2017-06-14, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Men det där är nys. Stämmer inte. Han tänkte på sina egna tjocka fingrar. Som Camilla Kvarftoft bemötte det med "det har aldrig jag gjort" dvs tagit av sig ringar på en festkväll. HA var 22 år. Man tar INTE av sig ringar då. Det förekommer inte.
Så frågan kvarstår - varför slängdes dom? Varför drogs dom av HA:s fingrar överhuvudtaget? Som sagt magstarkt gjort.

Kanske att lägga ut spår " självklart förstår vilken som helst att hon kommer att efterlysas .. skor och ringar .... hundar och människor söker i närområdet ! Jag har alltid plockat av mig ringarna på vägen hem ... även skorna och gått hem barfota .fingar och fötter brukar kunna bli svullna efter en danskväll 😀Så där är vi olika .
Citera
2017-06-14, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Leif gvp hade ju en teori att hon kan ha tagit av sig ringarna och stoppat de i ryggsäcken (är den funnen ?) eller i fickorna .Är det sommar och varmt och efter en krogkväll tar jag alltid av ringarna pga fingrarna svullnar !! Så det är en teori .. de ramlade ut under bråket (eller vad som hände)
GW teori om svullna fingrar tror jag inte ett dyft på. Helen var ung inte en 50 åring med såna problem.
Citera
2017-06-14, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudge
Jag finner detta nara märkligt då fler boende i området aldrig sett detta som en alternativ väg att ta. Och under omständigheterna, natt, fest, omväg, skorna borde varit väldigt sketna efter den promenaden..... Men det kanske de var, jag har inte sett dem!
Jag blev väldigt överraskad att ingen annan heller kommit att tänka på den vägen om det föll såg naturligt. Många här från stan Det känns jävligt konstigt helt enkelt! Det kan inte varit en enkel väg att ta sig. Hon ska ha kommit på att göra det frivilligt....

Hmm... Ja och jag är osäker på hur vägen såg ut där DÅ... nu är det ju lätt och fint att ta sig fram men det är ju nu de... 🤔
Citera
2017-06-14, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shut up donnie
Ok, då är det ju en annan sak. Vittnade hon om detta dagen efter kvällen ifråga? Tänkte annars att beskrivningar av hur den försvunne var klädd brukar väl komma rätt så snabbt i media.

Kommer inte ihåg sas på avsnitt Tre i dokumentären . Förmodar att det var innan eftersom polisen "frös till is när de hittade anmälan kvinnan gjort om Heléns kläder .... annars har nog inte vittnet varit lika intressant .
Citera
2017-06-14, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudge
Givetvis .en vill man gå där? Det är viss skillnad om du ex ska fiska eller gå hem mitt i natten festklädd, trött, i mörker. En stor omväg dessutom.
Ja det håller jag med om att det är en omväg och att det verkar riskabelt att ta en sådan väg dessutom mitt i visseligen ljusa men ändock folktomma natten - om det inte är någon man känner väl och litar fullständigt på. Om hon/de gick där borde det ha varit av något speciellt skäl som t ex att någon t ex hade en bil där som tidigare nämnts. Ser att kriminalvården håller till närmast ån och med polishuset som granne därefter. Var det så även -92? Vet inte riktigt vad jag vill med frågan men kan hon ha blivit lurad på något sätt? Kände sig trygg med stora starka polisen i närheten? Dumma frågor, jag vet, och ingen mer än den som ev var med kan svara.
Citera
2017-06-14, 22:44
Medlem
Varför skulle en angripare egentligen vilja placera ut prylar efteråt? Borde vara tvärtom att man ser till så att man inte lämnar några spår med fingeravtryck och annat efter sig...
Citera
2017-06-14, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Ja det håller jag med om att det är en omväg och att det verkar riskabelt att ta en sådan väg dessutom mitt i visseligen ljusa men ändock folktomma natten - om det inte är någon man känner väl och litar fullständigt på. Om hon/de gick där borde det ha varit av något speciellt skäl som t ex att någon t ex hade en bil där som tidigare nämnts. Ser att kriminalvården håller till närmast ån och med polishuset som granne därefter. Var det så även -92? Vet inte riktigt vad jag vill med frågan men kan hon ha blivit lurad på något sätt? Kände sig trygg med stora starka polisen i närheten? Dumma frågor, jag vet, och ingen mer än den som ev var med kan svara.

Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Varför skulle en angripare egentligen vilja placera ut prylar efteråt? Borde vara tvärtom att man ser till så att man inte lämnar några spår med fingeravtryck och annat efter sig...

Ja varför ? Lisa Holms mördare la ju näst intill en snirklad väg till där Lisa hölls gömd ..hennes prylar låg ju efter vägen och i diken ! Men i Heléns fall tror jag iallafall (fast någon protesterar här inne) att dessa ramlade ur ryggsäcken eller hennes fickor! Är hennes ryggsäck funnen ? om jag minns rätt så hade hon en sådan med sig ?plånboken vart väl kvar glömd hos Heléns kompis.
Citera
2017-06-14, 22:53
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Men varför togs ringarna av? Kan säga mycket om gm/gm:s. Det är ganska magstarkt att göra något sådant. Eller är det "medhjälparen" som haft den idén?

Hur går förövaren/arna vidare efter en sådan här händelse? Vad väljer man att göra för att kunna hantera skulden? Det är också av intresse.

