2017-06-10, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeolite
Rånad på "lite pengar" (kort)? Man löper stor risk att bli rånad på alla pengar med kort!

Man tvingades ta ut pengar ur bankomat i Kärrtorp - Expressen
En man tvingades ta ut pengar från en bankomat och knivhöggs sedan i ryggen av två maskerade män. Han fördes till sjukhus med allvarliga skador.
Sök domän www.expressen.seexpressen.se/nyheter/man-tvingades-ta-ut-pengar--knivh...

Man tvingades ta ut pengar under knivhot - dt.se
Mitt i natten blev en man rånad av fyra gärningsmän. Under knivhot tvingades han gå till bankomaten. Utöver rånet ska mannen även ha blivit misshandlad.
Sök domän www.dt.sedt.se/dalarna/hedemora/man-tvingades-ta-ut-peng...

Tvingades ta ut pengar under vapenhot - Uppsala - UNT.se
Flera gärningsmän tog sig in i en lägenhet på tisdagskvällen och tvingade en person att ta ut pengar från en ... Brottet rubriceras som grovt rån.
Sök domän www.unt.seunt.se/nyheter/uppsala/tvingades-ta-ut-pengar-un...

Swishrånare tvingade till sig pengar | SVT Nyheter
- Att tvinga någon följa med till en bankomat för att ta ut pengar har jag hört ... men på onsdagsmorgonen hade ingen ännu gripits för rånet. 508 ...
Sök domän www.svt.sehttps://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/swishranare-tvingade-...

Tvingades ta ut pengar till rånare | SvD
En kvinna blev rånad under vapenhot i Sundbyberg sent på måndagskvällen. Hon tvingades ta ut pengar till rånaren från en bankomat.
Sök domän www.svd.sehttps://www.svd.se/tvingades-ta-ut-pengar-till-ranare

tvingades ta ut pengar - Trelleborgs Allehanda - Startsida
Man hotad med pistol - tvingades ta ut pengar Trelleborg 3 ... Det finns ett vittne till händelsen som rubriceras som grovt rån.
Sök domän www.trelleborgsallehanda.setrelleborgsallehanda.se /trelleborg/man-hotad-med-pistoltvingades...

Man tvingades ta ut pengar under knivhot - dalademokraten.se
Mitt i natten blev en man rånad av fyra gärningsmän.Under knivhot tvingades han gå till bankomaten.Utöver rånet ska mannen även ha blivit misshandlad.
Sök domän www.dalademokraten.sedalademokraten.se/dalarna/hedemora/man-tvingades-ta-ut-peng...

Okänd kvinna tvingade pojke ta ut pengar - Sydöstran
En 16-årig pojke i Karlskrona polisanmäler nu att han i förra veckan tvingades ta ut pengar i en bankomat på Ronnebygatan, av en okänd, hotfull kvinna.
Sök domän www.sydostran.sehttps://www.sydostran.se/karlskrona/okand-kvinna-tvingade-pojke-ta...

Tvingades ta ut pengar från bankomat - Nyheter nöje sport
Rån i Järfälla 36 fall av misshandel Veteranbilar på Djurgården ... Välj ditt område
Sök domän mitti.sehttps://mitti.se/nyheter/tvingades-pengar-bankomat/

Värsta taxifällorna i 5 städer - New York, Bangkok, Rom, London, Paris ...
... bankomater och tvingas ta ut pengar åt rånarna. På vägen från Mexico Citys flygplats har flera turister på sistone blivit utsatta för grova rån.
Sök domän www.aftonbladet.sehttps://www.aftonbladet.se/resa/valuta/article15154745.ab

Rån - Brottsrummet
Ett rån är om man hotar någon för att tvinga den personen ... Vi vet inte säkert hur många som råkar ut för ... Till det kan man ta hjälp av tekniska ...
Sök domän www.brottsrummet.sebrottsrummet.se/sv/ran

Allt det där är ju rån och stöld av kontanter, så exemplen motverkar ditt syfte. Hade det inte funnits kontanter så hade man inte kunnat tvinga någon att ta ut dem ur bankomaten, och då hade de inte heller motiverat rån.
Citera
2017-06-10, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Begriper du verkligen inte att du betalar för tjänsten snarare än tjänar pengar på den?

Sen sitter du och dribblar om WT hit och dit, du är ju för fan inte ens WT, du är karikatyren - eller parodin - av svensk WT.
Nej är DU som betalar som bealar årsavgift som betalar till MIG som FÅR 1% återbäring pga att det finns wt som DIG
Citera
2017-06-10, 18:51
Medlem
Cash är för människor som är 100år eller tror de är Tony Montana...
Citera
2017-06-10, 18:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Allt det där är ju rån och stöld av kontanter, så exemplen motverkar ditt syfte. Hade det inte funnits kontanter så hade man inte kunnat tvinga någon att ta ut dem ur bankomaten, och då hade de inte heller motiverat rån.

