2017-06-14, 11:12
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Här lägger jag in en protest.

Asperger/autistspektrastörda ljuger mycket sällan. De kan och förstår inte grejen helt enkelt.

Finns det utrett att hon har ADHD? Eller är det något hon "skyller" på i brist på annat?

Om vi nu skall ned i vår empiriska diagnosticering så ter väl dissociativ verklighetsuppfattning vara ett av de primära symptomen.

Jag kan tro att J själv ännu inte hunnit reflektera över digniteten av hennes straff.
Okej, snart ett år i häkte, eller 8 månader eller vad det nu är, men väldigt intensivt i relation till vad som komma skall.
Förhör, rättegång, kontakter med advokat m.m.
Jag gissar hon faller för stämpling i två fall baserat på indicier till livstid, eller ännu mer troligt till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.
Tänk att vara en fluga på väggen när hon börjar få ta emot besök...
Citera
2017-06-14, 11:16
Medlem
Docklands avatar
J:s ständiga "förstår du" i FU känner jag är ett tecken på självupptagenhet, kan hon ha narcissistiska tendenser?
Citera
2017-06-14, 11:29
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikhita
Det ska bli intressant när dessa lappar tas upp under rättegången. Helt sjuka lappar. Och hon skriver lite som en tonåring.. hon önskar säkert att hon var en.
Påstod hon inte under en förhandlingsdag att hon skrev lapparna som ett sorts självterapi? Hon menade att hon var tvungen att få ut sjuka och mörka tankar.

Lite märkligt att stoppa en lapp som man skrivit för att få ur sig saker i en lypsylkork!
Citera
2017-06-14, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Neuropsykiatriska diagnoser
Det finns ingen uppgift (som jag sett) om att JM har någon fastställd diagnos. Flera i hennes omgivning har gett uttryck för att dom tror att hon har ADHD. Det påstås om personer i JMs omgivning att det finns misstankar och fastställda diagnoser.

Mitt intryck är att bl.a. DAMP, ADHD och Asperger används lite som "skällsord" ibland. Diagnoser som utgör en grund för en framgångsrik behandling är bra, men om en diagnos stigmatiserar så är det dåligt, IMO.

Jag tycker att man ska vara lite försiktig med "diagnoser" bl.a. för att de är svåra att ställa, speciellt på vuxna. Vuxna har ofta ett inlärt beteende som kan dölja egenskaper som förknippas med diagnoser. Jag personligen blir skeptisk när personers handlingar inte matchar det dom säger. Dom säger "rätt saker" men agerar annorlunda.

Några påståenden om ADHD och andra diagnoser i FUP
– JM påstår att DB har "grav ADHD" men att han inte medicinerar.
– UF säger att DB har fått ADHD-diagnos.
– JM har sagt till UF att hon har ADHD, men att det är bra för hennes verksamhet.
– JM säger i förhör att hon tror att hon har ADHD.
– UF tror att JM har "minst" ADHD.
– JM tror att DB också har Asperger.
– JM påstår att TC har ADHD.
– Göran skriver i sms att han tror att JM har "ADHD eller annan psykisk sjukdom" (2015-04-04). Han rekommenderar henne att söka hjälp.

Hur är det med JM då?
Hon tror själv att hon har ADHD. Flera i hennes omgivning har framfört att dom misstänker att hon har ADHD. Det finns ingen fastställd diagnos.

Jag känner flera olika med diagnos av ADHD, aspbergers och bipolära. Johanna har inte aspbergs, det är helt solklart. Känns mer och mer som att hon är bipolär, med tanke på hennes manipulativa sida samt det hon visade igår. Hon verkar vara låg nu efter att ha haft en manisk period i början på rättegången. När bipolära är i sin maniska period framstår dom troligen som ADHD personer.

Varför Johanna ogillar sin mor är för att hon sätter gränser, det gör Johanna arg på sin mor. Pappa lindar hon runt lillfingret, så pappa är väldigt snäll och rar.

Bipolära personer verkar också ha många förhållanden och barn med olika olika fäder. En av orsaker tror jag bottnar i att antingen ledsnar partnern på otrohet och oärlighet eller så vill den som är bipolär vidare då dom inte ser någon egen vinning längre i äktenskapet.
Citera
2017-06-14, 11:46
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Kan vara koffeinmissbruk också.

Menar du att en fastställd diagnos av ADHD sedan 3-årsåldern, som var fallet med DB, skulle vara koffeinmissbruk? Kanske tänkte du bara på JM?
När det gäller JM så spekuleras det så mycket, därför att man kan se så mycket anmärkningsvärt i hennes beteende, IMO.

Jag tänker bl.a. på misstankar, observationer eller spekulationer om...
– ADHD
– Asperger
– Narcissism
– Drama Queen ("ego-gone-wild", "thrive on attention")

Hur förklarar man t.ex. alla lappar som hon skrivit? Dom gagnar inte henne. Hon, till viss del, anger sig själv, trots att hon nekar. Varför?

Citera
2017-06-14, 11:50
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Lite märkligt att stoppa en lapp som man skrivit för att få ur sig saker i en lypsylkork!

Hennes förklaringar kring detta kommer lämnas h e l t utan avseende. Bli varse när domen kommer
Citera
2017-06-14, 11:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Påstod hon inte under en förhandlingsdag att hon skrev lapparna som ett sorts självterapi? Hon menade att hon var tvungen att få ut sjuka och mörka tankar.

