2008-10-27, 16:57
Medlem
nazipoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grifters
köp om du är nervös
http://www.tryggsaker.se/escape-rope/product_info.php/products_id/151?osCsid=21b0a741cc0478562a75c752685670e9
vet en som redan besitter en liknande utrustning, känner han även så bra att jag vet att han skulle börja fira ser sig ifrån 11e våningen ifall det skulle bli en sådan situation
Citera
2008-10-27, 17:13
Moderator
rotadents avatar
Jag växte upp på åttonde våningen i ett bunker från miljonprogrammets slutskede. Under hela min uppväxt fick jag höra att alla räddningskorgar/stegar etc. nådde upp till sjunde våningen, men inte upp till mig. Tur att jag inte funderade så mycket på det...
Citera
2008-10-27, 22:30
Medlem
DennisOlofs avatar
Visst ska man vänta när det brinner i sin lya på att bli räddad.

I nödfall kanske man måste klättra ut och ta sig ner på utsidan, man har ju sett bränder på TV från andra länder där det varit övertänt när brandkåren kommit fram osv och dom husen var ju inte jättehöga men ändå. Och man har sett folk försöka ta sig ner på utsidan och då fallit ner. Lagom kul

Eller som "twin towers", som inte finns längre, hade varit grymt praktiskt med fallskärm där och bara hoppa, iofs kunde man ju inte veta att skiten skulle rasa. Det farligaste vid brand är inte själva branden i sig när det gäller höghus osv, det är röken.

Brandsläckare är ju bra att ha men varför inte en mindre syrgastub kanske som räcker i 10min eller något, plus en brandfilt eller något för att kunna skydda sig mot infravärmen så man kan ta sig förbi branden.

Detta är ju såklart i nödfall, brandkåren brukar ju vara på plats i tid och pyssla om elden så den inte sprider sig, det värsta som händer vid lägenhetsbränder är ju att hela jävla trapphuset blir TOKsvart av sot, plus dom som bor direkt ovan får balkongen och den biten helt förstörda,rolig.
Senast redigerad av DennisOlof 2008-10-27 kl. 22:32.
Citera
2008-10-27, 23:02
Medlem
BluesBross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
så vi lindade blöta handdukar runt huvudet och sprang utav bara satan.
Det ska man absolut inte göra om man inte vill bli kokt helt i onödan, såvida man inte ska hoppa genom en eld ett par sekunder eller så. Annars så skall man hålla sig torr!
Citera
2017-06-15, 13:57
Medlem
Jag säger det igen. Om Du bor så pass högt upp så att Du inte hoppa ner till säkerhet vid brand eller annan typ av katastrof, ha då en bilbogseringslina på balkongen eller vid ett fönster där Du kan fästa den någonstans (balkongräcket, elementet m m) och fira dig ned. Knyt en knut varje ca 1 meter på linan så att Du får fäste och inte bränner skinnet av handflatorna. Ingen bryr sig om ditt liv, tyvärr (sådant är dagens samhälle). Du måste själv se till att Du kan sätta dig i säkerhet. Vid fara för liv ock lem så är den kortaste vägen till säkerhet oftast den bästa.
Citera
2017-06-15, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TallyStick
Jag säger det igen. Om Du bor så pass högt upp så att Du inte hoppa ner till säkerhet vid brand eller annan typ av katastrof, ha då en bilbogseringslina på balkongen eller vid ett fönster där Du kan fästa den någonstans (balkongräcket, elementet m m) och fira dig ned. Knyt en knut varje ca 1 meter på linan så att Du får fäste och inte bränner skinnet av handflatorna. Ingen bryr sig om ditt liv, tyvärr (sådant är dagens samhälle). Du måste själv se till att Du kan sätta dig i säkerhet. Vid fara för liv ock lem så är den kortaste vägen till säkerhet oftast den bästa.

För mellan 1-2k spänn kan du köpa både rep och broms/åtta och till och med en sele för att säkert ta dig ner på utsidan av ett hus på ~60m. En hyfsad broms och ett par handskar räcker långt men skall du ta dig ner med ungar och fruga kan ju en sele vara att föredra.

Nu har jag inte bott i höghus på länge men då satte jag en krok i taket (primärt för att kunna få upp vissa möbler då det saknades hiss) men även för eventuell utrymning.
Sen finns det faktiskt repstegar för ändamålet men det kanske inte är något man vill klänga på om man bor i ett ordentligt höghus (plus att de tar en massa plats till skillnad från ett rep).

Brinner hela fasaden som i detta fall så blir det ju inte fullt så enkelt dock men bättre än inget.
Senast redigerad av Praetori 2017-06-15 kl. 14:08.
Citera
2017-06-15, 14:11
Medlem
FarbrorAgges avatar
Citat:

Helt rätt tänkt men mycket bättre att köpa en Sky Saver (som någon skrev om här igår).

https://skysaver.com/

https://www.youtube.com/watch?v=QGkYwGN-SL0

https://www.youtube.com/watch?v=HWuYUPfYHao
Senast redigerad av FarbrorAgge 2017-06-15 kl. 14:17.
Citera
2017-06-15, 14:12
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Kanske bäst att satsa på en stålvajer så den inte brinner av så lätt. Blaskar man ner sig med vatten så klarar man nog att passera genom eldslågorna om det bara rör sig om ett par sekunder, t ex en enstaka våning där lågor slår ut men är det längs hela jäkla fasaden så är det nog värre med det.
Citera
2017-06-15, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Praetori
För mellan 1-2k spänn kan du köpa både rep och broms/åtta och till och med en sele för att säkert ta dig ner på utsidan av ett hus på ~60m. En hyfsad broms och ett par handskar räcker långt men skall du ta dig ner med ungar och fruga kan ju en sele vara att föredra.