Mitt inlägg var en kommentar till ett annat inlägg ...
Har du 200:- så kan du bli rånad på 200:-, har du kortet kan du bli rånad på allt som finns på kontot.
Har du noll kr. i kontanter blir rånarna hänvisade till att råna dig genom att tvinga dig ta ut med kortet, då ryker sannolikt alla dina stålar, har du 200:- till rånarna nöjer de sig sannolikt med det i stället för extra besvär med att tvinga dig plocka ut med kort.

Avskaffande av kontanter leder till andra mer vittgående konsekvenser av skilda slag.
Citera
2017-06-10, 19:50
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Nej är DU som betalar som bealar årsavgift som betalar till MIG som FÅR 1% återbäring pga att det finns wt som DIG
Åh gud, det lilla folket..

Men för att vara snäll kan du få betala mig 10% av dina tillgångar årligen, så ska jag ge dig 1.2% återbäring varje år. Jag förstår att du tycker att det låter helt orealistiskt bra, men jag tycker om att hjälpa sådana som dig.
Citera
2017-06-10, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Och vad är det du inte vill ta in i huvudet alpha??? du kan inte komma med skitpåståenden som att kontanter är dyrare att hantera.
Varför kan du inte lära dig att citera. De flesta andra klarar av det.
Nu har du citerat AusSchlauch, sedan börjar du yra som om det var mig du citerat. Varför ska AusSchlauch behöva läsa det.
Och hur hade du tänkt att jag skulle läsa det. Eller var det tvärtom så att du var livrädd att jag skulle få syn på detta.

Citat:
Jag förklarade redan innan som svar att det är bankerna i sverige som manipulerat och trixat med priserna av kontanthanteringen
Det där får du ta i forum för konspirationsteorier.

Citat:
Detta för att de kan påvisa och luras att kontanthanteringen är dyr
Att du inte förstår betyder inte att andra inte förstår.

Citat:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/bankerna-chockhojer-priserna
Tänka sig en part i målet som inte har någon koll jämrar sig och vill slippa göra rätt för sig.

Citat:
medeltal var avgiften för debitbetalningar(kort) år 2015 11 euro cent när den för kontantbetalningar var 4 euro cent, enligt uppgifter från Finlands Bank.
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/...ande-kontanter
Läs igenom denna gången alpha .
En icke fungerande länk är ungefär vad man kan vänta sig.

Här har du en seriös genomgång av folk som har koll och som inte är part i målet.
http://www.riksbank.se/Documents/Rapporter/POV/2012/rap_pov_artikel_5_121017_sve.pdf
Citat:
Den totala samhällsekonomiska kostnaden för kontantbetalningar uppgick alltså till 8,6 miljarder kronor, vilket ger en genomsnittlig kostnad per kontantbetalning på 8,30 kronor.
Tar vi din uppgift ovan så är det ca tio ggr dyrare med kontantbetalning.

Var tog din redogörelse vägen?
Klarar du inte av den?
Nej, det förstår jag också att du inte klarar av. Men varför påstår du då.
Citera
2017-06-11, 01:22
Avstängd
Du sa också att kontanter är dyrare alpha så de spelar nog ingen större roll eftersom det fortfarande är felaktigt.
Var det svårt att förstå att banken höjde kontanthanteringsavgiften igen med upp till 1200% i ett svep.

Om ica skulle höja mjölkpriset med bara 100% till 20kr så skulle alla kunder försvinna.
men bankerna har ingen riktig konkurrens så de kan höja lite som de vill precis som det står i den fungerande artikeln.
Eller var det nåt som inte passade dig?

Varför den andra länken blockeras vet jag inte.
Men det är bara att skriva följande.
= Varför använder vi fortfarande kontanter på google så kommer finska radions hemsida upp med artikeln där finlands nationalbank berättar hur det ligger till.
Kan vara bra för dig att lära dig.
Om du tycker att det är för krångligt så kan jag klistra in lite av artikeln härunder.

7. Det kostar alltid att betala – kontanter är inte dyrare

Betalningar har alltid kostat i och med att systemet kräver sin egen infrastruktur som naturligtvis genererar utgifter. Då en konsument kan välja mellan olika betalningsmetoder och jämföra deras avgifter kan man säga att själva betalningen blivit en handelsvara.

Att ta emot kontantbetalningar är inte speciellt dyrt framkommer det ur Finlands Banks utredning. Att avstå från kontantbetalningar och i stället övergå till endast kortbetalningar skulle alltså inte leda till någon tydlig nationalekonomisk inbesparing.

Eftersom affärerna betalar en betalningsspecifik provision för användningen av betalningsterminalerna definieras provisionen enligt hur stor summan är – ju större summa desto större avgift. I medeltal var avgiften för debitbetalningar år 2015 11 eurocent när den för kontantbetalningar var 4 eurocent, enligt uppgifter från Finlands Bank.

