2017-06-05, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Sån där senap/gurkmixblandning finns i Finland. Finns även hos vissa välsorterade butiker i Sverige samt finska delikatessbutiker. Tror de i Hötorgshallen har den.

Ja, men inte Beaver Brand?
Flera som bekräftat att den inte finns i svenska hyllor – men det vore ju toppen om det inte stämmer.
Har dock försökt förmå flera gamla vänner i både Sthlm och Gbg att försöka leta upp Beaver Brand Mustards. Ingen har hittat något.
Citera
2017-06-08, 02:04
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SprayLord
Ja, men inte Beaver Brand?
Flera som bekräftat att den inte finns i svenska hyllor – men det vore ju toppen om det inte stämmer.
Har dock försökt förmå flera gamla vänner i både Sthlm och Gbg att försöka leta upp Beaver Brand Mustards. Ingen har hittat något.

Nej, inte Beaver Brand. Tänkte närmast att det kanske kan vara en trevlig ersättare när inte det "riktiga" märket finns att tillgå.
Citera
2017-06-08, 03:14
Medlem
Citat:
Nej, inte Beaver Brand. Tänkte närmast att det kanske kan vara en trevlig ersättare när inte det "riktiga" märket finns att tillgå.

En ädel tanke – men det är ju originalet som gäller.

Fick ett PM från en person som menar att det mycket väl kan funka att beställa delar av Beaver Brands sortiment från Amazon. Stämmer detta är det en fullgod lösning för svenska hot dog lovers.
Kostar förmodligen en extra slant, men det är det såklart värt.
Citera
2017-06-14, 22:57
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Haha... Kul att du hittade till slut och att dessa föll dig på läppen. Var det Åbo eller Aurasenapen du hittade?

Bägge om jag har förstått saken rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Ketchup låter jag vara osagt.
Men jag älskar verkligen senap och skulle nog kunna bli lika besatt som joedevola här.

Jag skulle inte kalla mig besatt, men jag har testat väldigt många sorter. Finns mycket dålig senap där ute. Just nu har jag kanske fler sorter än jag någonsin haft tidigare, så jag passar på att bjuda på en bild:

http://imgur.com/a/7S3Ve
Citera
2017-06-14, 23:18
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola

Ahaa, det var Auran extra eldiga du hittade. För mycket chilihetta i den tycker jag.
Då är deras gulsvarta tub bättre.

Citat:
Jag skulle inte kalla mig besatt, men jag har testat väldigt många sorter. Finns mycket dålig senap där ute. Just nu har jag kanske fler sorter än jag någonsin haft tidigare, så jag passar på att bjuda på en bild:http://imgur.com/a/7S3Ve

Haha, ser ut som hemma hos mig! Ja, mycket dålig senap finns det.
Men man kan ju inte motstå frestelsen att testa en ny senap.
Citera
2017-06-14, 23:20
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Jag skulle inte kalla mig besatt, men jag har testat väldigt många sorter. Finns mycket dålig senap där ute. Just nu har jag kanske fler sorter än jag någonsin haft tidigare, så jag passar på att bjuda på en bild:

Så möcke senap och ingen French´s Classic Yellow...?
Citera
2017-06-14, 23:50
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ahaa, det var Auran extra eldiga du hittade. För mycket chilihetta i den tycker jag.
Då är deras gulsvarta tub bättre.

Den gulröda då? "Väkevä Stark". Det är komplicerat det här.

Haha, ser ut som hemma hos mig! Ja, mycket dålig senap finns det.
Men man kan ju inte motstå frestelsen att testa en ny senap.

Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Så möcke senap och ingen French´s Classic Yellow...?

Har aldrig köpt den. Testat på krogen ett par gånger utan höjda ögonbryn. Den ska få en till chans.

Edit: Dålig citeringsteknik av mig där Jerry.

De största besvikelserna brukar vara väldigt lokal senap. Recepten verkar härstamma från en tid då enda chilin som fanns att tillgå var cayennepeppar, och nåde den som tillsatte den kryddan med annat mått än en knivsudd.
Senast redigerad av JoeDevola 2017-06-15 kl. 00:00.
Citera
2017-06-14, 23:51
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Har aldrig köpt den. Testat på krogen ett par gånger utan höjda ögonbryn. Den ska få en till chans.
Brukar köra den på grillad körv. I bröd.

Sen alternerar jag med skånsk grovkornig från Slotts i ärtsoppan.
Citera
2017-06-15, 00:04
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12

Sen alternerar jag med skånsk grovkornig från Slotts i ärtsoppan.

Gillar samma senap i ärtsoppan. Lidl har en kopia som kanske spöar Slotts med en noslängd. Gärna utblandat med lite dijon.
Citera
2017-06-15, 08:31
Medlem
Big Bosss avatar
Johnny's Jalapeño ketchup är fina grejer.
Citera
2017-06-15, 13:11
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:

Hahaha
Citera
2017-06-16, 00:39
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Edit: Dålig citeringsteknik av mig där Jerry.

De största besvikelserna brukar vara väldigt lokal senap. Recepten verkar härstamma från en tid då enda chilin som fanns att tillgå var cayennepeppar, och nåde den som tillsatte den kryddan med annat mått än en knivsudd.

En liten tutorial gällande finska senap. De flesta "vanliga" senapstuber har en gul grundfärg.
Gröna sträck på tuben = mild. Röda sträck = stark. Svarta sträck = eldig.
Om tuben har blåa sträck eller är helt blå, då brukar det handla om söt eller sötstark senap.

Är tuben, eller flaskan helt svart, då brukar det handla om senap med chili eller andra ingredienser.

Dessa tumregler gäller i princip alla tillverkare.

Mvh. Senapomanen
Senast redigerad av JerryCotton 2017-06-16 kl. 00:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in