Citat:
Ursprungligen postat av
Ninja4Life
Jag funderar på att köpa en Lego Creator-sats i present till en nioåring. Problemet är bara att vissa av satserna har hög rekommenderad ålder, vissa är t.o.m rekommenderade för 16+. Själv tycker jag att åldersgränserna verkar lite knäppa och att byggsatserna inte ser så svåra ut.
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Barn är väldigt olika när det gäller lego.
Somliga femåringar klarar alldeles utmärkt att bygga ihop en sats för 7+ eller 9-14 enligt instruktionsboken, somliga 11-åringar har svårt för det...
Barn som är intresserade av lego och älskar att bygga och leka kommer nog att vara de som plockar ihop dem över sin åldersförmåga före barnen som hellre sparkar boll och slåss på förskolan.
Sedan är det ju mer än bara byggandet. Jag kan tänka mig att man sätter en högre rekommenderad ålder på större satser som tar ett tag att bygga och som när den är byggd förutsätter en viss kunskapsnivå för att uppskatta verket, men det är där jag anser att föräldrarollen kommer in i bilden.
Man kan nog inte kräva att vilken nioåring som helst känner till operahuset i Sydney och dess historia. Kanske kan många placera vilket land byggnaden hör hemma i.
Föräldern som är med barnet under bygget kan mata på med information från t ex wikipedia som gör projektet intressant och när det är byggt har barnet förutom operahuset även kunskap.