Citat:
Ursprungligen postat av
nopomil
Men varför togs ringarna av? Kan säga mycket om gm/gm:s. Det är ganska magstarkt att göra något sådant. Eller är det "medhjälparen" som haft den idén?
Hur går förövaren/arna vidare efter en sådan här händelse? Vad väljer man att göra för att kunna hantera skulden? Det är också av intresse.
Jag tror att ringarna kan ha "dragits" av om gm tog tag i hennes armar, och hon samtidigt dragit armarna mot sig. Då kan ringarna ha dragits av. Men samtidigt sade GW Persson vid något tillfälle (
Veckans brott?) att Helena både hade "öppna" och "slutna" ringar på sig den kvällen. Enligt honom hade bara de "slutna" ringarna hittats. Om de drogs av, borde inte de "öppna" ringarna ha följt med också? Hon kan också ha tagit av sig ringarna och de ramlat ur t ex ryggsäcken vid ett tumult. Men i så fall - igen - tog hon bara av de "slutna" ringarna? Varför? GW:s teori är att fingrarna svällt under kvällen och att hon därför tagit av just de "slutna". Jag har aldrig gjort så själv, men han kanske vet om Helena brukade göra så? Om gm tog av ringarna själv för att visa något, så gäller det att försöka förstå varför. Och då igen - varför enbart de "slutna" ringarna?
Jag tror att det beror på gm:s personlighet, hur han/de klarar av detta efteråt. En kall person med psykopatiska drag kanske inte bryr sig: "Hon fick skylla sig själv. Hon ville." En mer "normal" människa måste ha svårt att förlika sig med tanken om vad han gjort. Har han samvete torde han ha haft ett helvete. En del gm flyttar från staden. Det är inte lätt att förstå hur en sådan människa tänker.