2017-06-14, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag tänkte om du kanske vet hur det såg ut där då, för själv vet jag inte.

Jag tror att OM man skulle hitta gm, så tror jag att chansen finns att kroppen kan lokaliseras. Det är väl att gå "baklänges", men jag tror att Helena finns på någon plats där hennes baneman kände sig hemma, var trygg, har koppling till och därmed kunde "arbeta" ifred. Inte osannolikt med medhjälpare. Ja, en bil/fordon måste ha använts.

Men det vore lättare om Helenas kropp hittas, och gå den vägen.

Ja om Heléns mördare kunde svara på vart kroppen ligger gömd ändå ? Ge oss en ledtråd för att du läser här det vet vi redan ... och vem skulle inte det ? Iallafall jag om jag visste att fallet är fortfarande aktuellt och se hur länge jag skulle kunna tiga 25 år till ???
Citera
2017-06-14, 23:56
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

..................Att den som är skyldig skulle erkänna och utan att kunna bli straffad låter i högsta grad otroligt.

Tja, att det rör sig om mord måste väl bevisas och om den skyldige erkänner inblandning men hävdar att det var en olycka.......vållande till annas död t.ex.
Citera
2017-06-14, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Ja om Heléns mördare kunde svara på vart kroppen ligger gömd ändå ? Ge oss en ledtråd för att du läser här det vet vi redan ... och vem skulle inte det ? Iallafall jag om jag visste att fallet är fortfarande aktuellt och se hur länge jag skulle kunna tiga 25 år till ???
Varför kallar du henne genomgående för "Helén"?
Citera
2017-06-15, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shut up donnie
Märklig minnesbild att spara. Två random personer som går över en bro, en helt vanlig utekväll. Blir alltid tveksam till liknande vittnesmål som värks fram när efter att man fått reda på att något fruktansvärt skett. Sker något ovanligt så är det ju en annan sak.

En kortare tid kan man nog komma ihåg en sån sak även om det inte är något jättemärkvärdigt som gjort att man lagt märke till dem. Helena var ju rätt söt och fint uppklädd, kan räcka med en sån sak.
Citera
2017-06-15, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Om man nu ska spekulera i vem "pilotmannen" kan vara så är det väl lämpligt att först ta reda på exakt VAD som avses med begreppet "pilotmodell". Är det solglasögon lr vanliga glasögon. Vi kan ju hoppas på att det var vanliga glasögon, det begränsar ju urvalet lite mer. Tittade som ett exempel på mitt studentklassfoto, där man är i 20 års åldern, och endast 4 av 20 killar hade glasögon.

Jag tänker att det borde vara vanliga glasögon, annars hade väl fler lagt märke till honom om han knallade omkring med solbrillor mitt i natten. Det som jag skulle definiera som pilotbågar var inte särskilt heta i början på nittiotalet, det var lite nättare glasögonmodeller som gällde då och jag tänker att det begränsar urvalet av bärare.
Citera
2017-06-15, 00:21
Medlem
Rhubarbwires avatar
Vad gäller skorna:
- De ser inte nämnvärt leriga ut på polisens bild. http://sverigesradio.se/fallethelena
- H kanske fick för sig att gå barfota i sommarnatten och bar skorna i handen? Om hon då fått ett slag mot ex näsan och lyft armar till skydd kan näsblod lätt hamna på skon. Om hon i samma veva släppt greppet om skorna (kanske svimmade hon?) kan man tänka sig att GM helt sonika bara reflexmässigt kastade iväg dem ut i den täta vegetationen.
Om bilen:
- Om killen hon promenerade med redan vid Statt hade bestämt sig för att han ville göra henne sällskap hemåt så kan han ju ha stämt träff med en kompis (med bil) senare på natten vid vägen ner mot Ekudden. Kanske ville han gå med H själv om han var intresserad av henne men "behövde" skjuts hem efteråt? 1992 var ju före mobiltelefonernas intåg så att hinna ringa efter någon för att frakta bort en ev. kropp känns inte troligt.
- killarna i bil som såg den ljusa bilen köra på gångvägen (vittnena) - kanske såg de i själva verket "kompisen" som letade efter mötesplatsen där han skulle plocka upp sin polare för att köra honom hem?
Citera
2017-06-15, 00:39
Medlem
Alltså min enda reflektion och slutsats efter att ha läst på lite är att:

Den vita/ljusa bil som setts åkande på cykelvägen har med största sannolikhet fraktat Helenas kropp.
Citera
2017-06-15, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Kan bero på var du bodde och vad för sorts gäng du tillhörde.
Pilotglasögon hade möjligen raggare på den tiden. Helena ser inte ut att höra till den kretsen. Äldre killar som inte var så modeintresserade kan väl också ha haft kvar sina, men en ung och lite trendigare kille (i stil med Helena som på alla bilder är fullt up to date med den tidens mode) hade andra typer av bågar, ofta mindre och diskretare.
Citera
2017-06-15, 01:22
Medlem
Några reflektioner.

Det torde väl inte vara vanligt att någon ur allmänheten känner (i detta fall kände till då det ej är på det viset idag) till att det blir offentligt med ens namn om man förhörs med advokat? Kontra mot att inte ha någon advokat.
Då börjar jag genast undra varför och hur han fått reda på detta? På denna tiden fanns inte Internet och flashback tex väl. Han borde rimligtvis inte fått den informationen från sin advokat då det inte låter som om han har någon? Men det kan han förvisso haft ändå.
Men på något sätt så har han ju fått denna informationen.

Är det vanligt att åklagare beslutar att inte hålla förhör som polisen vill med en misstänkt som självmant avböjer att ha en advokat närvarade? Låter lustigt tycker jag.

När jag lyssnat på vad som sas i p3 podden så får jag ett intryck av att det inte är någon "raggare" som de ville förhöra. Låter som någon lite högre upp i hieriakin.
Det grundar jag på kunskapen om advokaten/offentligheten, låter i podden som att han är "mer mån än normalt" att hans namn inte blir offentligt, vilket skulle kunna få större konsekvenser än för en "vanligare" Svensson. Samt att åklagaren (ev) tassar på tårna för denne man/går försiktigt fram.
Polisen i p3 podden lät sannerligen nerslagen att inget förhör blev hållt iallafall.

Detta sammantaget med vittnesuppgifterna, att mannen "ljög" i det första förhöret 92 gör att mina varningsklockor ringer iallafall.

My five cents
Senast redigerad av Pungont 2017-06-15 kl. 01:26.
Citera
2017-06-15, 01:36
Bannlyst
Citat från Fallet Helena "Strax innan Helena lämnar hotellet så är hon i sällskap med en namngiven man. En man som har pilotglasögon på sig"

Citat från Ulrika Andersson i Fallet Helena i frågan om vem som kan tänkas vara skyldig till mordet: "Och sen förstår jag ju att det med största sannolikhet är en person som jag faktiskt känner"

Vem är mannen med pilotglasögon tro?
Citera
2017-06-15, 07:01
Medlem
Ett hopp har tänts.

http://www.expressen.se/gt/helenas-syster-det-ar-det-har-vi-vantat-pa/

Citat ur intervjun med systern Ulrika:
Citat:
Ulrika Andersson förklarar att hon vet vem den aktuella personen är. Hon säger också att hon är ledsen över att flera personer felaktigt utpekats som misstänkta av allmänheten under årens lopp. Olika namn har förekommit i forum på sociala medier.
Om det är någon hon känner framgår dock inte här.

Och:
Citat:
– Människor som inte har ett dugg med Helenas försvinnande att göra utan bara var enormt snälla och engagerade sig i sökandet efter henne, de har misstänktliggjorts. Och jag vill poängtera att det inte är någon av dem som polisen anhöll och förhörde, säger Ulrika Andersson.
Citera
2017-06-15, 08:13
Medlem
BlurryFace69s avatar
Del 4 :

http://sverigesradio.se/fallethelena#Avsnitt4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem