2016-02-06, 15:55
Medlem
tjenare.knugens avatar
Hej!

Tänkte sälja mitt gamla Lego och behöver hjälp med värdering.

Bild: http://i.imgur.com/Gi19wie.jpg

Mest relevant är väl Lego Technic (bl.a 8285 och 8436 som syns på bild).
Seten är kompletta med manualer, dock är delarna blandade tillsammans. All pneumatik osv fungerar bra.
Nypris på dessa idag verkar vara 10.999kr + 2.599kr (vet inte hur relevant det är)
http://www.klossbutiken.se/bestallningsprodukter/lego-technic/8285
http://www.klossbutiken.se/bestallningsprodukter/lego-technic/8436

Utöver de två Technic-seten är det säkert 2-3 kg blandat Lego, bl.a mycket fordonsdelar.
Någon helikopter och någon polislastbil till vänster på bilden.

Vad tror ni man kan sälja detta för? Mellan 2000-3000kr? Detta måste ju vara drömmen för någon liten bil-intresserad pojke (som det var för mig )
Citera
2016-02-06, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjenare.knugen
Hej!

Tänkte sälja mitt gamla Lego och behöver hjälp med värdering.

Bild: http://i.imgur.com/Gi19wie.jpg

Mest relevant är väl Lego Technic (bl.a 8285 och 8436 som syns på bild).
Seten är kompletta med manualer, dock är delarna blandade tillsammans. All pneumatik osv fungerar bra.
Nypris på dessa idag verkar vara 10.999kr + 2.599kr (vet inte hur relevant det är)
http://www.klossbutiken.se/bestallningsprodukter/lego-technic/8285
http://www.klossbutiken.se/bestallningsprodukter/lego-technic/8436

Utöver de två Technic-seten är det säkert 2-3 kg blandat Lego, bl.a mycket fordonsdelar.
Någon helikopter och någon polislastbil till vänster på bilden.

Vad tror ni man kan sälja detta för? Mellan 2000-3000kr? Detta måste ju vara drömmen för någon liten bil-intresserad pojke (som det var för mig )

Att klossbutiken säljer för 11k betyder egentligen inte så mycket. Det går snabbt att hitta oöppnad för mindre än halva priset på ebay..
http://www.ebay.co.uk/itm/Lego-Technic-Pneumatic-Tow-Truck-8285-Rare-NEW-in-open-box-8285-1-chrome-wheels-/191795755132
ca 5k med fälgset.

Men ändå.. 2000-3000 kr är nog en bra startpunkt att vara nöjd med. Inte omöjligt att du skulle kunna få strax över 3k om du hittar flera intresserade och fler set är kompletta med instruktioner.
Citera
2016-02-06, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av richard_swe
Att klossbutiken säljer för 11k betyder egentligen inte så mycket. Det går snabbt att hitta oöppnad för mindre än halva priset på ebay..
http://www.ebay.co.uk/itm/Lego-Technic-Pneumatic-Tow-Truck-8285-Rare-NEW-in-open-box-8285-1-chrome-wheels-/191795755132
ca 5k med fälgset.

Men ändå.. 2000-3000 kr är nog en bra startpunkt att vara nöjd med. Inte omöjligt att du skulle kunna få strax över 3k om du hittar flera intresserade och fler set är kompletta med instruktioner.

Jag kan bara hålla med. Klossbutiken är lite kända för att ha sjuka överpriser på set som utgått. Personligen funderar jag på om 3000 kan vara mycket begärt om det är blandat. För att maximera förtjänsten hade jag nog försökt att sortera upp i set (inventarielistor finns bland annat på bricklink.com), oavsett om det finns ritningar eller inte (finns på Legos hemsida), och sedan sålt på tradera eller blocket, 1 set per annons. Det är mycket jobb, men i en stor osorterad klump blir det genast mindre värt.
Citera
2016-02-14, 21:56
Medlem
Jag funderar på att köpa en Lego Creator-sats i present till en nioåring. Problemet är bara att vissa av satserna har hög rekommenderad ålder, vissa är t.o.m rekommenderade för 16+. Själv tycker jag att åldersgränserna verkar lite knäppa och att byggsatserna inte ser så svåra ut.

Är det någon som har erfarenhet av detta?
Citera
2016-02-15, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninja4Life
Jag funderar på att köpa en Lego Creator-sats i present till en nioåring. Problemet är bara att vissa av satserna har hög rekommenderad ålder, vissa är t.o.m rekommenderade för 16+. Själv tycker jag att åldersgränserna verkar lite knäppa och att byggsatserna inte ser så svåra ut.

Är det någon som har erfarenhet av detta?

Barn är väldigt olika när det gäller lego.

Somliga femåringar klarar alldeles utmärkt att bygga ihop en sats för 7+ eller 9-14 enligt instruktionsboken, somliga 11-åringar har svårt för det...
Barn som är intresserade av lego och älskar att bygga och leka kommer nog att vara de som plockar ihop dem över sin åldersförmåga före barnen som hellre sparkar boll och slåss på förskolan.

