2017-06-10, 12:33
Medlem
develis avatar
Förtroendekapital och sannolikhetsbedömning:
Version 10, sent ska alibi vakna.

Citat:
Hon passerade två redan stängda Willys-butiker (klockan var över 21) och kom sedan till en ICA Maxi som var öppen. Där plockade hon ihop det hon skulle ha, men när det var dags att betala hade hon inget bankkort med sig, så hon fick lägga tillbaka sina varor och åka hem. Hon var hemma innan kockan 23.

– Men om den här versionen är sann, varför berättade du inte det då redan den 4 augusti, det är ju inget kontroversiellt med det, det är ju ett bra alibi, sa åklagaren.

Hon kunde inte riktigt svara på det, utan hänvisade till ”forskning som säger att även oskyldiga ofta sätter i gång med att leta alibin”. På fråga från åklagaren kunde hon inte precisera vilken forskning hon avser.
Historien om de olika affärerna presenterade 42-åringen först i januari, då fanns det inte längre några övervakningsfilmer kvar från de aktuella butikerna.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/fortsatta-forhor-med-arbogakvinnan/
Citat:
Till slut åkte hon till Ica Maxi men när hon skulle betala varorna upptäckte hon att hennes Visa-kort var borta.
– Det var en helt ny version, sa åklagare Johan Fahlander."

"Enligt 42-åringen ska det finnas ett alibi för henne på mordkvällen den 3 augusti. Hon var vid en bensinstation och skulle tanka men pengarna räckte inte. Hon hade lite kontanter till en Cola Zero, sa hon.
Åklagare Johan Fahlander:
– Så du menar du att det ska finnas ett kvitto på ett kontantköp vid 21.45-tiden den kvällen?
– Ja, sa 42-åringen.

Sa att det finns ett vittne
Hon berättade också att hon sett en av svärsonens kompisar och att han ska ha sett henne. Hon vet hur han ser ut men känner inte till hans namn. På frågan varför hon inte berättat det tidigare sa 42-åringen att ”det inte var relevant”.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/du-ar-den-elakaste-jag-har-traffat
FUP:
Citat:
F: I brevet skriver du att jag behöver ett alibi vid 21.40.
J: Mmm ja för jag kände att jag måste ha någon som såg mig på ICA, förstår du?
F: Ja, du skriver en person som sett mig på ICA Maxi då på parkeringen.
J: Ja
F: Det här ville du alltså att Julia skulle fixa åt dig då
F: Varför skulle hon ställa upp och göra det då?
J: Nej, det vet jag inte. Alltså jag….det vet inte jag. Förstår inte du att jag känner oerhörd panik av och vara här."
"F: Så hon skulle få 10.000 för och vittna falskt skriver du och ge dig alibi.
F: Och det skulle Julia fixa åt dig?
J: Ja"
"B: Men varför har du inte talat om det tidigare för det är inget konstigt i det?
J: Nej, jag vet, jag vet. Det är det som är så skumt, förstår du. Jag…och säga att man har varit prostituerad, vem säger så? Alltså vem ska tro på det, förstår du. Säga nä men jag satt och vänta på ett vapen, vem ska tro på det. Jag hade lika gärna kunnat sagt nej, men jag åkte till ICA Maxi.
F: Ja, om det är sanningen skulle du ha sagt det på en gång.
J: Ja, men jag gjorde inte det. Jag kände att jag var tvungen. Jag vet inte hur min hjärna…
F: Du skriver att hon måste betala kontant på ICA och varför gör du det?
J: Ja, men så att det inte ska synas att de har varit där."
Citat:
J: Ja, men jag var på affären också.
F: Ja, men han säger att du går någon gång efter åtta och kommer hem strax efter elva. Det är tre timmar som du är borta.
J: Ja och när är dådet?
F: Det tar inte tre timmar åka ner till Willys och så till Willys och åka till ICA Maxi.
J: Nej, för jag åkte inte hemifrån tio över åtta utan jag åkte hemifrån tio över nio.
Citera
2017-06-10, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Du är förblindad av JM på ett kusligt vis och därför passar jag frågorna om A, vill helst lämna honom utanför detta. Dom har ingen aning om JM mördat dom tror hon gjort så dom har tagit ställning på ingen som hels bevisning. Mormor styr ena lägret så säger även sonen A, det är hos det lägret han pratar om händelsen där vardagen endast kretsar kring hans mamma. Hos pappan är han fredad.

