2017-06-11, 15:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Min poäng är att det som stjäls i samtliga fall du nämner är kontanter. Det är alltså kontanter rånarna vill ha, inte kortet som bara är ett sätt för dem att komma åt kontanter. Om det inte finns några kontanter alls utan bara elektroniska pengar så kan sådana stölder inte ske.

Rånarna kommer inte sluta med brott.

de som är kunniga tömmer folks konto på annat eller beställer dyra varor med andras pengar som de gör idag.
och villainbrotten kommer öka kraftigt.
personrånen av telefoner och annat av värde kommer också öka kraftigt vid avskaffande av kontanter.

även intrång i hemmet när folk är hemma och annat otrevligt kommer öka så hellre risken att bli av me en femhundring eller tusenlapp på stan 1gång i livet än de där andra.(dessutom kommer merparten av folket aldrig bli rånade på kontanter iallafall)
Endast en illusion för att sälja in korten.

butiksrånen slutar inte heller utan de tar allt av värde som tillexempel tobak och snus.
De ska va rejäla straff istället för dutte dutte.

om dessutom kontanterna skulle försvinna som enda land i världen så skulle folk börja använda euro,norska och danska kronor istället.
Senast redigerad av Blatteman 2017-06-11 kl. 15:54.
Citera
2017-06-11, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Rånarna kommer inte sluta med brott.

de som är kunniga tömmer folks konto på annat eller beställer dyra varor med andras pengar som de gör idag.
och villainbrotten kommer öka kraftigt.
personrånen av telefoner och annat av värde kommer också öka kraftigt vid avskaffande av kontanter.

även intrång i hemmet när folk är hemma och annat otrevligt kommer öka så hellre risken att bli av me en femhundring eller tusenlapp på stan 1gång i livet än de där andra.(dessutom kommer merparten av folket aldrig bli rånade på kontanter iallafall)
Endast en illusion för att sälja in korten.

butiksrånen slutar inte heller utan de tar allt av värde som tillexempel tobak och snus.
De ska va rejäla straff istället för dutte dutte.

om dessutom kontanterna skulle försvinna som enda land i världen så skulle folk börja använda euro,norska och danska kronor istället.
Simora har en bra poäng i att det var kontanterna man ville åt.

Backar vi tillbaka till 70-talet när kontanter var mer utbrett, så var det inte ovanligt att pensionärer blev nedslagna och rånade på väg hem när de hämtat ut pensionen. (Var fö svenskar som gjorde så).
Jag förstår inte riktigt varför folk vill tillbaka till det.

Det var också på 70-talet som vänstern (dvs Vpk och S) kom fram till att det var fel att hålla folk inlåsta. Kriminella som satt i fängelse blev inte bättre sa man. Istället var receptet att man skulle vara snäll mot kriminella så blev dom också snälla.
Tidstypisk film med nationalhjälten Tage Danielsson https://www.youtube.com/watch?v=2WKoEzxd9zQ

Den som röstar till vänster kan nog inte räkna med kriminella ska behöva bekymra sig över påföljder. Undantaget är folk som försöker skydda sina pengar från överhetens plundring. Det ser vänstern allvarligt på.
Citera
2017-06-11, 17:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Simora har en bra poäng i att det var kontanterna man ville åt.

Backar vi tillbaka till 70-talet när kontanter var mer utbrett, så var det inte ovanligt att pensionärer blev nedslagna och rånade på väg hem när de hämtat ut pensionen. (Var fö svenskar som gjorde så).
Jag förstår inte riktigt varför folk vill tillbaka till det.

Det var också på 70-talet som vänstern (dvs Vpk och S) kom fram till att det var fel att hålla folk inlåsta. Kriminella som satt i fängelse blev inte bättre sa man. Istället var receptet att man skulle vara snäll mot kriminella så blev dom också snälla.
Tidstypisk film med nationalhjälten Tage Danielsson https://www.youtube.com/watch?v=2WKoEzxd9zQ

Den som röstar till vänster kan nog inte räkna med kriminella ska behöva bekymra sig över påföljder. Undantaget är folk som försöker skydda sina pengar från överhetens plundring. Det ser vänstern allvarligt på.