Svenska riksbanken som du hänvisar till är partiska och har hittils inte brytt sig om att kräva kontanthantering runtom i landet som de gjort i våra grannländer.
Nu har de vaknat lite efter att de fick vara i en hearing i riksdagen där folk var arga men gör fortfarande nästintill ingenting.Så att hänvisa till svenska riksbanken är helt onödigt.De har förlorat sin trovärdighet helt eftersom de i princip låtit bankerna härja fritt.

och din länk säger att det var cirka 1034 miljoner kontant transaktioner och cirka 8 miljarder i kontanthanteringsavgifter.

För det första så har du gjort en ganska stor räknemiss enligt din egen länk.
80 öre per kontant köp och inte 8kr.
Och denna 80 öre skulle kunna bli runt 40 öre precis som i vårt dyra grannland där de inte trixat med att höja kontanthanteringspriserna lika mycket.

För det andra så får jag påminna dig än en gång att dessa om det nu är 80öre per kontantköp som du vill visa oss stannar i landet och skapar jobb som bankomatbyggare,bilfabriker,stål,väktare,bankkonto rspersonal och all infrastruktur kring detta.

kortavgifterna försvinner däremot delvis direkt in på bankens(som bara sitter på dom) och visas och mastercards konton utomlands istället för att de passerar alla dessa mellanhänder i sverige och skapar jobb.
Förstår att du skiter i om grannen blir arbetslös men många andra tänker på sina grannar.
Citera
2017-06-11, 01:24
Medlem
Nu för tiden får man ju knappt handla på all butiker med kontanter
Citera
2017-06-11, 05:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tit-tut
Nu för tiden får man ju knappt handla på alla butiker med kontanter

Då handlar man annorstädes!
Citera
2017-06-11, 05:43
Avstängd
Jobbade samtidigt så blev lite fel med exemplet 80 öre ovan.
men alla fattar att det är nåt som inte stämmer om det kostar i medeltal 40 öre per kontantbetalning i vårt dyra grannland medan här har partiska riksbanken kommit fram till en siffra på 20 gånger mer.

skatter och löner är inte 20 gånger högre här utan likvärdiga.

jag kan garantera att om det skulle kosta 8kr per kontantbetalning skulle INGEN butik ta kontanter.

Ren bullshit med andra ord.
Citera
2017-06-11, 06:03
Medlem
Det handlar om frihet curlingbarnen som sovit sig igenom grundskolan vet inte vad det är utan tror livet handlar flabba på facebook/flashback och spela spel. Den dagen mamsen och pappsen inte längre lever kommer de upptäcka siffrorna på kontot fylls inte på av någon underlig anledning!

Har ni klart för er att ni kan redan idag stängas av från kort etc om myndigheterna eller andra ur makteliten inte gillar er så hur har ni tänkt fortsätta leva efter en avstängning när ni varken kan köpa något eller tjäna stålar!

Makten = Makten vi har på inget vis några snällare Makthavare än de har i andra bananstater det kommer ni upptäcka när gratisätarna börjar få trängas vid gästabudet men då kommer det vara för sent för er utan ni får fortsätta bräka med de andra i fårkflocken.

De som värnar sin frihet ser till ha tillgångar som kan omsättas till handel/byte de övriga ställer sig lydigt i ledet till slaktaren.

Hela mitt liv har jag hört hur fårk undrat hur de tänkte i t ex DDR mm när de gick med på kontrollsamhället och avsägande av sin frihet(för sin säkerhets skull givetvis). Vi har redan ett mycket mer omfattande kontrollsamhälle i dag än vad som någonsin funnits tidigare och här sitter fårk jublar över ju fler inskränkningar som prackas på oss(för vår egen säkerhets skull givetvis).
Den som vill förnimma hur en lättlurad östtysk såg ut får svaret direkt när de ställer sig tittar i spegeln.
Citera
2017-06-11, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeolite
Mitt inlägg var en kommentar till ett annat inlägg ...
Har du 200:- så kan du bli rånad på 200:-, har du kortet kan du bli rånad på allt som finns på kontot.
Har du noll kr. i kontanter blir rånarna hänvisade till att råna dig genom att tvinga dig ta ut med kortet, då ryker sannolikt alla dina stålar, har du 200:- till rånarna nöjer de sig sannolikt med det i stället för extra besvär med att tvinga dig plocka ut med kort.

Avskaffande av kontanter leder till andra mer vittgående konsekvenser av skilda slag.

Min poäng är att det som stjäls i samtliga fall du nämner är kontanter. Det är alltså kontanter rånarna vill ha, inte kortet som bara är ett sätt för dem att komma åt kontanter. Om det inte finns några kontanter alls utan bara elektroniska pengar så kan sådana stölder inte ske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in