2017-06-15, 10:24
Medlem
Rudges avatar
Jag tror att denna radioserie, uppgifterna i dem som berörde Helena, fick liv i Mariestadsborna.
Bra där Radio Skaraborg!

Jag är vill göra ett sista inlägg innan namnet kommer fram och beklaga att så många faktiskt ifrågasatts och förknippats med detta, som inte jar med det att göra. De flesta har inte själva medverkat i en negativ utveckling av det som PU. När namnet på den de misstänkt i alla år offentliggörs så tror jag att ni faller i glömska, även om era skadade känslor består. Men skit på oss som misstänkte just er.....

Detta hade inte tagit denna tid och energi, fött så mycket misstro om samhället inte gjorde skillnad på person och person och ställde alla till svars på lika villkor. Helena har kommit i andra hand då alla värnat om sitt, först, det är därför det varit så tyst! Jisses!

Och jo, han har nämnts i tråden även om han inte nämnts i media i detta ärrende.
Det är bara det att i denna tråd har han omnämnts utan den grunden man kan ta på allvar. Så antigen har MR missat det eller också känner han också att han har att förlora på att nämna namnet när han är offentlig.

Hoppas att de halar in honom!
Det är ingen brutal mördare eller våldsman. Det är ingen man vill tro är inblandad. Det är helt klart en väldigt olycklig händelse att det blev så här.

Jag kan inte respektera tystnaden som varit men jag har äntligen full förståelse för den!

Ha en fin dag allihop! Lyssna igen och tänk tillbaka... Inte ens jag vill vara den som tar upp hans namn. Må hända att det är vad vi sökt MEN det kommer komma så mycket mer ur det för många utöver honom så jag nöjer mig med att kritisera polisen. Mycket oproffsigt!
Citera
2017-06-15, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudge
Jag tror att denna radioserie, uppgifterna i dem som berörde Helena, fick liv i Mariestadsborna.
Bra där Radio Skaraborg!

Och jo, han har nämnts i tråden även om han inte nämnts i media i detta ärrende.
Det är bara det att i denna tråd har han omnämnts utan den grunden man kan ta på allvar. Så antigen har MR missat det eller också känner han också att han har att förlora på att nämna namnet när han är offentlig.

Jag vet inte om du missförstod mig, men jag har (ännu) ingen aning om vem som anhölls nyligen..

Min källa var mycket tydlig med att personen aldrig nämnts i den här tråden. Jag försökte luska lite om det var en Mariestadsbo eller ålder eller koppling till Helena osv, men fick inget svar på det.

Jag har ingen anledning att betvivla min källa som jag vet sitter med mycket mer information i och med att källan jobbar med fallet.

Skulle det sen ändå visa sig att den anhållne nämnts här inne, så har min källa missat det eller gett mig felaktig information, vilket jag betvivlar starkt.

I övrigt så hoppas jag precis som du att den här artikelserien rör om i grytan så att ytterligare uppgifter eller saknade pusselbitar kommer fram till polisen och att lösningen närmar sig.

//Micke
Citera
2017-06-15, 11:15
Medlem
Hej hittade tidigare detta i tråden:
Är det någon av dessa som nu är anhållen ?

EA: Erik Anderssen. Den som sågs av vittne. Att Helena ska ha hoppat in i bilen med EA. Utrett och avfört från Polis men behöver ändå finnas med i periferin.

D.L: Daniel lillietjierna (Har eller haft tillgång tilll stuga gruvområdet Kusabron med omnejd och har bra lokalkännedom om gruvområdet. Ligger i hans intresse Mineraler och och stenar m.m)) Har som intresse Mysticism. Körde gärna Qija bord med sin Mor eller med flera som nämns i tråden -92 och andra och sökte andliga saker under påverkan med Hasch eller annat stimulans preparat.

K.L : Karl Larsson (inte släkt med D.L men kärn polare med denna.) För övrigt också en ivrig samlare av stenar (geologiska fynd.) Och även intresserad av Mysticism som D.L med flera som ex som M. Rodvik som bott på Hasslegatan Mariestad. Där en skalle av en avliden person "uppgrävd eller inte" skall ha synts från flera vittnen ! och namn skall visst ha funnits på denna skalle.

P.U :Per Ullberg (Pundar kompis/Hasch och amfetamin och annat speed) med D.L och K.L och (AB)! "Nicklas Magnusson." Och även polare med Peter Kremer. DE sågs ofta ofta Köra en ljus/vit peugeot 205 tiden -92. Och även körde styrketräning! uppgifter finns de tränade på samma gym som Helena.

B.B: Björn Bergren (Googla Bergren Mariestad och det ploppar upp en del bilder på denna person och även på hans son.) En Gubbe som är svag för yngre tjejer och sprit!.

U: Uno Holmgren (bara en enkel Lärare på Tunaholmskolan tiden senare 80-tal till 90 tal.)

