2017-06-16, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lischo
Precis, denna branden är skapad av undermåligt arbete
Undermåligt arbete inom kategorin regelverk och lagstiftning. Nu är det inte helt klarlagt än men av det som framkommit tidigare så har man följt de regler kring fasadbeklädnad som finns i England. Att dessa verkar helt värdelösa och livsfarliga är en annan fråga.

Här är för övrigt en hyfsad artikel som summerar de viktigaste punkterna kring de brister som fanns.
http://www.telegraph.co.uk/news/2017/06/15/eight-failures-left-people-grenfell-tower-mercy-inferno/
Citera
2017-06-16, 09:40
Medlem
Det finns cellplaster som är brandsäkra, i det här fallet kostade de brandsäkra cellplasterna 25kr extra per platta, en kostnad på 60000kr extra på det huset som de sparade in, arbetet kostade 18 miljoner pund, att renovera, så 60000kr extra hade varit kaffepengar.
Citera
2017-06-16, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Ja, det är jävligt oroande. I en kommersiell byggnad eller i ett höghus där man hyr/köpt bostad har man inte direkt koll på hur huset är byggt. Och när folk bygger privat köper de ju efter vilket sortiment som finns tillgängligt på ställen som Byggmax, priserna och vad de kan läsa sig till på nätet. De flesta hemmabyggare har inte gått Heta Arbeten... det kan man nog räkna med.

Jag skulle inte vilja behöva se en liknande brand i Sverige innan vi förbjuder cellplast. Och om det skulle bli ett förbud så blir det troligen från ett visst datum, så alla redan byggda "brandbomber" får stå kvar, hur som helst. Jag skulle kunnat valt cellplast själv och hela hus byggs ju i plast ibland idag. Jag har tyckt passivhusen i legolit verkade fantastiska för de blir så otroligt bra isolerade, men...

http://www.nordictherm.se/vaggsystem/

För att inte nämna sprayisolering.

http://www.naringsliv.se/tidningar/2013-3/jamtlands-lan/jamtlands-lan/sprayisolering-ar-ett-perfekt-val-for-att-isolera-en-fastighet/

Om du läser om sprayisoleringen så står det att den in te brinner av sig själv. Den smälter och blir svart om man eldar på den men den kan inte brinna på egen hand. Om det stämmer så skall det inte vara någon fara.
Citera
2017-06-16, 09:44
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loqita
Var det cellplast som huset var isolerat med?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yqR1A/aldrig-sett-ett-hus-som-brinner-som-en-skorsten

I artikeln nämns "polyetylen", är det samma som "polyeten" i det här fallet, alltså eten-plast, PE-plast? Eller? Vi använder ju massor av sånt:

https://www.byggmax.se/s%C3%B6k?filter.query=EPS&filter.pageSize=40

Jag läste i artikeln att vi inte skulle vara oroliga i Sverige, för tydligen kan det bara brinna på det sättet utomlands pga att vi använder cellplast annorlunda... Jag tror inte det är riktigt hela historien, för det har redan skrivits en del om cellplast-bränder i Sverige. Personer med det byggmaterialet i huset kanske får räkna med sämre chans att hinna ta sig ur huset. I så fall behöver vi börja prata mer om cellplast, eftersom det faktiskt är ett tillåtet byggmaterial och folk sätter in det i sina hus för fulla muggar i skrivande stund. Varför är det tillåtet om det är så brandfarligt? Varför finns inga restriktioner för hur man får använda materialet? Eller finns det? Det sitter då inga instruktioner eller varningar på EPS-skivorna på Byggmax så vitt jag sett. Som typ "Använd endast med brandbarriär" eller "Används endast i betongbyggnader". Har jag missat något här?

https://www.brandskyddsforeningen.se/vart-arbete/cellplast/fakta-om-cellplastbrander/
Inte polyeten, det gör man inte cellplast av. Jag gissade förut på polystyren (EPS=expanderad polystyren) för det är den vanligaste cellplasten men enligt en länk igår så var det tydligen i detta fall PIR, polyisocyanurat. Alla sorterna brinner bra så ur den synvinkeln kvittar det om det var EPS eller PIR.

