2017-06-11, 12:48
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Hon hade i föräldrarnas ögon inga pengar. Den där visan hade de hört många gånger förr, och en "aktieutdelning" i deras ögon var bara ytterligare en lögn eller halvsanning som JM drog till med. - De var helt enkelt hjärtligt, för att inte säga, in i h-e, trötta på sin nedskräpande och opålitliga dotter. Dessutom visste de inte vad de skulle tro om AP:s drunkning (vilket också kan ha funnits med i bakhuvudet när beslutet om försäljning togs). När de någon gång besökte den lägenhet pappan köpt för att hon skulle kunna fly från sin drogande och misshandlande man såg man alla rum ockuperade av en massa flyktingar, sopor och bråte utanför dörren, en villervalla inne i lägenheten; kände kanske lukten av haschrök, såg tvillingarna tystade med var sin napp framför TV:n, JM sittande vid köksbordet med sin mobil, osv. - Hur skulle hon kunna sköta ett lantställe när hon inte ens förmådde uppfostra och ta hand om sina egna barn?

Beslutet var ur alla aspekter klokt; det var bara deras dotter som inte var det.

Javisst, dom hade en lång rad objektiva och för oss uppenbara skäl för att säga nej när JM ville köpa Granliden. Samtidigt har det ett värde att försöka förstå hur JM kan tänkas ha reagerat på beskedet.
Jag tror att hon blev ganska arg, för att inte säga mordisk.

Citera
2017-06-11, 12:49
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Hur reagerade JM?
Jag tror att du beskriver JMs reaktion bra. Kanske var den starkare. Föräldrarna agerade kraftfullt och fel mot henne utan saklig grund, enligt hennes sätt att se. JM uttryckte tidigt att deras agerande skulle bestraffas. Göran och Anki skulle aldrig få träffa henne eller hennes barn.
När det gäller JMs tolkning så har jag för mig att den speglas av SMS-konversationen.
Tonfallet från alla parter stegras succesivt under ungefär april-juli 2016.

Eskalerande tonfall i korrespondens
Några exempel från sms-korrespondens.

2016-04-23, Göran till JM: "Du hänvisade till hyreslagen när vi pratade senast.
Jag har kollat det och den gäller inte bostadsrätter.
Så jag säger upp dig från lägenheten på Grankvistgatan 6 som jag äger 95 procent av. Avflyttning senast 2016-10-31."
(drygt 6 månaders uppsägning)

2016-04-24, JM till Göran: "En sak ska ni veta att om ni gör så här så har ni sett mig och alla era barnbarn för sista gången."

2016-04-24, Göran till JM: "Ok då vet vi hur seriös du är när du föredrar en afghan före din familj."

2016-04-24, JM till Göran: "Idiot!"

2016-04-24, Göran till JM: "Det är inte jag som ställt till det!! Så du får skylla dig själv."

Protokollbilaga_2017-03-03__Telefonanalys__del_2__3_.pdf, sid 137, 142, 143, 144 enligt paginering.

Här om när DB, utan körkort, kvaddat bilen som JM fått av Göran och om Aki:
2016-07-12, AM till JM: "Du måste vara helt galen som lånat ut bilen till en som inte har körkort. Nu får han inte något på flera år. Det kan man nästan beskylla dig för. Så dum och naiv får man bara inte vara."
...
"Vi vill inte höra mer ljug från dig nu. Allt kommer fram till slut.
Vi har grannar på Granliden det var det sista i kistan innan vi började misstro dej.
Akis så kallade hjärtsvikt blev en nyhet i Arboga bland alla grannar."

Jag tolkar det senare som att AM och GM nu är övertygade om att JM mördade Aki.

Protokollbilaga_2017-03-03__Telefonanalys__del_3__3_.pdf, sid 272 enligt paginering.

Kanske tolkade JM Aniks uttalande om Aki som att föräldrarna hade "en skuld" i att IF inte ville betala JM? Kanske ansåg hon att det borde bestraffas?

I hettan kan man utläsa ilska från flera håll. Det gäller nog både i samband med uppsägningen av lägenheten och när planerna att mörda Göran och Anki tog form.
Det som görs och sägs måste hela tiden sättas in i sitt sammanhang och utvärderas med inslag av skepsis. Jag tänker t.ex. på när JM på Granliden 2016-08-02 sa till Anki att hon skulle komma ut dagen efter och ta med tvillingarna. "Hon är knepig", för att citera LGW...

