2017-06-12, 15:15
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hon är hörd som vittne om jag inte missförstått. Och eftersom hon är anhörig vittnar hon inte under ed.
Nope
"Rätten har fattat sitt beslut:
- 19-åringen ska höras som medmisstänkt."
Då kan hun blåljuga, hålla tyst, eller svara "inga kommentar" hur mycket hon vill
Citera
2017-06-12, 15:16
Medlem
Citat:
Hon är hörd som vittne om jag inte missförstått. Och eftersom hon är anhörig vittnar hon inte under ed.

JB blev hörd som medmisstänkt!
Citera
2017-06-12, 15:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Även jag tänker på sjukvård.
Det gör Socialstyrelsen också. Där tänker man att den som har som uppgift att ta hand om folk, skall man kunna kontrollera och ställa krav på. Därför legitimeras många yrkesgrupper. Tänk psykoterapeut, den är skyddad den yrkestiteln, men när det är en kurator som bedriver samtalsterapi, så faller den verksamheten utanför Socialstyrelsens kvalitetskontroll. Socionomer legitimeras inte.

Jag efterlyser inte fler legitimationskrävande yrkestitlar, men i just det här fallet har vi väl ändå kunnat konstatera att ribban för hennes examination legat på tok för lågt? Att som socionom gå i säng med flyktingpojkar var redan det ett övertramp. Idag vet vi att hon vid det [sam-]laget redan hade låtit mörda Aki.

Så, Nej! Yrkestiteln socionom är inte något vi/man kan bortse från! Det var med den basen som grund hon kunde skapa sitt asylimperium. Nu kan snart hela Sverige få veta mer om hur man kan bli mångmiljonär på unga asylanter. Efter att domen fallit kommer både hennes namn och utbildning skrivas ut i klartext.
...Då lär det samma gälla på läkarutbildningen, polisskolan or what ever. Därav undrar jag hur legitimation ska ge mer skydd?

Vad jag skriver är att personlighetsstörningar finns överallt och är lika vanskliga att genomskåda oavsett titel om de har tillräcklig IQ för sitt rävspel. Tillräckligt smart så kan de däremot hålla det i skick och inse att de vinner ännu mer på detta.
Problemet är att det många gånger är ledarpositioner, makt och strålglans de söker. Utan normalt samvete så krossar många allt på sin väg uppåt. Relativt få kan ställa till stor skada.

Självklart var det ett klavertramp att pippa ungdomar som VD och socionom likaväl som kapten Klänning levde dubbelspel som polis i hög position, sa sig värna om kvinnor och utövade våldtäkter med sexuell sadism parallellt.
Det är väl tyvärr först när det skenar som vansinnet och maktmissbruket upptäcks. Hon hade sen vind i seglen via anstormning av flyktingbarn. Att felaktig inspektion (eller ingen alls) uppmärksammas är givetvis bra.
Senast redigerad av develi 2017-06-12 kl. 15:26.
Citera
2017-06-12, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Nope
"Rätten har fattat sitt beslut:
- 19-åringen ska höras som medmisstänkt."
Då kan hun blåljuga, hålla tyst, eller svara "inga kommentar" hur mycket hon vill

Ok, då hängde jag inte med i just det avsnittet. Försöker jobba också
Citera
2017-06-12, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Ska man tänka så här så får väl AB anses hjärntvättad av moster sin. Inget av det vi hör idag är något av värde. Fyra ungar som skall sitta och prata om sin mammas personlighet där alla växlar i 180. Den ena ytterligheten efter den andra och kvar är DB som kommer prata för mamma. Rena tramset.

Men jag uppfattar de 3 "hörda" barnen som väldigt tydliga i var de står och hur de uppfattar saken.

JB gjorde det hon förmådde. Att hon är stressad och pressad är väl gråten innan förhöret väldigt talande för.
Citera
2017-06-12, 15:21
Medlem
Citat:
Ska man tänka så här så får väl AB anses hjärntvättad av moster sin. Inget av det vi hör idag är något av värde. Fyra ungar som skall sitta och prata om sin mammas personlighet där alla växlar i 180. Den ena ytterligheten efter den andra och kvar är DB som kommer prata för mamma. Rena tramset.

Citat:
Hon och JM har varit tighta sen långt innan så att förenkla det och säga att denna relation är uppbyggd på aki är fel av dig.

Ja, bevisvärdet är väl inte så högt i de här vittnesmålen. AB har vuxit upp väldigt nära mormor och morfar skulle jag tro. JM var ju bara 18 när hon fick henne och ger inget moget och ansvarskännande intryck ens vid 42. JB och DB står ju närmare mamma och vill, vilket är förståeligt, inte vittna mot henne. Dessutom förbannade för att de är misstänkta för mordet på AP.
Citera
2017-06-12, 15:22
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Har jag rätt om jag uppfattar det som ett totalhaveri mellan de två systrarna?
Verkar vara en djup spricka mellan syskonen hur man ser på mamman, ja.

Svt:
Citat:
Nu är det advokat Hikes tur. Hon ber henne beskriva sin mamma.
- Hon är snäll, generös och tänker på sin familj.

Får väl se hur äldre sonen kommer svara (initialer DB?) härnäst, han som mamman pekat ut som möjlig gärningsman för mordet. Tror nog inte han uppfattar mamman som snäll, generös och tänker på sin familj. Men jag kan ha fel.
Citera
2017-06-12, 15:22
Medlem
Citat:
Hon och JM har varit tighta sen långt innan så att förenkla det och säga att denna relation är uppbyggd på aki är fel av dig.
Skulle du då säga att deras band är så starka att dottern utan att blinka låter mamman (och eventuellt sin sambo) döda en avskydd styvpappa?
Citera
2017-06-12, 15:23
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

Jag tror du missförstod mig. Så här menade jag: JM och JB var så tajta att JB hjälpte JM när JM ville undanröja Aki för att få försäkringspengar.
Citera
2017-06-12, 15:25
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Verkar vara en djup spricka mellan syskonen hur man ser på mamman, ja.

Svt:

Får väl se hur äldre sonen kommer svara (initialer DB?) härnäst, han som mamman pekat ut som möjlig gärningsman för mordet. Tror nog inte han uppfattar mamman som snäll, generös och tänker på sin familj. Men jag kan ha fel.
om han har sin del i nån av morden, då är han definitivt på mammas sida
Citera
2017-06-12, 15:26
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, att yrkestiteln socionom kan man se bort från.
Det visar dock att de finns i alla yrkeskårer och samhällskikt vilket i sig är mycket obehagligt då det kommer till yrken där det handlar om stort förtroende gällande människors väl och ve, utsatthet. Tänker även på sjukvård.

Det är normalt mer självreglerande i konkurrensutsatta befattningar.
Citera
2017-06-12, 15:27
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonymanonym1313
Kan inte vara 2012 då de är 4 år.

december 2012......jag är nästan säker.....vilket gör att de idag, precis nu är 4 år, men kommer att fylla 5 år i december 2017.......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in