• 2
  • 3
2017-06-13, 12:54
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är mer regel än undantag att det finns tilläggstavlor i Sverige också. Tyvärr begriper inte många idioter vad de betyder, utan kör 30 även på helger.

Stämmer säkert. För några veckor sedan så pågick ett vägarbete på E4 söder om Gävle, under dag tid.

Hastighetsbegränsningen var 70 km/h mellan vissa tider på vardag förutom vardag före helgdag.

Bilarna framför panikbromsade och körde 50 km/h, och jag körde om alla i vänsterfilen. Gällande hastighetsbegränsning var vid tillfället (en lördag) 110 km/h.
Citera
2017-06-13, 14:42
Medlem
RonHowards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Ja, jag håller med ditt smart-ass-svar. Men förstår du poängen med min fråga?
Anledningen till att det är 30 km/h utanför skolor kl 7-16 vardagar är att det i regel brukar cirkulera en massa barn där. Om skolan är stängd 8-10 veckor på sommaren är det ganska meningslöst med den begränsningen och således borde det inte vara 30 km/h då. Håller du inte med?

Jag förstår poängen och ser precis som du att det är onödigt med lägre fartbestämmelse då skoltid inte råder. Problemet är att vi bor i Sverige med en byråkrati därefter, således är det vardag fem dagar i veckan om inte kalendern säger annat.
Citera
2017-06-13, 14:52
Medlem
FuriousRages avatar
Där jag bor har det alltid varit 30 på vardagar 7-17 eller liknande.
Sedan förra året är det nu permanent 30 dygnet runt, året runt vid skolan.
Sträckan längre bort var det 50 helatiden (samma väg, men inte vid skolan), nu är den 40.

Alla sträckor okynnessänks helatiden, snart kommer maxhastigheten i sverige vara 20.
Citera
2017-06-13, 16:05
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Jag förstår poängen och ser precis som du att det är onödigt med lägre fartbestämmelse då skoltid inte råder. Problemet är att vi bor i Sverige med en byråkrati därefter, således är det vardag fem dagar i veckan om inte kalendern säger annat.
Bra.
Anledningen till att jag ställde frågan först var inte för att jag inte har ett problem med att köra 30 även på sommaren. Jag ville bara vara säker så att det inte är 50.
Citera
2017-06-13, 19:06
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Bra.
Anledningen till att jag ställde frågan först var inte för att jag inte har ett problem med att köra 30 även på sommaren. Jag ville bara vara säker så att det inte är 50.

Hur skulle en skylt kunna avgöra vilken årstid det är? Förstår inte ens tanken med att vad en skylt visar skulle ändras beroende på en almanacka.
Citera
2017-06-14, 06:47
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Med din logik är det bättre att köra förbi i 200 km/h för då tillbringar du kortare tid framför skolan och risken för olycka minskar därmed.

Normala bilförare inser att där barn finns (och ja, de vistas på skolområden och liknande även utanför skoltid) så är det en ökad risk då barn inte kan uppfatta bilars hastighet på ett korrekt sätt och därför kan springa ut framför bilar utan att se sig för.

Sedan har man på många ställen häromkring utökat tiden då 30 km/h gäller fram till klockan 21 alla dagar i veckan just på grund av att barn använder skolområden som lekplatser.

Nä så tycker jag inte härligt med folk som ska över reagera . Men det skiljer mycket hur miljön runt omkring ser ut häckar parkerade bilar etc där barn kan gömma sig och rusa ut på bilen då kanske man inte ens hinner stanna i 30 km/h . Medan stora öppna gräsmattor in vid skolan då ser du ju om där är barn och kan ta det lugnare så är det här vid skolan och då skäms inte jag för att köra 60-70 skulle jag köra på någon får jag verkligen anstränga mig
Citera
2017-06-14, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Hur skulle en skylt kunna avgöra vilken årstid det är? Förstår inte ens tanken med att vad en skylt visar skulle ändras beroende på en almanacka.
Det går utmärkt att på tilläggstavla infoga datum som begränsning när hastighetsbegränsningen skall gälla, tyvärr sällan att så sker, men det förekommer på sina håll. Klart mer vanligt att begränsningen är styrd att gälla exempelvis vardagar 7 - 18.
Citera
2017-06-14, 11:24
Medlem
Inte alla skolor har lov. Förskolor och fritids är generellt öppna varje normal arbetsdag året runt, vissa har även helgöppet och 'nattis' för skiftarbetande föräldrar.