Känner du mig? Knappast! Jag rör mig absolut inte i dina kretsar.

Märkligt att du påstår att du helst vill lämna A utanför det här? Ge fan i att nämna honom då. Ge fan i att misskreditera hans intentioner med vad han gör. Han har 1000 ggr mer ryggrad än JB, DB & JJ. Och vilken barnpsykolog som helst skulle stå bakom att han får säga sin sanning. Speciellt som hans egna mamma tvingat honom att ljuga. Det är viktigt ur flera perspektiv. Inte minst för A inte ska bli som JB & DB som är djupt skadade av att deras mammas relativa sanningar.

JB är åtalad för stämpling, bl a.

Svara på frågan varför JMs mamma skulle vilja "sätta dit" oskyldiga dotter. Vill hon inte att de som varit inblandade i mordet ska stå sitt kast? Fattar inte riktigt ditt resonemang.

Har du glömt att du vid flera tillfällen misskrediterat As pappa? Plötsligt är han bra? Bra att du tycker det för pappan är ju den som varit med A i hans förhör på barnhuset osv.

Personligen tror jag, och många med mig att alla vittnen förutom JB, DB & JJ är ärliga och försöker vara så tydliga de kan i allt det som varit.

Samman sak gällande JM. Hon ljuger faktiskt hela tiden. OM stort och smått om sina egna barn, sin syster, sin mamma, sin pappa.

För att vara så okunnig i ämnet så verkar du väldigt initierad i familjens mer privata saker. Hur kommer det sig?
Citera
2017-06-10, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
Du får oroa dig lite mer eftersom även MR har tagit upp cola-köpet tidigt. Det finns halvsanningar som tar ut varandra hela resan.

Om man läser förhöret 18/1-17 så ser man att förhörsledarna inte sköter sin roll alls. De leker åklagare och domare som om det vore rättegång. De lyssnar över huvud taget inte på vad hon vill komma till. När det inte "passar" så "pissar" de på advokaten och stänger av bandaren tvärt med hänvisning till orkeslöshet.

De tappar fattningen, blir förbannade och gör v a r j e fel "i boken".

I den riktiga domstolen var det inget snack för där fick JM komma till tals i sitt avbrutna förhör efter ett ½-år. Jag saknar ord för dessa knäskålsrädda skitpoliser, men det ligger de bara till last.

I tillägg så är detta 100x mer piunsamt än att JM nämnt säkert halvdussin gånger att hon fått en miljon av pappan men även där fick åkl ta fram "skämskudden"
JM var i torsdags ivrig att få sagt att hon kom till sans i "december" vilket hon också säger i förhöret du länkar från januari. Hon erkänner där att allt hon sagt tidigare varit osanningar men vill nu berätta men se det fick hon inte där och då i januari av arga fhl. Hikes har koll på detta. Lätt att se vart försvaret är på väg men alla vägar drunkar i det eviga tjatet om JM som person av både tråd och åk. Så oförskämda som fhl var mot hikes också lär hon inte glömt detta, vi kommer se mer av detta.
Citera
2017-06-10, 12:39
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chebba
Förstår jag det rätt att JM vill att JB tar på sig morden?

Den samlade bilden är minst sagt rörig om man ser till det som JM skrivit på olika lappar och i brev. Hon har skrivit att AG måste ta tillbaka sitt vittnesmål. Hon erbjuder pengar till JB och DB. Det kan tolkas (se nedan) som att JM uppmanar både DB och JB att ta på sig skulden för mordet på Göran, men jag tror att hon menar att det är DB som ska ta på sig skulden.