På 70 talet var det stora problem i sverige med tunga droger.
vi har inte lika mycket "tunga" droger idag som gör folk desperata.
Citera
2017-06-11, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Min poäng är att det som stjäls i samtliga fall du nämner är kontanter. Det är alltså kontanter rånarna vill ha, inte kortet som bara är ett sätt för dem att komma åt kontanter. Om det inte finns några kontanter alls utan bara elektroniska pengar så kan sådana stölder inte ske.

Instämmer med Blattemans kommentar till ditt inlägg. Dessutom förekommer numera inte så sällan identitetsstölder m.fl. trix, som t.ex. de nyligen uppmärksammade somaliska bluffringningarna.
Citera
2017-06-11, 22:38
Medlem
Jag använder kontanter för att spendera mindre, och det funkar mycket bättre, och för att hoppa koll på vad jag har köpt genom att spara kvitton, slipper logga in på internet banken lika ofta.
Citera
2017-06-11, 22:40
Medlem
BetoBeto-Sans avatar
Citat:
Folk i detta land verkar väldigt puckade.
Märkte att många var avundsjuka på de som hade pizzerior eftersom dom fick en del av inkomsten svart på den gamla tiden och därför började särskilt svartsjuka svenskar använda kort.

Ja det var exakt därför man började använda kort, inte på grund av samhällets och teknikens utveckling. Utan för att babben tog 100 kr svart på pizzan. Japp. Sen är det rasism också säkert, någonstans långt där bak.
Citera
2017-06-12, 00:31
Medlem
Citat:
Du sa också att kontanter är dyrare alpha så de spelar nog ingen större roll eftersom det fortfarande är felaktigt.
Du kan ju titta i den länkade rapporten från Riksbanken, i stället för att producera blinda påståenden.
Dom har utrett frågan. Och utgår från fakta.

Citat:
Om ica skulle höja mjölkpriset med bara 100% till 20kr så skulle alla kunder försvinna.
Folk skulle handla på ICA iaf, men några skulle gå förbi COOP och köpa mjölken.

En bekant berättade att p-avgiften skulle fördubblas där han jobbar. Han räknade dock inte med att det skulle bli lättare att hitta sig en p-plats. Men enligt din tro borde den gapa tom.

Citat:
Svenska riksbanken som du hänvisar till är partiska
Visst kan man tänka sig att dom skulle favorisera sin egen valuta. Dock verkar rapporten seriös. Och även om dom nu favoriserar kontanterna så hjälper inte det. De är så pass mycket dyrare.

Citat:
och din länk säger att det var cirka 1034 miljoner kontant transaktioner och cirka 8 miljarder i kontanthanteringsavgifter.

För det första så har du gjort en ganska stor räknemiss enligt din egen länk.
Jag har inte gjort någon räknemiss. Citatet var rakt av från artikeln. Naturligtvis. Du verkar inte ha läst den. Du borde göra det så du har lite fakta att stå på.

Citat:
För det andra så får jag påminna dig än en gång att dessa om det nu är 80öre per kontantköp som du vill visa oss stannar i landet och skapar jobb som bankomatbyggare,bilfabriker,stål,väktare,bankkonto rspersonal och all infrastruktur kring detta.
Nu är du igång igen med att vi borde förbjuda gravmaskiner så att fler kan jobba med att gräva för hand.
Du vill skicka tillbaka Sverige till 1800-talet låter det som.

Citat:
kortavgifterna försvinner däremot delvis direkt in på bankens(som bara sitter på dom) och visas och mastercards konton utomlands istället för att de passerar alla dessa mellanhänder i sverige och skapar jobb.
Förstår att du skiter i om grannen blir arbetslös men många andra tänker på sina grannar.
* Var är din redogörelse för kostnaderna? När du nu inte är i forum för konspirationsteorier får du faktiskt anpassa dig. Annars får du hålla dig där.

