2017-06-14, 17:41
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muney
Tveksamt. Branden spred sig längs fasaden och vidare in i lägenheterna genom fönster/genomföringar/balkonger (troligaste scenarioet utifrån rapporteringen). Dessutom skulle vikten av allt vatten utgöra en stor belastning på stommen och troligtvis påskynda en eventuell kollaps.

Det intressanta i den efterföljande utredning är huruvida utrymningsvägar blivit rökfyllda/varit blockerade. Ett sådant här hus är knappast uppfört med endast ett enkelt trapphus som samtliga lägenheter vetter mot.

haha, vikten? vet du hur många tusentals kubikliter vatten som brandmännen har öst över detta hus?

det är inget trähus, man kan lugnt öppna alla kranar, men det skulle inte hjälpa ändå, då branden spred sig utanpå huset genom isoleringen,

men jag undrar om de använde helikoptrar för att sänka rökdykare men även kanske plocka upp folk från taket?
Citera
2017-06-14, 17:45
Medlem
Rafos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muney
Tveksamt. Branden spred sig längs fasaden och vidare in i lägenheterna genom fönster/genomföringar/balkonger (troligaste scenarioet utifrån rapporteringen). Dessutom skulle vikten av allt vatten utgöra en stor belastning på stommen och troligtvis påskynda en eventuell kollaps.

Det intressanta i den efterföljande utredning är huruvida utrymningsvägar blivit rökfyllda/varit blockerade. Ett sådant här hus är knappast uppfört med endast ett enkelt trapphus som samtliga lägenheter vetter mot.

Verkade bara vara ett trapphus. Tror det var i någon av länkarna av renoveringsarbete. Där de visade några våningars planlösning. De första där det var dagis och kontor och några exempel på lägenheter. Hittar jag den så postar jag den igen men med största sannolikhet bara en central trappa.
Citera
2017-06-14, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
men jag undrar om de använde helikoptrar för att sänka rökdykare men även kanske plocka upp folk från taket?

Håll handen 1 dm ovanför ett stearinljus. Det blir varmt väldigt fort. Föreställ dig nu att göra samma sak på ett övertänt höghus. Det blir för varmt för en helikopter att komma nära.
Citera
2017-06-14, 17:51
Medlem
muneys avatar
Citat:
haha, vikten? vet du hur många tusentals kubikliter vatten som brandmännen har öst över detta hus?
Nej, vet du? Kul enhet förresten, kubikliter...

Jag gissar dock att ca 80% av vattnet förångas då det kommer i kontakt med elden. Jag gissar fortsättningsvis att max 10% av vattnet som kommer från slangarna lägger sig som vikt på stommen.
Citat:
det är inget trähus, man kan lugnt öppna alla kranar, men det skulle inte hjälpa ändå, då branden spred sig utanpå huset genom isoleringen,
Det var ju förfan exakt det fetade jag skrev...
Citat:
Ja, i James Cameron-filmatiseringen kanske...
Citera
2017-06-14, 17:57
Medlem
JPMorgandonators avatar
En liten pulversläckare kan åstadkomma underverk vid sådana här händelser förutsatt att majoriteten av bostadsinnehavarna har sådana. Det framgår tyvärr av intervjuerna att dom flesta inte verkar ha varit högutbildade (jag är själv högutbildad) och därför kanske inte känt till detta faktum. Sedan verkar huset ha varit något som katastrofalt konstruerats under Labour (jag röstar själv borgerligt). Hade man låtit dom fria marknadskrafterna råda hade nog huskvaliteten varit pålitligare efter upphandlingen.
Citera
2017-06-14, 18:14
Medlem
FarbrorAgges avatar
12 bekräftat döda nu.

http://news.sky.com/
Citera
2017-06-14, 18:15
Medlem
Denna tragedi hade väl förmodligen kunnat undvikas om personerna i lägenheten där kylskåpet började brinna hade haft en pulversläckare till hands. Oerhört tragiskt historia.
Citera
2017-06-14, 18:21
Medlem
Badios avatar
Citat:
Den lokala aktivistgruppen Grenfell Action Group har både före och efter renoveringen larmat om att brandsäkerheten i byggnaden varit bristfällig, bland annat då flera nödutgångar varit blockerade med skräp.
I ett blogginlägg skriver man bland annat att de ansvariga för byggnaden ”leker med elden” och att ”det bara är en tidsfråga innan något händer”.
Det här med att nödutgångar var fyllda med skräp. Borde väl i så fall vara boende i huset som använt nödutgångar som soprum? Bra jobbat om så är fallet.
Citera
2017-06-14, 18:25
Medlem
Mastodontishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Samma visa här fast i Frankrike -> https://www.youtube.com/watch?v=0yQLIlIetDM
Det brinner fort och rejält.

