2017-06-15, 21:03
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Du kan inte svara för du vet att jag har rätt, men du ville veta varför ryssarna inte kunde avslöja apollo samt hur usa (läs: de som använder usa) kan kontrollera media så jag svarade på det. Där har du anledningen till varför ryssar i princip alltid håller tyst, de lägger sig inte i andra länder för de vet att de inte kan det och de vet vilken utsatt position de har med tanke på att de har extremt mycket land, extremt mycket resurser men väldigt få människor

De måste tänka sig noga för

Nej du skrev vad du tror - det fanns inga som helst fakta som backar upp att det är saudiarabiens fel att vi inte har varit på månen, hur USA kan/kunde kontrollera hela världens media eller varför ryssarna inte avslöjade detta under kalla kriget... Att påstå att sovjet/ryssland har få innevånare är fullständigt absurt, jag kan inte ens börja bemöta ett sånt påstående utan att kissa på mig av skratt,
Citera
2017-06-15, 21:21
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Fösta steget i Saturn V gör exakt det. En av anledningarna till att man använder flygfotogen istället för flytande väte. Flygfotogen använder även syret i luften under förbränningen, men det är för lite luft så man har också syre i en tank för att få en extra booster. Så dess första steg fungerar inte i rymden, bara i jordens atomosfär.

Du kan kolla lite på wiki annars, steg 1

Empty mass 287,000 lb (130,000 kg)
Gross mass 5,040,000 lb (2,290,000 kg)

steg 2
Empty mass 88,400 lb (40,100 kg)
Gross mass 1,093,900 lb (496,200 kg)

steg3
Empty mass 29,700 lb (13,500 kg)
Gross mass 271,000 lb (123,000 kg)

Tycker du verkligen man behöver en våg då ca 92% är bränsle?

Du är ute och far efter normal-kraft och försöker förklara varför man inte kan lyfta sig själv genom att ta tag i håret och dra uppåt, oavsett hur stark man är. Det är ett helt annat fenomen.

Säg inte att du tror massa skapas vid förbränningen i en raket? Vad skulle den skapas av? Börjar likna mystik och inte fysik. Jo en en raket med flytande bränsle förlorar mer vikt men det är väl ingen som tror att det är den viktreduceringen som driver raketen framåt? Framdriften sker genom att massan i raketbränslet omvandlas till gas som expanderar och trycker på luftmolekylerna. Men mängden massa i raketbränslet förändras inte.
Citera
2017-06-15, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Säg inte att du tror massa skapas vid förbränningen i en raket? Vad skulle den skapas av? Börjar likna mystik och inte fysik. Jo en en raket med flytande bränsle förlorar mer vikt men det är väl ingen som tror att det är den viktreduceringen som driver raketen framåt? Framdriften sker genom att massan i raketbränslet omvandlas till gas som expanderar och trycker på luftmolekylerna. Men mängden massa i raketbränslet förändras inte.

http://www.braeunig.us/space/propuls.htm

Du som har lätt för fysik.
Frågor på detta?
Citera
2017-06-15, 21:34
Medlem
Citat:
Säg inte att du tror massa skapas vid förbränningen i en raket? Vad skulle den skapas av? Börjar likna mystik och inte fysik.

Tja, det är typ 1 bränsle, 1 syre den har med sig, 1 syre ifrån luften, detta blir då 3 vilket är mer än 2. Skapa massa är fel uttryck, använder massa den inte bär på snarare.

Citat:
Framdriften sker genom att massan i raketbränslet omvandlas till gas som expanderar och trycker på luftmolekylerna.

Nix.

Citat:
Men mängden massa i raketbränslet förändras inte.

Nja, beror på hur man ser på det. Det är ungefär som man eldar ved som blir kol/aska/rök. Vad du menar med mängd vet jag inte, men det är säkertnågot helt annat än vad jag gör.
Citera
2017-06-15, 21:47
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:

Jaha då får vi ta till fysik för dumbasses.

https://m.youtube.com/watch?v=eYrM0f-nP2U visar, se särskilt vid ca 4,20 in, hur kraft påverkar kropp, utan friktion eller att luft har betydelse. du kan testa själv, stå på ett lättrörligt objekt och kasta ett tungt objekt. Se det blir en rörelse i riktning från objektet som kastades.