* Och din redogörelse för hur avgifterna försvinner utomlands har vi inte sett röken av. Varför har du inte levererat den? Det ser ut som att du bara sitter och fantiserar ihop påståenden. Och när man synar är det helt tomt.

* Tvärtom vill jag att grannen ska få det bättre. Därför vill jag se rationaliseringar. Det borde ha framgått.
Citera
2017-06-12, 04:28
Avstängd
citat alpha"Folk skulle handla på ICA iaf, men några skulle gå förbi COOP och köpa mjölken"[/quote]

Nu är det ju så att bankerna i sverige är så få i sverige idag så de har själva trissat upp priset som sagt.
ica skulle köpa upp coop och axfood gruppen och sen styra upp priset på varor precis som de har gjort i bankvärlden.
Du får gärna läsa(en gång till) finlands banks utredning där kontantbetalningar kostar mindre än kortbetalningar.

Fortfarande så stannar dock pengarna från kontanthanteringens kostnader i sverige och skapar jobb och skatteintäkter.Så de spelar egentligen ingen större roll eftersom kostnaden till slut hamnar mestadels i statskassan. Skillnaden är att den har passerat massa händer(människor,konsumenter)innan och skapat jobb.

Du är riktigt löjlig när du jämför grävmaskiner och att gräva för hand.Detta är tunga jobb som förstör ryggen.
Vi har inte många såna jobb kvar.De få jobb som är så tunga och förstör ryggen så kan man förstås försöka förbättra.

Vi behöver dock inte göra folk arbetslösa som jobbar med stål,transport,bilbyggare,väktare,poliser och all annan infrastruktur kring kontanter. Det är pengar som går runt i systemet i sverige och skapar jobb och till slut kommer in som skatteintäkter.

citat alpha"En bekant berättade att p-avgiften skulle fördubblas där han jobbar. Han räknade dock inte med att det skulle bli lättare att hitta sig en p-plats. Men enligt din tro borde den gapa tom"

Ännu ett av dina löjliga exempel.
om p-platserna skulle ha riktig konkurrens dvs att det finns 3-4p platser per bil i varje stad och ha hundratals fristående parkeringsägare (som matbranschen) så skulle de konkurrera om kunderna dvs ha vettiga priser.
Idag kan de om de är fristående ta vilka hutlösa avgifter de vill för en liten asfaltsbit.
Precis som bankerna och visa,mastercard sysslar med ocker och snor våra pengar.

citat alpha* Och din redogörelse för hur avgifterna försvinner utomlands har vi inte sett röken av. Varför har du inte levererat den? Det ser ut som att du bara sitter och fantiserar ihop påståenden. Och när man synar är det helt tomt.[/quote]

http://www.srf-org.se/lagar_regler/kontokortsbetalningar

kan klistra in lite.
Inlösande bank (Acquirer)
Den inlösande banken tecknar avtal med butikerna/inköpsställena och ser till att serviceavgifterna (merchant fees) täcker transaktionskostnader, interchange-avgifter och samtidigt ger ett visst överskott till banken.

Är det svårt att förstå att interchange avgifterna,transaktionskostanderna osv försvinner utomlands plus till banken som bara sitter på dom istället för att de skulle fortsatt snurra ute i sverige och skapat jobb.

interchange-nivåerna är i Sverige reglerade genom bilaterala avtal. Det är bankerna som sinsemellan gör upp om priserna. De som är stora på inlösen (exempelvis Swedbank) har det starkaste förhandlingsläget. I genomsnitt är interchange-avgiften cirka 1,25 % + 2 kr per transaktion. För utländska MasterCard- och Visakort är i allmänhet interchange-nivåerna betydligt högre.

Observera att stormarknader har bättre villkor och småbutiker betalar mycket större del av den lilla vinst de har.

