2017-06-13, 23:49
Medlem
Hejsan

Ska på en intervju på fredag för ett ingenjörsjobb.

Jag är utbildad högeskoleingenjör.

Jag behöver tips för löneförhandling.
Vilka argument kan jag använda för att pusha på lönen och hur bemöter jag diverse argument från arbetsgivaren och varför min lön ska vara sänkt.

De jag har nu:
*Sveriges ingenjörer bestyrker att en högskoleingenjör ska ha minst 30 000
*Jag har blivit erbjuden jobb med löner på ca 31-32.
*Min kompetens i sig proklamerar för en högre lön. (Har riktigt bra meriter för det här jobbet).

Vilka fler argument?
Citera
2017-06-13, 23:55
Moderator
Mappings avatar
En sak att tänka på att ingångslönen är ganska ointressant att fokusera på, jämfört med löneutvecklingen. En annan sak är att det är väldigt mycket enklare att förhandla fram en "bra" lön när du arbetat några och kan något, än när du är nyexad och TROR att du kan något ;-) Gör ett bra jobb så kommer bra saker att hända dig, just sayin...
Citera
2017-06-14, 00:13
Medlem
Xer0s avatar
Det är svårt. Det bästa du kan göra är att byta jobb för att få upp din lön.

Jag fick nyligen en löneförhöjning med 22%.
Det berode på att jag hade två bolag som bjöd över varandra för att få mig, det ena, min dåvarande arbetsgivare och det andra, min nya arbetsgivare.

Jag gick helt enkelt till min chef och sa att jag tänkte sluta. Hon frågade vad jag blivit erbjuden, så matchade hon budet. Då gick jag till chefen på det andra företaget och sa vad jag blivit erbjuden och sa jag hade svårt att bestämma mig. Då sockrade han erbjudandet lite till för att få mig att välja dem.

Jag ville inte gå flera varv för det kändes lite omoraliskt, och dessutom var det jävligt bra så tog det.

Men det är så man gör. Som nyexad kan du inte göra detta, så det blir rätt svårt att få en bra lön. Det du kan hänvisa till är fackets lönestatistik och ingångslöner för personer med din utbildning och examensår.
Senast redigerad av Xer0 2017-06-14 kl. 00:25.
Citera
2017-06-14, 00:28
Moderator