2017-06-04, 21:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Ja, det är märkligt hur de ideologiska glasögonen lätt hamnar på sned och förvränger verkligheten.
Juholt hade i sin sämsta stund 27,7 %. Nu jublas det tydligen över liknande katastrofsiffror bland de som ännu inte lämnat det sjunkande skeppet!

Ja och Mona fick sparken när de sjönk ner till katastrofala 35%, snart vill de väl ha tillbaks henne igen...
2017-06-08, 15:41
Moderator
Strix m/94s avatar
En OU från Sentio idag.

Citat:
SENTIO JUNI 2017 Maj månad inom parentes
Mätningen är utförd med webbpanel mellan 1 och 5 juni. Totalt har 1006 personer intervjuats varav 731 uppgett partipreferenser.

Moderaterna 15,9 (17,9)
“Liberalerna” 4,2 (4,8)
Centerpartiet 11,2 (10,6)
Kristdemokraterna 3,5 (2,5)

Socialdemokraterna 24,7 (24,0)
Vänsterpartiet 7,9 (8,1)
Miljöpartiet 3,1 (4,1)

Sverigedemokraterna 25,0 (23,2)

Fi 2,5 (2,6)
Piratpartiet 1,1 (1,3)
https://nyheteridag.se/sentio-sd-storst-och-nytt-rekord-for-c-katastrof-for-m/

Så, om detta vore valresultat så skulle KD och MP åka ut, Fi bli kvar utanför och S göra sitt sämsta val sedan den allmänna rösträtten infördes. M skulle sjunka ner på 70-talsnivåer och C gå upp till 80-talsnivåer.

Alliansen får tillsammans (utan KD): 31,3%
De helröda (utom MP): 32,6%
SD: 25%

Utanför Riksdagen:
Ca 10,5%

Spännande parlamentariskt läge och inte en helt enkel regeringsbildningssituation. S och M på fiaskosiffror och ingen sida kan enkelt bilda regering. Skall S tvingas gå i kompis med VPK efter alla dessa år? Skall de notoriskt otrogna i C och FP/L överge Alliansen för S? Kommer någon av partierna våga inleda samarbete med SD för att erövra makten?

Ja, detta låter som inledningen till en såpopera, men är i grunden mycket allvarligt - kommer Sverige att alls ha en fungerande regering efter nästa val?
2017-06-08, 18:06
Medlem
Grisbrottarens avatar
Det parti som ligger närmast till att åka ur riksdagen är väl Miljöpartiet.
Både KD och L kan räkna med stödröster från främst M- respektive C-sympatisörer om faran skulle föreligga, medan MP ligger så högt över sitt verkliga stöd i opinionsundersökningar att inte tillräckligt många kommer att inse i hur starkt behov av stödröster partiet är, och kommunister och fi-or kommer att rösta med hjärtat i stället för hjärnan (som om de inte redan gjorde det. )
2017-06-08, 18:34
Medlem
Frågan är KD överhuvudtaget kommer över 4% med hjälp av stödröster från framförallt M. M är ett sjunkande skepp och få Moderater kommer stödrösta på KD. Moderaterna måste rädda det som räddas kan. Jag tror att KD:s chans skulle vara att närma sig SD och förklara att de är beredd att bilda regering med SD. Jag tror att KD:s största tapp är till SD. Nu har iofs aldrig KD varit särskilt stora men några av SD:s sympatisörer är nog "halv KD:are" Så ska KD få stödröster så är det från SD:are. Men då måste man klart och tydligt deklarera att man är villig att bilda regering tillsammans med SD.

Troligtvis kommer det aldrig att hända men då är det bara att säga tack och bock till KD. KD kommer aldrig på egen hand att greja 4%-spärren.
2017-06-08, 20:54
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
En OU från Sentio idag.

https://nyheteridag.se/sentio-sd-storst-och-nytt-rekord-for-c-katastrof-for-m/

Ja, detta låter som inledningen till en såpopera, men är i grunden mycket allvarligt - kommer Sverige att alls ha en fungerande regering efter nästa val?

Historiskt sett så fungerar moderna västländer mycket lugnt och bra i sk regeringskristider i väntan på extra val och på senaste budgeten.
Marknaderna vill ha stabilitet och det är aldrig så stabilt som i sådana nämnda tider. Alla vet vad som gäller och det mesta är ett självspelande piano.
Är det något jag inte oroar mig för så är det regerings"kris".
2017-06-08, 20:57
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Historiskt sett så fungerar moderna västländer mycket lugnt och bra i sk regeringskristider i väntan på extra val och på senaste budgeten.
Marknaderna vill ha stabilitet och det är aldrig så stabilt som i sådana nämnda tider. Alla vet vad som gäller och det mesta är ett självspelande piano.
Är det något jag inte oroar mig för så är det regerings"kris".

Jag oroar mig inte heller - jag snarast hoppas. När Belgien var utan regering för den år sedan i runt 15 månader, så gick det rätt bra för landet och BNP till och med ökade något.

I den mån man kan använda samhället som laboratorium så vore det onekligen intressant att se hur Sverige skulle fungera i sådant läge.
2017-06-08, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K8-ta
Frågan är KD överhuvudtaget kommer över 4% med hjälp av stödröster från framförallt M. M är ett sjunkande skepp och få Moderater kommer stödrösta på KD.