Citat Alpha* Tvärtom vill jag att grannen ska få det bättre. Därför vill jag se rationaliseringar. Det borde ha framgått.[/quote]

Du skiter i grannen. Om nån av dina grannar var bankkontorspersonal eller väktare,stålarbetare,bilbyggare,polis,sedelbruksar betare,papperstillverkare osv så skulle du bara här hävda att dom nu har de bättre när de slipper jobba i ett i dina ögon onödigt jobb.
Men du skulle vara för feg för att säga detta rakt ut framför dom.
Du skulle bara säga ja de var ju tråkigt.
Senast redigerad av Blatteman 2017-06-12 kl. 05:03.
Citera
2017-06-12, 18:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Jag skrev att det är billigare med kortbetalning. Och då får kunderna pengar över till att köpa något mer. Den informationen har du inte tagit emot.

Ditt förslag är likvärdigt med att vi ska förbjuda grävmaskiner för att de leder till arbetslöshet.
alpha snälla rara, dina analogier är av undermålig kvalité.

Vilka är kunder i en ekonomi? Jo, det är arbetarna. Så om jobb som involverar cashmoney försvinner ut i den automatiserade IT-världen så försvinner även kunderna. Om kunderna inte konsumerar så blir det lågkonjunktur och alltså dåligt för det rådande systemet. Sysselsättning är bra, icke sant?

Inte bara haltar din jämförelse, den hinner även med att göra självmål. Eftersom, TS förslag är, hårt draget, - att förbjuda kortköp för att det skapar jobb.
Vilket du menar betyder likadant som - att förbjuda grävmaskiner för att det inte skapar jobb.

Faktum är att grävmaskiner skapar/möjliggör jobb, precis på samma sätt som kontanter.
Din analogi är således en dikotomi. Det ironiska är alltså att du inser rimligheten i TS resonemang genom att förlöjliga din egna hållning! Gå och lägg dig, tomte!

OnT;
Turistargumentet är vasst, man vill väl att allt ska gå smidigt. Jag ser dock kortköp som en kulturell grej, svenskar tycker det är tryggt och säkert med kortköp samt har en stor tilltro till institutioner såsom banker. Man kan se det som en kulturkrock när turisten tycker det är hassle att betala 5kr toaavgift med kortet.
Senast redigerad av frasselito 2017-06-12 kl. 18:28.
Citera
2017-06-12, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
alpha snälla rara, dina analogier är av undermålig kvalité.
När du nu gör ett sådant påstående vore det väl rimligt att du levererade något slags stöd för det.

Citat:
Vilka är kunder i en ekonomi? Jo, det är arbetarna. Så om jobb som involverar cashmoney försvinner ut i den automatiserade IT-världen så försvinner även kunderna. Om kunderna inte konsumerar så blir det lågkonjunktur och alltså dåligt för det rådande systemet. Sysselsättning är bra, icke sant?
Nu påstår du att automatisering leder till lägre sysselsättningsgrad.
Har du kontrollerat i verkligheten om det stämmer?

Är det då så att du noterade en sysselsättningsgrad på under 20% och en arbetslöshet på 80%, eller något i det häradet?
Jag antar att det är så i din föreställningsvärld. Och den verkar du dela med den lika verklighetsfrånvände Blatteman.

Vi kan väl vara överens om att ditt påstående iaf inte har någon förankring i verkligheten.
Eller var det så att begrepp som sysselsättningsgrad och arbetslöshet blev för svåra och komplexa.

Citat:
Inte bara haltar din jämförelse, den hinner även med att göra självmål. Eftersom, TS förslag är, hårt draget, - att förbjuda kortköp för att det skapar jobb.
Vilket du menar betyder likadant som - att förbjuda grävmaskiner för att det inte skapar jobb.

Faktum är att grävmaskiner skapar/möjliggör jobb, precis på samma sätt som kontanter.
Din analogi är således en dikotomi. Det ironiska är alltså att du inser rimligheten i TS resonemang genom att förlöjliga din egna hållning! Gå och lägg dig, tomte!
Det här var så rörigt och förvirrat att det inte gick att följa.
Men för din info så bär Blatteman på föreställningen att automatisering och rationalisering leder till arbetslöshet.
Jag har bett hin att redogöra för detta, men hin har inte (ännu) kommit på något sätt att göra en sådan redogörelse.