Dessutom så har mythbusters visat på att vanlig fyverkeriraket fungerar i vakuum, du vet det du har mellan öronen!
Citera
2017-06-15, 22:16
Medlem
Citat:
Det känns nästan pinsamt att återigen påpeka för dig att en raket inte drivs fram på det sättet!

Själv borde du tycka att det är pinsamt att du återigen visar att du inte begriper dig på principen för raketdrift!
Citera
2017-06-16, 05:33
Medlem
Citat:
Ja det har jag och enligt mig är det inte så många som behöver veta, projektet är utfört i en tid då information var mycket svårare att hantera. De flesta jobbade med sin grej och hade mindre koll på vad andra jobbade med. Säkerligen är det många som tror där att de faktiskt åkte till månen, det är bara den lilla innersta klicken som agerade skådespelare och de som drog upp planerna för det hela som egentligen vet vad som hände

Ok, då börjar jag förstå lite.
Du har inte ägnat det en tanke, du Kan inte ägnat det en tanke alternativt har du inte läst in dig på någonting om hur projektet drevs.

Det du beskriver skulle, Kanske, kunnat fungera Om några få sammansvurna beställde allt som legotillverkning, dvs. at tillverkaren får en beställning och en ritning och tillverkar sin del, skickar den till de sammansvurnas monteringshall där de monterar delarna till färdig enhet.

Då skulle, med ett Stort kanske, ingen kunna vara förvissad om att det inte fungerade och Kanske tro på fejken.

Men, det var inte så projektet drevs, enheterna byggdes till färdig produkt hos tillverkaren och Ingen av de inblandade i konstruktionen skulle gå på att den fungerade om den defacto inte gjorde det, det Finns inte på kartan.

Allt testades och kontrollerades noga innan dom var nöjda och de skulle aldrig kunna blåsts att deras enhet fungerade till det den var avsedd för utan att den faktiskt gjorde det.

Om du tror det så har du en infantil syn på hur konstruktion fungerar från tanke till färdig produkt, det sitter inte en massa olika personer som tillverkar en del utan insikt om helheten utan det är vad som sker när produkten ska serietillverkas och man lägger ut tillverkningen på olika producenter beroende på, i huvudsak, hur billigt de kan möta kraven.
De personerna kan mycket väl gå att lura att den färdiga produkten fungerar vare sig den gör det eller inte bara deras del inte sägs få egenskaper de vet den inte har, de som kontruerar en produkt från tanke till färdig del lurar du Inte.

Skulle inte delarna fungera så skulle det komma fram direkt någon, exempelvis, påstod att raketmotorn hade högre effekt än den faktiskt hade eller ett styrsystem påstods klara något ansvarig ingenjör visste den inte kunde.
Det skulle vara Helt omöjligt att hålla det hemligt, det finns inte på kartan, så många personer utan yrkesheder finns inte på den nivån de var som kontruerade apolloprojektets olika enheter.

Enda sättet att fakea hela resan Utan att det om fram bara austronauterna och de i missioncontrol som skulle vara tvugna att vara involverade höll tyst ( vilket bara det är osannolikt att alla de skulle vara tysta) skulle vara att de byggde allt så det faktiskt fungerade och bara fakeade resan men då kan man ju fundera på
"varför inte bara åka nu när vi kan, det måste ju vara enklare än att försöka hemlighålla att vi inte gjorde det"
Och oavsett, så går det ju faktiskt att genomföra resan då vare sig det är gjort eller inte så då funkar inte "det går inte" som argument att det inte är gjort.

Nej, du behöver nog fundera lite till på hur det gick till att blåsa hela världen på att de knallade på månen den där dagen för 50år sen, det du påstår här håller Inte.
Citera
2017-06-16, 08:52
Medlem
Citat:
Jag tror inte, jag vet
De visste hur svårt det var och förstod självklart att USA bluffade. Om de hade förklarat för världen att USA bluffade så hade de blottat en svaghet och blivit anklagade för att vara avundsjuka mm. USA har alltid haft media i sin hand

Ryssarna vet ju givetvis vad allt handlade om

När lärde du dig hur många från ryssland som dog i WW2?

Så du har lämnat gissandet bakom dig? Ja, det gick ju inte så bra när du försökte visa att din gissning var bättre än min gällande total frånavro från 400.000 personer som hade kunnat ifrågasätta månlandningen.

Därför är det ju kanon att du har fakta istället. Och vilken fakta sen! Kan du bara knyta ihop säcken och bevisa att Sovjetunionen kände till att månlandningen var en bluff men inte ville avslöja något just då?
Citera
2017-06-16, 09:14
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jo en en raket med flytande bränsle förlorar mer vikt men det är väl ingen som tror att det är den viktreduceringen som driver raketen framåt?

Vi tror inte utan vi vet att det är exakt så det fungerar.
Raketens hastighetsförändring är proportionell mot logaritmen på förändringen i massa.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tsiolkovskijs_raketekvation
Citera
2017-06-16, 10:56
Medlem
Citat:
Vad skulle ryssarna vinna på det, de vet ju om att USA bluffade och dessutom så är det rätt hårda straff på spioneri. Risken någon tar med att läcka, speciellt något sådant här som en "vanlig" kan känna stor stolthet över är enorm kontra eventuella vinster från den tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Menar du på allvar att du tror ryssarna kände till att månlandningarna var en bluff men valde att inte avslöja detta under kalla kriget? Du slutar aldrig att förvåna mig med din förvirrade världsbild..

Citat:
Jag tror inte, jag vet
De visste hur svårt det var och förstod självklart att USA bluffade. Om de hade förklarat för världen att USA bluffade så hade de blottat en svaghet och blivit anklagade för att vara avundsjuka mm.
Ryssarna vet ju givetvis vad allt handlade om
KoS: Helt galet att använda ord som "jag vet" och "självklart" om sådant som du inte kan veta och som absolut inte är självklart. Resten av ditt snack är bara förvirrat.

Sovjet skulle under kalla kriget absolut ha passat på att avslöja "bluffen" om de kunde bevisa att det var en bluff. Och här är ett bevis: Bara nio år tidigare sköt Sovjet ner ett amerikanskt plan långt inne på sovjetisk mark (nära Sverdlovsk). Piloten överlevde och togs till fånga.

Både nerskjutningen och rättegången efteråt blev stora propagandaframgångar för Sovjet. Sovjet passade på att maximalt utnyttja båda delarna till att vinna så mycket prestige som var möjligt. De njöt verkligen av att få USA att stå "med brallorna nere".

Jag tror inte ett dugg att Sovjet hade avstått från en liknande framgång 1969. Även då rådde kalla kriget, snarast kallare än 1960.
Citera
2017-06-16, 11:04
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Vi tror inte utan vi vet att det är exakt så det fungerar.
Raketens hastighetsförändring är proportionell mot logaritmen på förändringen i massa.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Tsiolkovskijs_raketekvation

Oj oj patrixx. Snacka om episkt klavertramp!

Citat:
Tsiolkovskijs raketekvation, uppkallad efter Konstantin Tsiolkovskij som var en av flera som självständigt formulerade ekvationen, behandlar funktionen hos en raket: en farkost som kan accelerera sig själv genom att stöta ifrån sig delar av sin egen massa (reaktionsmassa) i hög fart i motsatt håll.

Jag betvivlar dock inte att patrixx nu kommer att påstå att raketekvationen är "fejk" eftersom det är den enda utväg som står till buds.

Jag hoppas att han då tar tillfället i akt att även ogiltigförklara den information Coffein länkade till, eftersom det i den första formeln framgår att raketmotorer faktiskt fungerar bättre i vacuum än i en ambient atmosfär!
Citera
2017-06-16, 13:01
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Jag betvivlar dock inte att patrixx nu kommer att påstå att raketekvationen är "fejk" eftersom det är den enda utväg som står till buds.

Och då kan jag väl föregå patrixx genom att säga att raketekvationen inte är påhittad utan den är härled från Newtons rörelselagar.

Vilket betyder att patrixx måste visa vad det för fel i härledningen.

Citat:
det är väl ingen som tror att det är den viktreduceringen som driver raketen framåt?
Visa vad det är för fel i härledningen av raketekvationen:
https://www.ifm.liu.se/edu/coursescms/tfyy68/lectures/Fo8_Rotation-av-fasta-kroppar-Vinkelacceleration-Energi-hos-roterande-kroppar-troghetsmoment-2016.pd f
Senast redigerad av madtop 2017-06-16 kl. 13:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in