Jag tror att ringarna kan ha "dragits" av om gm tog tag i hennes armar, och hon samtidigt dragit armarna mot sig. Då kan ringarna ha dragits av. Men samtidigt sade GW Persson vid något tillfälle (Veckans brott?) att Helena både hade "öppna" och "slutna" ringar på sig den kvällen. Enligt honom hade bara de "slutna" ringarna hittats. Om de drogs av, borde inte de "öppna" ringarna ha följt med också? Hon kan också ha tagit av sig ringarna och de ramlat ur t ex ryggsäcken vid ett tumult. Men i så fall - igen - tog hon bara av de "slutna" ringarna? Varför? GW:s teori är att fingrarna svällt under kvällen och att hon därför tagit av just de "slutna". Jag har aldrig gjort så själv, men han kanske vet om Helena brukade göra så? Om gm tog av ringarna själv för att visa något, så gäller det att försöka förstå varför. Och då igen - varför enbart de "slutna" ringarna?

Jag tror att det beror på gm:s personlighet, hur han/de klarar av detta efteråt. En kall person med psykopatiska drag kanske inte bryr sig: "Hon fick skylla sig själv. Hon ville." En mer "normal" människa måste ha svårt att förlika sig med tanken om vad han gjort. Har han samvete torde han ha haft ett helvete. En del gm flyttar från staden. Det är inte lätt att förstå hur en sådan människa tänker.
Citera
2017-06-14, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Kanske att lägga ut spår " självklart förstår vilken som helst att hon kommer att efterlysas .. skor och ringar .... hundar och människor söker i närområdet ! Jag har alltid plockat av mig ringarna på vägen hem ... även skorna och gått hem barfota .fingar och fötter brukar kunna bli svullna efter en danskväll 😀Så där är vi olika .
Håller med. Är likadan. Att säga att det inte förekommer är att ta i väldeliga.
Citera
2017-06-14, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag tror att ringarna kan ha "dragits" av om gm tog tag i hennes armar, och hon samtidigt dragit armarna mot sig. Då kan ringarna ha dragits av. Men samtidigt sade GW Persson vid något tillfälle (Veckans brott?) att Helena både hade "öppna" och "slutna" ringar på sig den kvällen. Enligt honom hade bara de "slutna" ringarna hittats. Om de drogs av, borde inte de "öppna" ringarna ha följt med också? Hon kan också ha tagit av sig ringarna och de ramlat ur t ex ryggsäcken vid ett tumult. Men i så fall - igen - tog hon bara av de "slutna" ringarna? Varför? GW:s teori är att fingrarna svällt under kvällen och att hon därför tagit av just de "slutna". Jag har aldrig gjort så själv, men han kanske vet om Helena brukade göra så? Om gm tog av ringarna själv för att visa något, så gäller det att försöka förstå varför. Och då igen - varför enbart de "slutna" ringarna?

Jag tror att det beror på gm:s personlighet, hur han/de klarar av detta efteråt. En kall person med psykopatiska drag kanske inte bryr sig: "Hon fick skylla sig själv. Hon ville." En mer "normal" människa måste ha svårt att förlika sig med tanken om vad han gjort. Har han samvete torde han ha haft ett helvete. En del gm flyttar från staden. Det är inte lätt att förstå hur en sådan människa tänker.

Vi kraftig skräck blir man stel och händer kalla och att man då tappar sina ringar är inte konstigt. "Citat från nätsidan doktorn om lätt rädsla "Kanske kan du t o m känna av att du blir torr i munnen och att händerna blir kalla och svettiga." Jag har själv varit med om att skrämma min farmor på skoj , hon blev så rädd så att ena vigselringen for av fingret och vi fick ligga och leta efter den i trädgårdslandet. När man blir stel av skräck, nackhåren reser sig och man ryser till så händer detta. har själv känt kylan i händerna. Tror att något sådant hände Helena när ringarna åkte av, stämmer ganska väl med att inte alla ringar trillade av. Skorna sparkade hon väl av sig i flykten.
Citera
2017-06-14, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan

Nä människan är en konstig varelse😕L Holms mördare NB stämde ju inte in på profilen som en sexistisk mördare .. en man som jobbade dygnet runt nästan och när han var ledig sov han.Inget i polisregistret och duktig och pålitlig ! Så det finns nog människor som kan leva som vanligt .... iallafall på ytan , sedan insidan ? måste vara ett rent helv.... jag tror personen bor kvar mest för att ha någon slags "koll vad som händer .Han måste ändå någonstans va ganska smart med tanke på att han lyckats hålla detta hemligt och gömt kroppen så den fortfarande är försvunnen ? Därför måste en bil ha använts för att fraktat bort kroppen ... och på ett ställe där han var säker på att det inte skulle tex grävas? På 25 brukar det ploppa upp hus ,affärer,stugor fritids anläggningar ... och då skulle ju kroppen ha hittats.Därav tror jag kännedom om området .. ett säkert ställa att gömma en kropp på .
Citera
2017-06-14, 23:10
Medlem
Prinzezzans avatar
Skorna verkar ha velat gömmas, då de (förmodligen) slängts en bra bit in i skogen. Ringarna (+cerat + tuggummipaket), däremot, var inte gömda. Därför tror jag att de kan ha ramlar ur ryggsäcken/ficka och gm inte märkt dessa små föremål i den - förmodande - stressiga - situationen. Därför tror jag inte att dessa tillhörigheter inte placerats ut för att vilseleda (om Helena inte attackerats där, utan någon annanstans). I så fall skulle ju skorna kunna ligga vid resten av sakerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in