Citat:
Ursprungligen postat av
tantigheter
svt:
"Amanda Hikes: Och då kan man ju se det som åklagarna valt att inte spela upp - från 27 september - när pojken säger: "Sen ringde jag igen, typ klockan 23, då svarade hon inte heller". Men han ringde i själva verket 22.50, inte klockan 23, säger Hikes."
Visst är det intressant att se hur olika människor gör när de ska rida på ord/kräva precision?
Vad betyder "typ" numera?
Till och med jag har gått i fällan och säger så ibland?
Kanske jag inte förstått utan bara gör mig fånig när jag ska verka inne?
Jag förstår att 10 min kan betyda mycket, men i alla fall ...
AH är ute efter att få JM att komma hem så tidigt som möjligt. - AG har sagt "en stund" efter att han ringt sitt sista samtal. - Hur många minuter är "en stund" för en 13-åring? - Han har själv beräknat hemkomsten till 23:15-20, men tiden är relativ och han kan ha upplevt minuterna som långa, alt. sysselsatt sig med något som fått tiden att gå fort.
Ingenting talar emot att JM skjutsat sitt mordredskap MR t.o.r. E-tuna -G-liden; tvärtom: Precis
allt talar för att hon inte storögd kommit direkt från en olycka där en bil kolliderat med en älg och skapat bilköer: Allt från hennes onödiga lögn till vad som därefter utspelat sig i form av falska sms, hemliga avlyssningar och upplysande små lappar - samt inte minst MR:s senare förhör i vilka han bestämt sig för att berätta sanningen - eller i vart fall i huvudsak sanningen; huruvida han valt att dölja eller inte förmår minnas vissa sekvenser kan man inte vara säker på; det finns i princip bara den tekniska undersökningen att utgå från samt avlyssningar och spaningsrapporter. Dessa har verifierat en deprimerad MR, full av ruelse och vankelmod. Han har t.ex. iakttagits sittande tillsammans med JM vid någon hotellfrukost där han med nedböjt huvud slagit händerna för ansiktet och sett ut att gråta. JM:s förslag att inköpa en heroinspruta åt honom pekar också i samma riktning.
JM:s alibiförsök har med tiden blivit mer eller mindre komiska:
Citat:
JF pekar på några av de lappar som 42-åringen försökt skicka till sin familj från häktet.
I en lapp står:
"Jag behöver ett alibi för klockan 21.40. Någon som sett mig på Ica Maxi. Ta [namn], hon får 10 000 kronor."
– Jag sa bara som polisen sa. De sa att jag skulle fixa ett alibi, säger 42-åringen.
Det senaste budet inkluderar en av JJ:s kompisar samt en kontantköpt Coc-Cola zero - vilket är hur genomskinligt som helst: Antingen chansar hon på att det kan finnas en sådan övertalningsbar kompis, eller också är det ett förtäckt hot om att det kan komma att hända grejer om inte en sådan anskaffas med det snaraste. - Coca-Colan lär vara lika mycket värd som namnet (och smaken...): Zero.