Därav att jag begagnade mig av ett koncept som jag tror är okänt för er som kallas konsekvens. Det är skäligt att anta att Blatteman i konsekvens med sitt motstånd mot automatisering också vill reversera redan gjord automatisering, så att alla de horder som i er fantasivärld är arbetslösa pga det kan återanställas.

Nu blev detta uppenbarligen för komplicerat för både dig och Blatteman. För ingen av er lyckas ge någon saklig kommentar till det.

-----------------------------------------
Kan inte du berätta hur ni går tillväga när ni kommer fram till att automatisering leder till arbetslöshet.
Är ni medvetna om att det har skett ganska omfattande arbetslöshet ed senaste hundra åren? Hur kraftig arbetslöshet har ni mätt upp pga den?
Citera
2017-06-12, 19:09
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Jobbade samtidigt så blev lite fel med exemplet 80 öre ovan.
men alla fattar att det är nåt som inte stämmer om det kostar i medeltal 40 öre per kontantbetalning i vårt dyra grannland medan här har partiska riksbanken kommit fram till en siffra på 20 gånger mer.

skatter och löner är inte 20 gånger högre här utan likvärdiga.

jag kan garantera att om det skulle kosta 8kr per kontantbetalning skulle INGEN butik ta kontanter.

Ren bullshit med andra ord.

Du har helt rätt, men de flesta svenskar är naiva och tror blint på politikers och myndigheters ord. Själv använder jag bara kort för internetköp eller när jag för ovanlighets skull inte har hunnit ta ut kontanter.
Citera
2017-06-12, 19:49
Medlem
Citat:
Nu är det ju så att bankerna i sverige är så få i sverige idag så de har själva trissat upp priset som sagt. ica skulle köpa upp coop och axfood gruppen och sen styra upp priset på varor precis som de har gjort i bankvärlden.
Har Swedbank köpt upp de andra bankerna i Sverige???
Du verkar inte riktigt nykter.
Vidare kan du ju ta och skriva i bostadsbubbeltråden att bankerna trissar upp bolåneräntan. Bubbelpladdrarna kommer att flå dig.

Citat:
Du får gärna läsa(en gång till) finlands banks utredning där kontantbetalningar kostar mindre än kortbetalningar.
Vi har en seriös utredning av Riksbanken. Har du något problem med den?
Dom har gjort en detaljerad analys.

Ditt länkande till media har ingen relevans i sammanhanget.

Citat:
Fortfarande så stannar dock pengarna från kontanthanteringens kostnader i sverige och skapar jobb och skatteintäkter.Så de spelar egentligen ingen större roll eftersom kostnaden till slut hamnar mestadels i statskassan. Skillnaden är att den har passerat massa händer(människor,konsumenter)innan och skapat jobb.
Var är din detaljerade redogörelse för hur pengarna skulle försvinna ur landet vid kortbetalning.
Jag har efterfrågat den flera ggr. Men varje gång du skriver så är det helt kliniskt rent på det.

Det är väl inte så att du ägnar dig åt förvirrat svammel

Citat:
Du är riktigt löjlig när du jämför grävmaskiner och att gräva för hand.Detta är tunga jobb som förstör ryggen.
Vi har inte många såna jobb kvar.De få jobb som är så tunga och förstör ryggen så kan man förstås försöka förbättra.
Konsekvens är löjligt i din värld?

Säg att de får gräva med små trädgårdsspadar. Det är inte betungande för ryggen. Och många fler kan bli återanställda. Nu får du slå en frivolt av glädje, och skriva att det är precis så du vill ha det.

Citat:
Vi behöver dock inte göra folk arbetslösa som jobbar med stål,transport,bilbyggare,väktare,poliser och all annan infrastruktur kring kontanter. Det är pengar som går runt i systemet i sverige och skapar jobb och till slut kommer in som skatteintäkter.
Hm, var är din redogörelse för hur folk blir arbetslösa av lönsamma rationaliseringar.
Jag har inte sett till den.

Enligt dina preferenser så borde vi väl ta bort fängelsestraff. Då kan fler bli anställda som väktare och poliser som jaga skurkar.

