2008-10-26, 23:04
Medlem
Funderar på att skaffa en ganska högt belägen lägenhet - 6:e våningen i ett vanligt, äldre bostadshus.
Kanske låter löjligt, men är brandsäkerhet något man bör tänka mycket på?
Kan det vara en stor nackdel att bo på 6:e våningen i händelse av brand? Är detta något som folk generellt brukar bry sig om?
Något speciellt man bör tänka på?
Citera
2008-10-26, 23:40
Medlem
grifterss avatar
köp om du är nervös
http://www.tryggsaker.se/escape-rope/product_info.php/products_id/151?osCsid=21b0a741cc0478562a75c752685670e9
Citera
2008-10-26, 23:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grifters
köp om du är nervös
http://www.tryggsaker.se/escape-rope/product_info.php/products_id/151?osCsid=21b0a741cc0478562a75c752685670e9

Wow... rep för 1.7laxar
Citera
2008-10-27, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DontBeAretard
Wow... rep för 1.7laxar

Skulle jag firat ner mig från 6:e våningen hade jag gladeligen betalt det. Jag skulle väl känna mig sådär säker om jag dinglade där med något snöre från biltema och någon halvtaskig karbinhake därifrån.
Citera
2008-10-27, 00:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Locos
Skulle jag firat ner mig från 6:e våningen hade jag gladeligen betalt det. Jag skulle väl känna mig sådär säker om jag dinglade där med något snöre från biltema och någon halvtaskig karbinhake därifrån.

kan säga så här, det kostade max 500kronor att tillverka skiten.
Citera
2008-10-27, 00:12
Medlem
grifterss avatar
Precis vill ju fira ner sig med stil och finess och inte med sina skitiga ihopbundna lakan...

Bor själv på 7 våningen men aldrig tänkt så mycket på det. Brann dock en gång några våningar ner , brandkåren sa då till oss att stänga dörren ...
Citera
2008-10-27, 00:23
Medlem
Blå Rutas avatar
Finns burkar som innehåller en huva man drar över huvudet, sedan ger burken en syre för ett antal minuter, tillräckligt för att ta sig ut genom en trappuppgång som börjat rökfyllas. Sådan är praktisk att ha om man är orolig.
Citera
2008-10-27, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjudubbel
Funderar på att skaffa en ganska högt belägen lägenhet - 6:e våningen i ett vanligt, äldre bostadshus.
Kan det vara en stor nackdel att bo på 6:e våningen i händelse av brand? Är detta något som folk generellt brukar bry sig om?

Nej, det är lugnt. Om det börjar brinna i huset ska du stanna i lägenheten och inte springa ut och yra i det brandgasfyllda trapphuset.
Citera
2008-10-27, 01:39
Medlem
Jag har bott själv på 6 våningen halva mitt liv och man skall STANNA i lägenheten, husen är gjorda för att du skall klara ca 1.5 timmar därinne utan problem.
Därav finns det inga brandstegar e tc, för att husen klarar av det. Lägenheterna är byggda som en brandcell.

Du skall stänga alla dörrar, helst täta alla springor också om du har tid (med handdukar e tc) och bara invänta brandkåren. Det du inte skall göra är att få panik och börja springa ut i trapphusen. En del rök är så giftig att bara två andetag räcker för att man skall dö.

I höghus kan elementens vatten börja koka med, vid brand- superkonstigt!
Så vart det då det brann där vi bodde! In i trapphuset var det OMÖJLIGT att gå, röken var så kraftig. Vi stannade lugnt på plats och sedan behövde vi inte ens evakueras! Skall jag rekomendera något är det en eller två brandvarnare samt kanske en brandfilt samt en brandsläckare. Men ingen stege, du är säkrare inne i din lägenhet!!
Citera
2008-10-27, 09:51
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthms Tjejen
Jag har bott själv på 6 våningen halva mitt liv och man skall STANNA i lägenheten, husen är gjorda för att du skall klara ca 1.5 timmar därinne utan problem.
Därav finns det inga brandstegar e tc, för att husen klarar av det. Lägenheterna är byggda som en brandcell.

Du skall stänga alla dörrar, helst täta alla springor också om du har tid (med handdukar e tc) och bara invänta brandkåren. Det du inte skall göra är att få panik och börja springa ut i trapphusen. En del rök är så giftig att bara två andetag räcker för att man skall dö.

I höghus kan elementens vatten börja koka med, vid brand- superkonstigt!
Så vart det då det brann där vi bodde! In i trapphuset var det OMÖJLIGT att gå, röken var så kraftig. Vi stannade lugnt på plats och sedan behövde vi inte ens evakueras! Skall jag rekomendera något är det en eller två brandvarnare samt kanske en brandfilt samt en brandsläckare. Men ingen stege, du är säkrare inne i din lägenhet!!
Jo, men det funkar inte alltid som det ska. Säkerhetsdörrar t ex. De funkar bra för att hålla ut rök - men hos min granne brann det i lägenheten under och då hjälper ingen säkerhetsdörr. Likaså brandvarnare. Min var en sån som tutade bara man rostade bröd, när vi höll på att brinna inne var den jäveln tyst! Jo, jag vet att man helst ska stanna inne, men vi hade bara två våningar ner så vi lindade blöta handdukar runt huvudet och sprang utav bara satan.

Edit: Jag kan absolut tänka mig att införskaffa ett rep och en sån där andningsmask. Kanske jag kan sova lite lugnare då...
Citera
2008-10-27, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjudubbel

6:e våningen är ca 24 m ovan mark kanske, bor du i en stor kommun har man kanske stegbilar som når så högt... Du sitter säker 1-1,5 timme som nån sa.

När det brinner i en lägenhet så ser brandkåren till att släcka branden så fort som möjligt, förmodligen ska du inte ens behöva lämna lägenheten. Och behöver du det så plockar brandkåren ut dig på lämpligaste sätt.

Statistiken säger att de som dör i bostadsbränder mest är gamla och de dör när det brinner i deras egen lägenhet, de hinner inte ut. Skaffa dig en brandvarnare och en pulver- eller skumsläckare om du är orolig och framför allt lägg av med att röka om du nu gör det.
Citera
2008-10-27, 16:50
Moderator
Tystnads avatar
Där jag bor finns det ett antal "höghus" osäker på exakt hur många våningar dem är på ,men vet i alla fall att Brandkåren har en stor jävla Hävare av typ Bronto mot just bränder i dessa hus.
Man övar regelbundet några ggr varje år med dem olika jourstyrkorna vid dessa hus då man kör upp hävaren till högsta våningen för att "evakuera".

Man har till och med asfalterat speciella "hävare" parkeringar vid vissa hus där det tidigare bara var gräsmatta (parkeringsförbud på dessa ställen),ifall en brand skulle hända.

Bronto= http://www.bronto.fi/sivu.aspx?taso=0&id=10
Senast redigerad av Tystnad 2008-10-27 kl. 16:53.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in