Förtroendekapital och sannolikhetsbedömning:
Version 10, sent ska alibi vakna.
Version 10, sent ska alibi vakna.
Citat:
Hon passerade två redan stängda Willys-butiker (klockan var över 21) och kom sedan till en ICA Maxi som var öppen. Där plockade hon ihop det hon skulle ha, men när det var dags att betala hade hon inget bankkort med sig, så hon fick lägga tillbaka sina varor och åka hem. Hon var hemma innan kockan 23.
– Men om den här versionen är sann, varför berättade du inte det då redan den 4 augusti, det är ju inget kontroversiellt med det, det är ju ett bra alibi, sa åklagaren.
Hon kunde inte riktigt svara på det, utan hänvisade till ”forskning som säger att även oskyldiga ofta sätter i gång med att leta alibin”. På fråga från åklagaren kunde hon inte precisera vilken forskning hon avser.
Historien om de olika affärerna presenterade 42-åringen först i januari, då fanns det inte längre några övervakningsfilmer kvar från de aktuella butikerna.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/fortsatta-forhor-med-arbogakvinnan/
– Men om den här versionen är sann, varför berättade du inte det då redan den 4 augusti, det är ju inget kontroversiellt med det, det är ju ett bra alibi, sa åklagaren.
Hon kunde inte riktigt svara på det, utan hänvisade till ”forskning som säger att även oskyldiga ofta sätter i gång med att leta alibin”. På fråga från åklagaren kunde hon inte precisera vilken forskning hon avser.
Historien om de olika affärerna presenterade 42-åringen först i januari, då fanns det inte längre några övervakningsfilmer kvar från de aktuella butikerna.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/fortsatta-forhor-med-arbogakvinnan/
Citat:
FUP:
Till slut åkte hon till Ica Maxi men när hon skulle betala varorna upptäckte hon att hennes Visa-kort var borta.
– Det var en helt ny version, sa åklagare Johan Fahlander."
"Enligt 42-åringen ska det finnas ett alibi för henne på mordkvällen den 3 augusti. Hon var vid en bensinstation och skulle tanka men pengarna räckte inte. Hon hade lite kontanter till en Cola Zero, sa hon.
Åklagare Johan Fahlander:
– Så du menar du att det ska finnas ett kvitto på ett kontantköp vid 21.45-tiden den kvällen?
– Ja, sa 42-åringen.
Sa att det finns ett vittne
Hon berättade också att hon sett en av svärsonens kompisar och att han ska ha sett henne. Hon vet hur han ser ut men känner inte till hans namn. På frågan varför hon inte berättat det tidigare sa 42-åringen att ”det inte var relevant”.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/du-ar-den-elakaste-jag-har-traffat
– Det var en helt ny version, sa åklagare Johan Fahlander."
"Enligt 42-åringen ska det finnas ett alibi för henne på mordkvällen den 3 augusti. Hon var vid en bensinstation och skulle tanka men pengarna räckte inte. Hon hade lite kontanter till en Cola Zero, sa hon.
Åklagare Johan Fahlander:
– Så du menar du att det ska finnas ett kvitto på ett kontantköp vid 21.45-tiden den kvällen?
– Ja, sa 42-åringen.
Sa att det finns ett vittne
Hon berättade också att hon sett en av svärsonens kompisar och att han ska ha sett henne. Hon vet hur han ser ut men känner inte till hans namn. På frågan varför hon inte berättat det tidigare sa 42-åringen att ”det inte var relevant”.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/du-ar-den-elakaste-jag-har-traffat
Citat:
F: I brevet skriver du att jag behöver ett alibi vid 21.40.
J: Mmm ja för jag kände att jag måste ha någon som såg mig på ICA, förstår du?
F: Ja, du skriver en person som sett mig på ICA Maxi då på parkeringen.
J: Ja
F: Det här ville du alltså att Julia skulle fixa åt dig då
F: Varför skulle hon ställa upp och göra det då?
J: Nej, det vet jag inte. Alltså jag….det vet inte jag. Förstår inte du att jag känner oerhörd panik av och vara här."
"F: Så hon skulle få 10.000 för och vittna falskt skriver du och ge dig alibi.
F: Och det skulle Julia fixa åt dig?
J: Ja"
"B: Men varför har du inte talat om det tidigare för det är inget konstigt i det?
J: Nej, jag vet, jag vet. Det är det som är så skumt, förstår du. Jag…och säga att man har varit prostituerad, vem säger så? Alltså vem ska tro på det, förstår du. Säga nä men jag satt och vänta på ett vapen, vem ska tro på det. Jag hade lika gärna kunnat sagt nej, men jag åkte till ICA Maxi.
F: Ja, om det är sanningen skulle du ha sagt det på en gång.
J: Ja, men jag gjorde inte det. Jag kände att jag var tvungen. Jag vet inte hur min hjärna…
F: Du skriver att hon måste betala kontant på ICA och varför gör du det?
J: Ja, men så att det inte ska synas att de har varit där."
J: Mmm ja för jag kände att jag måste ha någon som såg mig på ICA, förstår du?
F: Ja, du skriver en person som sett mig på ICA Maxi då på parkeringen.
F: Det här ville du alltså att Julia skulle fixa åt dig då
F: Varför skulle hon ställa upp och göra det då?
J: Nej, det vet jag inte. Alltså jag….det vet inte jag. Förstår inte du att jag känner oerhörd panik av och vara här."
"F: Så hon skulle få 10.000 för och vittna falskt skriver du och ge dig alibi.
F: Och det skulle Julia fixa åt dig?
J: Ja"
"B: Men varför har du inte talat om det tidigare för det är inget konstigt i det?
J: Nej, jag vet, jag vet. Det är det som är så skumt, förstår du. Jag…och säga att man har varit prostituerad, vem säger så? Alltså vem ska tro på det, förstår du. Säga nä men jag satt och vänta på ett vapen, vem ska tro på det. Jag hade lika gärna kunnat sagt nej, men jag åkte till ICA Maxi.
F: Ja, om det är sanningen skulle du ha sagt det på en gång.
J: Ja, men jag gjorde inte det. Jag kände att jag var tvungen. Jag vet inte hur min hjärna…
F: Du skriver att hon måste betala kontant på ICA och varför gör du det?
J: Ja, men så att det inte ska synas att de har varit där."
Citat:
J: Ja, men jag var på affären också.
F: Ja, men han säger att du går någon gång efter åtta och kommer hem strax efter elva. Det är tre timmar som du är borta.
J: Ja och när är dådet?
F: Det tar inte tre timmar åka ner till Willys och så till Willys och åka till ICA Maxi.
J: Nej, för jag åkte inte hemifrån tio över åtta utan jag åkte hemifrån tio över nio.
F: Ja, men han säger att du går någon gång efter åtta och kommer hem strax efter elva. Det är tre timmar som du är borta.
J: Ja och när är dådet?
F: Det tar inte tre timmar åka ner till Willys och så till Willys och åka till ICA Maxi.
J: Nej, för jag åkte inte hemifrån tio över åtta utan jag åkte hemifrån tio över nio.