Utöver den vanliga skolverksamheten finns verksamheter som nyttjar skollokalerna efter skoltid och på lovdagar. T ex extra sommarskola för de som senare i livet riskerar missa viktiga detaljer som att skyltning gäller oavsett personlig tolkning.

Det finns en skillnad på tillägsskyltarna där man väljer om skylten inte ska gälla när trafiktrycket är lägre och när det ska styras av kringliggande verksamheter (säkerhet för ovana trafikanter).

Skyltar man "7-16" så gäller den inte trettondagsafton, sista april, skärtorsdag osv..
Skyltar man "Mån-Fre 7-16" så gäller den oavsett det är helgdag eller dag före helgdag från och med måndag till och med fredag.

Det finns folk som förlorat körkortet på skärtorsdagen för att ha kört 51 på väg som skyltats 30 mån-fre, och det ska de göra.
Citera
2017-06-14, 12:51
Medlem
Hur kan det här ämnet bli så långt.
Oavsett årstid så gäller max hastighet som står på skylten. Är det 30 på skylten i mitten av Juli så får man inte köra fortare än 30. Är det så svårt stt förstå.
Anledningen till varför det bara är 30 är faktiskt inte upp till dig att bestämma.
Senast redigerad av Dyclextier 2017-06-14 kl. 12:54.
Citera
2017-06-14, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Nä så tycker jag inte härligt med folk som ska över reagera . Men det skiljer mycket hur miljön runt omkring ser ut häckar parkerade bilar etc där barn kan gömma sig och rusa ut på bilen då kanske man inte ens hinner stanna i 30 km/h . Medan stora öppna gräsmattor in vid skolan då ser du ju om där är barn och kan ta det lugnare så är det här vid skolan och då skäms inte jag för att köra 60-70 skulle jag köra på någon får jag verkligen anstränga mig

Jag skulle våga sätta en bra slant på att om ditt barn blev påkörd och svårt skadad, påkörd av nån som höll 60-70 förbi en skola där 30 råder, att du skulle ha en helt annan åsikt om hastigheten som föraren då höll. Då skulle du säkerligen gå i taket för att nån idiot körde fortare än skyltat....

Förövrigt instämmer jag med föregående talare, trådens fråga är brutalt enkel, om man tagit körkort. Det som står på skyltarna gäller som tillåtet max om inga andra omständigheter föranleder lägre hastighet, oavsett års tid och vad man själv tycker.
Citera
2017-06-27, 22:12
Medlem
mikaelss avatar
För er som inte minns hur det var kan jag berätta hur det var i Stockholm fram till typ 10 år sen. Då var det 30-skyltar vid skolor och tilläggsskyltar som visade att det gällde 1) vardagar 7-16 (eller nåt) och 2) bara gällde 5/1 - 15/6 och 25/8 - 15/12 (typ, dvs under terminerna), dvs under skoltid, men eftersom den genomsnittlige stockholmsbilisten tydligen inte klarar av dubbla tilläggsskyltar så tog man bort det, och gjorde om det till 30 alltid.
Folk kör fortfarande lika illa utanför skolor, oavsett tidpunkt, så jag vet inte om man ska se det som en framgång att man nu kör lika illa fast med färre skyltar
Citera
2017-06-27, 23:20
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Det är vardag även under sommaren om du inte har en annan kalender. Således gäller 30km/h året runt oavsett eventuella semestrar.

Vid områdena kring skolor häromkring där det är sänkt hastighet p.g.a. skolan så täcks skyltarna över på sommarlovet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in