2017-06-11, 03:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Alla mord som begås handlar i stort sett om straff-makt-hämnd och ekonomi. Det finns liksom inget annat, till och med sex-brott är i första hand en fråga om makt.

Att göra någon arvlös är i första hand fråga om hämnd. Att berätta om det handlar om makt.
Du ville ju till och med påstå tidigare att det var lögn att föräldrarna Möller hade planerat att göra JM arvlös.

Du och ett par postare har liksom översvämmat det här tråden de senaste 150 sidorna med ert tyckande. Det blir liksom inte luft över för några andra att posta något. Allt utom era åsikter ska hånas och rackas ner på utan sakliga argument. Det blir en rätt ointressant tråd till slut och väldigt många postare med djupsinniga analyser och tänkvärda inlägg synns inte till mer. Trist!
Ta av dig offerkoftan, den är aldrig klädsam - du får svar därefter du skriver. Sluta lek moderator, den rollen är heller inte passande.

Tar det i versaler för ÖVERtydlighet. Detta är vad som framkommer i FUP och rättegång till skillnad från dina väldigt färgade glasögon:

Föräldrarna har KÄMPAT. VÄDJAT. VARIT FÖRTVIVLADE I ÅRATAL.
PAPPAN HAR CURLAT. MAMMAN HAR FÖRSÖKT SÄTTA GRÄNSER.
DE HAR BLIVIT GRUNDLURADE AV SIN ÖVERSEXUELLA PARASIT TILL DOTTER.
DE BLEV UTSKÄMDA VIA MISSKÖTSAMHET I LÄGENHETEN/FICK KLAGOMÅL.
HON HAR FÅTT MILJONBELOPP.
HON HAR FÅTT PENGAR TILL SKULDER OCH KÖPT LÖSBRÖST.
HON HAR SKÄMT UT DEM I EN SEXFILM DÄR HON PIPPAR MINDERÅRIGA SOM CHEF.

DE HADE SEN GEMENSAMT TRÖTTNAT. FULLSTÄNDIGT GETT UPP.

Gränsen är nådd.
Därav fick hon inte köpa Granliden som i sin tur även handlar om att köpa ut sin syster beträffande arv.
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Ja, alltså för det första så hade inte pengarna räckt. För det andra sitter hon i en lägenhet som hennes föräldrar har betalt. Hennes tidigare bil hade även den föräldrarna betalt. Hon har kastat ut sin egen son och tagit dit andra unga afghanska män . Vad gör då morföräldrarna när hon kastar ut sin son, jo, de köper en lägenhet som han kan bo i.

De tar alltså det föräldraansvar som DB:s föräldrar egentligen skulle gjort. Hon betalar inte lån eller amorteringar eftersom föräldrarna köpt lägenheten kontant. Hon bor bättre än hon har råd med. Hur ska hon ha råd att underhålla Granliden?
Ja, detta är bittra fakta. Föräldrarna hade inga skyldigheter mot varken henne eller kommande generationer. Det är uttömt för länge sen och ett så vedervärdigt ocker har sällan skådats.
De har ställt upp långt mer än de nånsin borde eller hade behövt. Hon har haft dem som en bank och kramat ur mer och mer. Hennes kravlista är annullerad och det är inte mer än rätt att de satt ner foten, det skulle skett långt tidigare. Tyvärr var hon skygalen och det hade ett vedervärdigt pris.
Ser man inte skillnad på gränsättning och straff då är det bara att beklaga.
Senast redigerad av develi 2017-06-11 kl. 04:26.
Citera
2017-06-11, 04:34
Medlem
Är JM skyldig till allt hon anklagas för, vilket jag inte betvivlar efter att ha läst fup och följt rättegången, är hon en mycket sjuk person. Tack och lov är det inte många som tänker och fungerar som JM gör. Oavsett bakgrund.

Jag blir beklämd när jag läser här att man skyller en vuxen kvinnas vridna beteende på hennes föräldrar. Det finns inte någon ursäkt för vad hon ställt till med.
Christofer Johansson från Boden dömdes på mycket svagare grunder än detta.
Låt oss hoppas att hon får det straff hon förtjänar.
Citera
2017-06-11, 07:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Även om det är sant, så rättfärdigar det väl inte Johanna att be pojken A att ljuga och att hon ber två andra av sina barn att ta på sig ansvar för mord. Det är ju fasligt obegripligt att ange sina egna barn som mördare.
Så vad gjorde Anki när hon satt som misstänkt?
Citera
2017-06-11, 07:57
Medlem
Citat:
Den 42-åriga Arbogakvinnan kommer slippa ett fängelsestraff för mordet på sin pappa och mordförsöket på sin mamma. Det menar nu polisprofessor Leif GW Persson som har följt rättegången.
– Jag tror hon hör hemma på rättspsyk. Hon verkar gränslöst galen nog, säger han.
Överläkaren Eva-Marie Laurén har dock en annan uppfattning:
– Jag kan inte förstå hur GW tänker.