Hon har också skrivit om detaljerade uppgifter från mordet, som att hon vet att knivspetsen brutits av och var kniven kastades, som om det inte är en form av "erkännande" så är det ändå medgivande att hon har kännedom om detaljer som är svårt för henne att förklara.

"Julia o David Lita på mig nu 100%
Ni måste skriva brev till:
• Aftonbladet
• Advokaten
• Polisen Västerås
Skynda er jag dör
Skriv rubrik utanpå kuvertet: o inne oxå 41 åringen oskyldig
I brevet
Det var jag som högg dem idioterna.
Han förtjänade inte att leva efter det han gjort 41 åringen.
Jag högg han i ögat så han ej kan glo mer. Kniven gick av.
Ingen ska skada henne igen.
Sanningen ska fram.
Ni får 1 milj
Jag menar allvar, jag orkar ej mer. Jag är oskyldig, Älskar er
Jag berättar sen"

Protokollbilaga_2017-02-06__Brev.pdf, sid 43 enligt paginering.

Texten är riktad till både DB och JB, men jag tolkar det som att det är tänkt att DB ska ta på sig mordet på Göran och mordförsöket på Anki. Möjligen är det tänkt att båda ska ta på sig skulden och därigenom fria JM.

Citera
2017-06-10, 12:39
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Ser inget som ger rimliga tvivel där. Det är inte rimligt att tro att hon varit gränspsykotisk och maniskt. Det är ju tvärtom ett uppenbart skitsnack. Man kan inte hitta på lögn efter lögn månad efter månad och sedan sitta och ljuga i rätten (vilket är uppenbart) och sedan bli trodd på just den punkten.

Att MR skulle mörda hennes föräldrar för att de sagt upp henne från lägenheten är ju även det ett väldigt tramsigt motiv. Det kan rätten aldrig tro på. De har hört JM.

De kommer att skicka henne på RPU.
Om detta är en del i strategin att bli förstådd och trodd på, varför anförde i så fall inte JM detta under förhören ang. mordet på Aki? Hon hävdar att hon varit i chock från den 4/8 t.o.m mitten på december. Kommer inte ihåg, men hölls det bara förhör ang. mordet på GM under hösten? Eller varvade fhl. båda morden i förhören?
Citera
2017-06-10, 12:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi

FUP:
Vart fan läser du att hon fick berätta hur hon åkte hem från ICA? Det är ett avbrutet förhör med en misstänkt där förhörsledarna inte gör sitt jobb. Istället för att JM får berätta fritt (vilket är grundpelaren i förhör) backar de ideligen till osanningar hon redan 1.Bekräftat 2.Förklarat.
Deras jobb är att lyssna, inte pissa på advokater och dra ut sladdar.

Citat:
JM var i torsdags ivrig att få sagt att hon kom till sans i "december" vilket hon också säger i förhöret du länkar från januari. Hon erkänner där att allt hon sagt tidigare varit osanningar men vill nu berätta men se det fick hon inte där och då i januari av arga fhl. Hikes har koll på detta. Lätt att se vart försvaret är på väg men alla vägar drunkar i det eviga tjatet om JM som person av både tråd och åk. Så oförskämda som fhl var mot hikes också lär hon inte glömt detta, vi kommer se mer av detta.
Hikes glömmer aldrig detta, aldrig någonsin.
Vad de säger är typ: "Vi har så det räcker för att fälla (Bambi-MR) och din uppgift är att få JM att erkänna annars får du inga mer förhör."

Aldrig sett något värre,,
Citera
2017-06-10, 12:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Känner du mig? Knappast! Jag rör mig absolut inte i dina kretsar.

