Johanna försöker sno MRs kontantinköpta colaburk.
Inget genomskinligt alls efter djup genomgång av FUP sen delgivning skedde, sju utnötta collegeblock, nio versioner senare och 10 månader efteråt.
MR 2016-08-19 på väg hem från Katrineholm - version 1.
Tack för klargörandet! Mindes att jag hade läst det där men inte exakt var.
Med JMs förmåga att skapa "verkliga" minnen ur lösryckta fakta, så är det säkert så att i hennes skalle är detta något hon själv gjort, även om MR nämner det i förhör.
Den Colan gör varken till eller från hur som helst.
Noterar för övrigt att det svamlande stativet och det nysande puckot tycks besitta samma magiska förmåga. De tycks tro att detta är en kul wrestlingmatch.
Ja men där har vi det trots allt tror jag! Mordet på Aki är planerat länge, i en eller annan bemärkelse för att finansiera köpet av Granliden. Var det så du menade? Augusti är sommarstuguterassens heliga tid, Aki mördas kräftpremiären eller natten till 2015, GM när de är vid Granliden på hans födelsedag ett år senare. Stället betyder uppenbarligen oerhört mycket för Johanna och hennes barn, och skulle fungera som en samlande punkt för henne. Hon har synbarligen inte eget kapital för att skaffa anständig bostad åt sig och barnen, om än bara på sommaren, men vill till varje pris försäkra sig om Granliden, även om det hela bekostas genom HVB-verksamhet.
Undrar vad som skulle dyka upp om länsman lät finkamma markerna kring Granliden och gräva upp varenda fläck som verkar rörd de senaste 10 åren...
Med JMs förmåga att skapa "verkliga" minnen ur lösryckta fakta, så är det säkert så att i hennes skalle är detta något hon själv gjort, även om MR nämner det i förhör.
Den Colan gör varken till eller från hur som helst.
Noterar för övrigt att det svamlande stativet och det nysande puckot tycks besitta samma magiska förmåga. De tycks tro att detta är en kul wrestlingmatch.
Fast det är inte den Colan JM far efter... finns i FUP, onödigt att skriva ut.
Jag har försökt att följa detta hela tiden. Säkert missat massor. Men... vem säger att det INTE skulle vara JM so begått själva dådet??
1. I första förhör säger AM att hon uppfattat 2 personer
2. AM har också tillstått att personen såg liten ut, men att det kan bero på att denne person satt grensle över GM.
3. Skadorna som JM hade på vänster sida, kan vara av trubbigt våld och det går INTE att utesluta att detta uppstått 160803.
4. Det är inte MYCKET DNA som de funnit på GM naglar från MR, det finns lite under lillfingernageln. Skulle kunna vara kontamination.
5. JM.s DNA går inte att se om blodet är blandat med både mor och far.
6. Varför ett erkännande från MR? Pengar, kortare straff, en överenskommelse??
7. Hade MR rekat för att kunna köra därifrån?
8. Var det han som blev väckt av JM? Pga drogtrötthet??
9. Kan MR stått bakom dörren när /om JM gjorde dådet??
10. Varför haka upp sig på ett erkännande, när det KAN vara annorlunda.
Enbart mina funderingar och tankar. Säkert fel, men ändå.
Med JMs förmåga att skapa "verkliga" minnen ur lösryckta fakta, så är det säkert så att i hennes skalle är detta något hon själv gjort, även om MR nämner det i förhör. Den Colan gör varken till eller från hur som helst.
Om jag får som jag vill (det brukar jag visserligen inte, men hoppas ändå) så visar den colan att MR och JM var på samma plats samtidigt.
Hata slumpen!
Ja, men sådant får man ta som önskvärda motargument och sedan försöka komma vidare i saken - för att slutligen söka nå fram till den "sanning" man i sådana här fall sällan finner, eller snarare: Det finns "sanningar" på flera plan som kan ta väldigt lång tid att ringa in - och det erfordras såväl fackkunskaper som stor människokännedom samt inte minst självkännedom av det mer modiga slaget utan förhärligande av den egna personen.Den man i det här fallet måste ta på allvar är JM - inte de som möjligen har intresse av att dölja sanningen, eller som kanske inte ens känner till sakernas rätta tillstånd.Den här typen av störningar/beteenden brukar vara något tillfälligt övergående, ungefär som nagelbitning eller likn. och kan mer ses som ett barns (eller en tonårings) ganska naturliga inre spänningar. - "Sjukdomen" kan också vara av svårare art och bottna i ångestskapande händelser som aldrig fått bearbetas. - Är det så att JM fortfarande rycker hår (eller vad hon nu gör) låter det som att något inte är riktigt som det ska.Vi får konsultera sakkunskapen: Sökes: Högkvalificerad psykiatrisk hjälp
Finnes: Bortskämd, elakartad och bekväm kvinna som knaprat avtrubbande och förslöande anti-depp under många år och som satt i system att med gråtmild och gnällig röst, alt. genom påhittade stölder eller grov misshandel lura av sin omgivning så mycket pengar och information som möjligt.