HM,J: Henrik magnusson nu Ljungert. (foto finns facebook och även om ni söker på Uwelast.) Vän med Helena och kompis med Björn Vallberg.

B.W : Björn Vallberg eller Wallberg. (Foto finns på facebook.) Vän med helena. Men intressant med kopplingar till Personer som Brunnhagen och även enligt uppgifter vän med Per ullberg.

M.RÖ: Mikael Rönnlund (Finns fotopå media som svt m.m.) Finns reggad på flashback! svarar på frågor tråden.
Men det det finns personer övrigt som inte har behandlats med koppling till Micke.R ännu.

AB: Niklas Magnusson/Björk (Finns på bild tråden.) Har koppling till Per Ullberg, Peter Kremer , D.L och K.L. Gemensamt är intresset för preparat som stimulerar hjärnan och att dessa personer är kärn polare som inte golar på varandra (skvallrar!) Hör till sakens natur eftersom de gör så i de kretsarna de rör sig i.
Citera
2017-06-15, 11:31
Medlem
Pilotglasögonens popularitet har kommit i omgångar, tex är det på tapeten just nu bland ungdomar och på 70-talet var det väl också inne en period. Men hur såg det ut 1992? Var det redan då runda, små
glasögonbågar var inne eller kom det mitten av 90-talet?

Pilotmodell på glasögon är en klassisk modell vill jag minnas. Det betyder att äldre personer skiter i om de är moderna, men kan ha på sig dem ändå, men så resonerar sällan unga personer, utan de är ofta mer benägna att följa trender. Det betyder (tänker jag mig) att om pilotbågar var ute år 1992 rör det sig sannolikt om en äldre man som inte är trendkänslig som burit dem, säg en man mellan 30 och 70 år.
Citera
2017-06-15, 11:32
Medlem
De som hade kört "rally" som var minderåriga. Kan det vara så att någon av dem körde på Helena av misstag. Att allt var en olycka ? Fast då borde ju den vit/ljusa bilen inte köra runt skogen ??.

Björn Berggren som också höll på att bli överkörd den natten, har inte han något att berätta ? Och var var detta ?

Det som är märkligt är att den vit/ljusa bil (som förmodligen ska hämta kroppen) kör runt skogen på cykelvägen. Alltså mördades helena i skogen (blev ej överkörd) närmast hennes hus (ej närmast ekuddenvägen). Det förklarar att den vit/ljusa bilen åker runt för att slippa bära kroppen så långt ?

Alt till förklaring varför bilen åker runt är för att just då går Helena skogsstigen och GM vill vara säker på att kunna ta helena, då dödar henne (olycka eller ej) och sen åker där ifrån 5-15min senare. Men jag tycker det är lite långsökt ändå eftersom om man skuggade med bil så hade det vart bättre att stanna ekuddenvägen.

Alt förklaring till varför den vita/ljusa bilen åker den vägen är att BB mördat henne i skogen och hämtat sin bil och åkt och hämtat kroppen och då kört cykelvägen eftersom han bodde några kvarter ner och det var närmsta vägen?

Varför skulle annars en bil åka den vägen ?
Citera
2017-06-15, 11:49
Medlem
Rudges avatar
[quote=Legooo|60990897]Hej hittade tidigare detta i tråden:
Är det någon av dessa som nu är anhållen ?

EA: Erik Anderssen. Den som sågs av vittne. Att Helena ska ha hoppat in i bilen med EA. Utrett och avfört från Polis men behöver ändå finnas med i periferin.

D.L: Daniel lillietjierna (Har eller haft tillgång tilll stuga gruvområdet Kusabron med omnejd och har bra lokalkännedom om gruvområdet. Ligger i hans intresse Mineraler och och stenar m.m)) Har som intresse Mysticism. Körde gärna Qija bord med sin Mor eller med flera som nämns i tråden -92 och andra och sökte andliga saker under påverkan med Hasch eller annat stimulans preparat.

K.L : Karl Larsson (inte släkt med D.L men kärn polare med denna.) För övrigt också en ivrig samlare av stenar (geologiska fynd.) Och även intresserad av Mysticism som D.L med flera som ex som M. Rodvik som bott på Hasslegatan Mariestad. Där en skalle av en avliden person "uppgrävd eller inte" skall ha synts från flera vittnen ! och namn skall visst ha funnits på denna skalle.

P.U :Per Ullberg (Pundar kompis/Hasch och amfetamin och annat speed) med D.L och K.L och (AB)! "Nicklas Magnusson." Och även polare med Peter Kremer. DE sågs ofta ofta Köra en ljus/vit peugeot 205 tiden -92. Och även körde styrketräning! uppgifter finns de tränade på samma gym som Helena.

B.B: Björn Bergren (Googla Bergren Mariestad och det ploppar upp en del bilder på denna person och även på hans son.) En Gubbe som är svag för yngre tjejer och sprit!.

