Citat:
Ursprungligen postat av
FYRB
Här lägger jag in en protest.
Asperger/autistspektrastörda ljuger mycket sällan. De kan och förstår inte grejen helt enkelt.
Finns det utrett att hon har ADHD? Eller är det något hon "skyller" på i brist på annat?
Neuropsykiatriska diagnoser
Det finns ingen uppgift (som jag sett) om att JM har någon fastställd diagnos. Flera i hennes omgivning har gett uttryck för att dom tror att hon har ADHD. Det påstås om personer i JMs omgivning att det finns misstankar och fastställda diagnoser.
Mitt intryck är att bl.a. DAMP, ADHD och Asperger används lite som "skällsord" ibland. Diagnoser som utgör en grund för en framgångsrik behandling är bra, men om en diagnos stigmatiserar så är det dåligt, IMO.
Jag tycker att man ska vara lite försiktig med "diagnoser" bl.a. för att de är svåra att ställa, speciellt på vuxna. Vuxna har ofta ett inlärt beteende som kan dölja egenskaper som förknippas med diagnoser. Jag personligen blir skeptisk när personers handlingar inte matchar det dom säger. Dom säger "rätt saker" men agerar annorlunda.
Några påståenden om ADHD och andra diagnoser i FUP
– JM påstår att DB har "grav ADHD" men att han inte medicinerar.
– UF säger att DB har fått ADHD-diagnos.
– JM har sagt till UF att hon har ADHD, men att det är bra för hennes verksamhet.
– JM säger i förhör att hon tror att hon har ADHD.
– UF tror att JM har "minst" ADHD.
– JM tror att DB också har Asperger.
– JM påstår att TC har ADHD.
– Göran skriver i sms att han tror att JM har "ADHD eller annan psykisk sjukdom" (2015-04-04). Han rekommenderar henne att söka hjälp.
Hur är det med JM då?
Hon tror själv att hon har ADHD. Flera i hennes omgivning har framfört att dom misstänker att hon har ADHD. Det finns ingen fastställd diagnos.
–