Använder sig av psykologiböcker och olika diagnoser för att rättfärdiga sitt agerande och få fortsätta med sina ”cool”-piller och sitt bubbel.
Påklistrat trevlig så länge hon har något att vinna; annars synnerligen obehaglig.
Van att få som hon vill och beredd att gå över lik för att tillskansa sig bidrag, förmåner och inkomster. Hämndgirig och avundsjuk. Följer minsta motståndets lag; den enda lag hon känner.
Shoppinghysteri. Smider illasinnade planer och hotar och intrigerar sig fram i tillvaron. Okunnig och obildad; begränsade referensramar. Fåfäng, skitförnäm, ytlig och känslokall.
Promiskuös. Renodlad nyttomoral. Oorganiserad och snål mot andra; slösaktig om det lönar sig i sluttampen. Beräknande och utstuderad; dumslug.
Har lärt sig klockan men saknar elementära kunskaper i matematik.* Spelar gärna martyr. Otacksam och elak.
Använder sin omgivning som presumtiva inkomstkällor eller torpeder. Ingen ödmjukhet, förståelse eller inlevelseförmåga. Inga skamkänslor. Häpnadsväckande enfaldig.**
Projicerar egna tillkortakommanden på andra. Falskklingande röst och stickande ögon med små sylvassa pupiller; amatörmässigt tatuerade ögonbryn, klistrigt löshår.
Anhängare av den nya rasistiska familjepedagogiken.*** En tankevärld dominerad av hat och upplevda oförrätter.****
I stort behov av avgiftning, såväl fysisk som psykisk. Befinner sig ofta i chock och har tappat minnet.
Livsfarlig för allmän säkerhet. Impulsivt betingad mordmani: Soffor, handgranater, knivar, pistoler, baseballträn, gifter från A till Ö inkl. DDT och råttgift… utgör bara en bråkdel av tänkbara hjälpverktyg.
Söker företrädesvis efter svaga och lättledda, gärna sjukliga, offer. Alla bullbak åtföljs av toxiska hopkok. Tvångsmässigt avlivande av alla som säger emot eller misshagar henne på minsta sätt.
Önskvärd straffrabatt för uppspårade medbrottslingar: 20 - 70% samt amnesti för särskilt ömmande fall.
Erbjudes: Hög lön inkl. risktillägg, oskattbara kunskaper om den mänskliga naturen
*
**
CV och diagnoser
Med det "CV" som finns i din spoiler blir det inte lätt att hitta en diagnos. Det är utanför mitt område, men jag vågar ändå påstå att inget i diagnosmanualen stämmer direkt. Möjligen två, men troligare krävs det tre diagnoser för att beskriva fenomenet.
Mycket är anmärkningsvärt, men hon har ju passerat under radarn länge. Chef och kollegor har uttalat sig. Även en kollega här. Inget anmärkningsvärt verkar vara en vanlig kommentar. Det får mig att tänka på några observationer och omdömen från systern :
"UF och JM hade ett ganska bra förhållande tills JM och Per separerade någon gång 2010. De umgicks då på storhelger med ungarna och gick även ut och tog en after work då och då. Efter det att JM separerade har deras förhållande blivit "konstigt". Ulrika säger att under det senaste halvåret så har hon börjat ifrågasätta vad JM säger. Innan har hon bara tyckt synd om JM eftersom denna haft problem med killar och även arbetsgivare. UF säger att hon alltid tolkat allt till JF fördel eftersom Johanna alltid sagt det som UF vill höra.
Under det senaste halvåret så började UF dubbelkolla det som JM sagt och märkte då att det stämde inte. Hon menar att JM hittade på och pratade även "skit" om föräldrarna så UF tyckte att det började bli jobbigt att umgås med JM. Hon fick inte ut något av umgänget med JM.
När det gäller JMs förhållande till Göran och Anki så säger UF att JM hade deras pappa "som i en liten ask". Han var väldigt godhjärtad, ville alltid tro väldigt gott om alla. UF säger dock att bara någon månad innan han dog så började han ifrågasätta det som JM sade.
UF säger att Anki genomskådade JM och började ifrågasätta det hon sade redan för ca två till tre år sedan."
Protokollbilaga_2017-03-22__Fo_rho_r__del_2__3_.pdf, sid 132 enligt paginering. Min fetning.
