2017-06-13, 22:45
Medlem
ExtremParanoias avatar
Ni galningar som tror att jorden är platt till vilket intresse skulle denna häpnadsväckande information undanhållas och förfalskas? Vem tjänar på det? Hänger denna konspiration ihop med area 51 aliens och reptiler också?
Citera
2017-06-13, 23:13
Medlem
Nu har jag suttit hela kvällen och lyssnat på och läst tokstollar som inte fattar att en karusell inte har samma dragningskraft som en planet. Jag har hört dom bästa och mest övertygande argumenten men jag fattar fortfarande inte vad konspirationen syftar till, VAD ÄR VINSTEN FÖR KONSPIRATÖRERNA ATT LURA ALLA ATT JORDEN ÄR RUND, FAN!

Pewh, allt tyder på att denna teorin endast syftar till att misskreditera andra mer sannolika teorier och ge grund för argument likt:
Citat:
Så du tror att 911 va et inside job, och du köper inte förintelsemytoset? Du är säkert en såndär som tror att jorden är platt, goy.

Snälla hjälp mig, ge mig ett snabbt svar. Vad är vinsten för konspiratörerna?
Citera
2017-06-14, 00:45
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExtremParanoia
Ni galningar som tror att jorden är platt till vilket intresse skulle denna häpnadsväckande information undanhållas och förfalskas? Vem tjänar på det?

De flesta som tror på en platt jord gör det av religiösa skäl. De tror att det är satan/frimurare/judar/whatever som ligger bakom konspirationen om en sfärisk jord för att på så sätt få människor att bli mer sekulariserade. De anser att en platt jord är ett bevis för gud och skapelseberättelsen och att det är onda krafter som försöker dölja detta för mänskligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av ExtremParanoia
Hänger denna konspiration ihop med area 51 aliens och reptiler också?
Nej, mitt intryck att den mer hänger ihop med "intelligent design" och kreationism. Min gissning är att 95% procent av alla som tror på en platt jord även tror att jorden är typ 6000 år gammal. De anser med stor sannolikhet att evolutionsteorin är en del av samma konspiration.
Citera
2017-06-14, 07:44
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vorph666
Snälla hjälp mig, ge mig ett snabbt svar. Vad är vinsten för konspiratörerna?
Se Madtops inlägg angåenende det religiösa motivet.

Det andra motivet, som jag hört, är att satan/frimurare/judar/whatever döljer sanningen om att det finns flera platta "jordar" bortom ismuren som omgärdar vår platta jord. Den platta ytan är kanske oändlig?

För att kreti och pleti inte ska få för sig att åka dit och roffa åt sig av naturtillgångarna har "de" lurat i oss att vi bor på en begränsad yta i form av en sfär.
Citera
2017-06-14, 08:43
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
För närvarande är "densitetsteorin" ingen teori, inte ens en vettig hypotes som håller ihop. Utan bara svammel.

Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Densitetsteorin är med andra ord lika vettig som att svara '23 minuter' på frågan om hur långt man promenerat och i vilken riktning man gick man.

Jag måste uttrycka mig mer nyanserat märker jag så att saker inte misstolkas...

Men i alla fall!

Jag läste sent igår kväll ett inlägg på en FB-sida för FE-troende där frågan ställdes kring denna video där ett bowlingklot och en fjäder släpps samtidigt och faller genom vakuum. Om densitetsteorin har bäring på verkligheten, och gravitation bara är hokus pokus, hur kan då föremål falla i vakuum överhuvudtaget? Det var frågan.

https://www.youtube.com/watch?v=frZ9dN_ATew

Två svar från FE-folket stack ut!

1) Filmen är fejkad! Den är filmad i sekvenser och ihopklippt.
2) Föremålen väger fortfarande mer än luften i vakuumkammaren.

Luften i vakuumkammaren...

Jag nöjer mig där.
Citera
2017-06-14, 09:28
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Vitamin

Jag läste sent igår kväll ett inlägg på en FB-sida för FE-troende där frågan ställdes kring denna video där ett bowlingklot och en fjäder släpps samtidigt och faller genom vakuum. Om densitetsteorin har bäring på verkligheten, och gravitation bara är hokus pokus, hur kan då föremål falla i vakuum överhuvudtaget? Det var frågan.

https://www.youtube.com/watch?v=frZ9dN_ATew

Jag nöjer mig där.
I sammanhanget kan man fråga sig varför densitetens "förmåga" upphör vid fritt fall.
Som i detta klipp, hur kan vatten sväva i luft?

https://www.youtube.com/watch?v=gTqLQO3L4Ko
Citera
2017-06-14, 11:00
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
I sammanhanget kan man fråga sig varför densitetens "förmåga" upphör vid fritt fall.
Som i detta klipp, hur kan vatten sväva i luft?

https://www.youtube.com/watch?v=gTqLQO3L4Ko
Helt enkelt därför att det inte är densiteten som får saker att falla utan gravitationen och är man i nollgravitation så faller inget oavsett densitet.
Plattskallarna kommer väl att hävda att klippet är fejkat men vill dom texta själva så finns det företag i USA där man kan åka med på parabolflygning som privatperson. Tror dock att det är mycket dyrt.
Citera
2017-06-14, 11:03
Medlem
madtops avatar
Citat:

Jag nöjer mig där.