Beräknande eller knepig?
Jag tolkar JMs tal om besök att hon ville försäkra sig om att föräldrarna fanns på plats då dom skulle mördas. Alternativet, att JM ville se till att tvillingarna skulle få träffa morfar och mormor, verkar mindre sannolikt, med tanke på vad som förevarit.

Från förhör med Anki, 2016-10-03, angående vad JM sa vid besöket på Granliden 2016-08-02.
"Johanna kom fram och sa: Jag kommer till er i morgon med barnen.
Vad roligt, tänkte jag för jag fick ju så sällan se dem för att vi hade ju inte så bra kontakt på slutet. Men då har jag tänkt efteråt. Det där var ju också med i planeringen, det var ju hon som skulle komma och hitta oss, vi skulle ju vara döda bägge två."

Huvudprotokoll_2017-02-06.pdf, sid 232 enligt paginering.

Ytterligare ett bidrag, kan vara att JM kanske blev orolig att föräldrarna skulle börja forska kring Akis mystiska dödsfall? Det perfekta brottet skulle avslöjas?
Citera
2017-06-11, 12:54
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Jag uppfattade det som att kravet från föräldrarna i korthet var "kasta ut MR och ta hand om DB, eller bli vräkt".
Svaret från JM var att "det ska inte ni lägga er i, jag gör som jag vill"
.

Tack för info!
Ja om JM fick detta ultimatum av sin hyresvärd(!) är det ju märkligt att hon inte anpassade sig helt enkelt. Bor man i föräldrarnas egendom får man nog finna sig i att de bestämmer. GM bad ju inte JM att ta ner månen, det var ju inte ett omöjligt oresonligt krav att fokusera på sonen istället för de främmande ynglingarna.

Om föräldrarna nu gav JM ett helt rimligt ultimatum, är det märkligt att hon inte stramar upp sin tillvaro och räddar sitt, AGs och tvillingarnas boende. Inte ihärdigt håller fast vid sitt kaosartade liv och drar sina små barn med sig. Att bo kvar hade ju onekligen underlättat för JM.
Citera
2017-06-11, 13:00
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

I samtalen med If påtalas ofta vilken dålig person AP var, osv. – Och vill man hitta svagheter hos en person så finns det alltid möjligheter att leta upp något. I JM:s fall verkar det som att hon med ljus och lykta sökt efter brister hos sin partner, dvs den partner som inte dansat efter hennes pipa – och inte ens då är de bra nog (jmfr PG som tydligen dansat med även när hon inlett förhållanden med andra män, men som ändå inför sonen måste framställas som ”dålig”).

Du glömmer att JM under lång tid systematiskt försökte framställa AP i dålig dager genom att proppa i honom droger och vad det nu kan ha varit och baktalat honom som knarkare inför familj och vittnesgilla personer. Det är ju ett direkt förspel till avlivningen av honom. Som Gasljus fast 10x värre.
Citera
2017-06-11, 13:03
Medlem
Scenariot som blir efter domen kan bli ungefär så här. JM på Hinsan eller rätyspsyk Mamman och systern med familj flyttar till annan ort. Lille Yes bor med sin pappa och får ett bra liv med god kontakt med sin mormor och moster samt kusiner. Äldsta dottern flyttar nog också med sin familj kanske till samma ställe som mormor. Kvar blir då dessa förstörda barn utan pengar eller släkt att utnyttja. JM:s pengar kommer inte att räcka långt när skadestånden är betalda kanske till en lägenhet till DB. Vet inte om företaget är värt så mycket pengar idag. Men dom pengarna kommer ju snabbt att ta slut för de är ju sin mamma upp i dagen dessa två.
Citera
2017-06-11, 13:05
Medlem
Honan6s avatar
Om Johannas kanske påhittade chock har övergått till reaktionsfasen, så kanske vi får uppleva henne bli bindgalen i rättssalen. När hon sen uppvisar sig ha övergått till bearbetningsfasen och visar en ånger tillsammans med en total oförståelse till det tidigare egna beteendet, övergår hon raskt till fasen nyorientering - där och då tror hon sig kunna lura alla för att komma ut till friheten relativt snabbt.

Innan allt detta författas nog ett litet självmordsbrev.

Spekulationer är lätt att få när Johanna gett oss åskådare så mycket att fundera på.