Från Aftonbladetartikeln:
Citat:
Materialet har även förekommit i flera andra byggnader som drabbats av bränder i bland annat Frankrike, Förenade arabemiraten och Australien.
I Sverige används inte längre polyetylen i fasader, utan en plast som heter polystyren. Detta då polyetylen innebär stora risker.
– Du får en häftig brand. Plasten är olja och olja brinner så in i helsike, säger Patrik Johansson, sektionschef på brandmotstånd på Research Institutes of Sweden till TT.
Det är rena rama snurren. För det första var det inte PE i Londonbranden, det används överhuvudtaget inte till isolering, för det andra brinner PE och PS precis lika bra. Jag hoppas han är felciterad, annars undrar jag vad fan han gör som sektionschef för brandmotstånd.
Senast redigerad av skunkjobb 2017-06-16 kl. 10:02.
Citera
2017-06-16, 09:48
Bannlyst
vad heter den tjejen som överlevde branden som skickade tweets inifrån den brinnande huset i london?
Citera
2017-06-16, 09:51
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrArmbandsur
Det finns cellplaster som är brandsäkra, i det här fallet kostade de brandsäkra cellplasterna 25kr extra per platta, en kostnad på 60000kr extra på det huset som de sparade in, arbetet kostade 18 miljoner pund, att renovera, så 60000kr extra hade varit kaffepengar.
Brandsäker cellplast? Det tror jag inte på, vad skulle det vara för plast eller skyddsimpregnering? Brandskyddsprov i liten skala (t ex rikta en gaslåga mot materialet och se vad som händer när man tar bort lågan) är inte realistiska och representativa för en storskalig brand där hela skivan är uppvärmd.

Vilka plattor är det du jämför i din kalkyl?
Citera
2017-06-16, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Inte polyeten, det gör man inte cellplast av. Jag gissade förut på polystyren (EPS=expanderad polystyren) för det är den vanligaste cellplasten men enligt en länk igår så var det tydligen i detta fall PIR, polyisocyanurat. Alla sorterna brinner bra så ur den synvinkeln kvittar det om det var EPS eller PIR.

Från Aftonbladetartikelnet är rena rama snurren. För det första var det inte PE i Londonbranden, det används överhuvudtaget inte till isolering, för det andra brinner PE och PS precis lika bra. Jag hoppas han är felciterad, annars undrar jag vad fan han gör som sektionschef för brandmotstånd.
Ja, rena snurren. Att insinuera att polystyren är brandsäkert! Kanske i det alternativa universat som leverantörerna av cellplaster befinner sig i där det i en pdf (länk finns i tråden, inlägg av DrSvenne tror jag) heter att cellplast är bättre än mineralull eftersom cellplast brinner upp så fort att elden begränsas...

Jag förstår tänket, men i verkligheten är det fail.
Citera
2017-06-16, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Om du läser om sprayisoleringen så står det att den in te brinner av sig själv. Den smälter och blir svart om man eldar på den men den kan inte brinna på egen hand. Om det stämmer så skall det inte vara någon fara.

Det låter ju bra, om det är sant. Inget sådant material självantänder ju, men tanken att det kan bli en explosionsartad lätt-spridd eld vid en viss temperatur när det brinner någon annanstans är läskig, för det måste ta av en redan kort tid att komma ut, helt bortsett röken, tänker jag.
Citera
2017-06-16, 09:58
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Har något mer framkommit om hur branden uppstod?
Med tanke på Ramadan kan man väl tänka sig matlagning trots tidpunkten?
Det har ju stått mycket om muslimer som var vakna pga Ramadan och kunde hjälpa till att larma och rädda, ironiskt om det är samma orsak tilll att katastrofen skedde.
Citera
2017-06-16, 09:59
Medlem
Citat:

Från Aftonbladetartikelnet är rena rama snurren. För det första var det inte PE i Londonbranden, det används överhuvudtaget inte till isolering, för det andra brinner PE och PS precis lika bra. Jag hoppas han är felciterad, annars undrar jag vad fan han gör som sektionschef för brandmotstånd.

Tack för förklaringen, snurrigt är det minsta man kan säga.
Citera
2017-06-16, 10:01
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Här är ett test med "brandhämmat" PU-skum, det som används vid sprayisolering: https://youtu.be/Jkum_adah24?t=147

Brandhämmat, bullshit, det brinner utav helvete. Det man måste göra är att skydda skummet med något som bildar ett annat, verkligt brandsäkert skum på ytan så inte PU-skummet blir exponerat.
Citera
2017-06-16, 10:04
Medlem
Citat:
Brandsäker cellplast? Det tror jag inte på, vad skulle det vara för plast eller skyddsimpregnering? Brandskyddsprov i liten skala (t ex rikta en gaslåga mot materialet och se vad som händer när man tar bort lågan) är inte realistiska och representativa för en storskalig brand där hela skivan är uppvärmd.

Vilka plattor är det du jämför i din kalkyl?

De plattor som användes i renoveringen, det fanns i tre modeller, en brandfarlig och två brandsäkra impregnerade cellplaster. De behandlade plattorna som inte brinner kostade 25kr extra. Att täcka huset med dem hade kostat 60000kr extra.

För övrigt är de aktuella plattorna förbjudna i usa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in