Att det är "fejk" är plattjordarnas favoritförklaring.
Fritt fall i vakuum är fejk
Parabol-TV är fejk
Satelliter är fejk
Flygresor på södra halvklotet är fejk
Kartor är fejk
Gyrokompassen är fejk
Stjärnkonstellationer är fejk
Fotografier från Ryssland och Kina är NATO-fejk.
Vetenskap är fejk
Alla bevis för att jorden är en sfär är fejk.
Citera
2017-06-14, 12:08
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Att det är "fejk" är plattjordarnas favoritförklaring.
Fritt fall i vakuum är fejk
Parabol-TV är fejk
Satelliter är fejk
Flygresor på södra halvklotet är fejk
Kartor är fejk
Gyrokompassen är fejk
Stjärnkonstellationer är fejk
Fotografier från Ryssland och Kina är NATO-fejk.
Vetenskap är fejk
Tydligen ett bekvämt sätt att komma undan då man inte har egna vettiga bevis för det man hävdar. Flygresor t ex Santiago-Australien kan ju plattskallarna köpa en biljett till och med egna ögon se att det inte tar dom 35-40 timmar som det skulle göra på plattjorden med nordpolen i centrum med Antarktis som en isvägg runt om. Flygresor som står öppna för vem som helst att åka med går ju inte att fejka. Du kan ju inte heller fejka att du kan få in TV genom en parabol som i sydliga länder är riktad i det närmaste rakt upp eller att solen går ner och inte försvinner längre och längre bort som i en korridor och att man i Florida ser stjärnor som man inte kan se i Sverige har jag sett med egna ögon.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-06-14 kl. 12:13.
Citera
2017-06-14, 12:58
Medlem
D-Vitamins avatar
Citat:

Ett vanligt argument är ju att vatten inte kan kröka sig, utan alltid söker nivå mellan två fasta barriärer. Sedan så tar man fram ett dricksglas för att argumentera detta. Om gravitationen håller världshaven i kurvatur, hur stor vattenmassa måste det vara för att krökningen skall äga rum? Ett dricksglas är uppenbarligen för lite.

Om man sedan i den krökta vattenmassan sänker ned en stor "balja"... skulle det då bryta vattnets kurvatur mellan de fasta punkterna som utgörs av baljans form varpå en flack yta uppstår, eller kvarstår krökningen? Men då inuti baljan, så att säga. Vi säger att hela experimentet görs över en större massa vatten där kurvatur vanligtvis förekommer.
Citera
2017-06-14, 13:52
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ett vanligt argument är ju att vatten inte kan kröka sig, utan alltid söker nivå mellan två fasta barriärer. Sedan så tar man fram ett dricksglas för att argumentera detta. Om gravitationen håller världshaven i kurvatur, hur stor vattenmassa måste det vara för att krökningen skall äga rum? Ett dricksglas är uppenbarligen för lite.

Om man sedan i den krökta vattenmassan sänker ned en stor "balja"... skulle det då bryta vattnets kurvatur mellan de fasta punkterna som utgörs av baljans form varpå en flack yta uppstår, eller kvarstår krökningen? Men då inuti baljan, så att säga. Vi säger att hela experimentet görs över en större massa vatten där kurvatur vanligtvis förekommer.
kurvaturen finns naturligtvis även i ett dricksglas men den blir ju så liten att den inte går att se eller ens mäta där men kurvaturen bryts ju inte för att en del av vattnet hamnar i en balja men tror man att man skall kunna påvisa kurvaturen i en balja så har man totalt missat hur stor jorden faktiskt är. Dessutom uppstår det ju ytspänning och kapilärkrafter mellan vattnet och baljan eller glaset och detta lär påverka ytan i en så pass liten vattenyta mer än vad jordens kurvatur gör. Detta kan man ofta se i ett glas att vattenytan stiger något mot glasets kanter beroende på attraktionskrafterna mellan vattenmolekylerna och glasmolekylerna.
Alltså glas och baljor är meningslösa för att försöka bevisa någonting om jordens form om du inte bygger milslånga baljor. Hade du en två mil lång balja och sedan mätte med en laserstråle så skulle man nog kunna se att laserstrålen borde böja av uppåt från ytan och du skickar den jäms med vattenytan och då är det ju egentligen inte laserstrålen som böjer av uppåt utan vattenytan som svänger men i en badbalja lär man inte kunna mäta upp något.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-06-14 kl. 13:56.
Citera
2017-06-14, 14:05
Medlem
ExtremParanoias avatar
Citat:
De flesta som tror på en platt jord gör det av religiösa skäl. De tror att det är satan/frimurare/judar/whatever som ligger bakom konspirationen om en sfärisk jord för att på så sätt få människor att bli mer sekulariserade. De anser att en platt jord är ett bevis för gud och skapelseberättelsen och att det är onda krafter som försöker dölja detta för mänskligheten.
Intressant. Men Kristendomen utesluter inte per se att rymden skulle finnas? Alla kristna jag känner tror på rymden. Skulle ”Illumianti” vilja sänka människans moral och få den att sluta vara from så finns det betydligt lättare sätt att göra det på än att bygga en jätte kupol och förfalska månlandningar. T.e.x att styra dess banker och media (vilket en viss grupp faktiskt gör).

Jag har svårt att ta den här konspirationen på allvar då bevisföring består utav känslor och felaktigheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in