• 1
  • 2
2017-06-10, 01:39
Medlem
Jag har hört så mycket olika, att det är farligt för att det spränger celler i kroppen. Och att det suger näring ur kroppen. Sen har jag också hört att det suger gifter ur kroppen, och att det är bra för att man får bort en massa läkemedelsrester som östrogen osv när man destillerar kranvatten.

Kan någon vara lite utförlig och reda ut det här för mig? Vad stämmer och vad stämmer inte, och varför är det så?

Tack tack
Citera
2017-06-10, 01:42
Medlem
RagingHippies avatar
Ja det är farligt.
Citera
2017-06-10, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RagingHippie
Ja det är farligt.

Varför?
Citera
2017-06-10, 01:52
Medlem
EghtLeggeds avatar
Denna hemsida förklarar att det är ofarligt: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Destillerat_vatten
Citera
2017-06-10, 01:55
Medlem
RagingHippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aragonkommer
Varför?

Det späder ut vad det än kommer i kontakt med. Är det utanför dina celler i tarmkanalen, så drar den till sig elektrolyterna(då balansen måste upprätthållas..)
Det är ett s.k lösande ämne, det löser upp allt till och med koldioxid.

Så dina mineraler dras ut från cellerna och din kropp kan drabbas av mineralbrist(elektrolyt brist...)

Denna mineralbrist kan trigga igång hjärtrubbningar med fatal utgång.

Om du äter något dock före innan du skulle dricka det skulle innebära att det redan är en hög koncentration av mineraler i din magsäck från maten. Vilket gör att det destillerade vattnet bara spär ut innehållet i magsäcken, och alltså inte dina cellers mineraler.

Vet inte om det var den bästa förklaringen... men dricka destillerat vatten på tom mage är bland det dummaste du kan göra.
Citera
2017-06-10, 01:58
Medlem
EghtLeggeds avatar
Citat:
Det späder ut vad det än kommer i kontakt med. Är det utanför dina celler i tarmkanalen, så drar den till sig elektrolyterna(då balansen måste upprätthållas..)

Så dina mineraler dras ut från cellerna och din kropp kan drabbas av mineralbrist(elektrolyt brist...)

Om du äter något dock före innan du skulle dricka det skulle innebära att det redan är en hög koncentration av mineraler i din magsäck från maten. Vilket gör att det destillerade vattnet bara spär ut innehållet i magsäcken, och alltså inte dina cellers mineraler.

Vet inte om det var den bästa förklaringen... men dricka destillerat vatten på tom mage är bland det dummaste du kan göra.

Intressant. Man lär sig något nytt ibland.
Citera
2017-06-10, 02:02
Medlem
Citat:

Okej tack för ditt svar.
Så om jag köper en vattendestillator och destilerar kranvatten med, sedan tillsätter lite blandade mineraler från kosttillskott. Plus salt, då borde det väl vara ofarligt att dricka?

Hur får jag rätt balans isf, hur mkt salt till var liter vatten?

Tack igen!
Citera
2017-06-10, 02:13
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:

Nu får du allt ta och lugna ner dig. Det är farligt att bara dricka destillerat vatten om du fastar och bara dricker det. Det är inte det minsta farligt att dricka det på tom mage så länge du inte gör det till en vana.
Citera
2017-06-10, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Nu får du allt ta och lugna ner dig. Det är farligt att bara dricka destillerat vatten om du fastar och bara dricker det. Det är inte det minsta farligt att dricka det på tom mage så länge du inte gör det till en vana.

Men om jag vill dricka destillerat vatten varje dag för att undvika östrogen tex, hur skulle du göra vattnet ofarligt mer än att dricka ihop med mat?

Kan jag mixa i någon mängd salt eller mineraler för att göra det ofarligt.

Tack!
Citera
2017-06-10, 02:27
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aragonkommer
Men om jag vill dricka destillerat vatten varje dag för att undvika östrogen tex, hur skulle du göra vattnet ofarligt mer än att dricka ihop med mat?

Kan jag mixa i någon mängd salt eller mineraler för att göra det ofarligt.

Tack!
Alltså.. Du har ju redan östrogen i kroppen.
Citera
2017-06-10, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Alltså.. Du har ju redan östrogen i kroppen.
Ja men jag vill inte ha i mig för mycket östrogen av uppenbara anledningar, vilket finns i vårat kranvatten.

Någon som har en lösning på faran med destillerat vatten?
Citera
2017-06-10, 02:39
Medlem
Nej, inte det minsta. Så länge man får i sig saltet ifrån annan källa så är det skitsamma. I dagens mat finns salt att bli över.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in