U: Uno Holmgren (bara en enkel Lärare på Tunaholmskolan tiden senare 80-tal till 90 tal.)

HM,J: Henrik magnusson nu Ljungert. (foto finns facebook och även om ni söker på Uwelast.) Vän med Helena och kompis med Björn Vallberg.

B.W : Björn Vallberg eller Wallberg. (Foto finns på facebook.) Vän med helena. Men intressant med kopplingar till Personer som Brunnhagen och även enligt uppgifter vän med Per ullberg.

M.RÖ: Mikael Rönnlund (Finns fotopå media som svt m.m.) Finns reggad på flashback! svarar på frågor tråden.
Men det det finns personer övrigt som inte har behandlats med koppling till Micke.R ännu.

AB: Niklas Magnusson/Björk (Finns på bild tråden.) Har koppling till Per Ullberg, Peter Kremer , D.L och K.L. Gemensamt är intresset för preparat som stimulerar hjärnan och att dessa personer är kärn polare som inte golar på varandra (skvallrar!) Hör till sakens natur eftersom de gör så i de kretsarna de rör sig i.[/QUOT

Men du.... Du måste maska namnen annars blir folk helt galna här. 😂😂😂😂
Citera
2017-06-15, 11:52
Medlem
Ankias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelota
Glasögon. Inte solglasögon
*
Men om du tittar på bilden som framvisas så är det just solglasögon (eller glasögon med tonade glas):
http://sverigesradio.se/fallethelena#Avsnitt4
Citera
2017-06-15, 11:54
Medlem
Rudges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeR
Jag vet inte om du missförstod mig, men jag har (ännu) ingen aning om vem som anhölls nyligen..

Min källa var mycket tydlig med att personen aldrig nämnts i den här tråden. Jag försökte luska lite om det var en Mariestadsbo eller ålder eller koppling till Helena osv, men fick inget svar på det.

Jag har ingen anledning att betvivla min källa som jag vet sitter med mycket mer information i och med att källan jobbar med fallet.

Skulle det sen ändå visa sig att den anhållne nämnts här inne, så har min källa missat det eller gett mig felaktig information, vilket jag betvivlar starkt.

I övrigt så hoppas jag precis som du att den här artikelserien rör om i grytan så att ytterligare uppgifter eller saknade pusselbitar kommer fram till polisen och att lösningen närmar sig.

//Micke

Tack för förtydligan Micke!
Du är i mina ögon någon som verkligen har gjort massor för att ge detta de bästa förutsättningar att lösas!
Citera
2017-06-15, 12:20
Medlem
Mkt bra radio serie, ho ppas det väcker någon och minnet klarnar.

BWs samtal med H när hon var påväg hem, nämns inte.!
Om pilot var efter H inne på Statt då kanske BW uppmärksammat om pilot eller någon annan skyndade ikapp H, efter han sagt hej då till H, då hon började sin promenad hem ensam.

Ny info var att H blev anmäld försvunnen runt 14 på söndagen.
Samt att polis bildade kedja och sökte hela sön kväll/natt fram till mån morgon efter första sko fyndet.
Märkligt att de inte fann resterande.

Spekulation.
De närmaste kring H kände kanske till Pilot. De förstår isfl vem han är.
Han kanske var bekant med H.
Jobbade extra på sjukhus.
Hade hund.
Är inte ursprungligen från Mariestad.
Citera
2017-06-15, 12:21
Medlem
Rudges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankia
*
Men om du tittar på bilden som framvisas så är det just solglasögon (eller glasögon med tonade glas):
http://sverigesradio.se/fallethelena#Avsnitt4
Tror du bilden är mördarens glasögon Ankia? Att de fick tag i dem men inte i honom?
Citera
2017-06-15, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Hittades inte en ryggsäck i tidan vid marieholmsbron långt senare? Kanske skedde överfallet där? Nya uppgifter, nya frågor, nya spekulationer och fler obesvarade frågor.

Hade HA med sig ryggsäck den aktuella kvällen?
Citera
2017-06-15, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheExterminator
Sakerna kan ha planterats dagen efter försvinnandet om så fallet väldigt kyligt gjort.

Mycket möjligt. Då har ringarna en annan funktion - att tillsammans med skorna skapa en alternativ "crimeschene". Och det verkar ha lyckats i 25 år i så fall.

Det skulle också förklara det orimligt stora glappet mellan upphittandet av sko ett och två.
Trots sök med hund hittades inte sko två förrän efter 1,5 dagar. I radiodokumentären sägs att några poliser kom fram med en sko (sko 2) till PW och syster och påstod att den hade hittats några meter bort från den första skon. Låg sannolikhet för att hunden inte hade hittat den i så fall vid första söket.
Var hittades den andra skon? Fanns sko 2 verkligen där från början?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in