Jag tycker nästan all historisk fiktion är fängslande! Har själv haft stort nöje av Igguldens böcker om khanerna, men har inte gett mig på hans kejsarsvit. Jag har lite svårt för romare som protagonister, vet inte riktigt varför (för mycket Asterix i min barndom?), "hejar" oftast istället på germanerna, gallerna och de andra barbarfolken. Försökte mig på ett av Simon Scarrows romerska verk (minns inte titeln, men den utspelade sig i Britannien) och blev rätt så besviken. Trots detta rekommenderar jag starkt "Jag, Claudius", som jag läser just nu och tycker är helt fantastisk! Jag har inte sett filmatiseringen, men om den är ens hälften så bra, ja, då måste jag ta mig tid till att göra det.
(På tal om TV-serier som utspelar sig i antikens Rom föredrar jag personligen "Spartacus: Blood and Sand/Gods of the Arena/Vengeance/War of the Damned" över "Rome". Kanske för att "Spartacus" är en serie som är ärligare i lusten att tilltala tittarnas reptilhjärnor än "Rome", eller kanske bara för att jag har lättare att sympatisera med thrakiska och galliska huvudpersoner än romerska.)
Robyn Youngs romaner om korstågsriddare är också ett hett tips, likaså Tom Rob Smiths "Det hemliga manifestet". "Manifestet" är den andra delen i en sovjettrilogi (del ett är Child 44, som även filmatiserats, och filmen rekommenderar jag, även om jag inte läst förlagan), men står sig bra även på egen hand. Året är 1956, töväder råder i Sovjet, men det är fortfarande farligt att slappna av alltför mycket. Huvudpersonen är snut. Hans unga dotter hatar honom och den regim han arbetar för. En liga som vill ge igen på honom kidnappar dottern, och han ger sig iväg för att finna henne. Han får upp spåret i Budapest, lagom till att Ungernrevolten bryter ut...
"Röd gas" av Edward Topol är en liknande historia. 70-talets Sibirien. Ryssarna exploaterar ursprungsbefolkningen för gasens skull. Bråk utbryter, och det hela eskalerar. De olika polisväsendena skyller mer på varandra än vad de samarbetar. Samtidigt rymmer gulagfångar som förstås måste infångas. Berättat ur polisernas perspektiv.
Vill man gå längre tillbaka i rysk historia är "Kaptenens dotter" av Pusjkin väldigt bra. Handlar om Pugatjovs kosackuppror på 1700-talet. Överlag är ryska 1800-talsförfattare väl värda att läsa, och även om romanerna då inte var menade som historisk fiktion kan de för all del avnjutas som det nu såhär ca 150 år senare.
Bland facklitterära verk som varit minst lika fängslande som något skönlitterärt verk vill jag tipsa om "Lützen 1632" av Bo Eriksson och "Ivan den förskräcklige" av Isabel de Madariaga.
Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
Läste en rätt ovanlig historisk deckare för sådär tio år sedan: Death Squad London (på svenska som Dödspatrull London) av den för mig annars okände Jack Gerson. Den utspelar sig i England, mest London, 1936. Den tyske polisen Lohmann har kommit som politisk flykting till England några år tidigare och jobbar på som privatdetektiv (om jag minns rätt är han inte knuten till den brittiska polisen) och när en ung kvinnlig journalist drunknar i Themsen inser han ganska snart att det handlar om ett mord och erbjuder hennes föräldrar sin hjälp att hitta mördaren, i samarbete med en av hennes vänner, en ung engelsk adelsdam som visar sig mer skarpsinnig och kylig än han hade trott.
Boken väver ihop deckarintrigen med politiska händelser i det sena 30-talets England, inte minst kring femtekolonnare och hemmafascister, och dessutom dyker flera verkliga historiska gestalter upp i handlingen, t ex Churchill och hans familj och Joachim von Ribbentrop (som konfronterar Lohmann under en festligt skildrad mottagning på tyska ambassaden). Samtidigt är det en bok som ryker av äkta tidsfärg, det fattiga och ruffiga East End före kriget och den utbredda defaitismen på sina håll i England vid den här tiden. Boken är både underhållande, trovärdig och en spännande titt på ett England som efteråt har hamnat helt i skuggan av det stora kriget. Vet inte om det går att få tag på ens via antikvariska sajter i Sverige längre - biblioteken har nog gallrat ut den - men på Bookfinder och Amazon UK bör det inte vara några problem at hitta den till ett bra pris.
Detta påminner mig om bokserien om Bernie Günther av Philip Kerr. Bernie är en tysk privatdetektiv, vetaran från första världskriget och järnkorsdekorerad. Böckerna utspelar sig i huvudsak i Tyskland under mellankrigstiden, i alla fall de första, som jag läst. Även här figurerar dåtidens kändisar: Göring, Himmler, Heydrich, Nebe... Bernie är en intressant karaktär. Han är emot nazismen, men gör inte aktivt motstånd, åtminstone inte mer än att han klarar nacken, och dras så småningom själv mer och mer in i systemet som han hatar.
De tre första böckerna finns nyutgivna på svenska som en trilogi, "Berlin Noir", och borde vara lättillgängliga på bibliotek och i handeln. Övriga oöversatta titlar går förstås att beställa privat.
Höll nästan på att glömma! "Giganternas fall" av Ken Follett. Tegelsten om ett antal olika europeiska och amerikanska familjer vars öden binds samman strax innan, och framförallt under, första världskriget.
Vad gäller historisk fantasy vill jag tipsa om "Sigrid" av Johanne Hildebrandt. Handlar om Sigrid Storråda, Sven Tveskägg, Erik Segersäll och kampen mellan asar och den nye guden. Späckad med krig och kärlek.
EDIT: Heidenstams "Karolinerna" ska vi förstås inte heller glömma.