2017-06-14, 23:11
Medlem
Nu blev det drag i tråden, många nya som inte tagit sig tid att läsa vad som redan skrivits.
Ja det fanns en stig, nej det var inte våtmark.
ja det fanns en anslutande grusväg. Grusvägen slutade i intet strax före fängelset och gick på baksidan av polisstationen och anslöt till asfaltsvägen in till polisstationen.
Skorna behöver inte nödvändigtvis blivit skitiga, det var väl ganska torrt ute?

Vad hade BW för färg på sina kläder? 😉
Citera
2017-06-14, 23:13
Medlem
Xeitums avatar
Om man nu ska spekulera i vem "pilotmannen" kan vara så är det väl lämpligt att först ta reda på exakt VAD som avses med begreppet "pilotmodell". Är det solglasögon lr vanliga glasögon. Vi kan ju hoppas på att det var vanliga glasögon, det begränsar ju urvalet lite mer. Tittade som ett exempel på mitt studentklassfoto, där man är i 20 års åldern, och endast 4 av 20 killar hade glasögon.
Citera
2017-06-14, 23:13
Medlem
MrsPollifaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Håller med. Är likadan. Att säga att det inte förekommer är att ta i väldeliga.

Precis. Känner igen att man tog av ringar och ibland även örhängen som gjorde ont. På tal om öppna och slutna ringar. De öppna kan ligga kvar i ryggsäcken. Ang. skorna. Den modellen var svåra att springa i och lätta att sparka av sig. Hade liknande och resåren töjde sig med tiden.
Ifall ringarna var utplacerade borde ju även cerat och tuggummipaket vara det. Låter märkligt. Tror det varit en fight och ett försök till flykt.
Citera
2017-06-14, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Skorna verkar ha velat gömmas, då de (förmodligen) slängts en bra bit in i skogen. Ringarna (+cerat + tuggummipaket), däremot, var inte gömda. Därför tror jag att de kan ha ramlar ur ryggsäcken/ficka och gm inte märkt dessa små föremål i den - förmodande - stressiga - situationen. Därför tror jag inte att dessa tillhörigheter inte placerats ut för att vilseleda (om Helena inte attackerats där, utan någon annanstans). I så fall skulle ju skorna kunna ligga vid resten av sakerna.
Vad jag minns av skorna var det ju typ en "slip in sko m lite klumpigare klack ! Om hon försökt springa i dessa skor så har de garanterat flugit av ... skillnad om det varit en sko som sitter på foten .Det som var .. det finns blod på skorna (Heléns ,skorna är i en frys) så något måste ha hänt ... hon får kanske en smäll näsblod som droppar på skorna ,hon försöker fly och skorna flyger av ?
Citera
2017-06-14, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Vad jag minns av skorna var det ju typ en "slip in sko m lite klumpigare klack ! Om hon försökt springa i dessa skor så har de garanterat flugit av ... skillnad om det varit en sko som sitter på foten .Det som var .. det finns blod på skorna (Heléns ,skorna är i en frys) så något måste ha hänt ... hon får kanske en smäll näsblod som droppar på skorna ,hon försöker fly och skorna flyger av ?

Luddigt läst att Heléns skor har legat i en frys så förhoppnings vis kan det finnas någon slags DNA på dessa om de hittar mördaren ? Det var väl det som poliserna hoppades på .
Citera
2017-06-14, 23:18
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cikadan
Vi kraftig skräck blir man stel och händer kalla och att man då tappar sina ringar är inte konstigt. "Citat från nätsidan doktorn om lätt rädsla "Kanske kan du t o m känna av att du blir torr i munnen och att händerna blir kalla och svettiga." Jag har själv varit med om att skrämma min farmor på skoj , hon blev så rädd så att ena vigselringen for av fingret och vi fick ligga och leta efter den i trädgårdslandet. När man blir stel av skräck, nackhåren reser sig och man ryser till så händer detta. har själv känt kylan i händerna. Tror att något sådant hände Helena när ringarna åkte av, stämmer ganska väl med att inte alla ringar trillade av. Skorna sparkade hon väl av sig i flykten.

Det stämmer att man kan reagera med de kroppsliga reaktionerna vid upplevd skräck. Men varför gled då inte de "öppna" ringarna av, om det nu stämmer som GW säger. Borde inte "öppna" ringar vara lättare att glida av? jag vet inte; har aldrig varit med om just detta.

Jag tror inte att Helena hann sparka av sig skorna i en flyktsituation. Sådana skor sitter åt, och de hade väl också breda resårband som höll skon kvar på foten. Jag hade liknande skor/sandaler själv på den tiden, och min erfarenhet var att de satt åt. Då ska hon ha behövt stanna, dragit av skorna och slängt iväg dem. Det tror jag inte hon skulle ha hunnit, inte om hon var jagad/attackerad. Då antar jag att man bara är inställd på att fly/komma undan. Vilken dödsångest...
Citera
2017-06-14, 23:26
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

De satt väl åt med breda resårband? Däremot var de något vingliga.

