2017-06-12, 01:04
Medlem
Tack för svaren, Men vet man att de har godkänt ens folkhögskoleintyg? För som jag fattat det så kommer det inte upp i mina meriter utan på själva ansökan och där står det att handläggning pågår, jag är dock redan behörig till det programmet jag sökt?

Någon som laddat upp ett folkhögskoleintyg och vet hur man ser ens omdöme?
Citera
2017-06-13, 18:32
Medlem
Vilka datum är vanligtvis upprop/nollning under?

Är det stor variation bland universitet, eller kan ni gissa er fram det tidigaste datumet inför hösten som man bör vara uppmärksam på?

Googlat runt lite och finner att folk brukar ha upprop kring 20- Augusti och framåt, vore det olämpligt att vara borta i asien i början av augusti?
Citera
2017-06-13, 19:11
Medlem
CaveatLectors avatar
Någon gång i sista veckan av augusti brukar man dra igång på grundnivå. Du kan ju kolla hur schemat såg ut HT16 för att bilda dig en uppfattning, men oavsett vilket så ska det inte vara några problem att vara bortrest under första halvan av augusti.
Citera
2017-06-13, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jegusei
Vilka datum är vanligtvis upprop/nollning under?

Är det stor variation bland universitet, eller kan ni gissa er fram det tidigaste datumet inför hösten som man bör vara uppmärksam på?

Googlat runt lite och finner att folk brukar ha upprop kring 20- Augusti och framåt, vore det olämpligt att vara borta i asien i början av augusti?

Det vore olämpligt att inte svara på urval 2 i alla fall (om du inte redan har svarat i urval 1 givetvis).
Citera
2017-06-13, 19:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wayway
Tack för svaren, Men vet man att de har godkänt ens folkhögskoleintyg? För som jag fattat det så kommer det inte upp i mina meriter utan på själva ansökan och där står det att handläggning pågår, jag är dock redan behörig till det programmet jag sökt?

Någon som laddat upp ett folkhögskoleintyg och vet hur man ser ens omdöme?

Jag laddade upp i fredags och det blev accepterat idag. Så det går snabbt nu när det snart är deadline för komplettering Omdömet står med i listan över enstaka betyg.

Idioterna har dock kladdat till det och inte hämtat mitt betyg i Matte A från mina gamla gymnasiebetyg av någon anledning så nu är jag inte behörig ändå. Så jag måste ladda upp det dokumentet också helt plötsligt haha...
Senast redigerad av Stukatj 2017-06-13 kl. 19:56.
Citera
2017-06-13, 20:03
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod.
Citera
2017-06-13, 20:40
Medlem
MettaFocks avatar
Har sökt en utbildning som kräver 3 års yrkeserfarenhet vilket jag lämnat in arbetsintyg på. Det står att jag är obehörig på denna utbildning så jag ringde in och frågade och de sa att de inte kollat på papprena ännu, men de ser dem och kommer gå igenom dem. Varför gör de inte detta innan sista dag för ändring av ansökan? Vill ju vara säker på att jag inte missat något, blir så osäker, fast jag kollat flera gånger så det är rätt och jag har rätt behörighet.
Citera
2017-06-14, 00:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MettaFock
Har sökt en utbildning som kräver 3 års yrkeserfarenhet vilket jag lämnat in arbetsintyg på. Det står att jag är obehörig på denna utbildning så jag ringde in och frågade och de sa att de inte kollat på papprena ännu, men de ser dem och kommer gå igenom dem. Varför gör de inte detta innan sista dag för ändring av ansökan? Vill ju vara säker på att jag inte missat något, blir så osäker, fast jag kollat flera gånger så det är rätt och jag har rätt behörighet.
De har tusentals anmälningar som de måste gå igenom för hand pga olika orsaker. Du är inte VIP direkt så det är bara att vänta, för att undvika stress ska man vara ute i god tid.
Citera
2017-06-15, 11:20
Bannlyst
Nu är det så att jag har bytt telefon nummer, och är det viktigt att byta till mitt nuvarande nummer på? Frågor med rädsla ifall om man ändrar någon på sina personuppgifter, att det då räknas sen anmälan.
Sedan en annan sak jag märkte, är att det står "obehörig" även fast jag är klar med alla kurser och minst godkänd alla så jag borde vara behörig på alla mina val av kurser/utbildningar som jag har sökt till hösten. Det står på mina meddelanden att om går på en skola in ditt betyg automatiskt via den nationella betygsdatabasen måste du själv ladda upp och skicka in en kopia av ditt gymnasiebetyg.
Borde jag fråga skolan om det sker automatiskt eller vad har hänt? Jag gick ut på en kommunal skola, borde inte det då fixas automatiskt? Och om min gymnasieskola har redan har skickat in mina betyg, då borde väl det inte stå "obehörig", samt finns inte betygen på mina sidor eller när brukar det komma på upp där i vanliga fall?

Kort update: fan jätte konstigt, det står att min gymnasieskola är med i databasen...
Senast redigerad av Marcop0lo 2017-06-15 kl. 11:27.
Citera
2017-06-15, 15:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marcop0lo
Nu är det så att jag har bytt telefon nummer, och är det viktigt att byta till mitt nuvarande nummer på? Frågor med rädsla ifall om man ändrar någon på sina personuppgifter, att det då räknas sen anmälan.
Sedan en annan sak jag märkte, är att det står "obehörig" även fast jag är klar med alla kurser och minst godkänd alla så jag borde vara behörig på alla mina val av kurser/utbildningar som jag har sökt till hösten. Det står på mina meddelanden att om går på en skola in ditt betyg automatiskt via den nationella betygsdatabasen måste du själv ladda upp och skicka in en kopia av ditt gymnasiebetyg.
Borde jag fråga skolan om det sker automatiskt eller vad har hänt? Jag gick ut på en kommunal skola, borde inte det då fixas automatiskt? Och om min gymnasieskola har redan har skickat in mina betyg, då borde väl det inte stå "obehörig", samt finns inte betygen på mina sidor eller när brukar det komma på upp där i vanliga fall?

Kort update: fan jätte konstigt, det står att min gymnasieskola är med i databasen...
Du kan ändra dina kontaktuppgifter det har inget med din anmälan att göra.
Om din skola är med i betygsdatabasen så fixar de det automatiskt men det kan ta upp till en månad. När blev du klar med kursen?
Gå in på dina meriter och kolla om alla kurser är med.
Citera
2017-06-18, 12:38
Medlem
Hur sen får en "sen anmälan" vara?

Håller för närvarande på att läsa upp mina gymnasiebetyg inför högskolan. Det kan bli så att jag inte kommer få ut dessa betyg förräns i mitten av augusti; tror ni det kan vara möjligt att göra en anmälan så sent, med terminstart den 28 augusti?

Kursen jag vill söka till har inte haft några reserver på flera år, så det är lugnt på den fronten. Det är alltså bara en fråga om hurvida de fortfarande tar emot ansökningar så pass sent.
Citera
2017-06-18, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dranko
Hur sen får en "sen anmälan" vara?

Håller för närvarande på att läsa upp mina gymnasiebetyg inför högskolan. Det kan bli så att jag inte kommer få ut dessa betyg förräns i mitten av augusti; tror ni det kan vara möjligt att göra en anmälan så sent, med terminstart den 28 augusti?

Kursen jag vill söka till har inte haft några reserver på flera år, så det är lugnt på den fronten. Det är alltså bara en fråga om hurvida de fortfarande tar emot ansökningar så pass sent.

Vissa kurser/program är öppna riktigt länge men jag tror doc att det vanligaste är tre veckor efter terminsstart så skall det vara fritt fram att anmäla sig så länge det finns platser kvar.
Så JA, det kan vara möjligt att göra en anmälan så sent.

Men i tråden du startade som blev låst så skrev du att du hade G, då undrar jag hur länge sen var det du läste gymnasiet och har du jobbat efter det?
Anledningen till varför jag undrar är att du kanske är behörig redan nu.
https://antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in