2017-06-15, 09:01
Medlem
Valueguard 2017-06-15

Bostadsrätter
Sverige BR 307 -0,2%
Stockholm BR 296 -0,2%
Göteborg BR 348 +0,9%
Malmö BR 251 -0,1%
Villor
Sverige Villa 219 -0,1%
Stockholm Villa 231 -0,7%
Göteborg Villa 225 +0,1%
Malmö Villa 189 +1,2%
2017-06-15, 12:32
Medlem
Sverige, skuldbomb

http://www.di.se/nyheter/skuldbomben-sverige-bland-varldens-storsta-lanetorskar/
2017-06-15, 12:43
Medlem
Scrofas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
Valueguard 2017-06-15

Bostadsrätter
Sverige BR 307 -0,2%
Stockholm BR 296 -0,2%
Göteborg BR 348 +0,9%
Malmö BR 251 -0,1%
Villor
Sverige Villa 219 -0,1%
Stockholm Villa 231 -0,7%
Göteborg Villa 225 +0,1%
Malmö Villa 189 +1,2%
Mest minus för andra månaden irad, va? Lite som att bevittna någon dividera med noll.
2017-06-15, 13:32
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Sverige, skuldbomb

http://www.di.se/nyheter/skuldbomben-sverige-bland-varldens-storsta-lanetorskar/
Som vanligt. Hur ser kostnaden i förhållande till intäkten ut?

Myndigheterna Riksbanken, Finansinspektionen och Riksgälden som har ansvaret och mandatet att hantera problemet ojjar sig. Istället för att göra något så vägrar de att ta sitt ansvar och försöker de tvinga fram fördelningspolitiska åtgärder från regeringen.

Det är nog dax att byta ut lite generaldirektörer.
2017-06-15, 13:48
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Jag tycker du rör till det och tappar väsentligheterna.

Nej så är det inte. Riksbanken måste inte följa någon överhuvudtaget och räntehöjningar.

Jag tror du missförstått lite hur det fungerar. Det är inte riskfritt växla kronor till dollar. Om dollarn faller eller kronan stiger så förlorar du jättemycket.

Jag rör kanske till det för dig, då du verkar ha missat att Centralbankssystemet, räntor och valutor lever i symbios.

Så det räcker med att jag besvarar detta och sen stannar där.
Den trade jag presenterade är verklig.

Ni som är 100% säkra på att inte räntan stiger med andra världsvalutor kommer få se den om ni får rätt. Vilket ni inte kommer få då ni bara tycks sakna nödvändig kunskap attx ett se uppenbara saker.

Står svensk repo Still, så skapas den situationen. Och då är det helt riskfritt att växla pengar fram och tillbaka då enbart kronans värde kommer decimeras till Zimbabwe nivåer and beyond på några veckor.

Så kan man också skapa hyperinflation...

Damma av kursböckerna från universitetet och läs igen. Har du aldrig haft några sådana så bör du ärligt talat en funderare på om du befinner dig i en position att ha någonting annat än en ogrundad åsikt. Dessa grejer är så pass basic makroekonomi, att du framstår som okunnig.

Jag stannar där.
2017-06-15, 13:50
Avslutad
Citat:
Sverige, skuldbomb

Tycker att det är märkligt att vi fortsätter slå världsrekord i privat skuldsättning när vi tydligen sparar som aldrig förr enligt frekventa besökare till denna tråden. Lånar folk massivt för att lägga slantarna på sparkontot?
2017-06-15, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Som vanligt. Hur ser kostnaden i förhållande till intäkten ut?

Myndigheterna Riksbanken, Finansinspektionen och Riksgälden som har ansvaret och mandatet att hantera problemet ojjar sig. Istället för att göra något så vägrar de att ta sitt ansvar och försöker de tvinga fram fördelningspolitiska åtgärder från regeringen.

Det är nog dax att byta ut lite generaldirektörer.
Intäkten? Folk har tillgångar pga att bostadäders värde har rusat i många år, det är inte riktiga pengar, pengar som kan rasa i morgon
2017-06-15, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Tycker att det är märkligt att vi fortsätter slå världsrekord i privat skuldsättning när vi tydligen sparar som aldrig förr enligt frekventa besökare till denna tråden. Lånar folk massivt för att lägga slantarna på sparkontot?
De sparar ju inte pengar, det är låtsasvärdet på deras bostäder som stiger
2017-06-15, 14:15
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
Jag rör kanske till det för dig, då du verkar ha missat att Centralbankssystemet, räntor och valutor lever i symbios.

Så det räcker med att jag besvarar detta och sen stannar där.
Den trade jag presenterade är verklig.