Hon måste ha haft skorna på om exempelvis näsblod droppat rakt ner på dem. Det betyder ju att gm var nära henne åtminstone då. Av en näs-/käftsmäll riskerar man att bli lite "dizzy". Om hon klarar av att försöka fly efter en sådan smäll, då tror jag inte att hon stannade upp tog av sig skorna och kastade i väg dem. För att de flög av 8-10 meter åt var sitt håll när hon - förmodat lite yr - det tvivlar jag på.

Det var band (resår?) runt hälen, så det var inga slip-in-skor.
Citera
2017-06-14, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det stämmer att man kan reagera med de kroppsliga reaktionerna vid upplevd skräck. Men varför gled då inte de "öppna" ringarna av, om det nu stämmer som GW säger. Borde inte "öppna" ringar vara lättare att glida av? jag vet inte; har aldrig varit med om just detta.

Jag tror inte att Helena hann sparka av sig skorna i en flyktsituation. Sådana skor sitter åt, och de hade väl också breda resårband som höll skon kvar på foten. Jag hade liknande skor/sandaler själv på den tiden, och min erfarenhet var att de satt åt. Då ska hon ha behövt stanna, dragit av skorna och slängt iväg dem. Det tror jag inte hon skulle ha hunnit, inte om hon var jagad/attackerad. Då antar jag att man bara är inställd på att fly/komma undan. Vilken dödsångest...

Hon hade ju definitivt skorna på när hon av någon anledning börjar blöda (näsblod säkert) sedan hur skorna flugit av ??? Jag hade missat att det var resår bakom.. kanske bara använt skon som "slip in trötta varma fötter efter en danskväll så när hon försökte sticka så for de av ? Nä skumt med tanke på skornas placering så känns det som om någon slängt" dessa på sidan .
Citera
2017-06-14, 23:27
Medlem
Xeitums avatar
Den vanliga (miss-)uppfattningen att GM troligen är en udda enstöring är nog lika ofta fel som rätt. Exempelvis så levde de ökända seriemördarna Gary Ridgeway och The BTK-killer utåt sett vanliga familjeliv.
Citera
2017-06-14, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Den vanliga (miss-)uppfattningen att GM troligen är en udda enstöring är nog lika ofta fel som rätt. Exempelvis så levde de ökända seriemördarna Gary Ridgeway och The BTK-killer utåt sett vanliga familjeliv.
Absolut så kan det vara... fast mord utanför nära relation eller gängrelaterat så är en såkallad "enstöring oftast en man som inte lever i relation ! och i många fall har personen fortsatt på den kriminella banan .Så håller med dig delvis 😀 Familjefar eller singelman m trasslig livssituation . Tror iallafall att mannen finns i deras närhet han lämnar inte stället pga någon slags kontroll ... vill veta vad som händer runt fallet! OBS bara egna spekulationer .
Citera
2017-06-14, 23:38
Medlem
Citat:
Absolut så kan det vara... fast mord utanför nära relation eller gängrelaterat så är en såkallad "enstöring oftast en man som inte lever i relation ! och i många fall har personen fortsatt på den kriminella banan .Så håller med dig delvis 😀 Familjefar eller singelman m trasslig livssituation . Tror iallafall att mannen finns i deras närhet han lämnar inte stället pga någon slags kontroll ... vill veta vad som händer runt fallet! OBS bara egna spekulationer .
Och han läser tråden garanterat kanske även kommenterar ! Det har man ju sett både i Marina fallet och Madeleine ekfalk mordet ...
Citera
2017-06-14, 23:38
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Jag vet inte hur det ser ut där om du menade mig 😀 Bor i Jämtland så är inte alls bekant med området . Jag bara funderar och klurar som alla andra här inne .... förutom en eller flera ( som jag tror säkert kan svara på alla frågor , den som sist såg henne i livet! 🤔😕 om vi tänker så känner Helena denna kille eller han känner någon i hennes umgängeskrets ? Vittne har sett henne m en man och vittnet gav en exakt beskrivning av H byxor som var lite "ovanliga /mönstrade hon la märke till dessa för hon tyckte de var snygga ! något händer och efteråt får killen panik .. ringer en polare och dessa hjälps åt att frakta bort Helena .. ringar och skor slängs i skogen när hon lyfts in i bilen . Självklart så måste en bil på ett eller annat vis har använts ,annars har hon ju varit hittad för länge sedan och en människa orkar man inte bära långt plus att risken att bli upptäkt är stor.Tror att mannen som följde m henne mördade henne och fick hjälp sedan att gömma henne ?... så garanterat finns det minst två (som följer denna tråd) som sitter på hemligheten ... vad hände och vart gömde de henne ?

Jag tänkte om du kanske vet hur det såg ut där då, för själv vet jag inte.

Jag tror att OM man skulle hitta gm, så tror jag att chansen finns att kroppen kan lokaliseras. Det är väl att gå "baklänges", men jag tror att Helena finns på någon plats där hennes baneman kände sig hemma, var trygg, har koppling till och därmed kunde "arbeta" ifred. Inte osannolikt med medhjälpare. Ja, en bil/fordon måste ha använts.

Men det vore lättare om Helenas kropp hittas, och gå den vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in