Jag råkade just snubbla på en annan av JMs självdiagnoser: "JM blir tyst och säger efter ett tag att hon har ett självskadebeteende. När hon då får frågan om vad detta beror på blir hon tyst och börjar gråta tyst."
Huvudprotokoll_2017-02-06.pdf, sid 383 enligt paginering.
Några uttalanden från JM från tingsrätten 2017-06-08: "- Ja. Utifrån min egen bedömning tror jag att jag var på gränsen till psykotiskt."
"- Jag tror att jag var gränspsykotisk, enligt min lekmannabedömning."
"42-åringen säger att hon återigen var i chock."
"Är det ingen som har kunskap i psykologi?"
Mitt intryck är att antingen har det hänt något med JM under de senaste åren, eller så är det just ifrågasättandet, från mamma, från syster, från Aki, från barn och svärson och slutligen från pappa som fick henne att trippa. Ordet "psykopat" som omdöme om JM verkar ju de flesta i hennes närmaste omgivning använt.
–
Senast redigerad av lasternassumma 2017-06-10 kl. 21:43.
Fast det är inte den Colan JM far efter... finns i FUP, onödigt att skriva ut.
Men tjena...
Vi (vilket inkluderar dig) vet givetvis inte VAD hon tänkt sig men det finns de facto en colaburk i FUP. Närmare bestämt den jag citerat. Hon har även försökt köpa sig alibi för denna tid som inkluderar ett kontantköp - pris 10k.
--- > Att lösrycka sakfakta och skapa sina egna minnen är hon däremot mästare på.
Senast redigerad av develi 2017-06-10 kl. 21:08.
Jag har försökt att följa detta hela tiden. Säkert missat massor. Men... vem säger att det INTE skulle vara JM so begått själva dådet??
1. I första förhör säger AM att hon uppfattat 2 personer
2. AM har också tillstått att personen såg liten ut, men att det kan bero på att denne person satt grensle över GM.
3. Skadorna som JM hade på vänster sida, kan vara av trubbigt våld och det går INTE att utesluta att detta uppstått 160803.
4. Det är inte MYCKET DNA som de funnit på GM naglar från MR, det finns lite under lillfingernageln. Skulle kunna vara kontamination.
5. JM.s DNA går inte att se om blodet är blandat med både mor och far.
6. Varför ett erkännande från MR? Pengar, kortare straff, en överenskommelse??
7. Hade MR rekat för att kunna köra därifrån?
8. Var det han som blev väckt av JM? Pga drogtrötthet??
9. Kan MR stått bakom dörren när /om JM gjorde dådet??
10. Varför haka upp sig på ett erkännande, när det KAN vara annorlunda.
Enbart mina funderingar och tankar. Säkert fel, men ändå.
Näe... du menar att JM knivat sin pappa, att MR smög sig in för att ta sig an AM... men den lättlästa fupen då ? Har åklagarna missat nåt menar du - att man borde tagit sig an fallet från en annan synvinkel ? Faan tro´t
Men tjena...
Vi (vilket inkluderar dig) vet givetvis inte VAD hon tänkt sig men det finns de facto en colaburk i FUP. Närmare bestämt den jag citerat. Hon har även försökt köpa sig alibi för denna tid som inkluderar ett kontantköp - pris 10k.
--- > Att lösrycka sakfakta och skapa sina egna minnen är hon däremot mästare på.
Nej korrekt, skulle skrivit NOG, då jag inte kan veta exakt vad hon menar. Men det finns en annan Cola i FUP, den du citerar verkar ju inte vara köpt i Etuna.
Undrar vad som skulle dyka upp om länsman lät finkamma markerna kring Granliden och gräva upp varenda fläck som verkar rörd de senaste 10 åren...
Den tanken har även slagit mig. Det är visserligen föräldrarna som skött om stället, men egendomen har ju fått disponerats av både barn och barnbarn. Med reservationen att JM den senaste tiden inte var välkommen. Tomtytan var väl hyfsat stor?
Detta spelar naturligtvis ingen roll för de båda morden som begåtts i nutid och det vi avhandlar här, men att komma över Granliden var uppenbarligen viktig för JM. Kanske inte bara pga bostadsbristen hon de facto stod inför i oktober-16?
Nej korrekt, skulle skrivit NOG, då jag inte kan veta exakt vad hon menar. Men det finns en annan Cola i FUP, den du citerar verkar ju inte vara köpt i Etuna.