Uppenbart är dock att det hela vägen hittills inte synts ett uns av samvete i hennes själ.
Citera
2017-06-11, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Lauren ställer ingen diagnos.
Det hon säger är att GW inte har kompetens att ställa diagnos.
Hon säger att hon har en annan uppfattning om JM än LGWP. Hon säger att hon inte bedömer att JM har en förändrad verklighetsuppfattning. Indirekt framhäver hon sin expertis i motsats till GW:s på psykiatrins område. Hon ställer alltså en diagnos i kraft av en yrkesroll och hon föregriper rättsprocessen i att underkänna GW:s bedömning av utfallet RPV i domen. GW är GW och han utgår ifrån hur domstolar brukar resonera. Laurén utgår ifrån en tänkt patient i en tänkt RPU. Oprofessionellt och oetiskt.
Citera
2017-06-11, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Stativera, jag växte inte upp med föräldrar som lovade saker som sedan visade sig vara en lögn. Kunde inte mina föräldrar hålla en sak, så lovade de inte det. Grälen hemma hade mer att göra med att vi barn nekades göra något, att vi inte ville städa, vem av syskonen som startade bråket eller att vi vägrade följa med på t ex släktmiddagar. Inte sa vi att våra föräkdrar ljög. Jag känner inte igen den bilden från mitt liv, mina syskons liv och inte heller från mina närmaste vänners liv. Ditt påstående påminner om trådar där folk skriver "vi har ju alla suttit i fyllecell" eller "vi har ju alla rökt". Vad som är fullkomligt normalt i en värld ( t ex i hem med missbruk och våld) är helt onormalt i en annan värld.

Mmmh, och se så illa det gick du vart hora du. Du jämför din barndom med AG:s men vi får hoppas han håller sig utanför "träsket" efter att media i stora rubriker refererar till vad JM sagt i rätten om sin son som står svarslös.

Se vad hon har gjort med de andra barnen, visst de är myndiga men det handlar om band som blir brutna pga. att åkl har mindre "på fötterna" än vad som behövs för att fälla genom teknisk bevisning. Sedan så har jag också highlight:at det senaste bakslaget där en ofärdig utredning i form av ett avbrutet förhör nu måste slutföras.

Innan dess ska åkl passa sig noga för att inte vara för het i AG-gröten innan förundersökningen är helt klar, det tror jag du förstår för AGs bästa. Objektiviteten måste få plats innan barn släpas inför skranket. Dessutom är slasken gigantisk, gynnar det AG?
Citera
2017-06-11, 13:21
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag har svårt att leva mig in i JM:s tankevärld, men det är ju inte självklart att hon upplevde föräldrarnas avvisande som en bestraffning. Med hennes vanor kan hon ju ha uppfattat dem som trotsiga och svekfulla. De lyder ju inte, agerar själviskt. Med denna logik hämnas hon inte utan utövar sin allsmakt med de yttersta medel hon besitter.

Ett hälsotecken för dig!
För en psykopat finns inga levande människor. Hen betraktar alla andra som levande föremål som antingen är användbara, värdelösa eller hinder för den egna vinningen.
I det sistnämnda fallet blir de levande föremålen till fiender som ska bekämpas med alla medel.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2017-06-11 kl. 13:41. Anledning: Stavning
Citera
2017-06-11, 13:25
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Ytterligare ett bidrag, kan vara att JM kanske blev orolig att föräldrarna skulle börja forska kring Akis mystiska dödsfall? Det perfekta brottet skulle avslöjas?

Varför skulle föräldrarna mördas?
Det var, som jag ser det, en hel rad med faktorer som samverkade och som fick JM att fatta det definitiva beslutet att föräldrarna skulle tas av daga.
Rättegången har hittills varit mycket fokuserad på ekonomiska motiv, men jag tycker att det perspektivet bör vidgas.
Jag är inte klar att göra en sammanställning, men några av de faktorer som jag tror samverkade var:

– Snabb uppgång och snabbt fall inom vad JM kallade "den nya narkotikabranschen" (flyktingbranschen).
– Sexavlöjandet som gjorde det omöjligt för JM att fortsätta som tidigare.
– Ifrågasättandet av JMs livsstil, inklusive sex med ensamkommande barn.
– Föräldrarnas uppsägning av lägenheten.
– Den ekonomiska situationen blev akut efter avslag från IF och "snabblån" till båt som måste betalas.
– IFs avslag till utbetalningen och ifrågasättande av JMs historia.
– Konflikter mellan JM och Anki, Göran, JB, AB, LI och JJ, bara för att nämna några.
– Försäljningen av Granliden utan att JM fick köpa.
– Något som "växte" inom JM som fick bl.a. Anki, Göran, MR, JJ, JB, UF, AB, RS och några till att framföra att hon borde sökt eller söka vård.
– JM kanske trodde att föräldrarna visste något om Akis död.
– Nedläggningen av sexutredningen och bristen på utredning av misshandeln bidrog till JMs känsla av att vara oövervinnerlig. Tillsammans med att hon kunde mörda Aki utan att det ens startades en förundersökning.

