Citat:
Ursprungligen postat av
Fojos
Vadå inte utbildad inom? Baskunskaperna för att kunna ge råd finns hos alla läkare, det ingår i grundutbildningen. Räcker med baskunskaper för att besvara de flesta frågor som ställs i programmet.
Flesten av frågorna är t.o.m så simpla att en sjuksköterska kunnat svara på det, då en som kan antas vara allvarligt sjuk just rekommenderas att gå till vården.
Japp, många av frågorna i programmet kan gott besvaras av sjuksköterskor. Frågorna är oftast väldigt simpla, och programledarna, Tilde och Peter är ju lika begåvade som en sjätteklassare och kan ju ingenting om någonting i vilket ämne det än handlar om. Sen så får vet de ju oftast om vilka frågor de ska svara på i programmet, t ex mail, och då kan han ju läsa på innan.
Nu har jag inte sett Dr.Sandström på ett tag, kollar väldigt sällan på nyhetsmorgon då jag jobbar eller gör annat. Men jag kan väl tänka mig att det är likartade frågor som kommer upp i Fråga Doktorn på SVT. Även de frågorna är ju vanligen så simpla att ett vårdbiträde skulle kunna svara korrekt på dem. Dessutom med frågor, jag har haft lite ont här eller där utan vidare information är ju helt omöjliga att svara på. Så oftast måste de ju ändå uppsöka VC för påtitt/utredning.