2017-06-11, 10:12
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanneHallonkvist
Hej,

jag bor i en villa med en huvudsäkring på 3x25A.
Det är nämligen så att i anslutning till huset så är det två stycken intilliggande byggnader, varav den ena nån gång för tio år sedan troligen använde både tyngre maskiner för bilreparation, traktorer, billyft osv... I den lokalen kommer i nuläget endast behövas arbetsbelysning på ca 500w (lysrör och halogen), samt en stereoapparat och laddare för skruvdragare osv.. (det ska renoveras där).
I den andra lokalen behövs i nuläget ungefär densamma.

I bostadshuset finns sedvanlig belysning, micro, ugn, kyl frys osv.. men även extra förbrukning i form av en stor och dyr elpatron på 5kWh (uppvärmning av vatten till elementen).

Den årliga förbrukningen har legat på 30-40 000kWh per år (pga dyr uppvärmning av huset)

1. Som ni förstår så tänker jag på vad det kostar extra att ha 3x25A i extra nätavgift?

2. Hur mycket vore mer lämpligt för mig att ha?

Förlåt om inlägget låter snurrigt, men rätta mig eller ställ frågor om jag skrivit något korkat.

Kolla med ditt nätbolag vad du tjänar på att sänka till 3x20A. Under det lär du inte komma.

Har du strömbegränsning på elpannan?
Citera
2017-06-15, 21:12
Medlem
Jag vill kunna värma en husvagn under vintern, någon vecka i taget. Husvagnen står på vår gård. Husvagnar ansluts i regel till 13A schuko. Dock är det 35-40 meter.mellan vagn och central. Att placera vagn närmare är inte möjligt. Man avråder bestämt att köra på längre schuko än 25 meter, det.medför tydligen en uppenbar brandrisk, särskilt vintertid. Jag undrar om det vore smidigast att be en elektriker sätta en 16A handske vid huset, köpa en trefas kabel på 45 meter placera en sådan byggcentral i andra änden, ansluts en Schuko adapter och koppla in vagnen där, då finns kanske lite bousel om man t.ex. behöver motorvärmare till bil och någon lampa utanför.
Citera
2017-06-15, 21:41
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dum-kalle
Man avråder bestämt att köra på längre schuko än 25 meter
Det är bara för att en vanlig skarvkabel normalt är 0,75 i diameter, medan en "vanlig" 10/13A kabel är 1,5mm.
köp ACEFLEX RV-K 3G1,5 E:nr 0002608 bör kosta 10-12 kr/m +moms av din elektriker. slå ner en stolpe vid husvagnen och sätt uttaget på. trampa ner kabeln i gräsmattan så är den "nergrävd" och försvunnen efter ett par år. koppla den direkt till din elcentral med 10A säkring. Om du inte behöver 3-fas 16A så finns det ingen anledning att göra det mer komplicerat än så.
Senast redigerad av stillton 2017-06-15 kl. 21:45.
Citera
2017-06-15, 23:01
Medlem
slickadkatts avatar
Hallå! Jag vill bara höra med er om jag tänker rätt och om det eventuellt finns ett enklare sätt.

Ska försöka beskriva så enkelt men ändå utförligt som möjligt. Har ingen möjlighet att rita just nu.
Jag tänkte koppla 3 armaturer och två uttag infälld installation. Plus en enpolig strömbrytare eftersom alla lampor ska tändas samtidigt

Från centralen drar jag 3x1,5mm kabel till första armaturdosa i tak.
Från första till andra armaturdosan drar jag 4 trådar (en tändtråd)
Från andra till tredje armaturdosan drar jag 4 trådar (en tändtråd)
Från tredje armaturdosa till första uttaget drar jag 3 trådar
Från tredje armaturdosan till strömbrytaren drar jag 4 trådar (en tändtråd)
Från strömbrytaren drar jag 3 trådar till det andra uttaget som sitter under strömbrytaren

Allting kopplas färg mot färg
Är det rätt tänkt?
Finns det något enklare sätt?
Citera
2017-06-15, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
Det är bara för att en vanlig skarvkabel normalt är 0,75 i diameter, medan en "vanlig" 10/13A kabel är 1,5mm.
köp ACEFLEX RV-K 3G1,5 E:nr 0002608 bör kosta 10-12 kr/m +moms av din elektriker. slå ner en stolpe vid husvagnen och sätt uttaget på. trampa ner kabeln i gräsmattan så är den "nergrävd" och försvunnen efter ett par år. koppla den direkt till din elcentral med 10A säkring. Om du inte behöver 3-fas 16A så finns det ingen anledning att göra det mer komplicerat än så.
Trefas behövs egentligen inte, men väl 3300w det är tydligen det en vagn kräver vintertid, gissar att tekniskt klarar den sig på 10A om man bara värmer vagnen, men ska man dra på spis eller vattenkokare är man rökt. Jag är helt säker på att minst 2,5 kvadrat men helst högre. Vi har ett vanligt jordar uttag på väggen med 16A säkring, men törs man använda det?
Till husvagnar kör.man ofta.den här typen som klarar värmen bättre
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/CEE-installation/Anslutningsdon-1-fas-2000018083/
Citera
2017-06-15, 23:28
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slickadkatt
Hallå! Jag vill bara höra med er om jag tänker rätt och om det eventuellt finns ett enklare sätt.