Jag har säkert glömt några faktorer som bidrog till att JMs funderingar på att ta livet av föräldrarna, som hon haft länge, nu skulle sättas i verket. Innan föräldrarna sålde Granliden och drog iväg med husbilen. Det var bråttom, av flera orsaker. Inte dråp eller i hastigt mod, för det var överlagt och planerat. Men viss tidspress var det.

Citera
2017-06-11, 13:31
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
Mmmh, och se så illa det gick du vart hora du. Du jämför din barndom med AG:s men vi får hoppas han håller sig utanför "träsket" efter att media i stora rubriker refererar till vad JM sagt i rätten om sin son som står svarslös.

Se vad hon har gjort med de andra barnen, visst de är myndiga men det handlar om band som blir brutna pga. att åkl har mindre "på fötterna" än vad som behövs för att fälla genom teknisk bevisning. Sedan så har jag också highlight:at det senaste bakslaget där en ofärdig utredning i form av ett avbrutet förhör nu måste slutföras.

Innan dess ska åkl passa sig noga för att inte vara för het i AG-gröten innan förundersökningen är helt klar, det tror jag du förstår för AGs bästa. Objektiviteten måste få plats innan barn släpas inför skranket. Dessutom är slasken gigantisk, gynnar det AG?

Den här rättegången hålls inte i syfte att gynna AG utan för att komma fram till om de åtalade är skyldiga eller inte till de påstådda gärningarna.
I den processen far många inblandade mer eller mindre illa, däribland troligen även AG. Men att undanhålla sådant som kan tjäna som bevis för att skona övriga inblandade är INTE aktuellt.
Citera
2017-06-11, 13:35
Medlem
Citat:
Varför skulle föräldrarna mördas?
Det var, som jag ser det, en hel rad med faktorer som samverkade och som fick JM att fatta det definitiva beslutet att föräldrarna skulle tas av daga.
Rättegången har hittills varit mycket fokuserad på ekonomiska motiv, men jag tycker att det perspektivet bör vidgas.
Jag är inte klar att göra en sammanställning, men några av de faktorer som jag tror samverkade var:

– Snabb uppgång och snabbt fall inom vad JM kallade "den nya narkotikabranschen" (flyktingbranschen).
– Sexavlöjandet som gjorde det omöjligt för JM att fortsätta som tidigare.
– Ifrågasättandet av JMs livsstil, inklusive sex med ensamkommande barn.
– Föräldrarnas uppsägning av lägenheten.
– Den ekonomiska situationen blev akut efter avslag från IF och "snabblån" till båt som måste betalas.
– IFs avslag till utbetalningen och ifrågasättande av JMs historia.
– Konflikter mellan JM och Anki, Göran, JB, AB, LI och JJ, bara för att nämna några.
– Försäljningen av Granliden utan att JM fick köpa.
– Något som "växte" inom JM som fick bl.a. Anki, Göran, MR, JJ, JB, UF, AB, RS och några till att framföra att hon borde sökt eller söka vård.
– JM kanske trodde att föräldrarna visste något om Akis död.
– Nedläggningen av sexutredningen och bristen på utredning av misshandeln bidrog till JMs känsla av att vara oövervinnerlig. Tillsammans med att hon kunde mörda Aki utan att det ens startades en förundersökning.

Jag har säkert glömt några faktorer som bidrog till att JMs funderingar på att ta livet av föräldrarna, som hon haft länge, nu skulle sättas i verket. Innan föräldrarna sålde Granliden och drog iväg med husbilen. Det var bråttom, av flera orsaker. Inte dråp eller i hastigt mod, för det var överlagt och planerat. Men viss tidspress var det.

Testa hypotesen upplevt svek som urskuldande kriterium på dina faktorer. T o m IF:s agerande och myndigheternas åtstramning av flyktingaffärerna kan ha upplevts så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in