Citat:
Ursprungligen postat av
Carinah78
Även jag tänker på sjukvård.
Det gör Socialstyrelsen också. Där tänker man att den som har som uppgift att ta hand om folk, skall man kunna kontrollera och ställa krav på. Därför legitimeras många yrkesgrupper. Tänk psykoterapeut, den är skyddad den yrkestiteln, men när det är en kurator som bedriver samtalsterapi, så faller den verksamheten utanför Socialstyrelsens kvalitetskontroll. Socionomer legitimeras inte.
Jag efterlyser inte fler legitimationskrävande yrkestitlar, men i just det här fallet har vi väl ändå kunnat konstatera att
ribban för hennes examination legat på tok för lågt? Att som socionom gå i säng med flyktingpojkar var redan det ett övertramp. Idag vet vi att hon vid det [sam-]laget redan hade låtit mörda Aki.
Så, Nej!
Yrkestiteln socionom är inte något vi/man kan bortse från! Det var med den basen som grund hon kunde skapa sitt asylimperium. Nu kan snart hela Sverige få veta mer om hur man kan bli mångmiljonär på unga asylanter. Efter att domen fallit kommer både hennes namn och utbildning skrivas ut i klartext.

...Då lär det samma gälla på läkarutbildningen, polisskolan or what ever. Därav undrar jag hur legitimation ska ge mer skydd?
Vad jag skriver är att personlighetsstörningar finns överallt och är lika vanskliga att genomskåda oavsett titel om de har tillräcklig IQ för sitt rävspel. Tillräckligt smart så kan de däremot hålla det i skick och inse att de vinner ännu mer på detta.
Problemet är att det många gånger är ledarpositioner, makt och strålglans de söker. Utan normalt samvete så krossar många allt på sin väg uppåt. Relativt få kan ställa till stor skada.
Självklart var det ett klavertramp att pippa ungdomar som VD och socionom likaväl som kapten Klänning levde dubbelspel som polis i hög position, sa sig värna om kvinnor och utövade våldtäkter med sexuell sadism parallellt.
Det är väl tyvärr först när det skenar som vansinnet och maktmissbruket upptäcks. Hon hade sen vind i seglen via anstormning av flyktingbarn. Att felaktig inspektion (eller ingen alls) uppmärksammas är givetvis bra.