Ska försöka beskriva så enkelt men ändå utförligt som möjligt. Har ingen möjlighet att rita just nu.
Jag tänkte koppla 3 armaturer och två uttag infälld installation. Plus en enpolig strömbrytare eftersom alla lampor ska tändas samtidigt

Från centralen drar jag 3x1,5mm kabel till första armaturdosa i tak.
Från första till andra armaturdosan drar jag 4 trådar (en tändtråd)
Från andra till tredje armaturdosan drar jag 4 trådar (en tändtråd)
Från tredje armaturdosa till första uttaget drar jag 3 trådar
Från tredje armaturdosan till strömbrytaren drar jag 4 trådar (en tändtråd)
Från strömbrytaren drar jag 3 trådar till det andra uttaget som sitter under strömbrytaren

Allting kopplas färg mot färg
Är det rätt tänkt?
Finns det något enklare sätt?
Du tänker rätt.
Enklare är att dra tre trådar från central till tredje armaturdosan och därifrån bara dra tre trådar, förutom till brytaren, där du drar nolla och jord förbi ner till uttaget, samt behöver en tändtråd tillbaks (4 ledare). Men det beror bara på vad som är enklast/närmast. Du kan ju dra fasen genom armatur 1,2 utan att skarva den också. Men dra förbi nolla och jord direkt till uttaget under brytaren utan att skarva dom bakom brytaren oavsett hur du gör.
Citera
2017-06-15, 23:45
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dum-kalle
Trefas behövs egentligen inte, men väl 3300w det är tydligen det en vagn kräver vintertid, gissar att tekniskt klarar den sig på 10A om man bara värmer vagnen, men ska man dra på spis eller vattenkokare är man rökt. Jag är helt säker på att minst 2,5 kvadrat men helst högre. Vi har ett vanligt jordar uttag på väggen med 16A säkring, men törs man använda det?
Till husvagnar kör.man ofta.den här typen som klarar värmen bättre
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/CEE-installation/Anslutningsdon-1-fas-2000018083/
ja, du kan inte använda mer än en fas med det uttaget ändå, så att dra fler faser är ingen mening, om du inte vill ha separat matning till motorvärmare exempelvis. Jag vet inte hur det brukar se ut i husvagnar, men om du inte har separata säkringar för värme och övrig el i den, så är det knappast dimensionerat för över 13A totalt ändå. Men om du vill vara på den säkra sidan så kör ACEFLEX RV-K 3G2,5 E:nr 0002610 ca 15-20kr/m + moms. Du kan koppla in den på uttaget på väggen om du inte kör motorvärmare på den samtidigt som du kör fullt spett på värme och spis i husvagnen.
Citera
2017-06-15, 23:55
Medlem
slickadkatts avatar
Citat:
Du tänker rätt.
Enklare är att dra tre trådar från central till tredje armaturdosan och därifrån bara dra tre trådar, förutom till brytaren, där du drar nolla och jord förbi ner till uttaget, samt behöver en tändtråd tillbaks (4 ledare). Men det beror bara på vad som är enklast/närmast. Du kan ju dra fasen genom armatur 1,2 utan att skarva den också. Men dra förbi nolla och jord direkt till uttaget under brytaren utan att skarva dom bakom brytaren oavsett hur du gör.

Tack för snabbt och bra svar.

Anledningen till att jag tänkte göra som skrev är att jag drar kabel från central till första armaturdosan. I rummet där centralen sitter är allt utanpåliggande.

Efter armaturdosa 1 drar jag bara trådar förutom från armaturdosa 3 till uttag 1 då jag måste dra slang fram till väggen och sedan utanpåliggande efter väggen.

Japp jag drar nolla och jord direkt från armaturdosa 3 till uttag 2 utan att skarva bakom brytaren
Citera
2017-06-16, 19:07
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Även om Aceflex är en jättebra rekommendation på kabeltyp, så är knappast förfarandet "trampa ner kabeln i gräsmattan" det. Skrämmande dåligt förslag.

Lite klass på förslagen fullt ut måste vi ha här.
Citera
2017-06-16, 19:10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slickadkatt

Anledningen till att jag tänkte göra som skrev är att jag drar kabel från central till första armaturdosan. I rummet där centralen sitter är allt utanpåliggande.

Det hindrar ju inte att du drar kabeln i rör till tredje "armaturdosan". Uppskalad i nästan hela rörlängden om det inte bara blir ett rakt rör.
Citera
2017-06-17, 05:05
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Även om Aceflex är en jättebra rekommendation på kabeltyp, så är knappast förfarandet "trampa ner kabeln i gräsmattan" det. Skrämmande dåligt förslag.

Lite klass på förslagen fullt ut måste vi ha här.
Vad är problemet? Är det bättre med en skarvsladd som ligger på gräsmattan?
Citera
2017-06-17, 10:53
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Vad är problemet? Är det bättre med en skarvsladd som ligger på gräsmattan?

Ja, faktiskt, tänk dig själv förvåningen när du sätter ner din trädgårdsspade i marken helt ovetandes om vad som lurar precis under ytan, och får dig en kyss så hjärtat stannar, då tänker du nog att det kanske inte var en så bra idé ändå.

Bäst är förstås att gräva ner kabeln enligt gängse normer, minst 55 eller 35 cm fyllningshöjd beroende på hur man tolkar om jordbearbetning förekommer eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in