Alla som ogillar AKB behöver inte nödvändigtvis gilla vare sig (SD) eller (C). Nu när (M) tappar så mycket vore det märkligt om inte några går till (KD) också så jag är rätt hoppfull för att (KD) klara sig kvar.
2017-06-08, 21:14
Medlem
Mp hade sitt bottenrekord hos status.st i maj i år med 3,6 procent. I de första två mätningarna i juni tappar de i båda. I Sentio förlorar de en hel procentenhet till 3,1 procent och i Demoskop idag tappar de 0,5 procentenheter till 4,1 procent.

Kan detta bli månaden då MP går under 3 procent hos status.st?
2017-06-09, 19:32
Medlem
MrSokratess avatar
Novus Juni

4 002 personer intervjuades under perioden 8 maj – 4 juni.

V 7,6 (+0,1)
S 27,3 (-1,0)
MP 4,3 (±0,0)
SD 19,3 (-0,2)
C 13,3 (+1,1)
L 5,6 (+0,3)
KD 3,1 (-0,8)
M 16,6 (+0,2)

Luktar koalitionsregering lång väg.
Senast redigerad av MrSokrates 2017-06-09 kl. 19:40.
2017-06-10, 19:18
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
=MrSokrates|60949100]Novus Juni

4 002 personer intervjuades under perioden 8 maj – 4 juni.
Luktar koalitionsregering lång väg.

V 7,6 (+0,1) får 28 mandat
S 27,3 (-1,0) får 101 manda
MP 4,3 (±0,0) får 16 mandat
SD 19,3 (-0,2) får 72 mandat
C 13,3 (+1,1) får 49 mandat
L 5,6 (+0,3) får 21 mandat
KD 3,1 (-0,8) får noll mandat
M 16,6 (+0,2) får 62 mandat

175 mandat ger majoritet

Regeringen+Alliansen 277
Alliansen+Sd 204
Regeringen +C&L 187
Regeringen+V 145
M+Sd 134
Alliansen 132
Regeringen 117 Det minsta koalitionen styr i dag landet Skulle ni trott det om ni inte visste att det är så??

Lägg era egna puzzel
2017-06-10, 21:10
Medlem
Rosteres avatar
Novus är inte ett så bra OI, så det är nog rätt meningslöst att försöka resonera kring deras resultat. Utgå från senaste YouGov istället (antal mandat ungefärliga):

V: 31
S: 97
C: 49
L: 21

M: 61
SD: 90

V+S+C+L: 198 (vill inte avsätta Löfvén)
M+SD: 151 (vill avsätta Löfvén)

Vilka partier skulle Löfvén i en post-2018 regering behöva söka stöd av för att nå 175 då?

V+S+C är 177, så ser kanske möjligt ut. S+C+L är bara 167, så ingen "mittenkompromiss" skulle med dessa siffror vara möjlig. S+L+M har 178, vilket också nätt och jämnt räcker över 175.

Dagens mätningar säger dock lite om vad som kommer att gälla vid tiden för valet. Jag tror dock att vi kan sluta oss till en sak - ännu mer parlamentariskt käbbel väntar, alternativt löjligt breda kompromisser, vilket verkar osannolikt.
2017-06-10, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rostere
Novus är inte ett så bra OI, så det är nog rätt meningslöst att försöka resonera kring deras resultat. Utgå från senaste YouGov istället (antal mandat ungefärliga):

V: 31
S: 97
C: 49
L: 21

M: 61
SD: 90

V+S+C+L: 198 (vill inte avsätta Löfvén)
M+SD: 151 (vill avsätta Löfvén)

Vilka partier skulle Löfvén i en post-2018 regering behöva söka stöd av för att nå 175 då?

V+S+C är 177, så ser kanske möjligt ut. S+C+L är bara 167, så ingen "mittenkompromiss" skulle med dessa siffror vara möjlig. S+L+M har 178, vilket också nätt och jämnt räcker över 175.

Dagens mätningar säger dock lite om vad som kommer att gälla vid tiden för valet. Jag tror dock att vi kan sluta oss till en sak - ännu mer parlamentariskt käbbel väntar, alternativt löjligt breda kompromisser, vilket verkar osannolikt.

Rimligen så blir C och L tvungna att bestämma innan valet vilken sida de ska stödja. Nog för att journalister aldrig gör sitt jobb, men till dess är nog situationen en annan och de känner kraven på sig. Kanske en del t o m förstår allvaret.

C har nivå för att överleva ett sånt beslut men L hamnar under 4%. Det är bara att se hur M straffades när de tog ställning. Och vid det laget bör nog vinsten vara större att stödja SD-sidan, men det hjälper nog inte, för L har för många BO i partiet och skulle förlora någon procent oavsett. Troligen är L och C än mindre ju längre de velar, eftersom väljare gärna vill veta vad de röstar på.

Min gissning är att L också ryker och att SD + M + eventuell C vinner. Troligen M-regering med stöd av C och SD. Känns som det är C som avgör. Skakigt lär det bli i alla fall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in