Märkligt att du påstår att du helst vill lämna A utanför det här? Ge fan i att nämna honom då. Ge fan i att misskreditera hans intentioner med vad han gör. Han har 1000 ggr mer ryggrad än JB, DB & JJ. Och vilken barnpsykolog som helst skulle stå bakom att han får säga sin sanning. Speciellt som hans egna mamma tvingat honom att ljuga. Det är viktigt ur flera perspektiv. Inte minst för A inte ska bli som JB & DB som är djupt skadade av att deras mammas relativa sanningar.

JB är åtalad för stämpling, bl a.

Svara på frågan varför JMs mamma skulle vilja "sätta dit" oskyldiga dotter. Vill hon inte att de som varit inblandade i mordet ska stå sitt kast? Fattar inte riktigt ditt resonemang.

Har du glömt att du vid flera tillfällen misskrediterat As pappa? Plötsligt är han bra? Bra att du tycker det för pappan är ju den som varit med A i hans förhör på barnhuset osv.

Personligen tror jag, och många med mig att alla vittnen förutom JB, DB & JJ är ärliga och försöker vara så tydliga de kan i allt det som varit.

Samman sak gällande JM. Hon ljuger faktiskt hela tiden. OM stort och smått om sina egna barn, sin syster, sin mamma, sin pappa.

För att vara så okunnig i ämnet så verkar du väldigt initierad i familjens mer privata saker. Hur kommer det sig?
1. svarat redan. Familjefejd som pågått sen tonåren redan där börjar anki ogilla sin dotter.
2. vad jag vet via fup om pappan och hans små lögner om sig som person har inget med A att göra. A säger själv att han är fredad hos pappan och bland sina vänner. Där slipper han snacka om detta däremot hos mormor och company är det de enda som talas om. Han måste också hos anki stå till svars för att han skickar brev till mamma JM.
Citera
2017-06-10, 12:44
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

FUP:

Ja, herredjävlar ren komik att läsa förhören och de citat du återger, stackars den av JJ,s kompisar som nu är utpekad som alibi, hur djävla kul tycker han att det är att rädda skinnet på den där galna kärringen och han lär knappast göra det för den skitsumma som JB erbjöds, nu snackar vi om mycket pengar för att riskera att få polis hängande på sig 24/7.
Citera
2017-06-10, 12:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Det är väl rätt uppenbart ändå att så fort JB lagt fram ett alibi som man lätt kan stryka hittar hon på en ny historia. Det här måste vara otroligt prövande för åklagaren eftersom allt måste kontrolleras hur osannolikt JB`s nästa påstående än låter. Enorma resurser som måste läggas på detta.
Det är typiskt för den här typen av människa - hon har ju själv oxå skrivit lappar till MR att man aldrig aldrig ska erkänna - det är därför hon så febrilt hittar på en ny historia så fort den föregående spricker.Hon skulle aldrig ha erkänt ens om det fanns inspelat
Jag är mest oroad över att någon helt annan person köpt en Cola Zero på macken vid den tidpunkt hon sagt och att det skulle kunna ge henne alibi. Shit happens!

Du menar JM va? att en coca cola köpts ger såklart ingen ett alibi.
Citera
2017-06-10, 12:47
Medlem
Citat:
FHL tappar inte bara fattningen dom hånar, avbryter, viker av från ämnet och vägrar lyssna. I rätten fick hon berätta där också hikes försöker få fram att hon velat berätta detta tidigare varpå fahlander kontrar och säger att det är ännu en historia. Det är ingen ny historia som hikes påpekade, det är en avbruten historia som åk nu plötsligt har tid att lyssna till, skyndsamt ber dom att få "låna" JM. Hoppas hikes "lånar" dom trötta och arga fhl under rättegången. De här bör dom få förklara närmare att dom inte orkar med sitt jobb.

Hur menar du nu?

Är det inte bättre JM berättar sanningen från början. Om det nu är så viktigt att den kommer fram?

Eftersom åtalet är väckt så måste ju nya uppgifter tas på allvar. Skulle dom ignorerat JM, menar du?

