2017-06-15, 05:53
Medlem
Sleeptalkers avatar
För helvete, har ni aldrig varit i London och England?

För byggnadsstandarden där är väl som den var på 60-talet i Sverige generellt sett. Med gamla viktorianska byggnader a plenty. Och dom diggar ju tegel och heltäckningsmattor som ingen annan i världen gör än idag ...

Inget illa ment, men England är ingen arkitekts dröm - snarare tvärtom! ... men det har faktiskt sin subtila charm det med me thinx.

Synd då att dom satsar mer på CCTV-kameror än på brandsäkerhet nowadays. För kamerorna verkar vara det enda moderna i vissa delar av London.
Citera
2017-06-15, 06:02
Medlem
Naknekejsarens avatar
Skrämmande video från insidan som sändes genom facebook, småbarnsmamma i en av de högsta våningarna i början av branden:

https://www.youtube.com/watch?v=rZOUFH3e9CI
Citera
2017-06-15, 06:16
Medlem
Återigen ett av mina vanliga långskott. Hur fungerar det med ny energibesparande automatisk ventilation? De torde väl vara ställda efter hur medeldygnet används av de som bor i lägenheterna? Snålare "drag" nattetid?

Om nu en stor del av befolkningen i lägenheterna börjar laga mat, fritera, mitt i natten och kör igång köksfläktarna på högvarv vad händer då? Hinner reglersystemet med?
Citera
2017-06-15, 06:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Svårt att bedöma om antalet döda kommer stanna runt 20-25 eller rusa iväg över 100. Finns exempel på folk på 17:e våningen och med problem att gå som relativt långsamt stapplade sig ner för alla våningsplanen och hann ut (finns intervju med sonen). Andra klarade sig oskadda från 15:e våningen osv. Rimligen måste det finnas många många fler som hunnit ut i tid. Bara de som sov eller inte reagerade i tid fastnade i byggnaden. Men om det är 25 eller 100 är som sagt svårt att veta i nuläget. Jag gissar på att siffran stannar under 50.

Det har jag väldigt svårt att tro. Ingen på de tre översta våningarna sägs ha överlevt. Bara där så fanns det säkert ett 20-tal personer. Dödssiffran lär stiga dramatiskt. Om det brinner kraftigt i ett höghus så ska du egentligen stanna kvar tills rökdykare kommer. Jag har själv varit med om en brand i ett höghus (bodde på sjunde våningen, brann i hissen och rökutvecklingen var mycket kraftig). Vi gick ut på balkongen. Vi sprang inte ut i det rökfyllda trapphuset. Det är så du ska bete dig om det brinner ordentligt.

Tyvärr så verkar ju brandförloppet slagit något slags rekord. Redan efter några minuter så var flera våningar övertända och de som bodde längre upp var typ chanslösa. De hade max någon minut på sig att reagera. Så följde de rekommendationerna lär de varit försent när de insåg vad som höll på att hända.
Citera
2017-06-15, 07:06
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Börjar tro att vi aldrig kommer att få någon korrekt dödssiffra.

Den officiella siffran kommer stanna på något exakt tal runt 50-strecket, med tillägget "some estimate s are as high as in the hundreds".

London 2017, som ett u-land. Skulle en motsvarande brand ske i Seuol eller Tokyo (eller London, Stocholm på 80-talet) så skulle man givetvis veta hur många som bodde i huset och exakt hur många som omkom.
Citera
2017-06-15, 07:11
Medlem
Med brandfarlig isolering, avsaknad av fungerande brandlarm, trapphus som snabbt rökfylldes då dörrstängare antagligen var satta ur funktion, så har man den perfekta mixen för katastrof. Lägg till att folk förvarar cyklar och barnvagnar i trapphuset så det blir desto svårare att evakuera.
Citera
2017-06-15, 07:57
Medlem
Badios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Det man hade behövt hade varit vattenbombning med flygplan.

Citat:
Ursprungligen postat av alkalineVOLT
Jag har också funderat på att de borde vattenbombat med flygplan men vattnet får ganska stor tyngd när den faller så det kunde ha förstört huset ännu mer och ökat rasrisken
Enligt Jan Wisén, brandskyddsexpert på MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) så hade det inte fått önskad effekt.
Citat:
Varför så svårsläckt?

Branden är stor och byggnaden hög med många våningar. Inga brandstegar når så högt och inte slangarna heller. I stället måste elden bekämpas från insidan, men hur man gått till väga framgår inte av bilderna. Men det är ett arbete som kräver stora resurser och som dessutom måste vägas mot risken att huset rasar och brandmännen råkar illa ut. Att vattenbomba från luften med helikopter skulle inte ge någon effekt. Väggar och tak gör att man inte kommer åt branden från det hållet.
Citera
2017-06-15, 08:30
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Jag får inte videon att fungera. Finns det någon annan länk tro? Sökte på YT utan framgång.

Jag tror också på tresiffrigt antal döda. Jag undrar har man skulle agera själv i en situation som den kvinnan befann sig i. Hoppa, eller suga i sig så mycket rök som möjligt för en snabbare död? Hur lång tid tar det innan man halvt hostar ihjäl sig och sedan svimmar av om man går ut i en med tjock rök fylld trappuppgång?

Vid tung rök räcker det med 3-4 ordentliga andetag innan du får stora problem att hålla dig vid medvetande.
Citera
2017-06-15, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Vid tung rök räcker det med 3-4 ordentliga andetag innan du får stora problem att hålla dig vid medvetande.

Man måste krypa längs med golvet för att få mindre rök i sig.
Citera
2017-06-15, 08:34
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastodontish
Spridningsförloppet är det intressanta, inte brandorsaken egentligen. Det brinner här och var i bostadshus och meningen är att branden skall isoleras till varje lägenhet och rök skall evakueras för god utrymningsmöjlighet.

Allt verkar ju ha fallerat i detta fallet och fasadkonstruktionen verkar vara boven. Den tillsammans med de nya fönstrena måste ha samverkat till katastrofen.

Jag håller med - brandorsaken är sekundär. Det intressanta är VARFÖR den spred sig, och så fort.
Citera
2017-06-15, 08:55
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Jävligt märkligt att inte fler än 12 dött. Kan ju t ex knappast gått bra för barn och spädbarn som kastats ut ifrån fönster som legat högre än fjärde våningen? Plus alla som borde dött av rökskador.

Har de gått ut med om några boende saknas efter branden?

Givetvis har fler än 12 dött. Förvänta dig att siffran kommer stiga kraftigt.
Problemet än så länge är att polisen inte med säkerhet vet hur många som befann sig i byggnaden.

Men när man läser polisens och räddningstjänstens uttalanden så kan man läsa mellan raderna att de förväntar sig en väldigt hög dödssiffra. Men det kommer ta tid att gå igenom byggnaden, identifiera och konstatera alla dödsfall.
Citera
2017-06-15, 08:58
Medlem
Mannen som bodde i lägenheten där branden uppges ha börjat, hade packat en stor bag med kläder innan han varslade sin gravida granne. Han tog sedan upp sin mobli och började filma...

http://www.dailymail.co.uk/news/article-4606078/Man-flat-tower-fire-started-packed-CLOTHES.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in