Nu har jag inte bott i höghus på länge men då satte jag en krok i taket (primärt för att kunna få upp vissa möbler då det saknades hiss) men även för eventuell utrymning.
Sen finns det faktiskt repstegar för ändamålet men det kanske inte är något man vill klänga på om man bor i ett ordentligt höghus (plus att de tar en massa plats till skillnad från ett rep).

Brinner hela fasaden som i detta fall så blir det ju inte fullt så enkelt dock men bättre än inget.

Vem fan hinner att tänka på allt det där? Broms, sele, handskar m m. Mitt råd är budgetvarianten och kommer rädda hundratals liv. Vissa kanske bryter benen och armarna men det är ta mig fan bättre än blir bränd levande eller dö av rökförgiftning.

Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Kanske bäst att satsa på en stålvajer så den inte brinner av så lätt. Blaskar man ner sig med vatten så klarar man nog att passera genom eldslågorna om det bara rör sig om ett par sekunder, t ex en enstaka våning där lågor slår ut men är det längs hela jäkla fasaden så är det nog värre med det.

Ingen kommer att ha en stålvajer liggandes på balkongen eller på golvet hemma. I vilken värld lever Du? En lina kan dock vem som helst ha liggandes. Varför direkt inte bara köpa ett Jetpack som killen som flög under Los Angeles OS 1984. Jag pratar verklighet och vardag. Ingen jävla kukmätartävling vem som har de bästa idéerna. Gör som jag säger och säkerheten ökas.
Citera
2017-06-15, 14:32
Medlem
Enklare än rep är att han en gasmask för alla i hushållet. Folk dog av rökgaserna, inte av branden. Med en gasmask så kan man evakuera långt innan branden spridit sig.

Folk evakuerades ju ända upp till våning 20 av brandmännen via trapphusen, så det brann ju inte överallt precis.
Citera
2017-06-15, 14:49
Medlem
Citat:
Vem fan hinner att tänka på allt det där? Broms, sele, handskar m m. Mitt råd är budgetvarianten och kommer rädda hundratals liv. Vissa kanske bryter benen och armarna men det är ta mig fan bättre än blir bränd levande eller dö av rökförgiftning.

Du har allt i en bag med repet underst. Repet krokar du fast och resten (inkl påsen) hivar du ut. Resten av prylarna har du självklart preppade innan på repet vid kroken (överst i bagen/påsen), det gör du en gång när du förbereder allt första gången (inte svårare än att skruva upp en brandvarnare).
Det är inte raketforskning det handlar om och tar ett par sekunder. Kan med fördel användas till andra ändamål också.
Det går inte att klättra/fira sig nedför ett 60m långt rep (eller längre) med bara handskar om du inte är hulken, och du får garanterat inte med dig någon annan i samma veva (familj/husdjur/grannar). Fastroping funkar för enskild men kräver massa övning och rep på 30-40mm diameter vilket är dyrt och kräver enorma mängder plats (om man inte gillar att ha en garderob fylld med i princip tross).

Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Enklare än rep är att han en gasmask för alla i hushållet. Folk dog av rökgaserna, inte av branden. Med en gasmask så kan man evakuera långt innan branden spridit sig.

Folk evakuerades ju ända upp till våning 20 av brandmännen via trapphusen, så det brann ju inte överallt precis.

En gasmask kräver tuber och underhåll. En skyddsmask med fräscht (obrutet) filter räcker för en del brandgaser men hjälper inte mot kolmonoxid och bristen på syre. Bättre än inget dock.
Med detta sagt så skall man ju dock i normalfall och vid de allra flesta lägenhetsbränder stanna kvar i lägenheten (om man nu inte råkar bo i en kåk som är täckt med cellplast på utsidan och det brinner i fasaden) eftersom risken är större att du råkar illa ut om du ger dig ut i rökfyllda korridorer och trapphus än om du stannar i din brandcell tills dess att räddningstjänsten evakuerar dig eller släcker branden.
Citera
2017-06-15, 14:54
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ingen kommer att ha en stålvajer liggandes på balkongen eller på golvet hemma. I vilken värld lever Du? En lina kan dock vem som helst ha liggandes. Varför direkt inte bara köpa ett Jetpack som killen som flög under Los Angeles OS 1984. Jag pratar verklighet och vardag. Ingen jävla kukmätartävling vem som har de bästa idéerna. Gör som jag säger och säkerheten ökas.
Det var väldans vad du var mot stålvajrar då. Kan man ha en sorts lina liggande för detta så kan man nog fan ha en stålvajer också, det är varken dyrare eller tar större plats, tvärtom. En Ø 3 mm stålvajer håller för minst 500 kg och kostar c:a 10 kr/m. Inget overkligt i det på något sätt.

Men jetpack var en bra idé annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in