Citat:
Ursprungligen postat av
KlokOchSnygg
Vad är det som är så dyrt med att bygga en "starkare" raket?
Saturn 5 kostade ca: 10000/kg nyttolast att skicka iväg i raketkostnad och ca: 100 000/kg i totalkostnad, lite dyrt för de som komersiellt vill ha upp någon satellit, astrasatelliten vägde ca: 1800kg när den lanserades på -80talet, you do the math!
Att utveckla något nytt har jag tidigare svarat på att utvecklingskostnaderna är det som kostar i första hand, sen prototyper och efter det "one-off" produktionen eller småserieproduktion, Allt detta är extremt dyrt vare sig du vill det eller inte, Läs På!
Kan ta något jag har i bakhuvudet som jag skrivit till dig vid minst 2 tidigare tillfällen men upprepning verkar fungera dåligt eller så upprepar jag mig inte ofta nog..
När volvo såldes till ford så hade de precis utvecklat nya bottenplattan, har för mig volvo gick för 50 miljarder, utvecklingskostnaden för bottenplattan, en sketen personbil i norra hörnet av europa med en pytteliten del av marknaden hade då kostat (om jag minns helt rätt, lär vara "in the ballpark" iallafall) ca: 40 miljarder.
Att utveckla en ny raket kostar mer, mycket mer, om man ska nyutveckla allt.
Frågor på det?
Vad gäller teknisk beskrivning, all beskrivning av avancerad teknik tar ord i anspråk då hela förloppet måste beskrivas utförligt, jag håller på med en hobby, förvisso på hög nivå, och om jag ska beskriva ett enkelt förhållande inom den för dig så kommer beskrivningen av "upp" ta ett par sidor i anspråk om jag ska ta med alla parametrar och gör jag inte det så lämnar jag öppet för tolkning eller "han kan ju inget, kan ju inte förklara ens.."
Förstår du inte det har du aldrig satt dig in i något komplext och därför saknar din tro om hur saker ska fungera helt värde, börja om och läs på!