(Säg att du bara svamlar på skämt. Är folk verkligen så här mentalt handikappade. Jag blir deprimerad när det gäller Sveriges framtid).

Citat:
om p-platserna skulle ha riktig konkurrens dvs att det finns 3-4p platser per bil i varje stad och ha hundratals fristående parkeringsägare (som matbranschen) så skulle de konkurrera om kunderna dvs ha vettiga priser.
Idag kan de om de är fristående ta vilka hutlösa avgifter de vill för en liten asfaltsbit.
Så konkurrens i din värld uppstår först när det finns 300-400% överkapacitet. Dock tror jag inte du kommer att hitta så många galningar som kommer att hålla med dig. (Och för din info så krävs det en galning för att hålla med).

För din info finns det alternativa p-platser och även möjlighet att resa kollektivt.
Citat:
Precis som bankerna och visa,mastercard sysslar med ocker och snor våra pengar.
Hur ser din redogörelse ut för kostnaderna. För att kunna hävda ocker måste du känna till de.

Redogör också för skillnaderna i kostnad för bankkort och kreditkort. Det är betydande skillnader.

Citat:
Inlösande bank (Acquirer)
Den inlösande banken tecknar avtal med butikerna/inköpsställena och ser till att serviceavgifterna (merchant fees) täcker transaktionskostnader, interchange-avgifter och samtidigt ger ett visst överskott till banken.
Ja, och???

Citat:
Är det svårt att förstå att interchange avgifterna,transaktionskostanderna osv försvinner utomlands plus till banken som bara sitter på dom istället för att de skulle fortsatt snurra ute i sverige och skapat jobb.
För att sådana kostnader skall uppstå i utlandet förutsätter det att säljaren har en utländska bank och ligger utomlands. Köper du av t ex amazon blir det så. Och det är lite svårt att undvika då de har en bank i utlandet som skall ha betalningen.

Men ett köp där båda parters konton är i svenska banker är transaktionskostnaden lokal i Sverige. Eller fantiserar du om att svenska banker inte har några bankkonton i Sverige utan anlitar utländska banker för kontoöverföringar. Det är väl något sådan vansinne som snurrar runt i din skalle.

Citat:
interchange-nivåerna är i Sverige reglerade genom bilaterala avtal. Det är bankerna som sinsemellan gör upp om priserna. De som är stora på inlösen (exempelvis Swedbank) har det starkaste förhandlingsläget. I genomsnitt är interchange-avgiften cirka 1,25 % + 2 kr per transaktion. För utländska MasterCard- och Visakort är i allmänhet interchange-nivåerna betydligt högre.
Tja, är två företag inblandade i ett arbete så sker naturligtvis en ersättning mellan dom.

Du skulle lämna en redogörelse för hur pengarna försvinner utomlands.
Inte ägna dig åt fantasifulla spekulationer.

Citat:
Du skiter i grannen. Om nån av dina grannar var bankkontorspersonal eller väktare,stålarbetare,bilbyggare,polis,sedelbruksar betare,papperstillverkare osv så skulle du bara här hävda att dom nu har de bättre när de slipper jobba i ett i dina ögon onödigt jobb.
Men du skulle vara för feg för att säga detta rakt ut framför dom.
Du skulle bara säga ja de var ju tråkigt.
Där ser du. Du kan inte ens ta emot information. Du tar tvärtom och inverterar den. Inte konstigt att du hamnar helt fel.

Om vi reverserade de senaste århundradenas automatiseringar skulle grannen hamna i någon slags 1700-tals levnadsstandard. Det vill jag verkligen inte att han ska råka ut för. Och det har jag inga som helst problem att säga.
Men jag har lite svårt att se att den diskussionen skulle uppkomma. Så här verklighetsfrånvända och stolliga är inte mina grannar.

-------------------------------
Jag brukar förklara att lönsamma rationaliseringar leder till stigande levnadsstandard. Men det är förvånansvärt många här i forumet som inte klarar av att ta in den informationen.
Man borde iaf försöka förstå vad implikationen av lönsam innebär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in