Är garanterat vida spritt även här i Sverige också. Brandsäkerhet, vad är det?.. Det ska vara så billigt som möjligt.

Samma visa med fasadputsen som var så populär och fin på utsidan, men helt värdelös när det kom till fukt och mögel.

Struntprat. Brittiska byggregler är U-landsstandard och Sverige bland de bästa i världen. Det finns en anledning till att vi har de högsta byggkostnaderna i världen och det heter stavas BBR.

Just brandspridning är extremt hårt reglerat där inget som bryter en brandcell får försämra brandskyddet. Dvs tätningen måste vara mer brandsäker än cellväggarna i sig. Idag ställer man även krav på att varje tätning skall vara certifierad.

Du visar igen att du inte vet vad du pratar om. Det var fasadkonstruktionen i sig som var problemet och låste in fukten istället för att släppa ut den. Googla "enstegsfasad".
Citera
2017-06-14, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorAgge
12 bekräftat döda nu.

http://news.sky.com/

Bor det upp till 4-10 i varje lägenhet så blir det snabbt många dödsoffer.

100-120 lägenheter ca 500-600 boende i denna byggnad.

Hade det varit 100% med somaliskt ursprung så hade det väl bott ca 1000-1200 i denna byggnad då de brukar ha bort mot 8 barn i snitt per familj.
Citera
2017-06-14, 18:47
Medlem
IQ130s avatar
Ett kylskåp som exploderat påstås ha orsakat branden.

Här kan man läsa mer om riskerna med gamla kylskåp. Många bränder varje år tydligen:
http://www.expressen.se/nyheter/kylskapet-exploderade/

Gamla kylskåp bör man byta ut.
Citera
2017-06-14, 18:55
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastodontish
Struntprat. Brittiska byggregler är U-landsstandard och Sverige bland de bästa i världen. Det finns en anledning till att vi har de högsta byggkostnaderna i världen och det heter stavas BBR.

Just brandspridning är extremt hårt reglerat där inget som bryter en brandcell får försämra brandskyddet. Dvs tätningen måste vara mer brandsäker än cellväggarna i sig. Idag ställer man även krav på att varje tätning skall vara certifierad.

Du visar igen att du inte vet vad du pratar om. Det var fasadkonstruktionen i sig som var problemet och låste in fukten istället för att släppa ut den. Googla "enstegsfasad".
Japp, och Sverige har världens bästa sjukvård med icke existerande vårdköer, noll korruption och vi är världsbäst i allt..
Ska vi landa lite i verkligheten istället? Det här är ett problem världen över, och Sverige är inget undantag..

Citat:
I Räddningsverkets rapport »Isolering av plastmaterial (EPS)« från 2008 konstateras bland annat: »De som beställer materialet är också förvånansvärt okunniga om hur materialet brinner. En del tror att det är självslocknande och andra tror att det bara smälter. Vissa menar att det är ofarligt eftersom det är tillåtet«. De påpekade också att: »Det är uppenbart att byggarbetare av olika slag inte känner till brandriskerna.«

Boverket prioriterar skydd för pe*r***son*skador vid brand och BBR anger endast en miniminivå på brandskydd. Det är upp till byggherren själv att avgöra nivån på sitt egendomsskydd.

– Byggnader får alltså totalskadas vid en brand, konstaterar Ville Bexander. Brister i brandskyddet i byggprocessen kan bero på flera saker, till exempel att många byggherrar är okunniga eller omedvetna om brandrisker, att anlitade brandkonsulter får i uppdrag att strikt följa kraven i BBR men inget mer eller projektledare som pressas till kostnadsbesparingar.
http://www.brandsakert.se/2011/0617/cellplast-en-tickande-bomb

http://byggindustrin.se/artikel/nyhet/nya-radhus-har-otillrackligt-brandskydd-17904#
http://www.isover.se/news/svenskar-okunniga-om-isolering

Vad jag menade med putsen var att det ska upp för att det ser snyggt ut och är billigt, det andra är sekundärt, i det fallet fukt och mögel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in