Ja så sa hon, hon fick ur sig saker på 40 lappar som en sorts självterapi.
Menar hon kanske att fjortisar har Lypsylkapsyler som dagbok? Hon har ju även regriderat.
Citera
2017-06-14, 11:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Hur förklarar man t.ex. alla lappar som hon skrivit? Dom gagnar inte henne. Hon, till viss del, anger sig själv, trots att hon nekar. Varför?
Självklart gagnar de henne inte efter som KV är på alerten - dock inbillar hon sig väl i sin hybris att de ska komma dit hon tänkt sig.
Att de ska komma MR tillhanda när hon petar in dem i hans låda. De andra är uppenbart på väg om hon lyckats smuggla ut dem (" skicka till media"). Breven trodde hon ju att hon kunde muta sig till att få iväg samt gömde via brev till FK eller vad det nu var.
Citera
2017-06-14, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Om vi nu skall ned i vår empiriska diagnosticering så ter väl dissociativ verklighetsuppfattning vara ett av de primära symptomen.

Jag kan tro att J själv ännu inte hunnit reflektera över digniteten av hennes straff.
Okej, snart ett år i häkte, eller 8 månader eller vad det nu är, men väldigt intensivt i relation till vad som komma skall.
Förhör, rättegång, kontakter med advokat m.m.
Jag gissar hon faller för stämpling i två fall baserat på indicier till livstid, eller ännu mer troligt till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.
Tänk att vara en fluga på väggen när hon börjar få ta emot besök...
Här är ett radioprogram om dissociativ identitetsstörning
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/530477?programid=4765#
Citera
2017-06-14, 12:06
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Självklart gagnar de henne inte efter som KV är på alerten - dock inbillar hon sig väl i sin hybris att de ska komma dit hon tänkt sig.
Att de ska komma MR tillhanda när hon petar in dem i hans låda. De andra är uppenbart på väg om hon lyckats smuggla ut dem (" skicka till media"). Breven trodde hon ju att hon kunde muta sig till att få iväg samt gömde via brev till FK eller vad det nu var.

Hon är knepig, för att citera LGW...
Alla dessa lappar på alla möjliga olika platser på häktet ser IMHO ut som en företeelse som snarare speglar personlighetsdrag hos JM än att det finns någon tanke bakom. Speciellt eftersom hon med sitt förnuft borde inse att hon skadar sig själv.

@develi:
Lite off-topic som jag skulle skicka med pm gick inte för brevlådan var full. Städdags?

Citera
2017-06-14, 12:35
Medlem
lasternassummas avatar
Neuropsykiatriska diagnoser (version 2)
Jag glömde bort "hårdragningen" (trikotillomani) innan, så jag kompletterar med den och även Stensturedenstore's hypotes om att JM är bipolär.
Det finns ingen uppgift (som jag sett) om att JM har någon fastställd diagnos. Flera i hennes omgivning har gett uttryck för att dom tror att hon har ADHD. Det påstås om personer i JMs omgivning att det finns misstankar och fastställda diagnoser.

Mitt intryck är att bl.a. DAMP, ADHD och Asperger används lite som "skällsord" ibland. Diagnoser som utgör en grund för en framgångsrik behandling är bra, men om en diagnos stigmatiserar så är det dåligt, IMO.

Jag tycker att man ska vara lite försiktig med "diagnoser" bl.a. för att de är svåra att ställa, speciellt på vuxna. Vuxna har ofta ett inlärt beteende som kan dölja egenskaper som förknippas med diagnoser. Jag personligen blir skeptisk när personers handlingar inte matchar det dom säger. Dom säger "rätt saker" men agerar annorlunda.

Några påståenden om ADHD och andra diagnoser i FUP
– JM påstår att DB har "grav ADHD" men att han inte medicinerar.
– UF säger att DB har fått ADHD-diagnos.
– JM har sagt till UF att hon har ADHD, men att det är bra för hennes verksamhet.
– JM säger i förhör att hon tror att hon har ADHD.
– UF tror att JM har "minst" ADHD.
– JM tror att DB också har Asperger.
– JM påstår att TC har ADHD.
– Göran skriver i sms att han tror att JM har "ADHD eller annan psykisk sjukdom" (2015-04-04). Han rekommenderar henne att söka hjälp.
– Anki säger att JM fått en diagnos som jag tolkar som trikotillomani.

Hur är det med JM då?
Hon tror själv att hon har ADHD. Flera i hennes omgivning har framfört att dom misstänker att hon har ADHD. Det finns ingen fastställd diagnos.
Anki säger att "dra i håret", troligen trikotillomani är "en sjukdom hon har".
Stensturedenstore i tråden tror att JM är bipolär.
Dissociativ verklighetsuppfattning har också föreslagits.

Så här sa Anki i ett förhör om att JM drog i sitt hår.
"Hikes: Ja, jag började fråga om hur det var när den 42-åriga kvinnan var barn, men hon ska ha dragit sig i sitt hår?
AM:- Ja, det var en sjukdom hon har. Det började redan på fritids."

Senast redigerad av lasternassumma 2017-06-14 kl. 13:20. Anledning: +dissociativ verklighetsuppfattning.
Citera
2017-06-14, 12:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Hon är knepig, för att citera LGW...
Alla dessa lappar på alla möjliga olika platser på häktet ser IMHO ut som en företeelse som snarare speglar personlighetsdrag hos JM än att det finns någon tanke bakom. Speciellt eftersom hon med sitt förnuft borde inse att hon skadar sig själv.

@develi:
Lite off-topic som jag skulle skicka med pm gick inte för brevlådan var full. Städdags?

Oj, snabbstädade!
Gällande JM: Storhetsvansinne och trängd har aldrig varit en kombo för intelligenta beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in