Citat:
Jag tror hon hör hemma på rättspsyk. Hon verkar gränslöst galen nog, säger han, och hänvisar till paragraf 7-undersökningen, även kallad en liten sinnesundersökning, som kvinnan har genomgått.
Enligt undersökningen kan kvinnan ha en allvarligt psykisk störning.
– Jag kan inte påminna mig om att jag någonsin sett någon så pass öppen invitation till att delta i en stor sinnesundersökning. Hon verkar tokig nog enligt psykiatrikerna. Jag vet inte vad hon råkat ut för, men något måste det vara för man föds inte på det viset, säger Leif GW Persson.
Om rätten anser att hon är skyldig kan hon få genomgå en större undersökning.

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/gw/gw-tror-arbogakvinnan-hor-hemma-pa-rattspsyk/
Citera
2017-06-11, 08:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Alla mord som begås handlar i stort sett om straff-makt-hämnd och ekonomi. Det finns liksom inget annat, till och med sex-brott är i första hand en fråga om makt.

Att göra någon arvlös är i första hand fråga om hämnd. Att berätta om det handlar om makt.
Du ville ju till och med påstå tidigare att det var lögn att föräldrarna Möller hade planerat att göra JM arvlös.
Lägg till heder och hierarki också, vädigt styrande för afghanmord.

Citat:
Du och ett par postare har liksom översvämmat det här tråden de senaste 150 sidorna med ert tyckande. Det blir liksom inte luft över för några andra att posta något. Allt utom era åsikter ska hånas och rackas ner på utan sakliga argument. Det blir en rätt ointressant tråd till slut och väldigt många postare med djupsinniga analyser och tänkvärda inlägg synns inte till mer. Trist!
Det är en agenda som föregås av många pm där överenskommelser träffas om vem som skall svaras och inte, men det läcker från det gamla ledet.
Det är många som bara läser och ingen lyssnar på vare sig upprepande trams eller TRAMS.
Vi har i veckan fått se hur osäkert polisen och åk har behandlat JM som inte får komma till tals förrän rättegången och detta gör fallet juridiskt intressant. Hur kommer domstolen tolka att åk bedrivit en bred undersökning och påstår sig vara objektiva är frågan.

Ett misstag har de råd med, men nu detta? Slarvigt för det kommer i sämsta fall fria en person som kan vara skyldig.
Citera
2017-06-11, 08:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Vet du varför Anki börjande ogilla sin dotter när hon var i tonåren? Hände det något?

Har sett att det hintas om att Anki ev inte är mamma till JM. Är det bekräftat att Anki är hennes mamma?

Det var tidigare än i tonåren. Nu hade AM inte en lätt match för GM drack och spred sin säd här och där. Han fastnade ganska svårt för en älskarinna senare. Hinten som finns ligger snarare i att GM inte var far till JM och därför varit förskjuten av mamma redan som barn.
Citera
2017-06-11, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Det är inte självklart, det är din bedömning. Vad som objektivt är fallet, är att de ville hindra henne från att ta över Granliden. Varför, kan man inte veta, utan att stå föräldrarna nära. De ogillade ju hennes livsstil och ville kanske inte besudla ett vackert minne av ett ställe som de funnit lämpligt att lämna. I så fall var avsikten inte att bestraffa JM utan att försäkra sig om sin egen sinnesfrid. Mycket tyder väl också på att de börjat känna sig utnyttjade och förnedrade i rollen som en resurs i JM:s liv. De hade beslutat att få ett slut på detta och att börja säga Nej.
Håller med dig....klart föräldrarna inte ville hon skulle göra Granliden till flyktinghem vilket hon gjort med lägenheten.
Citera
2017-06-11, 08:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag tror nog de fått mer än nog och vad du inte begriper är att de har inte nån förbannade skyldighet att rädda generationer framöver.
Det är deras egendom och JM har gjort allt annat än värna om sina barn.

... Ibland säger en bild mer än ord:
http://imgur.com/a/RVsVK

(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03

Det är möjligt att Solglittret med "straffa" menar lite den psykologiska upplevelsen som barnet i relationen kan få, och som kan förstärkas av att barnet förväntar sig medhåll och sympati från sina föräldrar. Johannas grundinställning i livet tycks ju vara att vad omgivningen inte vet om har de inte ont av (ännu) -- men att det kan finnas andra skäl att undvika skörlevnad tycks ha slagit henne sent. En anledning är ju videosar som sprids bland gymnasieelever och f.ö. nationellt. Att hamna på sådan är ju dålig stresshantering och dåligt utnyttjande av ledig tid om man säger så.

Jag ser flera möjliga skäl till varför föräldrarna inte ville sälja till henne, men det viktiga är väl vad de kommunicerade eller inte kommunicerade till henne. De kan ha tyckt att hon borde bo på annan plats som skulle innebära bättre hushållning med hennes krafter pch pengar, låg närmare (eller längre ifrån...) dem, mm. Med tanke på JM:s entourage, skörlevnad, rykte på byn, och de många och små barnens behov, Granliden underhållsbehov och föräldrarnas tilltagande ålder, så kan man lätt föreställa sig att de plötsligt fattade tycke för husbil.