När man läser dina svamliga inlägg så inser man att ingen, förutom JM kan göra rätt i dina ögon. Hur kommer det sig? hon är väl den enda som man inser att det är något riktigt fel på. Ser du inte alls det?
Citera
2017-06-10, 12:51
Medlem
develis avatar
Johanna försöker sno MRs kontantinköpta colaburk.
Inget genomskinligt alls efter djup genomgång av FUP sen delgivning skedde, sju utnötta collegeblock, nio versioner senare och 10 månader efteråt.

Citat:
" F: Var ligger ICA Maxi då?
J: Det ligger i rondellen Årby, runda (ohörbart) utåt Sundbyholm. Om Willys ligger här.."
MR 2016-08-19 på väg hem från Katrineholm - version 1.
Citat:
"Fhl När var ni, när var ni hemma ungefär igen tror du, i Eskilstuna?
Mt Ungefär tio över, tjugo över 23 så var Johanna hemma. Och jag lånade hennes kort bara, visakort, det blir en bankkort. Och gick därifrån."

" Mt Vi återvänder direkt till Eskilstuna.
Fhl Gör ni någonting på vägen? Hem från, när ni har vänt?
Mt Men Johanna pratade lite i telefonen och sådant.
Fhl Ni stannar inte någonstans på vägen hem då?
Mt Nej. Vi stannar någonstans, bara köper en Coca cola till henne och sedan återvänder ni.
Fhl Du köper en Coca cola? En liten eller en stor? En liten. Vad är det för ställe då?
Mt Jag vet inte. Det var bara något ställe nära bensinstationen och det fanns en rondell kanske, eller så menar han sådant här bro över motorvägen. För att återvända tillbaka.
Fhl Är det i Eskilstuna du köper Coca cola?
Mt Nej, inte i Eskilstuna."

" Fhl Det är något annat samhälle, när ni har vänt?
Mt Ah.
Fhl Du vet inte vad det här stället heter?
Mt Nej. Ärligt talat så vet jag inte vad det var för ställe. Jag gick till butiken, köpte en cola, kom ut, bad henne att jag skulle köra bilen. Sedan säger hon nej du har inte körkort. Polisen kan stoppa oss. Men jag var ganska van med den där bilen.
Fhl Men det här stället där du köper Coca colan på, det är en affär eller är det en bensinstation?
Mt Det var bensinmack. Bensinstation.
Fhl Men sedan åker ni tillbaks då, till Eskilstuna.
Mt Ja."
"Fhl Det är något annat samhälle, när ni har vänt?
Mt Ah.
Fhl Du vet inte vad det här stället heter?
Mt Nej. Ärligt talat så vet jag inte vad det var för ställe. Jag gick till butiken, köpte en cola, kom ut, bad henne att jag skulle köra bilen. Sedan säger hon nej du har inte körkort. Polisen kan stoppa oss. Men jag var ganska van med den där bilen.
Fhl Men det här stället där du köper Coca colan på, det är en affär eller är det en bensinstation?
Mt Det var bensinmack. Bensinstation.
Fhl Men sedan åker ni tillbaks då, till Eskilstuna.
Mt Ja."
Citera
2017-06-10, 12:51
Medlem
mercys avatar
Citat:
Det troliga är att hon insett att hennes gamla korthus rasat och att hon nu måste hitta en ny strategi. Den nya strategin är nog att komma på nya lögner på gammalt material. Hon drar därför upp den gamla cola burken, som hon minns att hon tidigare omtalat men som utredarna inte kontrollerat. Hon inser nog mycket väl att det är en mardröm för åklagaren om hon kommer med andra uppgifter som ska spräcka åklagarens upplägg.
Det här är en mycket bakslug människa vi talar om. JM sa då att burken köptes på Ica Maxi nu säger hon istället att den köptes på macken. Ett problem för den som alltid ljuger är att man måste ha ett mycket bra minne
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in