden?

Jobbar verkligen polisen på det sättet. Lämnar ut information till random människor på Flashback?

"Även GT hörde av sig till mig härom dagen då de också skriver om fallet nu."
Vad hade GT för frågor till dig?

Tunnt jag vet. Sedan har polisen uppenbarligen haft fel förut då det gäller GM och kan naturligtvis ha det nu med.
Citera
2017-06-16, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
De tveksamma personerna så bodde där , har du initialer på dem? Och deras bil vad var det för bil och vilken färg hade den? Låter märkligt hela historien. Varför skulle någon vilja rista in hennes namn på någon annans bil?

Problemet är som sagt att den vi kände har tyvärr avlidit sen dess. Jag kallar vår bekanta Marie för att förenkla. Men enligt min mor var Marie generellt pålitlig person och hade ingen personlig vinning på det. Marie var inte den som rapporterade detta först utan en av hennes väninnor.

Varför någon skulle vilja rista in "Helena" på Maries bil har jag ingen aning om. Det skulle tydligen vara väldigt primitivt gjort alltså inte för utförligt utan slarvigt. Min mormor stod Marie betydligt närmre och ska ha varit en av dem som ville att hon skulle gå till polisen med det hon hade hittat. Jag kan försöka se ifall jag kan få fram någon mer information kring hur hennes eller de andra personernas bil såg ut samt ifall jag kan få fram vad de andra personerna kan ha hetat eller befinna sig nu.

Jag vet hur detta låter att det är en som känner en som känner en annan men från det jag tror så är det ärliga med vad de har hört. Som sagt ska försöka se ifall jag kan få fram ytterligare information.
Citera
2017-06-16, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braxxilax

Varför någon skulle vilja rista in "Helena" på Maries bil har jag ingen aning om. Det skulle tydligen vara väldigt primitivt gjort alltså inte för utförligt utan slarvigt. Min mormor stod Marie betydligt närmre och ska ha varit en av dem som ville att hon skulle gå till polisen med det hon hade hittat. Jag kan försöka se ifall jag kan få fram någon mer information kring hur hennes eller de andra personernas bil såg ut samt ifall jag kan få fram vad de andra personerna kan ha hetat eller befinna sig nu.

Fanns det någon kvinna bland dessa som bodde där och ägde den bilen?
Det skulle ju nästan kunna vara så att någon (kanske GM) försökte sätta dit dessa personer genom att rista in Helena i rutan. Eller om någon visste att dom hade koppling till Helenas försvinnande. Intressant hur som helst.
Citera
2017-06-16, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Bara en liten fundering ? Mannen vägrade gå med på ett förhör om detta skulle ske måste en advokat utses och mannens id bli allmänt . Känns inte det som om det skulle vara en "äldre man med något slags inflytande i staden ? Någon som är rädd om sitt anseende .En yngre kille eller en strul Pelle skulle knappast ens tänka på en sådan sak ? Men en man med gott rykte vet och kan reglerna ..... vad som gäller ? Eller tänker jag helt galet nu ?
Om mannens namn kommit ut och han blev friad så har ju definitivt hans "goda rykte i staden blivit nedsmutsat .Dömd i andras ögon ändå 🤔

Om inte jag lyssnade helt fel på radion om detta så var det ju egentligen för att han hade barn och så nu för tiden och för att inte dom skulle bli lidande osv om namnet kom fram, eller är jag helt ute och cyklar? Jag fick inte känslan av att det skulle bero på att "hen" ville rädda sitt anseende på annat sätt. Vad jag förstod också så är ju lagarna annorlunda nu på så sätt att man inte behöver lämna ut namnet nu för tiden som då för många år sedan. Har bara hängt med och läst här egentligen i flera år då det är intressant. För H:s familj skulle önskar man ju verkligen att någon (om så anonymt som sagt) meddelar vart hon finns så dom kan få något slags avslut. Detta är fruktansvärt, och utredningen verkar ju inte från början ha gått rätt till. Dom verkar ju ha gjort massor av misstag.
Citera
2017-06-16, 13:39
Medlem
Vad vet vi om de som åkte "rally" vid ekudden den kvällen ? Vilka var det ?
och varför pratas det så lite om detta ?
Citera
2017-06-16, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braxxilax
Problemet är som sagt att den vi kände har tyvärr avlidit sen dess. Jag kallar vår bekanta Marie för att förenkla. Men enligt min mor var Marie generellt pålitlig person och hade ingen personlig vinning på det. Marie var inte den som rapporterade detta först utan en av hennes väninnor.

Jag vet hur detta låter att det är en som känner en som känner en annan men från det jag tror så är det ärliga med vad de har hört. Som sagt ska försöka se ifall jag kan få fram ytterligare information.

Om detta stämmer så är detta extremt intressant. Någon som såg vad som hände HA och som ristade in hennes namn i närheten av de som orsakade hennes död?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in