Barn (andras och egna) är männskor, inte intäktsmöjligheter, och att gå där pch plocka var kanske inte vad de hade tänkt sig av livets slut. Och att sen hålla skenet uppe hos och för systerns familj där barnen säkert fick höra att narkotika och JM-familjens övriga förlustelsesätt inte hörde till vad man ägnar sig åt -- det gick kanske inte.

JM:s skuta sprang plötsligt läck och sjönk som en sten.

Om mordet på GM kan kopplas till detta så är det ju bra med en tidslinje över hur tålamodet har spruckit. Med JM:s möjligen lite "affeganska" livstil med (rökt) Karma och haschdimmig och måttligt beläst småstadshjärna så är det ju så klart att hon uppfattar att det är hennes rätt som självpåtaget familjeöverhuvud att göra ett större uttag på familjeförmögenheten när föräldrarna uppenbarligen inte längre står rycken. Där kunde man ha önskat sig lite dialog. Att skaffa sex barn med tre makar pch sen använda det som påtryckning för att få ut mer hjälp, mer pengar och tidigare, av familjens förmögenhet kan ju ha fallit i ogod jord till slut. Man måste prata om saker, inte dräpa finska låtsasmakar vid bryggor.

Det här brat-packet som växer upp nu, alltså i största allmänhet, vad ska det bli av det där? Nån kommer få lida för det. Gör det redan.
Citera
2017-06-11, 08:48
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/gw/gw-tror-arbogakvinnan-hor-hemma-pa-rattspsyk/

"Jag vet inte vad hon råkat ut för, men något måste det vara för man föds inte på det viset", säger Leif GW Persson.

Jag hoppas ändå på finkan. Går få lite vård där också säkert.
Citera
2017-06-11, 09:13
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är möjligt att Solglittret med "straffa" menar lite den psykologiska upplevelsen som barnet i relationen kan få, och som kan förstärkas av att barnet förväntar sig medhåll och sympati från sina föräldrar.

Om mordet på GM kan kopplas till detta så är det ju bra med en tidslinje över hur tålamodet har spruckit.

Ja det är precis det jag efterlyser! När började JMs vansinne och vad är de utlösande faktorerna. Jag håller med LGWP - så här tokig har hon ju uppenbarligen inte varit jämt. Vilka sjuka knappar har hon haft som råkat bli intryckta? Av vad?
Citera
2017-06-11, 09:15
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
Det var tidigare än i tonåren. Nu hade AM inte en lätt match för GM drack och spred sin säd här och där. Han fastnade ganska svårt för en älskarinna senare. Hinten som finns ligger snarare i att GM inte var far till JM och därför varit förskjuten av mamma redan som barn.

Det där sista förstår man knappt. Skulle GM vara ovetande om detta och AM "förskjuta" en dotter hon hade med en annan?
Citera
2017-06-11, 09:24
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Det är inte självklart, det är din bedömning. Vad som objektivt är fallet, är att de ville hindra henne från att ta över Granliden. Varför, kan man inte veta, utan att stå föräldrarna nära. De ogillade ju hennes livsstil och ville kanske inte besudla ett vackert minne av ett ställe som de funnit lämpligt att lämna. I så fall var avsikten inte att bestraffa JM utan att försäkra sig om sin egen sinnesfrid. Mycket tyder väl också på att de börjat känna sig utnyttjade och förnedrade i rollen som en resurs i JM:s liv. De hade beslutat att få ett slut på detta och att börja säga Nej.

Jag vet inte hur viktigt det är vad som var föräldrarnas bevekelsegrund när dom sa nej till att sälja Granliden till JM, men jag ser ytterligare ett par möjligheter till tolkning.
– Göran och Anki trodde inte på JMs förmåga och vilja att genomföra affären. Tänk på DBs kommentar till JMs flyttplaner till Strömstad och Norge. Inget att ta på allvar. JM hade alltid sådana planer...
– Göran och Anki ville genomföra affären snabbt utan komplikationer för att kunna ge sig iväg med husbilen.
Kanske ska man tillägga att föräldrarna uppfattade det som att JM inte kunde ta hand om Granliden. Hon lämnade alltid stället så att nästa som kom dit fick städa efter henne. (*)
Något däremellan var hur jag tolkade det. Ungefär som uppsägningen av lägenheten. Jag uppfattade inte uppsägningen som en riktad bestraffning. Jag uppfattade det inte heller som att föräldrarna trodde att dom skulle kunna förändra JMs livsstil. Dom hade insett att dom blivit lurade att bidra till en livsstil som dom inte sympatiserade med. Som ägare av lägenheten fick dom klagomål av olika slag. Dom ville inte bidra till detta längre, dom ville inte ha med det att göra. Dom gav ändå JM sex månader att skaffa en annan bostad. Dom gjorde det utgående från uppgivenhet och sorg. Ilskan som uttryckts av Anki var över att JM tog hand om andra barn utan att bry sig om sina egna. Anki uttryckte explicit oro för, om jag minns rätt, DB, JB och tvillingarna.
Jag ville bara flika in hur jag tolkade föräldrarnas handlande.

(*) Jag höll på att lägga till att JM matade får som inte fanns, men det är kanske off topic här...

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in