Sedan är det ju mer än bara byggandet. Jag kan tänka mig att man sätter en högre rekommenderad ålder på större satser som tar ett tag att bygga och som när den är byggd förutsätter en viss kunskapsnivå för att uppskatta verket, men det är där jag anser att föräldrarollen kommer in i bilden.
Man kan nog inte kräva att vilken nioåring som helst känner till operahuset i Sydney och dess historia. Kanske kan många placera vilket land byggnaden hör hemma i.
Föräldern som är med barnet under bygget kan mata på med information från t ex wikipedia som gör projektet intressant och när det är byggt har barnet förutom operahuset även kunskap.
Citera
2016-02-15, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av richard_swe
Barn är väldigt olika när det gäller lego.

Somliga femåringar klarar alldeles utmärkt att bygga ihop en sats för 7+ eller 9-14 enligt instruktionsboken, somliga 11-åringar har svårt för det...
Barn som är intresserade av lego och älskar att bygga och leka kommer nog att vara de som plockar ihop dem över sin åldersförmåga före barnen som hellre sparkar boll och slåss på förskolan.

Sedan är det ju mer än bara byggandet. Jag kan tänka mig att man sätter en högre rekommenderad ålder på större satser som tar ett tag att bygga och som när den är byggd förutsätter en viss kunskapsnivå för att uppskatta verket, men det är där jag anser att föräldrarollen kommer in i bilden.
Man kan nog inte kräva att vilken nioåring som helst känner till operahuset i Sydney och dess historia. Kanske kan många placera vilket land byggnaden hör hemma i.
Föräldern som är med barnet under bygget kan mata på med information från t ex wikipedia som gör projektet intressant och när det är byggt har barnet förutom operahuset även kunskap.

Efter att ha kollat lite recensioner av Lego Creator Expert-byggsatser så håller jag med dig. Barn kan inte uppskatta byggsatsernas alla kvaliteter utan att en vuxen sitter med dem och förklarar. Ta t.ex. byggsatsen med banken, där finns en tvättomat vägg i vägg med banken. I en av tvättmaskinerna finns en hemlig öppning där man kan släppa in pengar i bankens valv. Jag tror inte många 16-åringar fattar det skämtet ens.

Men annars verkar det som att själva den byggtekniska delen är överkomlig för en Lego-van och -intresserad nioåring. Enligt min bedömning i alla fall.
Citera
2016-02-16, 18:27
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Efter att ha kollat lite recensioner av Lego Creator Expert-byggsatser så håller jag med dig. Barn kan inte uppskatta byggsatsernas alla kvaliteter utan att en vuxen sitter med dem och förklarar. Ta t.ex. byggsatsen med banken, där finns en tvättomat vägg i vägg med banken. I en av tvättmaskinerna finns en hemlig öppning där man kan släppa in pengar i bankens valv. Jag tror inte många 16-åringar fattar det skämtet ens.

Men annars verkar det som att själva den byggtekniska delen är överkomlig för en Lego-van och -intresserad nioåring. Enligt min bedömning i alla fall.

Yes, byggtekniken brukar inte vara omöjlig (kanske lite klurig för en 9-åring ibland) men det är värt att tänka på tidsaspekten också. Vissa av de större Creator-seten tar timtals att färdigställa även för en van byggare. Risken finns väl att en 9-åring hinner tappa intresset.
Citera
2016-02-17, 16:59
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Efter att ha kollat lite recensioner av Lego Creator Expert-byggsatser så håller jag med dig. Barn kan inte uppskatta byggsatsernas alla kvaliteter utan att en vuxen sitter med dem och förklarar.

Låter som om det kan vara ett bra sätt att göra saker tillsammans med sina barn.
Citera
2016-02-20, 22:15
Medlem
Vart får jag tag på äldre lego satser? Gärna tips på någon butik eller liknande och ja jag har kollat blocket redan
Citera
2016-02-21, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nighthawk1976
Vart får jag tag på äldre lego satser? Gärna tips på någon butik eller liknande och ja jag har kollat blocket redan

Beror lite på hur pass gamla det ska vara. Klossbutiken har ett stort utbud från vad jag uppskattar i minnet till att vara från de senaste 5-8 åren, men de är grymt dyra. Annars finns så gott som allt på Bricklink. Om ett set är dyrt kan man kolla upp ritningarna på legos hemsida och köpa bitarna lösa på bricklink.
Citera
2016-03-10, 07:59
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Ser ut och känns som vanligt Lego, men i betydligt mindre format. Ibland kallat "industri-Lego".
Ej kompatibel med vanligt Lego.

Användes huvudsakligen av skolor och industrier för demonstrationer och bygge på tavlor.

Troligen från 50- & 60-talen.

Ibland hittas Modulex på t.ex. eBay.

Nån som sett Modulex i verkligheten? Finns en hel del begagnat, en del fortfarande i oöppnad kartong men dyyyyyyyrt
Citera
2016-04-09, 00:55
Medlem
Kupongfritts avatar
Jag såg att ask 6119 - Takpannor utgått ur sortimentet. Någon som vet om det kommer en ersättare? Jag tycker det är roligast att köpa askarna med den sortens grundbitar och hitta på egna modeller som komplement till färdiga modeller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in