På tal om det:
MR verkar ju ha svårt att orientera sig ibland. Det är inte så helt underligt och inte nödvändigtvis ett tecken på dåligt lokalsinne. Det är inte alls ovanligt att den som ständigt blir skjutsad med bil får en helt annan bild av geografin än den har som tar sig fram till fots, per cykel eller almmänna medel. Jag vet det av egen erfarenhet och jag vet att jag inte är unik i det avseendet att jag kan bli lite bortkollrad när jag får skjuts till en plats dit jag förut bara tagit pendel och buss. Att han velar i sina beskrivningar kan vara något sådant. Inte bryr jag mig om vad mackar heter heller...
CV och diagnoser
Med det "CV" som finns i din spoiler blir det inte lätt att hitta en diagnos. Det är utanför mitt område, men jag vågar ändå påstå att inget i diagnosmanualen stämmer direkt. Möjligen två, men troligare krävs det tre diagnoser för att beskriva fenomenet.
Mycket är anmärkningsvärt, men hon har ju passerat under radarn länge. Chef och kollegor har uttalat sig. Även en kollega här. Inget anmärkningsvärt verkar vara en vanlig kommentar. Det får mig att tänka på några observationer och omdömen från systern :
"UF och JM hade ett ganska bra förhållande tills JM och Per separerade någon gång 2010. De umgicks då på storhelger med ungarna och gick även ut och tog en after work då och då. Efter det att JM separerade har deras förhållande blivit "konstigt". Ulrika säger att under det senaste halvåret så har hon börjat ifrågasätta vad JM säger. Innan har hon bara tyckt synd om JM eftersom denna haft problem med killar och även arbetsgivare. UF säger att hon alltid tolkat allt till JF fördel eftersom Johanna alltid sagt det som UF vill höra.
Under det senaste halvåret så började UF dubbelkolla det som JM sagt och märkte då att det stämde inte. Hon menar att JM hittade på och pratade även "skit" om föräldrarna så UF tyckte att det började bli jobbigt att umgås med JM. Hon fick inte ut något av umgänget med JM.
När det gäller JMs förhållande till Göran och Anki så säger UF att JM hade deras pappa "som i en liten ask". Han var väldigt godhjärtad, ville alltid tro väldigt gott om alla. UF säger dock att bara någon månad innan han dog så började han ifrågasätta det som JM sade.
UF säger att Anki genomskådade JM och började ifrågasätta det hon sade redan för ca två till tre år sedan."
Protokollbilaga_2017-03-22__Fo_rho_r__del_2__3_.pdf, sid 132 enligt paginering. Min fetning.
Jag råkade just snubbla på en annan av JMs självdiagnoser: "JM blir tyst och säger efter ett tag att hon har ett självskadebeteende. När hon då får frågan om vad detta beror på blir hon tyst och börjar gråta tyst."
Huvudprotokoll_2017-02-06.pdf, sid 383 enligt paginering.
Några uttalanden från JM från tingsrätten 2017-06-08: "- Ja. Utifrån min egen bedömning tror jag att jag var på gränsen till psykotiskt."
"- Jag tror att jag var gränspsykotisk, enligt min lekmannabedömning."
"42-åringen säger att hon återigen var i chock."
"Är det ingen som har kunskap i psykologi?"
Mitt intryck är att antingen har det hänt något med JM under de senaste åren, eller så är det just ifrågasättandet, från mamma, från syster, från Aki, från barn och svärson och slutligen från pappa som fick henne att trippa. Ordet "psykopat" som omdöme om JM värkar ju de flesta i hennes omgivning använt.
–
Åskådligt! En iakttagelse: ingen människa klarar i längden att leva i och av sig själv endast. Det kan vara lockande att "skydda sig själv" med avståndstaganden om man möter mothugg, och vända sig "inåt", men man måste ha någon någonstans på sin sida. Åtminstone om man ska agera och fungera bland människorna. Men även när man har någon på sin sida kan det vara lockande att hantera mothugg med avståndstagande för man tror att man har någon för evigt (pappan). Tills den personen lämnar, dör eller går över till det andra lägret. Och den andra föräldern kanske vill styra åt annat håll.
Här tycker man sig se något dysfunktionellt i hur systern berättar om deras relation. Som man anar kan bottna i att det finns ett arv att konkurrera om. Det är i så fall dåligt föräldraskap, men korken kan ha trillat ur tidigt. Föräldern måste fatta och agera för att båda ska få så att de känner sig nöjda, oavsett vem som är vems favorit. Och systrarna måste fatta detta och förlika sig med det. Sen är ju skörlevnad aldrig så bra. Och livet är svårt etc.
Men om JM plötsligt känt sig övergiven av alla med sex barn och en flyktingverksamhet om halsen så kan man ju någonstans förstå att det kan slå slint. Men det är så det inte ska gå till, om man säger så. Det är fel någonstans från början. Man hör Ankis berätttelse om den ohanterliga brådmogna flickan. Och aggressioner dem emellan. Ja fy fa...