Ni som är 100% säkra på att inte räntan stiger med andra världsvalutor kommer få se den om ni får rätt. Vilket ni inte kommer få då ni bara tycks sakna nödvändig kunskap attx ett se uppenbara saker.

Står svensk repo Still, så skapas den situationen. Och då är det helt riskfritt att växla pengar fram och tillbaka då enbart kronans värde kommer decimeras till Zimbabwe nivåer and beyond på några veckor.

Så kan man också skapa hyperinflation...

Damma av kursböckerna från universitetet och läs igen. Har du aldrig haft några sådana så bör du ärligt talat en funderare på om du befinner dig i en position att ha någonting annat än en ogrundad åsikt. Dessa grejer är så pass basic makroekonomi, att du framstår som okunnig.

Jag stannar där.

Nu får du nog förklara detta, för jag är säker på att en växande skara som läser detta börjar undra vad du pratar om.

Det är inte bara att låna SEK, växla till USD och placera dem till pyttepyttepytte -lite högre ränta och "håva in" riskfri arbitrage.

Förklara för mig hur du gör om kronan stärks efter att du gjort den affären - eller dollarn sjunker. (2 sidor av samma sak).

Du har då gjort en MASSIV förlust, många gånger din investering om du lånat. När du skall betala tillbaka SEK -lånet, om dollar sjunkit, så kommer det saknas pengar.

Hela ditt resonemang bygger på en valuta peggad till dollar. Denna detalj har du helt missat i dina kursböcker. Ditt skolexempel gäller inte SEK, eftersom SEK är inte peggad till dollar. Att du kunnat missa detta betyder ju att du inte förstått riktigt hur det fungerar. Du har lärt dig räkna men ändå inte begripit någonting, eftersom du inte kan avgöra när du skall applicera kalkylen eller inte.
2017-06-15, 14:28
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Intäkten? Folk har tillgångar pga att bostadäders värde har rusat i många år, det är inte riktiga pengar, pengar som kan rasa i morgon
Att jämföra löpande omsättning mot ett värde är gravt missvisande och något man gör för att luras/ljuga. Det kan förstås vara DI som lägger ord i munnen på dem eftersom DI länge har drivit en tydlig agenda. Men att en myndighetschef försöker utnyttja sin position till att driva politisk fördelningspolitik som strider mot sittande regerings linje borde vara fog för uppsägning.

Mät kostnad mot intäkt eller omsättning.
Mät skulder mot tillgångar.

Ska man blanda ihop dessa så behöver man även redovisa kreditkostnaden man använder för att räkna om värdena.

Det finns ett antal saker dessa myndigheter kan göra åt problemet men de verkar bara pilla sig i naveln och bedriva propaganda.
2017-06-15, 15:14
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Nu får du nog förklara detta, för jag är säker på att en växande skara som läser detta börjar undra vad du pratar om.

Det är inte bara att låna SEK, växla till USD och placera dem till pyttepyttepytte -lite högre ränta och "håva in" riskfri arbitrage.

Förklara för mig hur du gör om kronan stärks efter att du gjort den affären - eller dollarn sjunker. (2 sidor av samma sak).

Du har då gjort en MASSIV förlust, många gånger din investering om du lånat. När du skall betala tillbaka SEK -lånet, om dollar sjunkit, så kommer det saknas pengar.

Hela ditt resonemang bygger på en valuta peggad till dollar. Denna detalj har du helt missat i dina kursböcker. Ditt skolexempel gäller inte SEK, eftersom SEK är inte peggad till dollar. Att du kunnat missa detta betyder ju att du inte förstått riktigt hur det fungerar. Du har lärt dig räkna men ändå inte begripit någonting, eftersom du inte kan avgöra när du skall applicera kalkylen eller inte.

Du bör ändå kunna utnyttja att kreditkostnaden är skev.

Tänk dig att jag tar ett lån i kronor och växlar över till Euro för att köpa en tillgång.
Säg för enkelheten att jag lånar 10M sek till 1% eftersom jag har en Svensk fastighet som säkerhet. Sedan växlar till Euro och får 974K
Ska en person i Euro zonen låna 974K så får de 5% i ränta.

Detta ger mig som svensk ett ganska rejält övertag mot länder med högre ränta.

Jag får visserligen en valuta risk. Den kan dock slå åt båda hållen och jag kan lika gärna vinna som förlora på den.
2017-06-15, 15:27
Medlem
Citat:

Och vad brukar hända med valutakurser i länder med hög resp låg ränta?

Svenska kr med låg ränta faller, och dollar med högre ränta och som dessutom av tradition anses som en tryggare valuta stiger så utöver ränteskillnaden som HanMedHorn håvar in tjänar han sannolikt ytterligare en slant.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in