Citat:
Ursprungligen postat av
Burkgurka
Svårt att bedöma om antalet döda kommer stanna runt 20-25 eller rusa iväg över 100. Finns exempel på folk på 17:e våningen och med problem att gå som relativt långsamt stapplade sig ner för alla våningsplanen och hann ut (finns intervju med sonen). Andra klarade sig oskadda från 15:e våningen osv. Rimligen måste det finnas många många fler som hunnit ut i tid. Bara de som sov eller inte reagerade i tid fastnade i byggnaden. Men om det är 25 eller 100 är som sagt svårt att veta i nuläget. Jag gissar på att siffran stannar under 50.
Det har jag väldigt svårt att tro. Ingen på de tre översta våningarna sägs ha överlevt. Bara där så fanns det säkert ett 20-tal personer. Dödssiffran lär stiga dramatiskt. Om det brinner kraftigt i ett höghus så ska du egentligen stanna kvar tills rökdykare kommer. Jag har själv varit med om en brand i ett höghus (bodde på sjunde våningen, brann i hissen och rökutvecklingen var mycket kraftig). Vi gick ut på balkongen. Vi sprang inte ut i det rökfyllda trapphuset. Det är så du ska bete dig om det brinner ordentligt.
Tyvärr så verkar ju brandförloppet slagit något slags rekord. Redan efter några minuter så var flera våningar övertända och de som bodde längre upp var typ chanslösa. De hade max någon minut på sig att reagera. Så följde de rekommendationerna lär de varit försent när de insåg vad som höll på att hända.